Smartaste cykelvägen till Volvo Torslanda?

Björlandavägen, korsa stora vägen och första in till vänster, bakvägen bort till Volvo Torslanda?

VAK, värst vad dålig jag var på relevant information :-)

Men jag behöver nog lite mer detaljer än så, Jomper, jag är ganska dålig på hur Hisingen är uppbygd... Just nu åker jag buss, genom Lundbytunneln och upp på Hisingsleden (tror jag att den heter) och sen ner genom PV mot Volvo-hallen.

Var på torslanda jobbar du? Jag brukar cykla Hjlmarbrantingsleden till Vårväderstorget. Efter torget tar jag vänster under viadukten och sen första höger uppför Blåsvädersgatan. Följ den tills den tar slut och du kommer in i skogen. ta cykelvägen till vänster då kommer du fram vid PVH.

/erika

Ska du till VAK är det enklas att cykla från backaplan, och följa spårvagnen till biskopsgården. Det är här man nu kan välja lite olika vägar. Antingen tar man till höger vid OK macken och cyklar en bit, kanse 300 m till en hållplats eller så. Man ska i alal fall in på en väg i skogen. tror det är assfalts väg. Den leder sen till PV. Därifrån får du hitta och det gör du. Du kommer fram ungeär vid PVH.

Den andra vägen är att ta v'änster vid den stora korsingen vid biskoppsgåden vid OK-tappen. sen följa skyltar och vägen som bussen kör.

Mer frågor så hör av dig.

När jag cyklade,
tog jag mot Eriksberg(under ramberget), vid lundbytuneln cyklade jag ner till bräcke(genom köpcentrumet).sen e det cykelväg biten till pv

Tack för alla bra tips om cykelvägar, nu hittar jag nog!

Bra cykelkarta - vet du var man kan skaffa den i pappersvariant?

Nu gäller det att få lite fint väder, dvs bort med all is, så får jag ut och leta vägar nån dag. Med mitt lokalsinne så kommer jag säkert att hamna nån väg fel... ;-)

Tipulida skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla bra tips om cykelvägar, nu hittar
> jag nog!
>
> Bra cykelkarta - vet du var man kan skaffa den i
> pappersvariant?
>
> Nu gäller det att få lite fint väder, dvs bort med
> all is, så får jag ut och leta vägar nån dag. Med
> mitt lokalsinne så kommer jag säkert att hamna nån
> väg fel... ;-)

Tror att kartorna finns lite var stans har sett dom i bokaffärer i stadens infoställen.
det finns också för öst o centrum.

//Gerry

Jag cyklar igenom Lindholmen. Då kommer man rätt på cykelvägen igenom bräcke. Efter Bräcke så är det den tråkiga biten utmed Öckeröleden (Heter den så?) ända till Volvo. Det är bra skyltat hela vägen!

AndersS skrev:
> Jag cyklar igenom Lindholmen. Då kommer man rätt
> på cykelvägen igenom bräcke. Efter Bräcke så är
> det den tråkiga biten utmed Öckeröleden (Heter den
> så?) ända till Volvo. Det är bra skyltat hela
> vägen!

Samma här. Kommer från Gamlestaden, Kviberg, själv. Tar Marieholmsbron, Ringön, förbi Backaplan och sedan ovan nämnda väg. Fast jag kör numera Norrleden upp mot Volvo PVH efter Shellraff. Körde dock tidigare utmed Öckeröleden (förra jobbet). Förbi Lindholmen och via Bräcke är den allra bästa vägen enligt mig. Parallellt med spårvägen från Backaplan till Biskopsgården är bara krångligare och tog för mig längre tid då jag provade.
På slutet efter Bräcke kan man skojsa till det genom att cykla upp för en backe i Biskopsgårdens ind.område och därigen littje skogs lattjo innan jobbet (om man ska till PV/PVH/PVÖ). Då kan man bomba runt lite i Svartemosseskogarna en halvtimme innan jobbet och så startar man därefter dagen som en lycklig kontorsråtta :)

Du Tipulida.
Jag tror jag har kvar finfin karta på jobbet. Ska kolla upp det på måndag.
Jag brukar cykla från PV/PVH snedda genom bostadsområdena ner mot Lundby.
Lättast för mig att förklara vägen det hållet.
Återkommer.
/Johan

Här kommer en liten karta då.
Det är kanske inte lätt att hitta till jobbet första gången. Enklast kanske blir att då cylka längs leden fram till RA och sedan vänster till VAK. Däremot hem från jobbet kan du enklare följa min markerade slinga. Jättebra väg som jag själv åkt några gånger. Men rätt brant ner vid Biskorpsgården, akta spårvagnsövergången.

Bilagor

• VAK-Lundby.JPG
    VAK-Lundby.JPG
    140.8 KB · Besök: 98
Suveränt!!!

Fast jag föredrar nog att ta skogscyklingen efter jobbet - det finns inget bättre att rensa skallen med efter en hel dag bakom datorn!

OK – recension av hur det är att cykla till Vovlo Torslanda :-)

Först så kan jag ju säga att utan era eminenta tips på vägar så hade det inte blivit så här roligt att cykla till jobbet!

Morgon – lagom till bron så har jag kvicknat till tillräckligt för att cykla om de långsammare cyklisterna, och det piggar upp! Full fart utför bron och så försöker jag alltid få en glimt av skylten som räknar oss cyklister, vid solsken över 300 och vid regn kanske hälften, och detta redan kvart över sju på morgonen.
Sen väljer jag mellan två vägar, Lindholmsallén eller precis till höger om Lundbyleden, när jag har mätt så blir det nästan exakt samma sträcka men helt olika cykling. Med eller utan bilar!
Sen genom Bräcke som går snabbare för varje gång, om det inte vore för alla dj-vla fartgupp... :-( Ner till rafinaderierna och det trasiga trafikljuset. En stor hemsk korsning där cykelljuset har fastnat på orange, men nu har jag lärt mig växlingarna och när det är ”säkert” att cykla. Åsså två kilometer uppförsbacke, det är ganska tungt och den går ännu inte speciellt mycket snabbare... men belöningen kommer sedan i utförsbacken ner till VAK – jihaaa, 40 knyck i timmen lätt, speciellt om bilarna håller sig undan! (och det gör dom om de ser mig...)

Kväll – cyklar uppför samma backe som är så skön på morgonen, har lyckats få mjölksyrestockning redan, när jag skulle lite snabbt ta mig upp, den är värre än den ser ut. Sen tar jag cykelvägen genom Svartemosseskogen, underbart att sniffa vårlukter efter en hel dag inomhus!
När skogen tar slut så följer jag de gula skyltarna, cykelspåret eller vad det står på dem, då kommer man fram i ett lungt och stilla bostadsområde med en helt sjukt suverän utförsbacke. Alla horn växer ut, plus lite till. Det är en bred gata, få bilar, lite barn, fartgupp – och det blir bättre, för längre ner så har de byggt sådana där avsmalningar för att hindra folk i bilar att köra fort, och förutom att det är smalt så svänger det och det är fartgupp där med. Jag har inte kollat hur fort det går, men sjukt kul är det!!!
Med ett brak är man nere på Vårväderstorget och sedan kan man lugn och lycklig cykla Hjalmar Brantingsgatan tillbaks till bron och fastlandet!

Det bästa är att det finns flera vägar att välja, underbart att slippa cykla samma väg till och från jobbet.
Nån solig fredag är det också läge att ta stora bron och landa nere på Röda Sten och äta glass innan man tar sig hem.

Tänk att det kunde vara så kul att jobba på Volvo Torslanda :-D

Var finns skärmen som räknar cyklister? Jag cyklar regelbundet till Lindholmen via Götaälvbron, sedan samma väg som 16-bussen. Ser man den då?

Om du kommer över Göta älvbron från cetrumhållet så sitter den när backen börjar plana ut efter bron. Precis innan första avtagsvägen har jag för mig.

Tipulida skrev:
> Ner till rafinaderierna och det
> trasiga trafikljuset. En stor hemsk korsning där
> cykelljuset har fastnat på orange, men nu har jag
> lärt mig växlingarna och när det är
> ”säkert” att cykla. Åsså två kilometer
> uppförsbacke, det är ganska tungt och den går
> ännu inte speciellt mycket snabbare...

Jag tolkar detta som att du efter Bräcke cyklar vänster ner mot Shell-raffinaderierna, och sen korsar Öckeröleden vid rödljusen vid Shellraff för att komma till cykelvägen upp mot Volvo PV/PVH/VAK?
Cykla genom Biskopsgårdens industriområde istället, så slipper du rödljusen samt det går snabbare.
Där Bräcke "tar slut" så håll istället höger in på cykelvägen mot Biskopsgården. Då cyklar du efter ca 300 meter över Lundbytunnelns mynning, sedan direkt under en bro och sen följer du cykelvägen du ner genom Biskopsgårdens industriområde och du kommer sen fram vid cykelvägen upp mot Volvo PV/PVH/VAK.
Kan försöka lägga upp en bild, fast du kanske fattar vad jag menar, titta på flygbilder på Eniro eller nåt så ser du.

Håller för övrigt med om att det är fasen så mycket trevligare att trampa än att sitta i bilköer bli frustrerad...

Räknacyklisterskylten står där Azog beskriver den, men liksom lite bredvid cykelbanan till höger, så man får ha ögonen med sig. Bäst är att spana efter röda siffror mot en mörk bakgrund, den brukar ofta räkna upp precis när man susar förbi dessutom...
Men den är kul, en av de varmaste dagarna den där veckan så stod den på över 1300, men det tror jag inte på, den var nog inte nollställd från dagen innan bara.

Stisse - bra tips! Det skall jag prova, rödljus är tråkiga - speciellt när de inte funkar.

Tipulida skrev:

>
> Bra cykelkarta - vet du var man kan skaffa den i
> pappersvariant?
>

Turistbyrån har bra kartor, typ 20pix!!
Göteborg är uppdelat i tre kartor. På "baksidan" av varje karta finns en översiktskarta över stans cykelkartor. Funkar helt OK, men de blåser/regnar lätt bort i Göteborgsvädret!

Tillbaka
Topp