OK – recension av hur det är att cykla till Vovlo Torslanda :-)
Först så kan jag ju säga att utan era eminenta tips på vägar så hade det inte blivit så här roligt att cykla till jobbet!
Morgon – lagom till bron så har jag kvicknat till tillräckligt för att cykla om de långsammare cyklisterna, och det piggar upp! Full fart utför bron och så försöker jag alltid få en glimt av skylten som räknar oss cyklister, vid solsken över 300 och vid regn kanske hälften, och detta redan kvart över sju på morgonen.
Sen väljer jag mellan två vägar, Lindholmsallén eller precis till höger om Lundbyleden, när jag har mätt så blir det nästan exakt samma sträcka men helt olika cykling. Med eller utan bilar!
Sen genom Bräcke som går snabbare för varje gång, om det inte vore för alla dj-vla fartgupp... :-( Ner till rafinaderierna och det trasiga trafikljuset. En stor hemsk korsning där cykelljuset har fastnat på orange, men nu har jag lärt mig växlingarna och när det är ”säkert” att cykla. Åsså två kilometer uppförsbacke, det är ganska tungt och den går ännu inte speciellt mycket snabbare... men belöningen kommer sedan i utförsbacken ner till VAK – jihaaa, 40 knyck i timmen lätt, speciellt om bilarna håller sig undan! (och det gör dom om de ser mig...)
Kväll – cyklar uppför samma backe som är så skön på morgonen, har lyckats få mjölksyrestockning redan, när jag skulle lite snabbt ta mig upp, den är värre än den ser ut. Sen tar jag cykelvägen genom Svartemosseskogen, underbart att sniffa vårlukter efter en hel dag inomhus!
När skogen tar slut så följer jag de gula skyltarna, cykelspåret eller vad det står på dem, då kommer man fram i ett lungt och stilla bostadsområde med en helt sjukt suverän utförsbacke. Alla horn växer ut, plus lite till. Det är en bred gata, få bilar, lite barn, fartgupp – och det blir bättre, för längre ner så har de byggt sådana där avsmalningar för att hindra folk i bilar att köra fort, och förutom att det är smalt så svänger det och det är fartgupp där med. Jag har inte kollat hur fort det går, men sjukt kul är det!!!
Med ett brak är man nere på Vårväderstorget och sedan kan man lugn och lycklig cykla Hjalmar Brantingsgatan tillbaks till bron och fastlandet!
Det bästa är att det finns flera vägar att välja, underbart att slippa cykla samma väg till och från jobbet.
Nån solig fredag är det också läge att ta stora bron och landa nere på Röda Sten och äta glass innan man tar sig hem.
Tänk att det kunde vara så kul att jobba på Volvo Torslanda :-D