Smartklocka -> träningsklocka eller cykeldator?

blitz

Aktiv medlem
Hej,

Var igår ute och cyklade tillsammans med ett par andra, en av dessa startade och slutade på samma ställe som jag, och vi körde samma stigar. Dock så slutade hans runda enligt strava med ca 670m och 50 höjdmeter mer än min. Samt att han fick med ett par ytterliggare segement än vad jag fick.

Jag har idag en Samsung Galaxy Active 2 som är en helt ok smartklocka med strava appen, men uppenbarligen inte en bra träningsklocka även om den marknadsförs som det.

Nu funderar jag på vilka för och nackdelar en cykeldator kontra en träningsklocka har. De jag har kollat på specifik är Garmin Edge 830 och Garmin Fenix 6X Pro.

Fördelen med klockan är ju att man kan nyttja den till mer än bara cykling, dock har jag ju en klocka som skulle kunna lösa det problemet.

Hur står sig garminklockan mot cykeldatorn när det gäller precision och funktioner? Ser inget jättebehov av att ha en karta då man kan lösa det med telefonen vid behov. Givetvis kanske detta ändrar sig, men ingen dealbreaker idag.

Tack på förhand.

Jag har precis bytt från en garmin 820 edge till en fenix 6x pro och fördelen med klocka enligt mig är att man slipper ha en stor klump på styret och sen som du själv säger att du kan använda den till alla sporter som tex löpning, skidor mm.

Precsionsmässigt så har det aldrig varit problem med varken gps mottagning eller att den visar mera / mindre höjdmeter än den ska.
Vissa påstår att folk med klocka får bättre tider på strava segment då en klocka har sämre gpa prestation och kanske missar en gps punkt och går på nästa men det är inget jag har märkt än.

Annars så har den väll igentligen samma funktioner som en cykeldator om inte mera funktioner och dom funkar lika bra som på datorn

Jag upplever att min Garmin FR 935 klocka har bra precision. Bättre än min gamla Edge 800, men det är ju några år emellan. Jag tycker klockan funkar bra, man kan ha den till allt och den är min vardagsklocka. Men ibland när jag cyklar saknar jag att ha fler datafält framme samtidigt, där jag enkelt kan se dem. Så om du vill hålla koll på hastighet, puls eller effekt medan du cyklar är en riktig cykeldator oslagbar.

Mina fem ören.
Dator på styret om du ska träna med hojen.
Lättare att se tider, puls, navigera efter rutter osv.

Klocka på armen om man gör annat, eller inte tränar när man är ute och cyklar.

Vissa klockor och datorer har "smart loging" från fabrik. Dvs den loggar bara när man byter riktning eller fart, vilket de tycks göras lite sporadiskt. Då tar inte filerna lika stor plats, och det är ju numera ett ickeproblem iom mer minne i grejerna.

I Garmin får man gå och ändra till "Every second" så den loggar varje sekund i stället.

Jag upplever att min Garmin FR 935 klocka har bra precision. Bättre än min gamla Edge 800, men det är ju några år emellan. Jag tycker klockan funkar bra, man kan ha den till allt och den är min vardagsklocka. Men ibland när jag cyklar saknar jag att ha fler datafält framme samtidigt, där jag enkelt kan se dem. Så om du vill hålla koll på hastighet, puls eller effekt medan du cyklar är en riktig cykeldator oslagbar.
Ev skulle kanske en karta kunna vara intressant, men cyklar mest enduro aktigt och med min begränsade nivå av cykling har jag fullt upp att ha koll på mig och cykeln. Dock gillar jag statistik att grotta ner mig i efter man har kommit hem.
Mina fem ören.
Dator på styret om du ska träna med hojen.
Lättare att se tider, puls, navigera efter rutter osv.

Klocka på armen om man gör annat, eller inte tränar när man är ute och cyklar.

Vissa klockor och datorer har "smart loging" från fabrik. Dvs den loggar bara när man byter riktning eller fart, vilket de tycks göras lite sporadiskt. Då tar inte filerna lika stor plats, och det är ju numera ett ickeproblem iom mer minne i grejerna.

I Garmin får man gå och ändra till "Every second" så den loggar varje sekund i stället.
Ska ha every second i åtanke vid ev köp.

Jag har precis bytt från en garmin 820 edge till en fenix 6x pro och fördelen med klocka enligt mig är att man slipper ha en stor klump på styret och sen som du själv säger att du kan använda den till alla sporter som tex löpning, skidor mm.

Precsionsmässigt så har det aldrig varit problem med varken gps mottagning eller att den visar mera / mindre höjdmeter än den ska.
Vissa påstår att folk med klocka får bättre tider på strava segment då en klocka har sämre gpa prestation och kanske missar en gps punkt och går på nästa men det är inget jag har märkt än.

Annars så har den väll igentligen samma funktioner som en cykeldator om inte mera funktioner och dom funkar lika bra som på datorn
Hur är batteritiden på 6x pro? Min Samsung suger batteriet på 4-5 timmar cykling med GPS igång.

Jag har både en Garmin Instinct Solar och en Garmin Edge 530. Oftast låter jag klockan ligga hemma av följande skäl:

1: Klockan blir bulkig med underställ och jacka.
2: Edgens batteritid är ruggigt bra.
3: Man ska orka ladda klockan vilket jag sällan gör.

En Edge har många fördelar förutom batteritiden. Den loggar hastighet och hopp om man har sensor fram, du kan se statistik under resan; puls, klocka mm direkt på styret. Du kan se sms och inkommande samtal utan att behöva kolla klockan, du får karta osv.

Hur är batteritiden på 6x pro? Min Samsung suger batteriet på 4-5 timmar cykling med GPS igång.

Batteritiden är sjukt bra och den har varit igång flera dagar med daglig aktivitet och strava registeringing , nu har jag inte testat att ha gps igång än .

Senast ändrad:
Laddar min varannan vecka . Oftast håller den längre

Såhär skriver garmin själva , visst man ska ta det med en nypa salt kanske men det är endå bra batteritider.

Smartwatch: upp till 21 dagar
GPS: upp till 60 timmar
GPS och musik: upp till 15 timmar
Maxbatteri GPS-läge: upp till 120 timmar
GPS-läge för expedition: upp till 46 dagar
Batterisparläge: upp till 80 dagar

Tillbaka
Topp