Smärtstillande och träning

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Well, att det där med att träna på smärtstillande inte är en höjdare (även om alltför många faktiskt gör det) kan ju vem som helst räkna ut... Eller är det på allvar så att gemene man tror att det är helt ofarligt och jättebra?

Överhuvudtaget att ta smärtstillande i tid och otid är ju inte så bra.

Smärta har alltid en orsak, när smärtstillande även bekämpar orsaken är det jättebra.

Annars kanske man skall tänka på varför man har ont, och försöka göra något åt orsaken istället för symtomen.

Agassi skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz - jo, för Treo är ju så mkt bättre :P

Inte vet jag, salitylsalicylsyra skall i alla fall vara blodförtunnande.. :)

Jag tar ju gärna en Voltarentablett eller två när det är påkallat. Har det gjorts liknande studier för Diklofenak (som ju både som tablett och gel är dåligt för solkänslighet)?

bigmollo skrev:
> Tack s-o. Då var det slutknaprat på ipren. Har
> tagit en innan varje långrunda för att bli av
> med knä-ontet.

Jo, jag har nog gjort ungefär samma sak ibland, men en del av formuleringarna i artikeln kan ju göra att man funderar en gång till på om den där tabletten verkligen behövs:

"The ibuprofen users also showed signs of mild kidney impairment and, both before and after the race, of low-level endotoxemia, a condition in which bacteria leak from the colon into the bloodstream."

Att det sedan verkar göra fula saker med återuppbyggnaden av vävnad efter ett träningspass känns ju inte heller speciellt lyckat.

/s-o -- allt var enklare då pappa var ung och skogshuggarna sprutade DDT i kläderna för att döda lössen ...

Brukar inte köra med smärtstillande men på PBP käkade jag det som smågodis sista biten. Trodde knäet skulle explodera trots piller. Annars skall man nog undvika smärtstillande. Smärta är en signal att något är fel. Så man skall nog undersöka vad det är för fel innan man kör hårt :)

JLarsson skrev:
> Jag tar ju gärna en Voltarentablett eller två
> när det är påkallat. Har det gjorts liknande
> studier för Diklofenak (som ju både som tablett
> och gel är dåligt för solkänslighet)?

Det var snack både om Ibuprofen specifikt och NSAID generellt i artikeln och lite oklart vilka bieffekter som gällde för vad. Om jag förstod rätt var det tex ibuprofen som orsakade bajsläckage till blodet.
Diklofenak är iaf en NSAID så helt nyttigt verkar det inte vara med Voltaren heller.

Voltaren verkar inte vara speciellt bra för hjärtat.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2153919.svd

"...Han och hans forskarkollegor har gjort en så kallad registerstudie under 1997-2005 bland drygt en miljon danskar, alla över tio år, och funnit samband mellan användning av smärtstillande läkemedel av typen NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska) och ökad risk för förtida död eller hjärt-kärlsjukdom, som infarkt.

Ingen av personerna hade legat på sjukhus under de fem åren innan studien inleddes och ingen hade behandlats för hjärt-kärlsjukdom. Ändå sågs en ökad risk för allvarliga biverkningar efter i genomsnitt två-tre veckors användning.

...Också receptfria medel med diklofenak, som Voltaren, visade höga siffror - 63 procents ökad risk"

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=826037

"Studien, som visserligen är begränsad till en speciell patientgrupp, tar upp både preparat av Vioxx-typ och den grupp smärtstillande som Voltaren tillhör.
- Vi upptäckte att samtliga markant ökar risken att dö, säger han.
Den danska studiens slutsatser stöds av flera andra internationella studier av smärtstillande preparat."

Fö får man dålig återhämtning och muskelåteruppbyggnad med antiinflammatoriskt i kroppen, mao lika bra att vila helt vid problem som måste behandlas med ibuprofen, diklofenak(voltaren) och dylika preparat... :-/ T

Det är väl nästan som att dopa sig. Man lurar kroppen att tro att den är starkare än vad den faktiskt är. Klart kroppen tar stryk av det.

Hm..dags att ändra pillervanorna lite tror jag.

Har vid flertalet tillfällen tagit ibuprofen i förebyggande syfte innan hårda pass i skogen då jag vet att min rygg kommer börja säga ifrån och sen piller igen efteråt när man kommit hem.

Kroppen kan läka snabbare om man tar smärtstillande när det onda redan är ett faktum. Det är lätt att gå och spänna sig vid smärta, det är kontraproduktivt helt enkelt. Piller + vila = min metod nuförtiden (nej inte den typ av tabletter som gör att man kan bli stalkad på sitt stamställe :)).

Voltaren (Diklofenak) har samma verkningsmekanism som Ibumetin, det som står i artikeln gäller sannolikt alla NSAID-preparat. De är rätt potenta mediciner som gör mycket nytta vid många sjukdomar och småskador, men jag har sett dem ställa till med en hel del elände också.
Jag sätter alltid ut dem eller minskar dosen ordentligt hos patienter med rejäla infektioner eller liknande. Jag har sett några tidigare njurfriska patienter där detta glömts bort, som sedan fått dialyskrävande njursvikt (om än övergående).
Ett långlopp eller liknande ger rätt stora påfrestningar på kroppen, och jag skulle aldrig vilja ta NSAID-preparat innan. Efteråt har jag tagit en Diklofenak ibland om jag haft riktigt ont i kroppen, men det är möjligt att alltså även det är tveksamt ur återhämtningssynpunkt.

Lotta B skrev:
> Kroppen kan läka snabbare om man tar
> smärtstillande när det onda redan är ett
> faktum. Det är lätt att gå och spänna sig vid
> smärta, det är kontraproduktivt helt enkelt.
> Piller + vila = min metod nuförtiden (nej inte
> den typ av tabletter som gör att man kan bli
> stalkad på sitt stamställe :)).

Jag är nog på din linje här. Förra hösten låste sig varenda muskel i mitt vänsterben. Förra veckan kom det tillbaka fast i mildare form. Problemet är en inflammation i ett muskelfäste i låret. Min naprapat fick bort alla sekundära spänningar men inflammationen var kvar. Fortsatte att pendla till jobbet i väldigt lugn takt och göra de övningar jag blivit rekomenderad. De två första dagarna cyklade jag efter att ha tagit alvedon. Det tar bort det onda så jag inte försöker kompensera för det. Däremot var jag tvungen att hela tiden tänka på att trampa rätt och att inte ta i för hårt. Rörelse är bra för att det ger genomblödning i musklerna men belastning får man akta sig för.

Det är sedan länge känt att NSAID nedreglerar protinsyntesen, och det har lett till att jag i äkta opti-noja helt slutat äta värktabletter. Tyvärr verkar detta även gälla paracetamol och ibuprofen.

"In conclusion, the increased rate of muscle protein
synthesis normally seen 24 h after high-intensity ec-
centric resistance exercise was attenuated by con-
sumption of ibuprofen and acetaminophen at over-the-
counter levels."

Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E551–E556, 2002.

Lite läsning:
http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf

skaparn skrev:
> Det är sedan länge känt att NSAID nedreglerar
> protinsyntesen, och det har lett till att jag i
> äkta opti-noja helt slutat äta värktabletter.
> Tyvärr verkar detta även gälla paracetamol och
> ibuprofen.
>
> "In conclusion, the increased rate of muscle
> protein
> synthesis normally seen 24 h after high-intensity
> ec-
> centric resistance exercise was attenuated by
> con-
> sumption of ibuprofen and acetaminophen at
> over-the-
> counter levels."
>
> Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E551–E556,
> 2002.
>
>
>
> Lite läsning:
> http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_a
> nd.pdf

No pain no gain alltså.

I min värld är det ju något som är fel om man har så ont att man tar smärtstillande, alltså inte enbart den där vanliga smärtan i en tävling som man måste härda ut med, men försvinner när man slutar trampa.

Absolut, smärtstillande exempelvis för att härda ut en tävling om man exempelvis vurpat sönder sig dagen innan eller liknande, men har man så ont när man tränar kan man skippa träna på det viset till det försvinner, eller har jag fel? :)

2017

Det finns också studier på äldre som visar på att en viss dos av inflammationshämmande läkemedel kan gynna muskeltillväxten.
Så som vanligt är saker och ting lite mer komplicerade än man skulle vilja =P

Det finns också studier på äldre som visar på att en viss dos av inflammationshämmande läkemedel kan gynna muskeltillväxten.
Så som vanligt är saker och ting lite mer komplicerade än man skulle vilja =P
Låg dos kanske. Länken handlade om hög dos under längre tid.

Senast ändrad:
NSAID är ett av de vanligaste förskrivna läkemedlen hos äldre. Dessa läkemedel bör förskrivas för kortast möjliga varaktighet i den lägsta effektiva dosen och med noggrann övervakning för att övervaka GI-, njur- och kardiovaskulär toxicitet. Detta gäller särskilt för äldre patienter som är mycket mottagliga för biverkningsprofilerna för NSAID

Although overall, these mechanisms inhibited protein breakdown more than they inhibited protein synthesis, which resulted in an increased net muscle protein balance. These studies involved participants between the ages of 60 and 85, which shows that the effects of NSAIDs may be age-dependent. NSAIDs may have a beneficial effect on the muscular system in older adults, but consumers of NSAIDs need to be aware of the effects of NSAIDs have on other body systems. Unfortunately current research primarily focuses on the impacts on the muscular system. Further research should address the effects of NSAIDs on all body systems and over longer periods of time. https://www.physio-pedia.com/The_Influence_of_NSAIDs_on_Physiologic_Processes_and_Exercise

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp