[småttingar] Springcykel!

slippy

Ny medlem
Hallå!

Jag tänkte ge min grabb en springcykel i 2års present och håller på och undersöker marknaden.

Den måste ju vara så lätt som möjligt och tåla lite eftersom det är utomhus som gäller.

Hade tänkt mig liknande detta,
1200:- på Sportson.

8490-90_EL_HOT_hotwalk_B_blue_d.jpg ht=300

Någon som har nå tips ?

Den coolaste är ju den här men den är kanske varken lätt eller hållbar?
Tänkte med ge grabben en springis i tvåårspresent och hade tänkt en earlyrider först, men det kanske är dumt? Finns på cyclecomponents...

EARLY802-N_1.jpg ht=339

Undersöka marknaden? Köp något som han åtminstone kan gränsla, och är tillgängligt och passar i pris. I övrigt kan du nog räkna med att det håller. Eller ska 2-åringen droppa 1 meter till platt?

Det är ett kanonsätt att lära ungarna cykla. Vi har kört varianten med en 12" där jag plockade bort pedalerna... Den blå Specialized-hojjen såg ju läcker ut.

Jag kan bekräfta att Islabikes Rothan funkar toppen. Den har väldigt låg standover och sadeln går att höja rätt mycket.

Min son fick en specialiazed i tvåårspresent för några veckor sedan. Den funkar super! Det händer dock ganska ofta att han letar efter pedaler till sina fötter. ;)

Men de har nog att försöka hitta balansen och sitta på sadeln.

/Erik

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Specializeden är helgrym..

Håller med. Atle har just insett att han kan ta fart och hålla upp fötterna. Bra köp!!

Lillkillen på knappa 2.5 har precis börjat lära sig bromsa med sin handbroms (!) han har på sin islabike rothan. Går omkring och är allmänt nöjd med den nu. Fasta första halvåret han hade den gjorde han inte annat med cykeln än meckade och plingade på ringklockan...

EDIT: Bild tagen för nån vecka sen
file=91735

Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte en sån här till min dotter. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21476 Den har tydligen gått upp lite i pris för när jag köpte den för ett år sedan gick den att få för 40 GBP, men men, fortfarande billigt.

Notera att däcken inte är pumpbara utan de är massiva på "Adams runner". De rullar m a o inte så bra. Först tyckte jag det var en nackdel och kände mig smått lurad. Den var lite trögrullad men rätt fort fick min dotter upp tekniken och då var det bra att det var dåligt rull, i nerförsbackar fick hon inte upp så hiskelig fart och om man skulle promenera någonstans kunde man hålla jämna steg med henne om man promenerade raskt. Med pumpbara däck tror jag att farten kan bli högre, kanske inte helt lämpligt för en 2 åring, vad vet jag?

Den där Specialized cykeln ser grymt cool ut. Jag är jätteglad att jag köpte en springcykel till min dotter. Det gjorde inlärningsprocessen på riktig cykel till en barnlek.

Om man ska ha springcykeln utomhus tror jag inte på trämodellerna. De verkar mer vara tänkta för inomhuslek.

Lycka till

Jag köpte samma som Peda men i aluminium. Hjulen är 10 tum på den. Tycker den är helt okej, men så klart inte lika fin som Rothan.

oxr skrev:
> Jag köpte samma som Peda men i aluminium. Hjulen
> är 10 tum på den. Tycker den är helt okej, men
> så klart inte lika fin som Rothan.

Visst är rothan snyggare, men samtidigt undrar jag om den är värd pengarna såhär med facit halvt om halvt i hand. Den ni köpte tror jag tex är betydligt lättare. Fast det där med handbromsen (speciellt handtag som funkar för en tvåårings händer) inbillar jag mig kan vara en bra grej i längden. Det var den som fällde avgörandet under det svaga ögonblicket vid beställningen...

Min 2-åring har också en Specialized, det var rea på Sportex här i byn så vi slog till. Han är helnöjd men benen är liiite för korta än så länge, han går mest omkring med den ståendes framför sadeln. Rothan ser fin ut, verkar gå att sänka sadeln mer än på spec:en. För 1000:- är vi helnöjda, inte minst junior.

Här finns fler modeller (har ingen egen erfarenhet av dessa):
http://www.springcykel.se/

Handbroms känns overkill för en 3-åring? Kan man hantera en sån redan i den åldern?

Ni som har köpt islabiken, har ni bara ringt och beställt den på numret på hemsan? Hur lång var leveranstiden och vad gick frakten på? Någon som har flyttat över bromshandtaget till högersidan enligt svensk standard? Borde väl inte vara några problem

Köpte en springcykel,från www.springcykel.se
till vår treåring,som på kort tid har blivit gatans "fartdåre"...! Ångrar lite att man inte har köpr en tidigare,detta verkar vara melodin för bra balans

Vi kopte som sagt en Islabikes Rothan och ar supernojda - i synnerhet Isabella.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1002711/1002850#msg-1002850

Ringde och pratade med Isla Rowntree (?) som har foretaget dar vi diskuterade cykeldesign med mera. Smart och trevlig kvinna - kandes helt ratt nar jag direkt efter samtalet lade bestallnng. Inklusive frakt blir det ju en del men om man har mer an ett barn kanns det anda ganska OK. Om ett drygt ar kommer vi nog att lagga bestallning pa en anna Isla-bike - med pedaler. Bra kvalitet - i synnerhet uppskattar jag att cykeln ar latt och handtag ar smala och anpassade till sma hander.

Rekommenderar kop - snabb leverans var det ocksa

Med tanke pa att temperaturen har ar 20-30 grader aret runt kanns det som en bra investering - Isabella och Alicia cyklar ett par ganger i veckan och pa helgerna gor jag det ocksa. Numera kan det tvarbromsas med handbromsen ocksa sa det blir nastan bredsladd

Mycketvillhamer skrev:
> Ni som har köpt islabiken, har ni bara ringt och
> beställt den på numret på hemsan? Hur lång var
> leveranstiden och vad gick frakten på? Någon som
> har flyttat över bromshandtaget till högersidan
> enligt svensk standard? Borde väl inte vara
> några problem

Jag skickade mail ett par vändor först men för att kunna betala med kort så fick jag ringa. Jag kommer inte ihåg vad frakten gick på men jag har pappren kvar så jag kan titta efter.

//Martin

Ringde också och beställde från den urtrevliga Isla her self.

Jag har flyttat över handbromsen till höger sida enligt svensk standard (se bilden ovan), eller egentligen vände jag bara på styret, så det var gjort i en handvändning. Det funkar finfint. En litet estetiskt minus blir att man blottar hålet vajerstoppet i handtaget så att handtaget ser ut att vara uppochned. I övrigt är dock handtaget symmetriskt så det gör inte så mkt. ;-)

Och ja, det verkar verkligen vara så att en treåring kan använda en handbroms. Min son på knappt 2.5 år har redan börjat komplementera fotbromsen (fötterna i backen) lite i nedförsbackarna även om det inte går så fort än. Den svenska myten om att motoriken för att använda en handbroms först infinner sig efter puberteten verkar vara just en myt.

mytomspunnen skrev:
> Den svenska myten om att motoriken för att
> använda en handbroms först infinner sig efter
> puberteten verkar vara just en myt.

Först och främst: Grattis till en stolt Pappa och en privilegierad parvel!

Och sedan så ser man ju småbarn använda sina händer till allt möjligt, typ äta, leka, spela musik, slåss och annat otyg så det är klart att de kan bromsa egentligen. Ett par väl inställda v-bromsar levererar ju bra kraft med minimal vajersträckning så det borde ju gå bra att barnanpassa. Antar dessutom att fälgarna är ordentligt överbyggda så att man kan sätta klossen sjukt nära fälgen utan att riskera bromssläp?

Att motoriken for att anvanda handbroms forst infinner sig nar barnen blir stora ar ju bara nys. Kan harrora fran dalig kvalitet pa handbromsar - da behover man stora och starka hander. Handbromsen som fanns pa den 3-vaxlade Monark jag fick som 10-aring var usel. Men om man har bra bromshandtag anpassade for sma hander och lag friktion i vajrarna (Nokon .......) finns det ju inga hinder alls. Majoriteten pa happy har sakerligen kompetens att se till att barnen har forstklassiga bromsar (XTR, Gore Ride-on ...)

mytomspunnen skrev:
>
> Och ja, det verkar verkligen vara så att en
> treåring kan använda en handbroms. Min son på
> knappt 2.5 år har redan börjat komplementera
> fotbromsen (fötterna i backen) lite i
> nedförsbackarna även om det inte går så fort
> än. Den svenska myten om att motoriken för att
> använda en handbroms först infinner sig efter
> puberteten verkar vara just en myt.

Ja, det tror jag oxå. Möjligen ett arv från pre-Vbromstiden. I helgen lärde jag min 3 1/2 åring att cykla. Att lära sig hålla balansen gick väl på nån halvtimme sådär. Att bromsa har hon fortfarande inte (efter en hel helgs cyklande) i ryggmärgen. Man riktigt ser hur hon måste tänka till innan fotbromsen appliceras. Man riktigt ser hur bakvänt det känns att plötsligt behöva trampa "bakåt". Jag är säker på att en bra handbroms hade varit mkt lättare för småttingarna.

Jag har en filmsnutt på mina grabbar när vi var i skogen i sommras. I en nerförslöpa med lite rötter och ojämnt behövde grabben bromsa. Men var var då fötterna? Jo, ute och viftade i terrängen på vardera sida om cykeln för att ta emot och hålla balansen med. Med handbroms skulle det slutat väl, nu slutade färden i blåbärsriset. Lillebror valde då att gå nerför backen istället för att göra som storebror.

Nu är det bara handbroms som gäller men tyvärr är händerna lite för små ännu. Var hittar man barnvänliga bromshandtag?

Måste insförskaffa en frambroms till Atles Specialized. Det finns ju hål för det i gaffeln så det gäller väl bara att hitta en för en hoj i den storleken.

andematt skrev:
> Nu är det bara handbroms som gäller men tyvärr
> är händerna lite för små ännu. Var hittar man
> barnvänliga bromshandtag?

Jag vet inte var man kan köpa lösa nånstans. Islabikes påstår att deras handbromshandtag är egendesignat; fast lite märkligt är det att det då står TEKTRO på det... ;-)

Så länge det är v-broms går det säkert att få till. Eller v-bromshandtag och cantisar av CX-typ. Det borde vara optimalt (bortsätt från att sådana cantisar brukar sticka ut långt som fan på sidan).

-Jag tror på att som islabikes satsa enbart på bakbroms, det borde räcka tills man har pedaler, växlar och lite mer fart att bromsa ner. Framhjulssläpp är sällan önskvärt...

Nån som är duktig på metallbearbetning kanske kan svänga ihop ett minihandtag som kan monteras som ersättare i ett existerande bromshandtag?

Ett xtr 2-fingershandtag blir sakert bra ... Allvarligt talat tror jag ett litet "vuxenhandtag" avsett for tva fingrar blir helt ratt for ett litet barn. Viktigt ar ju saklart att handtaget inte sitter alltfor langt ut - det skall ga att greppa. Tills vidare ar detta inget som bekymrar mig - Isla-cykelns Tektro fungerar kanon

Apropå diskussionen om handbroms instämmer jag i att det är A och O att det är V-broms. Själv lät jag dottern på 6 år välja och då blev det en rosa Svalan med 3 växlar. Den väger mer är min FS mountainbike och har en handbroms av sur gammal racertyp som hon inte för sitt liv lyckas utveckla tillräcklig bromskraft med.

Nästa gång tar jag befälet och beställer en Islabike!

Har också funderat på springcykel men det blev en trehjuling när barnet var 2år...
Men trehjulingen har så lustiga proportioner och är svårtrampad.
Nu när barnet är 3,5 år ska jag köpa cyklel med stödhjul eller springcykel?
Ska cykeln vara 16" eller 12" ?
Erfarenheter?

Tror att en springcykel äör för liten för en 3.5åring. Min dotter har en 12", hon har precis fyllt fyra (redan!) och är rätt liten till växten. Har fått höja sadeln rätt rejält sen i sommras och den är nog rätt lagom stor nu. Ta väck stödjhulen och ha en pinne att hålla i cykeln där bak.

Var aldsta dotter fick Isla-cykeln nar hon fyllde 3 och nu ar hon 3.5 ar. Helt otroligt vilka manovrar hon gor med cykeln numera och det ar full fart. I och for sig - vid 3.5 ar kanske man anda skulle satsa pa cykel med pedaler. Viktigt ar att den inte ar gjord av gjutjarn samt allra helst latta och fina v-bromsar

Min yngsta dotter som är ganska liten till växten fick sin Adams Runner när hon redan var fyllda 4. I och för sig var den i minsta laget men hon har haft mycket kul med den och lärt sig hålla balansen utan att jag behövt vara instruktör, något som jag inte är en hejare på. Jag tycker springcykel funkar fint för 2-4 åringar. Undvik stödhjul säger jag. Med min äldsta dotter (numera 15 år) körde vi stödhjulstricket men det har många nackdelar.

Lycka till!

/Peter

Alarix, min uppfattning är att det spelar ingen roll om man börjar med eller utan stödhjul. So what om de lär sig cykla 2 månader senare än möjligt. Min äldsta började med stödhjul på en 12" när han var lite mer än 2. När han var 3,5 så gjorde vi rundor på 8 km för att handla. Nu har han precis fyllt fyra och vi plockade av stödhjulen förra helgen från hans 16" och han klarade det bra. Förra gången vi testade var för ca 2 månader sedan och så gick det inte så bra så de åkte på igen. Det finns bra handtag att montera på sadelstolpen under tiden man springer efter dem. Han har iaf haft kul hela tiden och bromsen har han haft hygglig koll på sedan han var 2,5. Till minstingen kommer jag nog att skaffa en Biltema springcykel då han fortfarande är för liten för 12".

Man ska nog ta hänsyn till att bara för att de kan cykla när de är 3 är de oftast inte mentalt redo för det.

Lilleman har en sådan här
blue_jdbug_bike.jpg ht=292

Specialized hojarna ser finare/fräckare ut men jag fick den här på en utförsäljning för drygt 300 spänn. Han tycker att den är kul, han dock noterat och kommenterat att den inte har några trampor.

Islacykeln verkar ju riktigt najs men den var lite väl dyr.

Jag har även en 3åring hemma som kör 12" monark med stödhjul. Hon kommer säkert slåss med lill-brorsan om springcykeln.

klyven, biltema har även en springcykel för 499:- med handbroms till bakhjulet.
Får ju 3st såna för priset av en Islacykel...

Archive_Product_images_45_Large_45-725_l.jpg ht=292

Någon som har en sådan ?

Var runt och kollade lite idag.
Det lär bli en Specialized.

De andra cyklarna likt biltema cykeln jag tittade på idag var högre,
dessutom står det på att dom är från 3år medans Specialized specar 2år.

Sportson hade ett ex kvar, den var demo-använd och riktigt skitig.
10% erbjöd han i rabatt för detta, en hundring drygt alltså, sjukt dåligt.

Vi har haft Biltema-varianten för vår två yngsta killar och den har funkat utmärkt. OK bromsverkan är inte den bästa, men de bromsar ju med fötterna. Köpte den i Spanien för några år sedan. Om man jämför med riktiga barncyklar så väger den nästan ingenting. Tunna alu-rör och plasthjul (ej kolfiber) gör att de orkar puffa upp den där det är lite backar. Den var dock lite hög för en nybliven tvååring - Flyttade på bakstänksärmen lite och filade ner infästningen på undersidan på sadeln så att den blev några centimeter lägre.

Edit: Stava, va e de?

Tillbaka
Topp