[småttingar] Springcykel!

Nu är det dags att uppdatera tråden, småttingarna växer ju. :) (Vilgot är snart 2,5 år.)

Vilgot har inte släppt sin specialized på hela sommaren och det går med en ruskig fart. Alldeles för fort ibland. Han kastar sig ut för alla branta backar han kommer åt. Ser han en backe så ska han upp och åka ner. Ett gäng vurpor har det blivit med fötter som trasslar och grus just där han tänkte svänga ;).

Min mammas förstukvist med tre trappsteg gav han sig snabbt utför och decimeterhöga drop.
Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle gå så här fort för honom att lära sig.

På platten måste jag jogga för att hinna med och utför skulle jag själv behöva cykla för att hinna med. Nackdelen med en springcykel utan broms visar sig här. Det tar ganska många meter att få stopp. Så kikade jag på islacyklarna. Egentligen till nästa år, men bromsar vore ju bra.

Någon tvååring+ som har börjat lära sig handbromsat?
Och hur har det gått för er som funderade på handbromsar på springcyklarna?

Ser fram emot era sommarstories.

/Erik

Samma med min telning på 2,5år: fort fort, lång bromssträcka utan broms, "droppa" 1-2 decimeter. Funderar på att montera en handbroms. Specializeden är superbra, vi har den röda.
Favoriten är när pappa också cyklar, gärna på dh:n. Är som ett snöre efter pappa och gör allt som pappa gör, tex provgunga dämpningen. Ser ganska kul ut när E provgungar sin stela hoj som pappa gör. :)

Vi köpte en Blå Specialized till grabben när han fyllde 2. Vilken succe, ser ju likadana ut som pappas (nästan).

Kan varmt rekoemnderas.

Man blir bra impad när man ser småskruttarna köra ner för trappsteg och rotiga stigar med springcyklarna. Vi hade tänkt köpa en med pedaler innan sommaren tar slut. Eller just det, inte pedaler, trampor skulle det vara. :)

Min lillkille som fyller tre i november har precis börjat bli kär i sin islabike som han haft i ett år. Och han kan använda sig av bromsen även om han inte direkt modulerar. Det är antingen av eller på som gäller. Fast hitills tar han det lite lugnare än era småskruttar verkar det som, men det har verkligen lossnat de senaste veckorna så snart så....

Coolt med alla andra grymma småttingcyklister!

Det här verkar ju vara det absolut bästa om barnen skall lära sig cykla. Vad sägs om ett gruppköp framöver på Islabikes?

Har hört att frakten är ruggit dyr, är det ngn som har en säkrare uppgift än så?

Var finns det en barnvänlig frambroms att köpa?

Har dåligt med bilder själv, men ska försöka ordna lite framöver. Har ni lite schyssta bilder eller filmer?

/Erik

madeiraguide skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad sägs om ett
> gruppköp framöver på Islabikes?
>
>
Jag är på för en sådan idé!

// Andreas

Jag köpte en större cykel från IslaBikes i somras och minns inte att jag reagerade särskilt på frakten, så jag tror inte att gruppköp är befogat om de inte ändrat fraktkostnaden.

Vill passa på att rekommendera Isla Bikes. Min sexåring älskar sin Beinn small och lärde om till handbroms på några sekunder. Skillnaden mot gjutjärnsbojsänket, Svalan, från CykelRingen är som natt och dag.

Vi köpte ett "2-pack" Rothan i våras.
Lyckades inte förhandla ner priset men om man köpte två fick de in de i samma låda och frakten kunde splittas till hälften per cykel. Vi frågade även om man kunde få ner priset om vi köpte tre men då skulle det bli 2 lådor. Alltså är gruppköp intressant i multiplar av 2st cyklar. Kanske kan inköpspriset förhandlas vid köp av 10 men 3st gjorde ingen skillnad.
Tror att frakten låg på 3-400 precis som Mytis skriver.

Jag hade fel.
Kollade nu fakturan från i somras:

Bike 209,99
Tyres 10
Bottle cage 4,99
Bottle 2,99
Carriage 30

Alltså £30 för frakten och det är ju inte så billigt, särskilt inte om det bara är en springcykel som skall beställas.

Senast redigerad av en moderator:
Uöppfostra ungen till trialcyklist med en Monty eller en Koxx:

MONTY_202KAMEL_4a0c79405a144.jpg

1950kr

large_nanoboxx1.jpg

4.06kg på den sista där. (107 pund)

:D

Min grabb är 2år2mån nu och går mest bara omkring med cykeln. Det är ju försig bra övning men El-motorcykeln är populärare...

Tjejen dock som är 3½år flyger fram på springcykeln och vi tog i veckan bort stödhjulen på hennes 12tummare.

Hon älskar att cykla, vill ut och köra hela tiden.
Idag när vi var ute och övade, jag håller stödpinnen och parerar hennes obalans, vände hon sig plötsligt om:

- Pappa, är det okey om jag kallar dig assistent ?

Shit vad jag garvade.

Schysst, det låter ju bra att hon fått en assistent. :)

Min son knatade mest omkring med sin cykel den första tiden också, sedan efter ett par månader blev han helt besatt av cykeln. Det var likadant med cykelvagnen första tiden. Första gången jag försökte sätta ner honom där skrek han som en galning. Veckan efter hade han klättrat runt tillräckligt och börjat älska den.

Går i cykelköpar tankar och har tittat på Spec hojarna men hittar dom inte någonstans i stan (Göteborg) någon som har en till salu eller rent av har sett en i någon butik?
Har en vecka på mig innan de e dags för 2-års kalas.

Sonen fick en biltema springcykel tidigare i somras, i början var den inte så intressant, mest gå runt med den, men nu när han fyllt tre är det en himla fart, man måste springa för att hinna med.

Cykeln är kanon för priset (599:- har jag för mig), men det finns en nackdel, bromshandtaget är inte riktigt anpassat efter ett barns små händer, så han når inte runt det.

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/45/Large/45-725_l.jpg

Tillbaka
Topp