Smedjebacken - LVG eller Gravel?

Om du bara ska ta en cykel så säger jag Gravel. Finns hur mycket små grusvägar som helst i närområdet vilket är nice om man ogillar biltrafik.
Undviker man "stora vägen, RV 66" så är det väl iofs inte så mycket trafik på kringliggande asfaltsvägar heller, iaf inte med storstadsmått mätt.
Sen funkar väl en Gravel även på asfalt så jag röstar på Gravel.

Vilket som funkar ju, men skulle nog också säga gruscykel. Framförallt utefter vilken tid på året.

Finns ett par grusleder inom räckhåll (inte kört själv, men planerat då deläger ett hus i trakten, inte så länge till dock). Tex denna

1663156277341.png

Alla vägar som är röda på den här kartan, utom R66, är ganska till väldigt glest trafikerade. 66:an är ovanligt bra, för en väg i den storleken, att cykla också; mestadels breda vägrenar och bra sikt. De röda är asfalt, förutom Gubbo-Lernbo (ser på den här bilden mer ut som Silvhyttan-Lernbo).

Mellan Söderbärke och Smedjebacken cyklar man på cykelbana (delvis grus) och mindre vägar som går parallellt med 66:an då man åker på den sidan sjön.

På sträckan Smb-Björsjö brukar jag se i storleksordningen fem bilar på en tur. Det brukar inte vara så mycket mer på de andra röda mindre vägarna heller.

Grusvägar finns det hur mycket som helst!

Jag höll på köpa ett hus i Söderbärke av hembygdsföreningen. De hade lite problem med visningen eftersom familjen som hyrde huset inte ville släppa in någon. De hade fanor och tatueringar som i så fall signalerade att de bode i Ludvika!

Vid kommunalvalet fick NMR 144 röster i Ludvika medan de fick 0 i Smedjebacken så familjen som du råkade ut för flyttade antagligen till Ludvika eller så röstade de på Ond Kyckling Partiet som fick 1 röst i Smedjebacken. :-)

Tillbaka
Topp