Smetig bana och drivlinor?

Magnus K

Aktiv medlem
Jag försöker leka mek åt sonen och har inte löst situationen med att få en fungerande drivlina (kedja bakväxel kassett) som inte låter stenkross när banan är smetig/geggig/sandig.

Dry lube? Wet lube? Stanna o spola av drivlinan ofta? Nån som har en bra lösning?

Mvh
Magnus

använder till sådana förhållanden helsyntet motorolja. den omsätts med kortare intervall än longlifeprodukter. kedjan håller sig acceptabelt ren helt automatiskt i och med den ständiga konsumtionen av oljan.

har det varit behov att tvätta cykeln åker ny olja på direkt efter. att kedjan då är blöt spelar ingen roll.

typiskt intervall annars upp till tre timmars åkning. önskas längre än så skulle även jag välja finishline grön eller annan segare oljeprodukt. men då krävs gärna rengöring efteråt.

för landsväg och pendling föredrar jag vaxprodukter.

pratar vi på samma runda? sandig lera & vatten kommer att få det att knasa lite...så klart inte dry för att köra i vatten.
Så länge jag inte behöver bevisa det så påstår jag att 10-11 växlad XT kommer att funkar bättre än enklare skit.

Tänk längre rundor som CV90 eller ett heldags enduro-rejs Det är 12-växlat på cykeln i fråga, så den är lite känsligare än 10-11-växlat kan jag tänka mig...

Men tanken ni har är alltså mer "kladdigt med skydd mot vatten" än "torr yta för att inte hålla kvar sand"? Intressant, jag tycker det är ett lurigt val.

Tänk längre rundor som CV90 eller ett heldags enduro-rejs Det är 12-växlat på cykeln i fråga, så den är lite känsligare än 10-11-växlat kan jag tänka mig...

Men tanken ni har är alltså mer "kladdigt med skydd mot vatten" än "torr yta för att inte hålla kvar sand"? Intressant, jag tycker det är ett lurigt val.
fair enouh, jag har testat dry väldigt lite och den jag testade sist står att det är för dry condition - men ser nu att finishline röd påstår såg vara bra för alla conditions.. Jag fördrar grön men jag minns inte hur mycket jag testade för att komma fram till det.

Det kanske är rätt att testa olika smörjor då. Jag tycker XT och finishline grön funkar bra men då är det rimligt med sand och inte mer än 2-3 timmar. Inte alls jämförbart med ett blött CV 90

Det vi satsade på nu var dry lube plus avspolning vid 2 (el 3) kontroller på CV90. Vore kanske värt att testa nåt annat på nån långrunda framöver.

kan man gissa att dry i syfte att inte samla på sig smuts ändå kräver lite bättre väder än årets CV? På bilder ser det ut som man hält lervälling över hela systemet.
Hur länge det smörjer trots smuts blir en annan fråga.

kan man gissa att dry i syfte att inte samla på sig smuts ändå kräver lite bättre väder än årets CV? På bilder ser det ut som man hält lervälling över hela systemet.
Hur länge det smörjer trots smuts blir en annan fråga.
Tror det var lite varierat. Regnet föll på kvällen och natten innan CV90, så ju längre fram på dagen man startade så blev det nog torrare och torrare. Vad jag såg i kontrollerna så såg det mer ut som typ fin sand över kassett och kedja.

Som jag skrev i annat svar så var tiden i detta fall inte det viktigaste. (y)

Nä, smörj innan och sen 2 (el 3) stopp under årets CV90 (Motion) för att spola av knastrande drivlina. Inte tävlingslopp, så tiden var inte speciellt viktig.
Låter ju helt orimligt att lägga sådant fokus på kedjan när man ska vara ute och cykla i några timmar bara. Du använder fel olja - dry lube är för solskenscyklister som antingen står över rundan om det kommer regn, eller skiter i oljudet och cyklar ändå.

aha, så cv90:)

jag hade kört finishline grön, tagit med en liten reservflaska. kanske även en liten flaska låsolja om det geggar extra och man vill 'tvätta'. liknar wd40/5-56 till sin verkan. mest sannolikt hade ingendera behövts.

tvätta cykeln med vatten undervägs hade jag undvikit. låter som ett säkert recept för alla möjliga tänkbara problem.

Det låter som ett typiskt CX-scenario.

Startar en tävling med nysmord kedja och spolar av den efteråt, då är den snustorr. Min lösning är att byta kedja ofta...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp