Smörja kedjan? Spelar det någon roll vilken man använder?

Du måste ha den optimala oljan för svenska förhållanden. Det är viktigt att den inte är för gammal för då har den speciella formulan tappat sina egenskaper.

Delvis sant om man menar att olika oljor lämpar olika bra till olika cyklar. Samma olja är inte optimal till både en finracer som får omvårdnad efter varje pass och en damcykel som står ute året runt.
Men det är ju inte kedjan som avgör valet utan graden av omvårdnad.

Jag kör med finishline gröna, året om på alla mina cyklar. Men så håller jag drivlinorna rena efter varje pass. Efter att ha testat många olika tycker jag att den gröna är mest funktionell och smörjer alltid bra.

Använd en cykelolja då de inte skvätter så mycket. De flesta moderna kedjeoljor innehåller lösningsmedel som gör dem tunna vid applicering så att de tränger in i kedjan och sedan avdunstar lösningmedlet och viskositeten stiger.

Men på 80 och 90 talet smorde jag med motorolja. Tvättade kedjan i oljebad. Dropptorka och avtorkning. Fungerade jättebra och med den behandlingen har jag fått ut den längsta livslängden jag någonsin gjort, men det var kladdigt, mycket jobb och skvätte en del trots avtorkning.

Idag kör jag oftast med muck-off C3 vilken är mer lättarbetad än finishline grön slem och ändå klarar sig rätt länge även i blötan.

White Lightning - Wet Ride har jag också kört - bra skit, men svår att få tag i.

Hur ofta ska man rengöra kontra smörja kedjan. Kör lite med min nya cykel och där är en liten del typ damm och lite grus på kedjan alltså dammgrus inte så att där är gyttja på kedjan :) kört lite asfallt och grusväg. Ska man olja in nu och torka av sen när man stortvättar cykeln så kör man mer noggrant? Men den jag länka till ska man inte använda den?

Torka av. Olja in - varje länk. vänta. Torka av. Ungefär så. Går ju göra mer, men det räcker bra. Kör man med kedjelås så är det smidigt att ta av kedjan då och då för bättre rengöring.

Nä. Råder dig inte att köra med ptfe spray. En kedjeolja skall ju stoppa rost också och då får det vara lite riktigare. Biltema har dock kedjeolja. Hur bra den är vet jag inte, men troligen helt oki.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Varda-din-cykel/Kedjeolja-2000017091/

Varje gång jag tvättat cykeln så smörjer jag kedjan efter den torkat, vilket brukar vara efter varje pass i stort sett.

Varje gång jag ser en sån här tråd tänker jag på
Y-M-C-A

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    4.5 KB · Besök: 95
Gurra101 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller nä?

Undvik sprayolja är mitt tips. Det blir mycket roligare om man bara oljar där det behövs. :)

Frid!

Nej, det har jag aldrig hört talas om.

Däremot så finns det gott om olika smörjmedel och alla har olika användningsområden där de funkar bäst. Tex, racer eller MTB, torrt väder eller regn, landsväg eller skog, typ ungefär. :)

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp