Smörja pedaler, bara att fetta loss?

pirx

Aktiv medlem
Något gnisslar på pendlaren när jag trampar. Tror att det är pedalerna.

Är det bara att rengöra lite och trycka in fett (propelleraxelfett från biltema tänker jag mig)?

Till vänster inne i pedalen, där den smala delen av stången sitter, finns ett kullager. I högra delen finns det inget ser det ut som!?

Bilagor

• IMG_20190915_225118.jpg
    IMG_20190915_225118.jpg
    406 KB · Besök: 447
ja det låter väl bra på glidlagret. smörj efter med lite syntetmotorolja då och då, t ex när du med samma produkt smörjer kedjan?

kullagret är mer skyddat och man kan där föredra ett mindre segt fett.

Schreddan sa:
Använd ett fett avsett kullager, inte för båtmotorer. Tro mig, det är inte bra eller lämpligt.

Håller med dig när det kommer till lager som ska ta en del tryck och varvtal, men oavsett hur stark TS är så är det fortfarande ganska låga påfrestningar i en pedal.

Lär gå bra med nästan vilket smörjfett som helst i det här fallet om du frågar mig.

Senast ändrad:
Salabaladala sa:
Schreddan sa:
Använd ett fett avsett kullager, inte för båtmotorer. Tro mig, det är inte bra eller lämpligt.

Håller med dig när det kommer till lager som ska ta en del tryck och varvtal, men oavsett hur stark TS är så är det fortfarande ganska låga påfrestningar i en pedal.

Lär gå bra med nästan vilket smörjfett som helst i det här fallet om du frågar mig.

Du missar min poäng. Visst funkar det med vilket fett som helst (nåja) men håll propelleraxelfettet borta från hojen.

Schreddan sa:
Du missar min poäng. Visst funkar det med vilket fett som helst (nåja) men håll propelleraxelfettet borta från hojen.

Nu blev det propelleraxelfett ändå, sorry:) Jag är ju varken kemist, elitcyklist eller mekaniker så jag har lite svårt att ta
åt mig varför tex propelleraxelfett skulle vara dåligt för pedaler.
Som Salabaladala säger så kommer det ju knappast handla om några RPM att tala om. Antagligen viktigare att välja rätt
i tex något som snurrar 4000rpm isf 40rpm. Inte så mycket som kan gå sönder i det här fallet heller. Ett litet kullager kan kärva,
till slut, efter några hundra (tusen?) km... gissar jag optimistiskt:)

Men sen så fettade jag inte ens in kullagret faktiskt, utan bara den delen av innanmätet där det saknas kullager, där den tjocka delen av pedalstången är.
Varför är det inget kullager på den sidan?? Saknas kanske bara för att jag har billiga pedaler, eller är alla såna här pedaler uppbyggda så?

pirx sa:
.... Ett litet kullager kan kärva, till slut, efter några hundra (tusen?) km... gissar jag optimistiskt:)?
Beror mycket på hur bra tätade pedalerna är, och/eller vilket väder du cyklar i. CrankBrothers-pedalerna på pendlarhojen KANSKE klarar 700 mil, om jag har tur.

pirx sa:
Men sen så fettade jag inte ens in kullagret faktiskt, utan bara den delen av innanmätet där det saknas kullager, där den tjocka delen av pedalaxeln är.
Varför är det inget kullager på den sidan??
Dels därför att kullager (ofta) tar mer plats än glidlager. Pedalen blir tjockare. Eller axeln smalare. Inget en cykelkonstruktör längtar efter.
Dels därför att glidlager uppenbarligen kan vara bra nog.
Dels därför att gjidlager är billigare.

pirx sa:
Saknas kanske bara för att jag har billiga pedaler?
Nejdå, lösningen förekommer även i mindre billiga pedaler.

pirx sa:
...är alla såna här pedaler uppbyggda så?
Nej.
Det finns billiga pedaler med skål & konalager i bägge ändar, men då görs axeln som regel smalare från lagret o utåt.
Sen finns det dyra pedaler med nållager i inre änden. Då blir pedalen lite tjockare, men det kan hålla väldigt bra. Om det håller tätt.

Senast ändrad:
på ett så lågvarvigt och stänkutsatt ställe som inre glidlagrer på en pedal är det bra med ett fast fett
som inte ’blöder’.

vi har diskuterar propelleraxelfett på forumet tidigare, och vissa kvalisorter tycks lite väl sega och fasta.

enligt min erfarenhet hör inte biltemas variant till dessa.

använder det t ex mellan plastfascian och maskinlagret i gxp-veven, och där är det ypperligt.

det är inte ägnat att packa maskinlager med.

Allt var frid och fröjd (inget gnissel) i en vecka, tills högerpedalen gängade ur sig och föll av idag! :)

Inte hela alltet, "pedalstången" satt kvar i vevarmen. Det var en liten mutter inne i pedalen som höll fast plattformen på stången liksom.
Nu testar jag att skruva ihop delarna igen, och det är glapp i hur plattformen sitter fast på stången.
Det är inte förrn jag skruvar fast pluggen som döljer stången inne i plattformen som det slutar glappa.
Så var det för en vecka sen också, men då tänkte jag "äh det blir nog bra så".

En liten video som kanske förklarar vad jag menar:
Är det normalt med sådant glapp?
Samma på båda pedalerna. Det är som att längden på stången är för stor med en millimeter eller så.

Pfaff sa:
Saknas kanske en låsbricka? Brukar sitta bakom muttern på den sortens pedaler.

Att jag skulle tappa bort eller missa en sådan på en pedal är ju fullt möjligt, men på båda?

Kanske får bli nya pedaler i samma stil som ovan.
Finns det några happykorrekta sådana?
Budgeten är obegränsad. Desto dyrare desto bättre!

pirx sa:
Pfaff sa:

Att jag skulle tappa bort eller missa en sådan på en pedal är ju fullt möjligt, men på båda?

Speedplay som nämnts ovan, i titan, är den dyraste jag känner till. Om den är bra vet jag inte, somliga älskar den. Finns även i nån sorts mtb-version.
Lycka till.

Pfaff sa:
pirx sa:
Pfaff sa:

Speedplay som nämnts ovan, i titan, är den dyraste jag känner till. Om den är bra vet jag inte, somliga älskar den. Finns även i nån sorts mtb-version.
Lycka till.

Nu är det väll en plattformspedal som skall ersättas?

etnica sa:
Pfaff sa:
pirx sa:
Pfaff sa:

Lycka till.

Nu är det väll en plattformspedal som skall ersättas?

Finns det några sådana som är dyra nog? (Jag har inte en susning om vilken cykel pedalerna ska sitta på. Har du?)

Om du ska ha clips och rem funkar dom inte utan då ska du leta efter nåt ssånt här

suntour-new-superbe-pedals-top.jpg

Detta är Suntour, finns endast begagnade eller antikvariska. Slutade tillverkas mitten av 90-talet. Shimano o Campagnolo hade motsvarande.
Men det finns nog nån här som känner till nåt obskyrt märke som fortfarande tillverkas :-)

Annars är SPD nog ett bättre alternativ och du får bra pedaler för 5-600 spänn.
Med den klossen som heter SH-nånting-56 är skon även lätt att lösa ut.

Edit, det finns ju iofs en del på fleabay men dom är inte billiga...
https://www.ebay.com/b/Suntour-Pedals-Vintage-Bike-Parts/56197/bn_5863710

Senast ändrad:
jolov sa:

Med vilken anledning om jag får fråga?
De är tyngre, klumpigare(?), tråkigare utseende (IMHO), billigare. Bara nackdelar väl? :)
Eller tillverkar MKS grejer i högre kvalitet är NC-17?

Svaret är nog att NC-17 är ett okänt fabrikat. Åtminstone i Sverige. Det finns lite recensioner av märket på nätet.
Du vill alltså inte ha en plattis utan en pedal med korg. Köp dom, de håller nog ett hra tag, går uppenbart att underhålla.
Hoppas du har skor med styv sula, annars kan det kännas efter en stunds cykling :-)

Tillbaka
Topp