Smörja shimano Nexus 3-speed hub

brushie

Ny medlem
Jag har problem med ett 3 växlat nav från shimano. Varje gång jag försöker bromsa så skriker
navet något grymt.

Jag har hittat en sprängskiss på

http://cycle.shimano-eu.com/media/c.../SG/EV-SG-3C41-2330_v1_m56577569830494531.pdf

och jag har lyckats läsa mig till att bromshylsan bör smörjas lite lätt då detta uppkommer.

Jag vet nu inte riktigt hur mycket jag måste ta isär navet för att kunna smörja bromsen lite lätt.

Är det någon som har haft isär ett sådant nav som kan hjälpa mig och visa vart det är jag skall smörja.

Tacksam för tips!

Bilagor

• SG-3C41_popup_v1_m56577569830551177.jpg
    SG-3C41_popup_v1_m56577569830551177.jpg
    34.6 KB · Besök: 737
Har du tur är det lätt.
För att lättare kunna montera hop det igen brukar jag plocka av krans och dammskydd på drivsidan.
Navet öppnas från bromsarmssidan (17 & 22mm nyckel).
Ta av bromsarmen och lyft av hjulet från insatsen.
Ett vanligt fel är att fjädern som håller ihop bromshylsan har flyttat sig en bit.
Bromsytorna skall smörjas med värmebeständigt fett. Shimanos nexusfett fungerar naturligtvis utmärkt.
Har du otur ligger felet i navhylsan. Shimano hade stora problem med detta för ett par år sedan.
Börja då med att byta bromshylsa. Hjälper inte det kan det hjälpa att hona navhylsan (precis som man honar en cylinder)

/Martin

http://www.cykelforum.se

Tack för hjälp...till min förvåning upptäckte jag att ett av lagren var mosat!! Kan förklara varför det lät som om navet skurit..tänkte inte mer på det utan tvättade rent utanpå och smörjde så gott det gick men det var efter det bromsen tjöt som en stucken gris.

Nu blir det till att ragga ett nytt lager å sedan får vi se om det går att få i hop alla delar igen.

/J

Har nu fixat ihop navet med nytt lager och ny kona. Smörjt med sonax universalfett.
Monterade på hjulet på cykeln men problemet är att det rullar fruktansvärt dåligt.
Växlarna verkar fungera men när man slutar veva på pedalerna stannar hjulet för fort.

Några tips?!

Har jag fel smörjmedel? Kan bromsen ligga på? Har jag skruvat ihop navet för hårt?

Satt med det till sent igår och går på det idag igen så har ni några tips som kan underlätta
felsökandet så tas det tacksamt emot.

/J

Du skulle använt grafitfett men det är pga av värmen som blir när man bromsar och inte rullet. Jag tror att du dragit år konan något för hårt. Prova att släpp den på bromsarmssidan ett kvartsvarv.

Är det ett nytt(från i år) nav?

Ett vanligt fel är att man klämt fjäderringen med dammskyddet (i plast) på drivsidan.
Annars tror jag som Rock att du spånnt det för hårt. När man justerar lagerspelet på Nexus 3 skall alltid ovan nämnda dammskydd vara av.

Rock: Även nya Nexusnav (med planslipad axel på bromsarmssidan) kan ha problem med skrikande broms. Jag har haft en handfull sådana fall i år.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Navet är 2 eller 3 år gammalt.

Jag skall testa att lossa lite på konan och se om jag får lite bättre snurr på grejjerna.

På universalfetttuben står det att det klarar höga temperaturer.

Stort tack för tips :-D

Återkommer med hur det gick!!

/Jonas

Rullar fortsatt dåligt. Släppte på konan, både på driv- och bromssida.
Kanske skulle jag släppt ändå mer men då känns det som om kuggkransen
inte sitter riktigt fast. Kommer inte ihåg hur det satt när jag plockade isär det
men jag har för mig att det satt ganska hårt.

Kan det vara något ställe jag glömt smörja på som borde smörjas?

Pedalerna snurrar med hjulet i viss mån då man rullar frammår och tar bort fötterna fråm pedalerna.

/Jonas

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett vanligt fel är att man klämt fjäderringen
> med dammskyddet (i plast) på drivsidan.
> Annars tror jag som Rock att du spånnt det för
> hårt. När man justerar lagerspelet på Nexus 3
> skall alltid ovan nämnda dammskydd vara av.
>
> Rock: Även nya Nexusnav (med planslipad axel på
> bromsarmssidan) kan ha problem med skrikande
> broms. Jag har haft en handfull sådana fall i
> år.
>
> /Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Jag vet, ibland är det tillverkningsfel. Shimano har missat inställningen på en av sina maskiner igen. Så bromshylsan är 1/10mm fel på en serie som tyvärr har hamnat i sverige. Vad jag vet så har Monark, Crescent och Skeppshult fått nav från den serien, säkert något annat fabrikat också.

Har nu fått ordning på mitt nav!!!
Funkar super nu!!

Skönt!! Känns verkligen som jag ägnat varje helg
denna veckan åt det där navet. Nästa gång skall det
nog gå smidigare när jag vet de kniviga momenten.

Som ni sa var det finlir med konan för att få den
att klämma åt lagret alldeles lagom. Bromsen tjuter
inte längre utan tar perfekt! Passade även på att ge kedjan
ett rejält avfettningsbad, vilken skillnad!!

Nu när jag fått ordning på mitt eget nav e det kanske dax
att ge sig på frugans så det e i topptrim till vintern.

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp