Smörjfett del 2. Biltema?

Carl

Aktiv medlem
Det ligger en Statoilmack inte så långt här ifrån, och jag behöver mer klet i lederna. Vad inhandlar man för metallglidlager?

Uppmaningar att köpa parfymerat Original™ SupaCycle-Fett SuperDuper XCmegaDH Lance-Has-It i en randig förpackning för saffrankilopris undanbedes.

Edit igen: Anledningen är egentligen att jag inte orkar beställa nåt utan jag skulle vilja hinna montera ihop hojen idag. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har Biltemas universalfett i stor rejäl tub använder jag till allt möjligt inklusive har på knäckebrödsmackan. Passar inte det använder jag Biltemas kopparpasta i lite mindre tub. Båda är billiga och bra.

Exakt vad är det du ska smörja sa du? Det är lite olika på olika cyklar hur man ska sköta sånt, beror på vad för slags bussningar/lager det är. Metallbussningar brukar ofta vara "självsmörjande" med nån teflonbeläggning som man sabbar om man har på fett. Samma sak med nylonbussningar.

Å andra sidan, om de redan är på upphällningen kan man ofta förlänga livslängden med lite smörj.

Kan man med gott och hållbart resultat använda ett fett från Biltema när man monterar ihop sitt baklänkage?

Finns erfarenhet inom området?

Det duger men jag skulle inte använda det till min älskling, bara för att det känns lite sådär, egentligen är det inget fel på det.

att säga fett är som att säga soppa.. det är inte spec specifikt..
för att svara på en sådan sak behöver du vara lite mer specifik.. jag skulle i regel inte använda biltemas då det visat sig att mycket är crap (kemikalier osv liksom verktyg).. och det blir dyrt om man har dåligt fett.

Senast redigerad av en moderator:
Tim: vet du någon som sabbat sin cykel genom att använda fel fett, och kunnat utesluta alla andra faktorer än fett?

Personligen tror jag att det är skit samma.

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Smörjmedel är en vetenskap för sig.
> En enkel test av olika fetter finner du på
> http://www.cykelforum.se.

Självklart är smörjmedel än vetenskap. Men behövs den på cyklar? Och vad säger några tallrikar i frysen egentligen?

Några tallrikar i frysen talar om rätt mycket. Ett fett som utsätts för sträng kyla och blir som kåda ger en sämre smörjeffekt. I ett styrlager kanske det inte ställer till så stor skada. -Men i ett nav med hög rotation kan skadan bli värre och dessutom rullar det tyngre.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Jag använder mest OK:s "vanliga" hjullager-fett. Funkar det i hjullager på en bil, till högbelastade glidlager, att packa om borrmaskinslager med och att smörja stödlager på en radiostyrd bil (30000 rpm) så duger det till min cykel också.

Du har ställt in fyra olika sorters smörjmedel på tallrikar i en frys. Det räcker inte som test för mig.

Fyra identiska nav med fyra olika smörjmedel som rullar 1000 timmar i samma hastighet i samma temperatur under kontrollerade förhållanden, som efter testet undersöks noggrannt. Då kan man börja prata om test. Kan man då se några skillnader i slitage kan man uttala sig om det ena är bättre än det andra. Innan det handlar det bara om gissningar som inte säger särskilt mycket.

OXR, det finns säkert sådana tester i tyska bike ;-)

Någon som har scannat en artikel?
Eller kan det vara någon av Happyfysikerna som vill ge sig in i diskussionen och ge teoretiska svar?

Om man byter fettet tillräckligt ofta så gör det inget om det är billigt. =) Men korrekt smörjning är definitivt en fel vetenskap och skall man vara petig så skall man välja fett med omsorg. Däremot så tror jag inte att det är så stor skillnad på clasohlsons universalfett och motorex för 10 ggr priset.

Delrinbussnignar är självsmörjande, allt annat har jag fett eller kopparpasta på. Kopparpasta har jag nog bara på vevlagergängorna och vevaxelspliensen. Det skitar ner så förfärligt om man har det någonstans som är lite mer exponerad. Men i princip kan man ha kopparpasta på allt som skall vara still, men inte skall fastna och fett på allt som skall röra sig. Är det exponerat så använder jag vax så det inte drar åt sig smuts.

Ett teleskopstativ ställer lite andra, väldigt specifika, krav på uppsmöjningen som inte är helt relevanta för cykling. Där vill man framförallt bli av med det lilla rycket som blir när man startar en rörelse så att man kan panorera mjukt och långsamt. Då skall man vara petig med smörjmedlet.

Tillbaka
Topp