Smörjmedel på ”thru axle”

Eken08

Aktiv medlem
Jag skall återmontera kolfiberhjul på kolfibergaffel med ”thru axle”. Axel och gängor är metall. Tyckte mig se lite fett på axeln vid demontering och antar att det är det som gäller men önskar fråga för säkerhets skull? Något tips på produkt? Kan jag t.ex köpa denna för att ha även vid annat tillfälle med kolfiber mot kolfiber? Carbon paste

Jag skall återmontera kolfiberhjul på kolfibergaffel med ”thru axle”. Axel och gängor är metall. Tyckte mig se lite fett på axeln vid demontering och antar att det är det som gäller men önskar fråga för säkerhets skull? Något tips på produkt? Kan jag t.ex köpa denna för att ha även vid annat tillfälle med kolfiber mot kolfiber? Carbon paste
Carbon paste är för ytor där man önskar ökad friktion. I gängorna på en hjulaxel samt eventuellt som ett tunt lager på axeln i sig vill du ha ett rent vanligt fett.

Spelar nog väldigt lite roll vad du har på. Det är väl mest för att hålla borta vätska samt i gängorna så den dras lagom hårt.

Spelar nog väldigt lite roll vad du har på. Det är väl mest för att hålla borta vätska samt i gängorna så den dras lagom hårt.
En produkt likt den TS frågar om är jättedåligt att ha på. Ökad friktion är det sista man vill ha i ett gängförband. Det skall vara en smörjande produkt. Så nog spelar det roll allt.

Gå till närmaste välförsedda mack, Clas O, Biltema eller liknande butik och köp kullagerfett. Billigt fett som duger bra.

BogusHighlevelEyelashpitviper-max-1mb.gif
?

Jag har haft några thru-axlar att fastna ganska rejält när jag använt biltemas lithiumfett. Så den rekommenderar jag inte. Den ska heller inte vara bra när gummi är inblandad typ o-ringar.
Fungerar finfint i hubbar, dock.

Tillbaka
Topp