Snabb Hjälp framgaffel service, Rock Shox Sid Team 2004

Adrian

Ny medlem
Hej

Nu behöver jag hjälp och råd utav expertisen på happymtb!

Jag har en Rock Shox Sid Team 2004 framgaffel (fig) som jag skulle serva med ny olja.
Dock visade det sig att "Compression Damper Remote" har gått sönder. Det som har hänt är att den allra nedersta cylindern (på fig 2) och dess stång har släppt. Denna cylinder justerar själva dämpningen och används för lockout funktionen. Man kan demontera denna del (fig 2) men jag förstår inte hur stången ska fästas igen där inne.

Fig 1:
rockshocksidteam2004.jpg

Fig 2:
RockShoxSidTeamfig2.JPG

Så mina frågor är följande:
1) Är det någon som vet hur man gör detta, (kan göra det, Norrköpings trakten)
Om inte...

2)Denna reservdel går att köpa ny för ca 900-1000sek (Någon som vet någon annan sida som är billigare, ska till USA nästa vecka om det kan vara ett alternativ, men begränsat med tid där.)
e.g. på länken nedan (ebay)
Är det lönt att investera dessa pengar + service kostnad på denna framgaffel, eller kan man få en likvärdig/bättre begagnad framgaffel för en snarlik summa?

Hur skulle ni gjort, har ju ingen nytta utav gaffeln om jag inte köper denna del, och ingen nytta utav MTB om jag inte ordnar en gaffel alls. Längtar efter att cykla nu...

Vänliga Hälsningar
//Adrian

(reservdel)
("http://www.ebay.com/itm/Rock-Shox-Sid-Team-World-Cup-Motion-Control-Compression-Damper-Remote-MTB-Fork/310421742988?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D261%26meid%3D8003556844133385333%26pid%3D100005%26prg%3D1088%26rk%3D2%26sd%3D151051093067%26")

(e.g. Rocx Shock SID Team 2004)"http://www.mtbr.com/cat/older-categories-bikes/2004-front-shocks/rockshox/sid-team/prd_363024_1525crx.aspx"

Min erfarenhet av de där är att metallstycket som förbinder enheten har gått av när bottendelen inte sitter fast. Såklart kan det vara på annat vis för dig men det kan bli tufft att återfästa den.

Jag tror inte RS säljer smådelar till den komp-enheten utan det blir en hel sådan man ersätter med, som du redan grävt upp.

Om det är värt det är upp till dig, det är inte den mest driftsäkra eller styva gaffel man kan få fatt i. Modernare 32mm-chassin är angenämare att använda med skivbroms IMHO, men de väger mer och är din gaffel i bra skick så kan det vara värt att lägga en liten slant på den.

Kolla så innerbenen mår bra och att det inte är något bussningsglapp, i så fall kan det vara värt att lägga pengen på den nya delen.

Alternativ till denna är väl kanske Reba, nya SID eller Fox Float, inga gafflar du hittar i bra skick för tusingen.

Hej

Tack för svaret.
Det mesta lutar mot att jag kostar på mig denna reservdel för att få ordning på min gaffel.
(ingen som har en skrotad framgaffel liggande och vill sälja denna del till mig?

Tillbaka
Topp