Snabb, lätt stigcykel med brötkapacitet...

Tjäna

Ny medlem
Hej,

Internetcyklar efter den optimala cykeln för mig. Kör idag en Stumpjumper HT som har några år på nacken. Den har ju brant gaffelvinkel och superhög BB vilket skulle vara skönt att komma ifrån.

Gillar singletrack och att cykla upp lika mycket som att cykla ner. Gillar ex Fornstigen och NIC, även om de för mig känns rätt brötiga.

Får ont i ländryggen om jag kör länge och funderar därför på en FS.

Jag vill utvecklas i terrängen och kunna köra tuffare stigar med mer självförtroende och tror att en FS kan hjälpa mig i utvecklingen.

Till saken hör att jag kör Cykelvasan varje år och även Fjällturen så jag vill inte ha för mkt vikt att släpa på utan gärna en rapp känsla men med lite kapacitet.

Är det bara Spark som gäller idag eller vad är alternativen? Känner lite Scott-skepsis...och är inte så sugen på fler cyklar än en...

Kan tänka mig att lägga max 35 kkr och tar emot alla tips jag kan få :)

Har kikat på Top Fuel också. Aluminium då om jag ska kunna rymma inom budget. Har ju kikat på EX också så frågan är hur stor skillnaden är dem emellan.

Sen vore det ju lite kul att ha en cykel som inte alla andra har förstås... Någon som har erfarenhet av Lapierre, Orbea?

Kan det till och med vara läge att kika på 27.5+ för att få fler egenskaper i samma cykel eller är det en dålig kompromiss bara?

Rent spontant skulle jag säga nya Scott spark. INTE RC-modellen, utan den med 120 mm slag och dropper. Plus är ett bra alternativ om det är viktigare att ta sig fram över huvud taget än att det ska gå fort (uppför, då de väger mycket men har sjukt grepp) vill man tävla är en smalare, och därmed lättare däck/hjul-kombo att föredra. Bäst kanske skulle vara att köpa en Spark plus och komplettera med en uppsättning 29"-hjul.

Köp den som du tycker är snyggast och är i rätt storlek ;)

Jag har en Rocky Mountain Thunderbolt 730MSL, 27,5,130mm/120mm och ställbar geometri, från Trenduro (66,5) till "XC" (68,2).
Även ställbar så tunnisar och tjockisar får ur det mesta ur dämparen.
Känns sjukt busig och snabb.
Tycker att 27,5 känns smidigare i klättringar och utför i min slöa takt.
Våga-faktorn har höjts mycket sen jag köpte den.
Dock spränger du budget med en likadan, då den inte kommer med dropper.
Plus att du behöver ett bättre bakdäck än det som kommer med.
Det är min första FS. Har inget annat att jämnföra med.

pok

Specialized Camber tänkte jag redan när jag läste rubriken. Billigare än Thunderbolt och större hjul som annars är hur kul som helst.

Jag kör allt med min camber, långlopp, cykelvasan, stök och bröt m.m. riktigt allsidig hoj. Men lätt, nja, strax under 13kg ligger den på nu efter en hel del uppgraderingar.

Senast ändrad:
Du kan få köpa min Trek Top Fuel 9.9 SSL, värstingmodellen helt i kolfiber samt fullfjädrad. Är en 2009:a men funkar prima och nyservad.

... Bara jag kan ha den i 1 vecka till, ska cykla Göteborgsgirot XC50k så behöver ha den till det :D

Kona hej hej har jag ju läst gott om men den börjar väl få några år på nacken nu?

Samma med Camber, nu dyrare med sämre spec än förra året om jag kollat rätt.

Egentligen är jag ju uppväxt på 26 så en 27.5 vore kanske fint. Provkört en Scale med 27.5 och den kändes ju rapp men det är samtidigt kraftig övervikt på 29 bland det som säljs som jag fattar

Väldigt nöjd med min Cannondale Habit SE som kvalar in rätt bra på din beskrivning. 2016-modell ska gå att hitta för ca 30kkr.

Canyon Neuron för under 30k. 29er med XM1501 hjul, Fox 34 120 mm fram / 110 mm bak, Reverb, XT 2x11, 69 graders styrhuvud, väger 12.8 kg. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-9-9.html

Ännu bättre:
Skeen Trail 10 för 31k. En 27.5 eller 29er med Mavic XA Elite hjul, Fox 34 Elite 120/130 mm, Reverb, XT 2x11, Magura MT5 4-kolvs bromsar 180/180 skivor, 67.5 eller 68 graders styrhuvud, väger 12.25 kg.
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-skeen-trail-10.0-582628

Spark 930 för 36K. http://www.cykelkraft.se/scott-spark-930/

Senast ändrad:
Läste att Spectral vann trail bike of the year i nån tidning, är övriga modeller från Canyon lika uppdaterade? Och vågar man köpa en alu-Canyon?

Någon som har erfarenhet av Skeen?

Förresten, har man märkt nån materialutmattning på Scott eller Kona Hei Hei? Är väl typ samma länkage de använder. Aluminium som ska flexa 11 mm eller var det mer?

Kolla köp och sälj på happy om du vill få mer för pengarna.Kolla även på Allebike har en med full Xt och sidgaffel och carbon för 32000kr. De sålde även ut sina 27,5 f/s tidigare, vet ej om de har några kvar. De i klubben som kör Allebike är riktigt nöjda.

Senast ändrad:
Har ju hört gott am lefty men är ändå lite tveksamt. Känns som en specialare och inte så kompatibelt?

Allebike, är det att betrakta som "moderna" cyklar? Är mer sugen på en bra ram än växeltrimmat. Det går ju alltid att uppgradera vad det lider...

Satt just och läste om senaste Giant Anthem och 2GE kostar rek 28000:- Borde gå att hitta lite billigare tycker jag... Kanske kan hitta nästa modell över inom budget till och med...
SLX rakt över 110 bak som känns som längre och 120 fram. Boost nav och plats för typ 2,6-2,8" om du vill ha lite plusdäck på.
Hade förra generationen Anthem och den körde jag med 2,8" däck på. Kortare slag på den men gick rätt bra att leka med på många av Gesundabergets leder, samtidigt som den var grymt rapp xc hoj.

Bilagor

• 20170502_190518.jpg
    20170502_190518.jpg
    296.2 KB · Besök: 62
Tjäna sa:
Läste att Spectral vann trail bike of the year i nån tidning, är övriga modeller från Canyon lika uppdaterade? Och vågar man köpa en alu-Canyon?
Någon som har erfarenhet av Skeen?
Lite tester
Vinnare: Neuron AL 9.9 http://www.mountainbike-magazin.de/...ftipps-und-ueberragende-bikes.1656270.2.htm#1
Tvåa: Skeen Trail 10 http://www.mountainbike-magazin.de/...ftipps-und-ueberragende-bikes.1656270.2.htm#2

Vinnare: Spectral CF 8.0 EX
Tvåa Spark 730

Senast ändrad:
Tack för länkarna!

Är det så jäkligt att de flesta cyklarna är i princip lika kompetenta?

Giant säljs bara med 27.5 men antar att dom kommer ändra strategi till nästa år. Läste nåt om det.

Tjäna sa:
Tack för länkarna!

Är det så jäkligt att de flesta cyklarna är i princip lika kompetenta?

Giant säljs bara med 27.5 men antar att dom kommer ändra strategi till nästa år. Läste nåt om det.

"tyvärr" är ju utbudet av kompetenta cyklar större än någonsin. Det är en hård tid att leva i för någon med beslutsångest. :)

Jo, beslutsångest är det lätt att få...

Ibisen ser ju trevlig ut och har ju känts ouppnåelig på något sätt men det var ju ändå ett "hyfsat" pris.

Kan Fuel EX kännas för mycket AM för mina behov eller är den ok att köra snabbt på?

De har habit carbon 3 för 25000kr på bunnyhop.de. Kolla även på andra märken än Cannondale där. Om man mailar dem för bästa pris för 2017 års modell kan man få bra rabatt. Jag fick en Cannondale för 21000kr som hade ett pris 27000kr.Köpt två cyklar därifrån funkat kanon har fått hem cyklarna på en vecka. Leftynär grymt skön och andrahandsvärdet på en Cannondale går nog inte att jämföra med Radon och Canyon när du börjar snegla på ny hoj nästa gång. Lycka till med köpet, det är halva nöjet med mtb att fundera på vad man ska köpa för ny hoj.

Senast ändrad:
Åk runt och känn på cyklarna. Jag var i samma sits som du i höstas och fick möjlighet att prova en Topfuel. Den kändes både snabb och lätt.
Fastnade sen för en Kona Hei hei trail. Är nu supernöjd, den fixar brötet med bravur samtidigt som man inte behöver hålla igen utför. Trek fuel ex var en annan stark utmanare men där begränsade mig priset.

Det är klart att bäst vore att klämma, känna och testcykla hela listan med cyklar. Tyvärr bor jag lite avigt till så det är inte så mycket som finns inom armlängd...

Scott kan jag nog prova och Trek efter en liten utflykt.

gunners sa:
De har habit carbon 3 för 25000kr på bunnyhop.de. Kolla även på andra märken än Cannondale där. Om man mailar dem för bästa pris för 2017 års modell kan man få bra rabatt. Jag fick en Cannondale för 21000kr som hade ett pris 27000kr.Köpt två cyklar därifrån funkat kanon har fått hem cyklarna på en vecka. Leftynär grymt skön och andrahandsvärdet på en Cannondale går nog inte att jämföra med Radon och Canyon när du börjar snegla på ny hoj nästa gång. Lycka till med köpet, det är halva nöjet med mtb att fundera på vad man ska köpa för ny hoj.
Instämmer här om Bunnyhop. köpt 3 cyklar därifrån. Mycket bra bemötande och service. Ena paketet var massakrerat av posten när jag fick det. fick en helt ny hoj veckan därpå.
Plus annat som de hjälpt via telefon och mail.
Såg att Habit Carbon SE i M fanns på bike24 på rea också. om den finns kvar vet jag dock inte.

Tack för det. Ska till Stockholm om några veckor. Är det nån annan bra butik jag borde kolla i när jag är i stan?

Du har även specialized concept store i sjöstan.
Sportson på Södermalm säljer Trek.
Bikevillage i nacka/värmdö säljer också Trek.
Även Cykloteket i västberga. Där kan man prova i bilgaraget.
Finns alla möjlgheter. ?

Får försöka klämma o känna lite men det är klart då blir det ju de gamla kända märkena...

Någon som testat Orbea occam? Läst test, verkade trevlig

Tycker med Orbea ser nice ut, sen säljs de av ett bra ställe ,Racing bike sweden ;)
Polarn väntar på en!

Tjäna sa:

Jag tycker Orbean är så sjukt snygg. Blir helt klart min nästa hoj. Det svåraste blir att bestämma sig om man ska ha en 27.5" med 140mm fjädringsväg eller en 29" med 120mm fjädringsväg. Sen så var det ju det här med kolfiber eller aluram oxå...pust...

Bilagor

• OCCAM_TR_MLTD_FondoGris_2000x1125.jpg
    OCCAM_TR_MLTD_FondoGris_2000x1125.jpg
    108.3 KB · Besök: 45
Trhuster sa:
Tjäna sa:

Jag tycker Orbean är så sjukt snygg. Blir helt klart min nästa hoj. Det svåraste blir att bestämma sig om man ska ha en 27.5" med 140mm fjädringsväg eller en 29" med 120mm fjädringsväg. Sen så var det ju det här med kolfiber eller aluram oxå...pust...

Alu eller kolfiber är ju en plånboksfråga... Man kanske skulle gå fullständigt bananas och ta 27:an. Finns Orbea att känna på någonstans i landet?

Tillbaka
Topp