Snabb viktnedgång

Fabbe

Ny medlem
Snabb viktnedgång
en fråga, jag ska gifta mig om fyra veckor och vill gå ner så mycket som möjligt tills dess för att inte se ut som en säl i fina kläder.

Sen igår käkar jag fil och flingor till frukost med några kokta ägg till, utan ägggulan. sen tar jag en burk makrill i tomat till mellanmål. Sen käkar jag fisk, kyckling till lunch med grönsaker och en dl bulgur. Jag tar en banan till eftermiddan och sen käkar jag någon fisk eller kyckling till middag, utan nåt till.

Frågan är hur jävla smart det är? Jag mår svindåligt och är yr och har huvuduvärk, slö och ofokuserad.

Visst jag lär ju gå ner i vikt, men till priset av vad? Frågan är hur bra det egentligen är att gå på svält så här. jag hade tänkt att käka så här extremt i två veckor för att sen börja äta mer kolhydrater och börja träna igen. Jag vill gå ner runt en fem sex kilo på den här tiden. jag vet att det kanske inte är optimalt eller för den delen ens bestående, men det kan jag ta.

Snabb viktnedgång
byt ut frukosten mot musli och gröt (inte sammtiditgt) då flingor har för högt GI för att kunna ge någon bestående energi.
illamåendet går nog över

Snabb viktnedgång
Det är säkert inte nyttigt men knappast livsfarligt. Känner en snubbe som käkade ENBART nutrilett i 8 veckor (tror jag). Han var ganska ofokuserad på slutet. :-)

Kör hårt och hoppas du lyckas gå ner så mycket som möjligt till brölloppet. Se bara till att äta lite innan vigseln så du inte svimmar. :-)

Snabb viktnedgång
Ät fem gånger om dan. Målen kan vara ungefär lika stora. Testa nåt liknande:

Frukost: Lättfil med müsli (sockerfri) + ett kokt ägg. (eftersom du verkade gilla det.)

Mellanmål: En liten burk keso och en banan. Keson kan du byta mot en dofilus.

Lunch: Pasta och en burk tonfisk (i vatten)

Mellanmål: Nånting liknande det förra mellanmålet.

Middag: Ris/pasta och kycklinggilé.

Om du känner dig svag eller snurrig så tar du en frukt. Men gör ingenting drastiskt, typ svälta en hel dag. Och se till att röra dig mycket. Cykling tex.

Lycka till med vikten och bröllopet!!
/johan

Snabb viktnedgång
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå till närmsta Body Building-site och läs på om
> deffning.
>

Har vunnit Lucia pokalen -95 och -96 ;o)
/j

Snabb viktnedgång
bigmollo skrev:
> Har vunnit Lucia pokalen -95 och -96 ;o)

Var du Stjärt- eller Stjärngosse? :P

Bildbevis Johan! *går till google en stund*

Snabb viktnedgång
Om du är snurrig, kanske du äter för lite kolhdyrater?

Skrota allt emd socker i, flingor, läsk, godis osv. Ät rätt sorts fett i rätt mängd.
5 frukter om dan. Rör på dig minst 3o min per dag i flåsigt tempo.

Senast redigerad av en moderator:
Snabb viktnedgång
Fabbe skrev:
> en fråga, jag ska gifta mig om fyra veckor och
> vill gå ner så mycket som möjligt tills dess för
> att inte se ut som en säl i fina kläder.

Hoja tio mil varje kväll ;)

Per

Snabb viktnedgång
Ja för fan, tio mil cykel gör nog susen, men jag lär nog knappast orka det när jag knappt kan gå till kaffeautomaten på jobbet:) Ordet spinning har fått en ny innebörd:)

Snabb viktnedgång
Hur f-n kan du bli yr i huvudet o slö av den menyn? Det lät ju som en högst vanlig och balanserad kost. Absolut ingen svältkur.

Ta cykeln/spring till jobbet under resterande tid så kanske det syns lite skillnad. Men 4 veckor är inte speciellt lång tid för att gå ned i vikt. På ett halvår hade du säker kunnat göra mer.

Men din blivande fru har ju sagt ja till ett fetto när du friade så hon lär väl knappast ändra sig i kyrkan. Kanske behöver du inte hetsbanta trots allt :)

Snabb viktnedgång
Ha ha, jag vet att det kan låta normalt, men jag har enormt hög ämnesomsättning, på gränsen till för hög. Jag vet för jag har struma och kollar värdena med jämna mellanrum. Jag ligger under taket för vad som är ok.

Därför är det här en svältkur för mig, jag är dessutom 195 lång och väger 110 pannor såd et är en stor motor som behöver mycket energi.

Jag vet att det jag vill göra inte är speciellt smart, men bröllopskorten skall ju dras med i några år;) Nej för resten av livet var det visst:)

Snabb viktnedgång
the_TnT skrev:
> Var du Stjärt- eller Stjärngosse? :P
>
> Bildbevis Johan! *går till google en stund*
>

Har bilder, men av ren självbevarelse så lägger jag inte ut dem på nätet.. ;o)
Jag var med i ett reportage i BK för tusen år sen.
/Johan

Snabb viktnedgång
För 10 år sedan gick jag ner 13 kg på 8 veckor genom att äta camebridgekuren (typ Nutrilett). Tråkigt men effektivt! Tyvärr var jag tillbaks på matchvikten framåt hösten igen.

Men badsäsongen gick som den skulle....... och vi ska gifta oss i september! ;-)

// Jocke

Snabb viktnedgång
bigmollo skrev:
> Jag var med i ett reportage i BK för tusen år sen.

B&K går inte längre bak än '99 på deras hemsida. Attans. Kanske ska efterlysa bilder på deras forum *evil grin*

En annan Happyprofil finns dock med på nätet i sådana sammanhang. Vem säger jag inte.

Snabb viktnedgång
Hur kommer det sig att man alltid käkar mellanmål i fitnessdieterna? Är det så att det håller igång förbränningen på något sätt i kroppen? Det är ju inte alltför svårt att bara äta tre mål om dagen menar jag. Maten låter som sagt väldigt bra fast sabla trist lär det bli att äta samma varje dag.

Är inte bulgur vetebaserat och därmed packat av snabba kolisar?

Lågintensiv träning är också vad som gäller. Att trampa järnet i en timme på cykeln hjälper inte mycket för att bränna fett utan det gör dig snarare hungrig så att du (med gott samvete) äter en massa dåligheter. Däremot är det bra med långpromenader och långsamt joggande. Ju lägre puls desto lättare för kroppen att använda fett som energikälla, sägs det.

Snabb viktnedgång
erik h skrev:
> Hur kommer det sig att man alltid käkar mellanmål
> i fitnessdieterna?

Det är för att ha en jämn blodsockernivå och därmed optimal förbränning. Toppar och dalar är kontraproduktivt för metabolismen. Fin mening :)

Snabb viktnedgång
Håller med bigmollo men ett par synpunkter bara för att vara petig...;)

bigmollo skrev:
> Ät fem gånger om dan. Målen kan vara ungefär lika
> stora. Testa nåt liknande:
>
> Frukost: Lättfil med müsli (sockerfri) + ett kokt
> ägg. (eftersom du verkade gilla det.)

>
> Mellanmål: En liten burk keso och en banan. Keson
> kan du byta mot en dofilus.

byt banan mot t ex äpple eller päron som är lite långsammare men se till att inte äta för många frukter varje dag...

>
> Lunch: Pasta och en burk tonfisk (i vatten)

fyll på med grönsaker med litet kolhydratinnehåll och håll nere på pastan

>
> Mellanmål: Nånting liknande det förra
> mellanmålet.
>
> Middag: Ris/pasta och kycklinggilé.

Samma sak som lunchen...

Vad gäller slöheten så är det delvis en vanesak. Kroppen är van att få mer energi men man vänjer sig. Drick mkt vatten och glöm inte att träna. Styrketräning är väldigt viktigt om du inte vill sänka din ämnesomsättning för mkt...

Snabb viktnedgång
Tobe skrev:
> Sluta ät när du inte är hungrig längre!

Två hjälpmedel där:

1) Väg pastan/riset/potatisen så du lär dig hur lite du ska göra.
2) Gör mat som är "så där", mindre risk att man överäter för den goda smakens skull.

Snabb viktnedgång
Det där med låg/hög-intensiv träning för att bränna fett är inte så klurigt. Om du tränar lågintensivt så tar kroppen mer fett som bränsle. Och om du kör högintesivt så tar den hellre blodsocker. Men det kvittar egentligen när man ska bränna fett. För det är dagens samlade förbränning som gäller. När man har bränt mer än man fått in (ätit) så tas energin från fetet. Så fiffigt är det. Och väldigt enkelt. Men i alla "dietböcker" vill man gärna krångla till det.
/Johan

Edit: Nu förstår TnT också..

Snabb viktnedgång
Drick mycket vatten, det ger mättnadskänsla samt behövs om du ökar på fiberintaget. Banan är den frukt som har högt energiinnehåll, välj andra frukter och bär. Undvik socker i tex frukostflingorna. Gröt och rivet äpple med kanel till fukost. Dryga ut måltiderna med sallad och grönskaer så att du får en bättre mättnadskänsla, en en gång mycket vatten, grönskaer innehåller fibrer och fibrer kräver vatten!!
Sen är det bara att hålla i, ät lite och ofta. Om du känner dig sugen på något gör något annat, syselsätt dig med cykeln eller borsta tänderna.

Lycka till, tala om hur mycket du gick ner!!

Snabb viktnedgång
Razorman skrev:
> servace:
> Vad händer om man äter för mycket frukt varje
> dag?

Man blir svullen i magen, uppblåst lixom.

> Och hur mycket är "för mycket"?

5 kg typ... ;~) rek är minst 5 st om dan, jag är uppe i 10 ibland. Hellre det än godis!

Snabb viktnedgång
Du pajar nog bara din kropp på det viset.

Ut och kör långa träningspass på lågintensitet
och anpassa matintaget nedåt, så händer det
grejor, ganska snabbt i börja. Viktminskningen
går långsammare med tiden.

Kolla i Diet Trainer http://www.diettrainer.com/
körde med det själv i början. Nu har jag gått ner
från 105 till 88.3 kg (idag:-). Det har tagit mig
två år att komma 17 kg bara genom att justera
kostvanorna och motionsvanor lite grand. Ingen
bantning eller kurer här inte.

Men som sagt 5-6 kg fixar du lätt på 4 veckor genom
att tänka på vad du äter och motionera.

Kolla in Toppform programmen på SVT.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...141=null&doneSearch=true&pageArt53141=0&sd=10

Lycka till
/Jerry

Snabb viktnedgång
Svält dig inte smal, då går det som för BB-Linda :-)

Träna dig smal istället.

Med den "dieten" du går på nu känner du ju redan att det snurrar i bollen oavsett om du anstränger dig eller inte. Hur ska du då orka träna? Slutar du träna måste du äta ännu mindre för att gå ner.

Ät som vanligt och det du tycker om oavsett om det är fett eller socker. Öka på träningsdosen med motsvarande kaloriförbränning som du avstår från genom "dieten". På så sätt får du ändå ett kaloriunderskott + bonus att du blir bättre tränad. Dvs du äter kakan och har den kvar. Äter du dig mätt när du äter så tror jag inte att det extra träningspasset gör dig snurrig.

Låg- eller högintensiv träning? Spelar absolut ingen roll. Cykla i det tempo du vill.
Bomba på grusvägar eller latja på stigar, gör det du tycker är skoj. Trivs man med det man gör, vill man göra det ofta. Att ge sig ut på ett pass med en massa måsten tröttnar man snabbt på. Träna cykel och håll dig borta från svettiga gym eller träliga promenader.

Ut och cykla så ofta du kan/vill så kommer kilona att rasa. Men glöm som sagt inte bort att ha kul.

/Anders

Snabb viktnedgång
razorman: fruktoset, som är långsamt socker, har en tendens att lätt bli fett när man ätit så mycket att leverns förråd är fyllda. Har för mig att jag har sett en siffra på 50g om dagen för en normalviktig man. Själv levde jag på fruktos inför min första tävling och kan glatt berätta att det finns bättre sätt! ;)

Snabb viktnedgång
razorman: En vegetarian som äter kött blir dålig i magen när denne äter kött och detsamma gäller för någon som inte äter så mkt frukt och som plötsligt lägger om sin kost och börjar äta mkt frukt. Kan tänka mig att det åtminstone delvis beror på att det är en annan tarmflora som behövs...

Snabb viktnedgång
Vid snabbdieter tappar man oftast mest vatten.
Fabbes kost verkar ju rätt kolhydratfattig och kolisar binder vatten.

sen när du börjar käka kolisar igen så går då upp igen
Viktminskning ska ske på lång sikt.

Mitt stora problem nu är att jag ej tappar på vågen bara i spegeln,men det är iofs positivt.
Men ett gäng kilo mindre så blir det inte så jävla jobbigt i skogen

Snabb viktnedgång
Fan jag håller på bli galen, jag ser nästan ängeln och djävulen på mina axlar, den ena säger "plåga dig det är värt det" den andra säger "skit samma, sluta plåga dig, varför ska du göra det. Ta det långsiktigt istället och träna dig snygg snabb stark och smal istället, gå och handla nåt fett och kolhydratrikt och må så mycket bättre, stick ut i ett par timmar med hojjen ikväll istället"

Snabb viktnedgång
vad sägs om att dra ner på maten, inte göra något för drastiskt och träna ordentligt. Bara kolhydrat minskningen kommer att göra att du tappar ändå. I värsta fall får du väl köra ovalette! :D

Snabb viktnedgång
Du har ju fått goda tips ovan gällande kost och motion, men här kommer mitt bästa tips;

Det är gröt gjord på havrekli. (Röd box) Supermättande, fiberrik, god och det bästa är att den påverkar ämnesomsättningen positivt.

Stort plus också för att den är lätt att laga:

1dl havrekli
2,5 dl vatten
5 minuter på 500 watt i mikron.

I med en matsked hallonsylt och lite mjölk så har du en turbofrulle, mellanmål eller lunch - eller alltihop.

Snabb viktnedgång
Fabbe skrev:
> Teddo, låter skitbra, tyvärr kan jag inte käka
> gröt, den kommer upp igen. Det är inte gott tycker
> jag.

Min syster grimaserar grymt när hon äter gröt! På fråga fick jag svar att "det är äckligt, kräks nästan".

"Men herregud, varför äter du då"... syrran svarar " det enda jag kan hålla mig mätt på fram till lunch!" - Dagens sanning!

Snabb viktnedgång
Det finns gränser och gränser, jag är inte beredd att göra vafan som helst, det måste gå att äta också. Jag vet att det är bra men ajg kan inte förmå mig, det finns bara inte.

Snabb viktnedgång
All gröt, inte ens mannagryn eller risgryn?

Jag har själv väldigt svårt för den slemmiga konsistensen hos havregrynsgröt, så jag var glad när jag hittade den gryniga havreklivarianten.

Förut tyckte jag gröten var sådär, men nu känns mackor och flingor etc. bara som luft i jämförelse.

Bruses syrra verkar ha fattat läget.

Snabb viktnedgång
Skippa gröten! Ät havren rå! Då slipper du spykänslorna! Så gör jag! Jag har också en otrolig ämnesomsättning och jag måste äta groteskt mycket och ofta. Själv är jag snudd på underviktig=(

Det jag äter för att hålla mig mätt på morgonen fram tills min andra frukost och få i mig bra med mineraler och vitaminer, eftersom jag inte är någon fantast av grönsaker är att ta youghurt (mycket socker i youghurt som kan med fördel bytas ut mot A-fil och en klick lingonsylt) och många dl fiberberikad havregryn.

Det här målet åt min kompis som gick ner ca 15kg på ett halvår. Samt att han motionerade regelbundet! Ut och cykla med dig! Om du inte blöder kraftigt eller benen skakar så har du mer att ge=)

Lycka till!! Hoppas det hjälpte något!

Tillbaka
Topp