Snabba 26”-däck för grus

thisismycat

Aktiv medlem
Snabba 26”-däck för grus
54AF44C4-657E-45E8-9E18-117F6EB9D989.jpeg

Frugan ska få en gravel-hoj, tills ekonomin finns får jag fortsätta med den här: en Peugeot-mtb från 94. Hittills har jag kört med Onza Canis (som jag köpte enbart för utseendet) och de har funkat bra, men tänker att det kanske finns snabbare däck, typ semislicks? Detta för att jämna ut det tekniska övertaget mellan familjens cyklar.
Har även ett par Schwalbe Road Cruiser hemma, men tänker att de kanske är onödigt tunga och inte så bra punkaskydd?

Har ingen koll på mtb-däck alls, så behöver hjälp!

Thunder Burt verkar som det jag letar efter, typ? Panaracer och Compass har säkert hipsterkorrekta alternativ som kostar som en ny cykel, men vill gärna hålla mig inom rimlighetens gränser eftersom ekonomin är en faktor.

Senast ändrad:
Snabba 26”-däck för grus
Thunder Burt har inte så bra punkaskydd enligt vissa kommentarer på nätet.

Däremot rekommenderar jag starkt "nya" Continental Race King Protection (uppdaterat mönster från 2018) som sägs rulla extremt bra på både grus och asfalt, är hyfsat lätta, och har dessutom slitstarkt skydd både på däcksidor och i slitbana. Jag har extremt goda erfarenheter av förra generationens Race King, så nya bör väl inte direkt vara sämre... Men det måste vara just Protection-modellen om det ska vara värt ett köp anser jag.

https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-race-king-2.2-protection-26x2.2-folding-714170

Tillägg: Dessutom finns inte Thunder Burt som 26 tum enligt Schwalbes hemsida, så det däcket går ju bort per automatik.

Senast redigerad av en moderator:
Snabba 26”-däck för grus
Snygg hoj!
Exempel på snabba 26" däck som har vettig volym:

Schwalbe,
Table top addix (nog favoriten just nu)
Super moto (typ snabbaste däcket alla kategorier)
Furious fred

Maxxis DTH

Tioga FS100

Snabba 26”-däck för grus
Förvisso inte så mycket volym men jag gillar Michelin Country Rock! Kanske inte så mycket punkaskydd men behövs det om det mest skall nötas grusväg?

Annars gillar jag Race King och Table Top!

Tillbaka
Topp