Snabba däck på 29" MTB - asfalt och grus

MaterJoDa

Ny medlem
Jag funderar på ett par lättrullade och så snabba däck som möjligt till min fulldämpade Canyon AL 29 29"
Fälg: DT Swiss M1900 SPLINE

Schwalbe däck har jag snöat in på ;-)
I dag har jag Rocket Ron och Racing Ralph.

Till sommaren ska ha lite fler varianter att sätta på då kör mycket på asfalt och emellanåt grusväg.

Funderar på en uppsättning Thunder Burt 2,25" att prova.
(Snakeskin, Compund: PaceStar PSI: 26-54 vikt: 575g EPI: 67)

Fick också funderingar på något smalare och ännu mindre mönster.
Tittar då på exempelvis Marathon Racer 622-40
(HD SpeedGuard Compund:RoadStar PSI:55-85 vikt: 435 g, EPI:67)

Alltså min fråga:
Vad skulle ni rekommendera för lättrullat (snabbt)Schwalbe däck ?

Senast ändrad:
Thunder Burt funkar ju otippat bra i skogen med tanke på mönstret, så har du några som helst ambitioner att cykla till skogs skulle jag föredra dem. I annat fall har du nog köpt fel cykel också.

Helt klart om lite skog så mer MTB lika däck att föredra. Har ju kvar mina Rocket Ron och Racing Ralph också.

*s* Alldeles rätt wobblie så min cykel ingen asfaltshoj primärt

Nu så att emellanåt så mkt asfalt och grus. Därav mitt test att ha en snabb lättrullad uppsättning. Därav de lite wild and crazy funderingarna ;-)

Jag gillar verkligen thunderburt men då ska du ha den mindre varianten, för att spara vikt.
Dessutom räcker det gott med raceguard varianten om du inte siktar på att köra i stök eller sprängsten.

sandelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte Schwalbe men ändå ett förslag som går att
> finna till lägre pris än TB:
>
> Specialized Renegade S-works

35eur för ett thunderburt i Tyskland är ju knappast dyrt ;) tycker dessutom att thunderburt rullar lite lättare :)

Sworks renegade däcken har ju däcksidor av telefonkatalogpapper.... Jättetunna.

Jag skulle säga Thunder Burt, den smala funkar bra om du är liten o lätt. Jag är 82kg och kommer köra 2.25" 2015. Dessa rullar sjukt bra och jag tror det är det snabbaste däcket som finns idag.

RaceGuard bör man undvika, som jag ser på saken. Det är ett förstärkningslager under slitbanan som leder till sämre rull och dålig stabilitet vid låga tryck.
Snakeskin däremot gör däcket stabilare utan att rullförmågan påverkas nämnvärt, om jag fattat rätt.
Nackdelen är då endast den högre vikten, vilket säkert kan kännas jobbigt nog för många.

Frid!

Conti Speedking är det snabbaste MTB-däcket. Lite bättre volym än FF och det är skönt på ruffigare grusvägar.

/S

Miracle skrev:
> RaceGuard bör man undvika, som jag ser på saken.
> Det är ett förstärkningslager under slitbanan
> som leder till sämre rull och dålig stabilitet
> vid låga tryck.
> Snakeskin däremot gör däcket stabilare utan att
> rullförmågan påverkas nämnvärt, om jag fattat
> rätt.
> Nackdelen är då endast den högre vikten, vilket
> säkert kan kännas jobbigt nog för många.
>
>
> Frid!

Om du fattat rätt? Har du provat båda varianterna? Det har jag och för grusväg behöver du absolut inte köra så lågt tryck att raceguard viker sig.
Kan på fullaste allvar inte förstå hur du menar att snakeskin skulle rulla lättare än raceguard?
Det är tyvärr alldeles för stor viktskillnad mellan RG och SS om man nu söker ett snabbt och lätt däck...

Jo, hela 25 gram enligt Schwalbes egna siffror.
Vill man ha ett lättare däck så är det nog liteskin som gäller. ( 55 gram lättare än RaceGuard)
Nu brukar ju däcken tyvärr slå ganska mycket i vikt så det praktiska utfallet blir ju oftast ett annat ändå. :-)

Frid.

Senast ändrad:
Hade hoppats att någon berättat lite om Conti CX Speed för det däcket är jag nyfiken på.
[Men jag får väl söka om det finns någon tråd.]

Många bra reflektioner - gillar jag
Spinn gärna vidare på detta så får man bra refletioner och erfarenheter från er.

Ingen som ännu reflekterat över det andra lite annorlunda alternativet jag gav. Ett däck som sett bra reviews av.
Helt klart iaf att jag finner Thunder Burt intressant

Jag har bara kört CX Speed på CX (ej MTB mao), men IMO är det ett lätt och följsamt däck med bra grepp (för torrare, packat underlag). Lite snålt med punkteringsskydd (obefintligt), men det får man på köpet med den låga vikten.

Jag har på min 29" HT testat följande "snabba" däck!

Conti Speed King RaceSport 2.2" 465gram.
Schwalbe Thunder Burt Evo 2.1" 424gram.
Conti Race King RaceSport 2.2" 525gram.

Har cyklat över 100mil på varje på en 25km slinga bestående av både grusväg.skogsstigar och lite asfalt!
Tiden på rundorna gick knappt att skilja mellan däcken! Men upplevde att grepp både i kurvor och uppför var bäst på RK sen följde TB å sist SK. Rullet på mkt fin/plan väg snäppet bäst på SK sen TB å RK(men det skiljde otroligt lite) Fick punka(1st) på både SK och TB men ingen på RK!
Så mitt val blev till slut Conti Race King Racesport 2.2" oxå det helt klart bekvämaste däcket med klart bäst neutral styrning!

Stuvarn skrev:
> Jag har på min 29" HT testat följande "snabba"
> däck!
>
> Conti Speed King RaceSport 2.2" 465gram.
> Schwalbe Thunder Burt Evo 2.1" 424gram.
> Conti Race King RaceSport 2.2" 525gram.
>
> Har cyklat över 100mil på varje på en 25km
> slinga bestående av både grusväg.skogsstigar
> och lite asfalt!
> Tiden på rundorna gick knappt att skilja mellan
> däcken! Men upplevde att grepp både i kurvor och
> uppför var bäst på RK sen följde TB å sist
> SK. Rullet på mkt fin/plan väg snäppet bäst
> på SK sen TB å RK(men det skiljde otroligt lite)
> Fick punka(1st) på både SK och TB men ingen på
> RK!
> Så mitt val blev till slut Conti Race King
> Racesport 2.2" oxå det helt klart bekvämaste
> däcket med klart bäst neutral styrning!

Har nästan gjort samma "resa" fast mellan

Schwalbe Thunder Burt Evo 2.1" 424gram.
Conti Race King RaceSport 2.2" 525gram.
MAXXIS Tire IKON 2.2" 3C MaxxSpeed eXCepion Silkworm 520gram.

Upplever inte heller någon större skillnad i rullmotstånd men kvalitén upplevde jag skillnad på, dom lätta Thunder Burt tålde inte mycke stök...efter att rivit sönder 3st däck(ett rök andra rundan) så gav jag upp dom däcken. Kör man uteslutande grusvägar o fina/lättare stigar funkar dom bra.

Bontragers Team Issue XR1 är också ett däck som rullar väldigt lätt o rätt likt Schwalbe Thunder Burt Evo

Jag har kört ca 250mil på thunderburt och det är cykling precis överallt. Har inte fått en enda punka. Däremot så vart bakdäcket nästan helt slätt i mitten.

+1 på Thunder Burt. Kör 2.10 SnakeSkin som allround för hårda och torra underlag. Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad mot de Bontrager som satt på när jag köpte cykeln, men TB är verkligen grymt lättrullade! :-)

Jag funderar mer och mer på Thunder Burt 2,25" SnakeSkin
Först tänkt 2,1 Raceguard men det lite svårare få tag på där tänkt köpa
Då kom att tänka i de banorna att Schwalbe själva skriver att bredare däck med samma tryck har lägre rullmotstånd vid ex 20km/t.
Visst 2,25" är tyngre men tveksam om accelererande kommer göras i den utsträckningen det spelar någon roll för mig

Tycker det är otroligt få som åker på och rekommenderar Conti X-king däcken.
Har labbat runt mellan Schwalbe TB och Conti RK innan jag landade på X-king däcken.
Har kört på den modellen senaste 3 åren och tycker dom är oslagbara både på grus, asfalt och till skogs. när det är stökigt.
T o m i tråkigaste lervällingen gör dom jobbet bra och håller fäste.
På asfalt så är det bara att öka trycket och det rullar som attans med dom.

Kör med 2.2 bredden i RS och dom håller sig riktigt bra.
En hel säsong med 4 långloppstävlingar och mkt övrig skogsåkning så är dom fortfarande fräscha efter säsongens slut.

Edit: dessutom jäkligt billiga hos CC just nu med chili gummit
http://www.cyclecomponents.com/continental-x-king-racesport-dack-29x2-2-55-622.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp