Snabba hojar!

• Trådstartare Trådstartare Philippe
  • Start datum Start datum
P

Philippe

Guest
Snabba hojar!
Jag har två cyklar hemma, en MTB och en racerhoj. Visserligen konverterad från stadscykel till racer. Som snabbast har MTB:n (24 växlar) En Cyclepro Storypoint -01 varit uppe i 50,8 km/h och den andra med smala 26x1,3 däck (Nokian AWS) i hela 56,3 km/h nerför en backe. Nån som kan slå det? Det ska trimmas i vår. Har servat racern för en 500-ring med nytt vevlager, nya pedaler o ny kedja.

Sen ska det dit släta Conti Sport Contact race däck á 460 kronor! Vad tror ni om det? Den här cykeln heter ULTRA 547 och har 7 växlar och är 8 år gammal, men går jävligt bra! Den har rullat cirka 1 800 mil totalt. Någon som kör snabbare än mig?

Snabba hojar!
jag har åkt 50 på rullskridskor. (uppskattat)
Hastighetsmässigt är väl ~60km/h inte så hårt bara att ha tillgång till en brantare och längre backe.
Sen är väl inte nerförsackeshastiget något att skryta med då gravitationen gör jobbet. Mycket av det i alla fall.

Snabba hojar!
Jag har åkt 57 knyck utför. Det var otäckt. :) Ändå är det ju ingen fart att tala om. Jag vågade inte köra fortare helt enkelt *skäms*. I år ska jag åka fortare.

En kompis trampade upp sin racerhybrid i 59 km/h i en *mycket* svag utförsbacke.

Snabba hojar!
På Mountainbiken har ja inte en aning, inget att mäta med än. Men på min gamla 20kilos Stål DBS Offroad 5vxl gick de runt 50kmh på raksträcka, körde jämsmed lätt MC som kollade farten.

Snabba hojar!
Tror nog varenda en som kör racer här har kört snabbare än så? '
Har varit uppe i nästan 70 knyck på min Kona Caldera med S-Contact däcken. Contis Grand Prix för MTB är också ruggigt snabba, snabbare än S-contact men inte lika punkasäkra.

/C

Snabba hojar!
79 km/h nerför en asfaltbacke i åre med min förra mtb.
Har hittat en backe i Sälen som jag ska testa räsern i. Borde kunna toppa 100 där.

Snabba hojar!
Toppade 80 enligt hojdatorn på en grusväg i Åre 1991... läskigt delux med tanke på att man bara var iklädd lycrabyxor, tenniströja o frigolithjälm... ryser nu när jag tänker på det... hu...

Snabba hojar!
En sån här farttråd har vi ju haft förut. Mina bravader ligger någonstans med tobbe men ca 2-3 år senare. Fortfarande xc-hojpa vilket naturligtvis är mycket mycket manligare än att rulla fullgung ner för skutan.

Tror nästan ni kan känna hur manlig jag och tobbe är.

På planmark vet jag bara att jag mätt en gång och då var det en mil med 180 graders väning. Snittet låg runt 45km/h någonstans på mtb. Folk som såg mig på fixieracen vet att jag knappast är en sprinter=)

Och så gårdagens fråga. Läser någon detta:)

Snabba hojar!
Jag har åkt i ca 280 blås med en GMC Syclone med en utbytt rova till en bigblock V8 och 700hk på motorvägen norr om Dallas. Det var ganska läskigt. Den sista växeln hoppade i när vi passerade 210 blås.
Cykeln går bra mycket saktare..

Snabba hojar!
Bromsade mig ner för hallandsåsen i 53 km/h med semesterpackning (inkl tält, liggunderlag etc) på pakethållare fram och bak. Wobblade löst....

Snabba hojar!
Jag sket nästan ner mig när jag fick upp min gamla Scott Tampico m IRC Mythosdäck i 70 knyck i en asfaltsbacke med rätt tveksam kvalitet på underlaget:-)

Men kul var det!
oscar

Snabba hojar!
Som sagt, finns en annan tråd om detta. Men får väl ändå kontra med min rekord:
Racer: 80 blås, Burmabacken, Kortedala.
MTB: 73 blås, villaområde Paradiset, Partille.
Båda gångerna iklädd endast tunn XC/Racer-svetto-lycra-outfit + hjälm. Kanske lite dumt klädval, men det är ju inte så att man klär sig för att "idag kanske jag klämmer 70+" innan man ger sig ut på tur. Kommer det en schysst backe så matar man ju på liksom....
Men även i drygt 40 knyck så skrapar man sig å andra sidan duktigt (av egen erfarenhet).
Men sånt ska man inte tänka på. Den dagen, den smärtan.

Snabba hojar!
260 km/h

Bilagor

• Kawa.JPG
    Kawa.JPG
    102.2 KB · Besök: 22
Snabba hojar!
hmmm.. med min förra MTB (en CycklePro StonyPoint (förbaskat fin cykel egentligen)) så kom jag upp i runt 70 nedför. Då var det dax att börja cykla om bilar. Med cyklen jag har nu (Bianchi Kolfiber-ht) så är det lite svårt att försöka få upp farten, någonstans vid 65 så lättar cyklen och det blir nästan omöjligt att svänga.

Snabba hojar!
GummiAnkan skrev:
-------------------------------------------------------

> någonstans vid 65 så lättar cyklen och det blir
> nästan omöjligt att svänga.

ahahahahhaha!!!!

Snabba hojar!
Oskar_ skrev:
> GummiAnkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > någonstans vid 65 så lättar cyklen och det blir
> > nästan omöjligt att svänga.
>
>
>
> ahahahahhaha!!!!

Krävs inte mycket för att roa den lille ser jag.. ;)

Men det är en erkänt knepig backe som nästan alltid har motvind, 2 ordentliga kuvoror och massor av trafik (för er som bor i närheten av Jönköping så kan jag säga att jag syftar på Dalviksbacken)

Snabba hojar!
larsky skrev:
> Visst är det skönt att veta att Lance snittar 40
> Km/H under Touren -300 mil och rätt mycket uppför
> :-)

Men det är väll bara när det ligger andra framför och bromsar honom som det går i 40 km/h? Det går väll mycket snabbare när det är TT och han får fri väg?

Snabba hojar!
Jag har ingen aning om vad dom toppar, men en sådan snitt/medelhastiget under de förhållandena och över den sträckningen får en ju att bli hyggligt ödmjuk.

Snabba hojar!
Jag kom upp i 67 på raksträcka med min mtb för en massa år sedan. Måste jag nämna att det var storm ute? Platsen var Torslanda gamla flygplats, jag körde på en av raksträckorna med vinden i ryggen. Jag kunde nu rullat upp till 45 km/h. :)

Snabba hojar!
Cirkus 90knop i en skiboat(propeller,ingen mesig vattenjett) med en 454cu bestyckad med tunnelram och dubbla holly 750. Enda skyddet , ett par Rayban kopior !

Behöver jag säga att sjön blev snabbt liten... =)

På cykel... tja-aa har för mig runt 65 på mtb nerför.

Snabba hojar!
72 km/h utför på min Nishiki Sri Team . det var bara o trampa på så fort man kan o så gömma sig bakom styret..
Man är skapligt osäker på det mesta då - har jag dragit hjulet.. tänk om lagret skär ihop .. Vad händer om jag ramlar nu o kan jag dämpa farten på nåt sätt Rullning kanske ..
Men jag har överlevt än..

Snabba hojar!
A long time ago, in a land far, far away....58 mph. på plan mark! Lansdväg såklart, jag vet hur snabbt pga av polisen...hamnade i domstol för den - var 40mph området.
Mtb, kommer inte ihåg...men ca. 55 mph i Glen Coe i skottland - grusväg.
I Sverige...89 kmh på vätternrunt!
Mtb ingen aning! Faster than light, kanske! ;-)

Snabba hojar!
270 (250) på mätaren på motorcykeln och 64 på 90:as MTB med 40 kg cykelkärra och cantibromsar. Nej, det var inte uppför.

Snabba hojar!
LVG: 58km/h på platten på rulle efter en MYCKET starkare cyklist.
När han slog åt sidan var det som att köra in i en vägg, speciellt då jag låg på nästan maxpuls bara för att hålla hjul:-)

Tillbaka
Topp