Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tur att det finns trevligare alternativ till grönblå numera. Visst finns det fina partier men till stor del går stigarna genom dötrista, blöta och helt nerslitna partier. Trots att jag bor nära dem kör jag bara utvalda delar på dem.

Halvkapar tråden lite.
Jag är också intresserad av hojar med egenskaper som passar Stravahets på stigar utan alltför utmanande utförsåkning. Jag tror att Kona Hei Hei prickar in mycket. Hei Hei CR/DL ligger utanför min budget, medan CR är inom räckhåll. Hur ser Happy-åsikterna ut på hoj och komponenter på CR-modellen? Några uppenbara tillkortakommanden?

Spontant tänker jag att 370-nav känns lite sådär när jag har 350 med 54 ratchet idag, men det är kanske ingen dealbreaker. Övrigt verkar väl bra, eller?

Åsikter?

pero02

Aktiv medlem
Halvkapar tråden lite.
Jag är också intresserad av hojar med egenskaper som passar Stravahets på stigar utan alltför utmanande utförsåkning. Jag tror att Kona Hei Hei prickar in mycket. Hei Hei CR/DL ligger utanför min budget, medan CR är inom räckhåll. Hur ser Happy-åsikterna ut på hoj och komponenter på CR-modellen? Några uppenbara tillkortakommanden?

Spontant tänker jag att 370-nav känns lite sådär när jag har 350 med 54 ratchet idag, men det är kanske ingen dealbreaker. Övrigt verkar väl bra, eller?

Åsikter?
Tror inte naven spelar väldigt liten roll om någon allas. Möjligen hur bra de fungera över längre tid. Det spelar ju dock ingen roll för ett segment.

LDG

Aktiv medlem
Tror inte naven spelar väldigt liten roll om någon allas. Möjligen hur bra de fungera över längre tid. Det spelar ju dock ingen roll för ett segment.
Beror väl på segment. Läste någonstans att folk i snitt frihjulade 18% av tiden på landsväg och lär ju vara en viss ganska hög procent om det är annat än helt platt på mtb också. Så varje gång man trampar igen spelar det då roll och speciellt när det är tekniskt. Att gå från 18-54 i POE är ju som natt och dag, 36 fungerar men inget lägre i min mening. För teknisk cykling så som sthlm ofta är det en väldigt viktig del av cykeln för mig.

glitch

Aktiv medlem
Om du ska race segmentet kommer du ha tryck på pedalerna rätt konstant så jag tror inte heller antal POE skulle spela någon större roll. Överlag så den vettigt specad ut bortsett från att de envisas med pressfit :)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har sett en HeiHei knäcka ledjestaget på betydligt snällare terräng än blågröna.

Har ingen aning om det var fabrikstionsfel eller om dom sparat vikt på fel ställen.
Men skulle nog inte gena ner för några större kanter med en :p

Skogling

Aktiv medlem
Jag har sett en HeiHei knäcka ledjestaget på betydligt snällare terräng än blågröna.

Har ingen aning om det var fabrikstionsfel eller om dom sparat vikt på fel ställen.
Men skulle nog inte gena ner för några större kanter med en :p

Nä. Just i Hellas är det bara Reynolds 853 som funkar. ALLT annat knäcks.

Berk

Aktiv medlem
En cykel av aluminium med "flex stays" (sadelstagen böjer sig vid fjädring) lär dock gå av betydligt fortare än en traditionell baktriangel. Hei Hei har det även i alu-varianten. Vansinne.

Jag tror dock att en flexande baktriangel flexar mindre än en framgaffel i alu eller ovanben och kronan av en dämpad gaffel.

Skogling

Aktiv medlem
Jag var tvungen att kika på alla 3 HeiHei. De i alu hade ej flex stay. Bara den dyrare i kolfiber. Flex stay har funnits i 30 år. På kolfiber that is.

Makten

Aktiv medlem
Jag tror dock att en flexande baktriangel flexar mindre än en framgaffel i alu eller ovanben och kronan av en dämpad gaffel.
Det vete fan. Baktriangeln är ju av runna rör som dessutom är i en legering som ska kunna svetsas. Underbenen på en gaffel är redigt grova och oftast av magnesium, medan innerbenen antagligen är 7075. Vad kronan är gjord av vete fanken, men den är ju grov till tusen och jag har aldrig hört talas om en sån som gått sönder faktiskt. Baktrianglar däremot går åt på löpande band även när de inte är menade att flexa ofta och mycket.

Skogling

Aktiv medlem
Så du menar att detta är kolfiber?

Bilagor

• Screenshot_20220106-161338_Gallery.jpg
    Screenshot_20220106-161338_Gallery.jpg
    160.4 KB · Besök: 90

Berk

Aktiv medlem
Det vete fan. Baktriangeln är ju av runna rör som dessutom är i en legering som ska kunna svetsas. Underbenen på en gaffel är redigt grova och oftast av magnesium, medan innerbenen antagligen är 7075. Vad kronan är gjord av vete fanken, men den är ju grov till tusen och jag har aldrig hört talas om en sån som gått sönder faktiskt. Baktrianglar däremot går åt på löpande band även när de inte är menade att flexa ofta och mycket.

Bra poäng.

Men går flexstay verkligen ofta sönder än icke-flexande stagen? Hei Hei har bara 100 mm slag och det behövs bara några mm böjing. Stagen på hardtail går också sönder och Sprectral hade ingen flexstay.

Makten

Aktiv medlem
Bra poäng.

Men går flexstay verkligen ofta sönder än icke-flexande stagen? Hei Hei har bara 100 mm slag och det behövs bara några mm böjing. Stagen på hardtail går också sönder och Sprectral hade ingen flexstay.
Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.

Edit: Att många alu-hojar går av i kedjestagen beror antagligen på belastningen i sidled som sker när man trampar. Kedjan vill ju liksom böja hela bakdelen åt höger vid varje tramptag.
Just Spectralerna som gick av på löpande band var väldigt, väldigt lätta. Underdimensionerade helt enkelt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ska man braka på på blågröna krävs en del av materialet då det smäller på rätt rejält. Skulle jag bygga eller köpa fullgung igen är det en variabel. Har själv knäckt en fullgung aluram i historien.

Berk

Aktiv medlem
Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.

Edit: Att många alu-hojar går av i kedjestagen beror antagligen på belastningen i sidled som sker när man trampar. Kedjan vill ju liksom böja hela bakdelen åt höger vid varje tramptag.
Just Spectralerna som gick av på löpande band var väldigt, väldigt lätta. Underdimensionerade helt enkelt.

Håller helt med allt du skriver, hade bara inte hört om många Hei Hei som gick sönder. Hade själva redan sett att det inte finns många cyklar med flexstay i alu när jag köpte min Hei Hei, men jag kör aldrig sönder något (förutom en bakaxel i en begagnad hjul). Nuförtiden skulle jag dock inte köpa en ram med flexstay i alu. En flexstay i kol är en annan sak, som du också skriver.

Berk

Aktiv medlem
Ska man braka på på blågröna krävs en del av materialet då det smäller på rätt rejält. Skulle jag bygga eller köpa fullgung igen är det en variabel. Har själv knäckt en fullgung aluram i historien.

En hardtail ram belastas dock mycket mer. Din HT har överlevt många tur på blå/grön, antar jag?
Har haft kommentaren att "jag vågade cykla" på min Santa Cruz Chameleon (kolram, helstel) på branten där grön möter Källtorpssjön.

Martinmat

Aktiv medlem
D
Halvkapar tråden lite.

Åsikter?
370 navet funkar fint och vill du kan du uppgradera det till starratchet senare å köra 54POE eller 36POE om du vill. DT själva anser ju att 36POE är optimalt på moderna fs hojar pga pedal kiclback om du kör fler Poe.

N_sandstrom

Aktiv medlem

Just den här gick av vid höger kedjestag.
Har inte tänkt på att det är flexstays, men det kanske förklarar en del. Inte att det knäcks vid en enda landning, men kanske till följd av många många små skutt.

Gick inte spectral's av när dom välte och landade på nåt hårt? Eller tänker jag på nån annan hoj?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Just den här gick av vid höger kedjestag.
Har inte tänkt på att det är flexstays, men det kanske förklarar en del. Inte att det knäcks vid en enda landning, men kanske till följd av många många små skutt.

Gick inte spectral's av när dom välte och landade på nåt hårt? Eller tänker jag på nån annan hoj?

De gick sönder helt av sig själv.

Men flex och alu är ingen bra idé imho.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
En hardtail ram belastas dock mycket mer. Din HT har överlevt många tur på blå/grön, antar jag?
Har haft kommentaren att "jag vågade cykla" på min Santa Cruz Chameleon (kolram, helstel) på branten där grön möter Källtorpssjön.
Ja, den har rullat en del på och kring blågrön sedan -07, Tangie Prestige rör, en Soma Groove. Behöver inte hålla igen med den men kroppen tål inte så mycket av hårdkörning på en 26” stål-HT längre. Länge sedan jag tog mig bort till den änden av gröna. Bor mer åt andra änden och då jag singlespeedar kommer jag sällan så långt. Väljer i de flesta fall andra stigar än blågrön.

Berk

Aktiv medlem
Ja, den har rullat en del på och kring blågrön sedan -07, Tangie Prestige rör, en Soma Groove. Behöver inte hålla igen med den men kroppen tål inte så mycket av hårdkörning på en 26” stål-HT längre. Länge sedan jag tog mig bort till den änden av gröna. Bor mer åt andra änden och då jag singlespeedar kommer jag sällan så långt. Väljer i de flesta fall andra stigar än blågrön.

Tycker att utför branten vid Källtorpssjön är en av den roligaste biten på helstel. Vid andra änden måste man tar en bit av blå eller grön innan att man kan välja andra stiger (förutom om jag har missat någon hemlig stig).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker att utför branten vid Källtorpssjön är en av den roligaste biten på helstel. Vid andra änden måste man tar en bit av blå eller grön innan att man kan välja andra stiger (förutom om jag har missat någon hemlig stig).
Då har du nog missat en del ohemliga stigar. För blå finns andra stigar till vindskyddet. Gröna till Drevinge. Längst här ute finns det sämre med alternativ.

andersson.n

Aktiv medlem
Känner att det kanske ändå är dags att byta ut min Orbea Occam H30... Den känns lite för mycket trail/enduro för min typ av cykling, och i kombination med storleken (jag är 177 cm och har en L) upplever jag den ganska tungtrampad (andra verkar tycka att storleken är lagom, beror väl som sagt på hur man cyklar). Den är härlig att myscykla med, men cyklar jag snabbare upplever jag att jag "släpar på mycket vikt" och att dämpningen snor mycket av ens trampande.

Så, jag vill ha nåt lite snabbare men ändå myscyklingsbart (dvs man kan skumpa fram bekvämt i lugn takt om man vill). Just nu är kandidaterna:
Egentligen är Scalpeln för mycket XC och för lite downcountry men @Skogling envisas med att lägga upp bilder på sin och de är ju så coola, speciellt med Leftyn så klart! Tänker att jag i så fall tar bort remote lockouten, slänger på en dropper, och byter till 2.35" breda däck (dvs SE-fierar den vanliga modellen).

Geojämförelse mellan hojarna (inte helt rätt modeller men bör vara samma eller väldigt liknande mått). Åsikter är välkomna :)

Senast ändrad:

Rompa

Aktiv medlem
Om du vill byta hjullager fram på heltid så är du mogen för en Scalpel med Lefty enligt kända källor 🥴

n3wton

Aktiv medlem

En snabbkommentar gällande Hei Hei alu (som jag själv råka äga): jag hade inte vågat köpa en alucykel med den konstruktionen egentligen, men gjorde det ändå. Kan hända att faktumet att tokarna på Kona lämnar LIVSTIDS ramgaranti på alu-ramen bidrog till att det faktiskt blev en sådan. Lite som att de kör chicken race mellan att man hinner byta cykel innan den havererar och att de kommer få byta min ram med jämna mellanrum för all framtid. De är modiga, eller skickliga!

skier

Aktiv medlem
Känner att det kanske ändå är dags att byta ut min Orbea Occam H30... Den känns lite för mycket trail/enduro för min typ av cykling, och i kombination med storleken (jag är 177 cm och har en L) upplever jag den ganska tungtrampad (andra verkar tycka att storleken är lagom, beror väl som sagt på hur man cyklar). Den är härlig att myscykla med, men cyklar jag snabbare upplever jag att jag "släpar på mycket vikt" och att dämpningen snor mycket av ens trampande.

Så, jag vill ha nåt lite snabbare men ändå myscyklingsbart (dvs man kan skumpa fram bekvämt i lugn takt om man vill). Just nu är kandidaterna:
Egentligen är Scalpeln för mycket XC och för lite downcountry men @Skogling envisas med att lägga upp bilder på sin och de är ju så coola, speciellt med Leftyn så klart! Tänker att jag i så fall tar bort remote lockouten, slänger på en dropper, och byter till 2.35" breda däck (dvs SE-fierar den vanliga modellen).

Geojämförelse mellan hojarna (inte helt rätt modeller men bör vara samma eller väldigt liknande mått). Åsikter är välkomna :)

Om jag skulle haft en Oiz hade jag valt en i kolfiber för att slippa flexstays i alu (som det väl är på den där?), för Scalpel hade jag valt en SE från början för att slippa Lefty (framförallt slippa special-nav, bearing reset och krånglig service). Effersom jag själv har en Epic Evo så tycker jag förstås den är bäst av de i din lista ;)

Men det är fina hojar alla tre, så i slutänden kanske det blir vad du kan få tag på som avgör

Rompa

Aktiv medlem
Epic evo har ju inga speciallösningar som specialframnav, dishade bakhjul, inga konstiga vevlagerstandarder, mm, den är den bästa för uppgradering i framtiden.

skier

Aktiv medlem
Epic evo har ju inga speciallösningar som specialframnav, dishade bakhjul, inga konstiga vevlagerstandarder, mm, den är den bästa för uppgradering i framtiden.
En fördel med Cannondale är ju att man får möjlighet att köpa många specialverktyg som bara passar till Cannondale, som för att byta framklinga eller göra service på gaffeln. Verktyg kan man ju aldrig ha för många av... Just att Epic Evo inte har några speciallösningar var faktiskt en av anledningarna att jag valde den, säga vad man vill om Specialized som företag men de gör fina ramar.

Köp & Sälj

Topp