Snabbaste cykeln för blåa och gröna i Hellas?
Samma för mig, 18,5 är ju groteskt.18.5km/h i snitt på den där rundan är fasiken bra alltså.. Tar man bort ettan kommer man nog i närheten av det jag skulle snitta...
Samma för mig, 18,5 är ju groteskt.18.5km/h i snitt på den där rundan är fasiken bra alltså.. Tar man bort ettan kommer man nog i närheten av det jag skulle snitta...
Tror inte naven spelar väldigt liten roll om någon allas. Möjligen hur bra de fungera över längre tid. Det spelar ju dock ingen roll för ett segment.Halvkapar tråden lite.
Jag är också intresserad av hojar med egenskaper som passar Stravahets på stigar utan alltför utmanande utförsåkning. Jag tror att Kona Hei Hei prickar in mycket. Hei Hei CR/DL ligger utanför min budget, medan CR är inom räckhåll. Hur ser Happy-åsikterna ut på hoj och komponenter på CR-modellen? Några uppenbara tillkortakommanden?
Spontant tänker jag att 370-nav känns lite sådär när jag har 350 med 54 ratchet idag, men det är kanske ingen dealbreaker. Övrigt verkar väl bra, eller?
KONA BIKES | MTB | HEI HEI | Hei Hei CR
The Hei Hei CR is what you get when you mix speed with practicality. Its lightweight carbon frame supports a parts spec that makes every rider want to push just a bit harder. A veteran of the Kona lineup, the Hei Hei CR has staying power for a reason: it’s an incredibly fun bike for anyone to...konaworld.com
Åsikter?
Beror väl på segment. Läste någonstans att folk i snitt frihjulade 18% av tiden på landsväg och lär ju vara en viss ganska hög procent om det är annat än helt platt på mtb också. Så varje gång man trampar igen spelar det då roll och speciellt när det är tekniskt. Att gå från 18-54 i POE är ju som natt och dag, 36 fungerar men inget lägre i min mening. För teknisk cykling så som sthlm ofta är det en väldigt viktig del av cykeln för mig.Tror inte naven spelar väldigt liten roll om någon allas. Möjligen hur bra de fungera över längre tid. Det spelar ju dock ingen roll för ett segment.
Jag har sett en HeiHei knäcka ledjestaget på betydligt snällare terräng än blågröna.
Har ingen aning om det var fabrikstionsfel eller om dom sparat vikt på fel ställen.
Men skulle nog inte gena ner för några större kanter med en :p
Minns du vilken Hei Hei, den med horisontell eller vertikal dämpare?Jag har sett en HeiHei knäcka ledjestaget på betydligt snällare terräng än blågröna.
Har ingen aning om det var fabrikstionsfel eller om dom sparat vikt på fel ställen.
Men skulle nog inte gena ner för några större kanter med en :p
En cykel av aluminium med "flex stays" (sadelstagen böjer sig vid fjädring) lär dock gå av betydligt fortare än en traditionell baktriangel. Hei Hei har det även i alu-varianten. Vansinne.Men snälla, alla cyklar kan gå sönder! 😁
En cykel av aluminium med "flex stays" (sadelstagen böjer sig vid fjädring) lär dock gå av betydligt fortare än en traditionell baktriangel. Hei Hei har det även i alu-varianten. Vansinne.
Jag var tvungen att kika på alla 3 HeiHei. De i alu hade ej flex stay. Bara den dyrare i kolfiber. Flex stay har funnits i 30 år. På kolfiber that is.
Det vete fan. Baktriangeln är ju av runna rör som dessutom är i en legering som ska kunna svetsas. Underbenen på en gaffel är redigt grova och oftast av magnesium, medan innerbenen antagligen är 7075. Vad kronan är gjord av vete fanken, men den är ju grov till tusen och jag har aldrig hört talas om en sån som gått sönder faktiskt. Baktrianglar däremot går åt på löpande band även när de inte är menade att flexa ofta och mycket.Jag tror dock att en flexande baktriangel flexar mindre än en framgaffel i alu eller ovanben och kronan av en dämpad gaffel.
Absolut. Men dom fleska kräver som tur är lite ansträngning :pMen snälla, alla cyklar kan gå sönder! 😁
Så du menar att detta är kolfiber?
Det vete fan. Baktriangeln är ju av runna rör som dessutom är i en legering som ska kunna svetsas. Underbenen på en gaffel är redigt grova och oftast av magnesium, medan innerbenen antagligen är 7075. Vad kronan är gjord av vete fanken, men den är ju grov till tusen och jag har aldrig hört talas om en sån som gått sönder faktiskt. Baktrianglar däremot går åt på löpande band även när de inte är menade att flexa ofta och mycket.
Förstår inte vad du menar. Den saknar en pivot i båda stagerna. Sadelstaget flexar lite för att pivoten för att baktrianglen och lite länken oäi länkaget inte roterar rund samma pivoten.
Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.Bra poäng.
Men går flexstay verkligen ofta sönder än icke-flexande stagen? Hei Hei har bara 100 mm slag och det behövs bara några mm böjing. Stagen på hardtail går också sönder och Sprectral hade ingen flexstay.
Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.
Edit: Att många alu-hojar går av i kedjestagen beror antagligen på belastningen i sidled som sker när man trampar. Kedjan vill ju liksom böja hela bakdelen åt höger vid varje tramptag.
Just Spectralerna som gick av på löpande band var väldigt, väldigt lätta. Underdimensionerade helt enkelt.
Ska man braka på på blågröna krävs en del av materialet då det smäller på rätt rejält. Skulle jag bygga eller köpa fullgung igen är det en variabel. Har själv knäckt en fullgung aluram i historien.
370 navet funkar fint och vill du kan du uppgradera det till starratchet senare å köra 54POE eller 36POE om du vill. DT själva anser ju att 36POE är optimalt på moderna fs hojar pga pedal kiclback om du kör fler Poe.Halvkapar tråden lite.
Jag är också intresserad av hojar med egenskaper som passar Stravahets på stigar utan alltför utmanande utförsåkning. Jag tror att Kona Hei Hei prickar in mycket. Hei Hei CR/DL ligger utanför min budget, medan CR är inom räckhåll. Hur ser Happy-åsikterna ut på hoj och komponenter på CR-modellen? Några uppenbara tillkortakommanden?
Spontant tänker jag att 370-nav känns lite sådär när jag har 350 med 54 ratchet idag, men det är kanske ingen dealbreaker. Övrigt verkar väl bra, eller?
KONA BIKES | MTB | HEI HEI | Hei Hei CR
The Hei Hei CR is what you get when you mix speed with practicality. Its lightweight carbon frame supports a parts spec that makes every rider want to push just a bit harder. A veteran of the Kona lineup, the Hei Hei CR has staying power for a reason: it’s an incredibly fun bike for anyone to...konaworld.com
Åsikter?
... DT själva anser ju att 36POE är optimalt på moderna fs hojar pga pedal kiclback om du kör fler Poe.
Just den här gick av vid höger kedjestag.Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.
Edit: Att många alu-hojar går av i kedjestagen beror antagligen på belastningen i sidled som sker när man trampar. Kedjan vill ju liksom böja hela bakdelen åt höger vid varje tramptag.
Just Spectralerna som gick av på löpande band var väldigt, väldigt lätta. Underdimensionerade helt enkelt.
Just den här gick av vid höger kedjestag.
Har inte tänkt på att det är flexstays, men det kanske förklarar en del. Inte att det knäcks vid en enda landning, men kanske till följd av många många små skutt.
Gick inte spectral's av när dom välte och landade på nåt hårt? Eller tänker jag på nån annan hoj?
Ja, den har rullat en del på och kring blågrön sedan -07, Tangie Prestige rör, en Soma Groove. Behöver inte hålla igen med den men kroppen tål inte så mycket av hårdkörning på en 26” stål-HT längre. Länge sedan jag tog mig bort till den änden av gröna. Bor mer åt andra änden och då jag singlespeedar kommer jag sällan så långt. Väljer i de flesta fall andra stigar än blågrön.En hardtail ram belastas dock mycket mer. Din HT har överlevt många tur på blå/grön, antar jag?
Har haft kommentaren att "jag vågade cykla" på min Santa Cruz Chameleon (kolram, helstel) på branten där grön möter Källtorpssjön.
Den branten är väl inte speciellt slitsam mot cykeln?Har haft kommentaren att "jag vågade cykla" på min Santa Cruz Chameleon (kolram, helstel) på branten där grön möter Källtorpssjön.
Ja, den har rullat en del på och kring blågrön sedan -07, Tangie Prestige rör, en Soma Groove. Behöver inte hålla igen med den men kroppen tål inte så mycket av hårdkörning på en 26” stål-HT längre. Länge sedan jag tog mig bort till den änden av gröna. Bor mer åt andra änden och då jag singlespeedar kommer jag sällan så långt. Väljer i de flesta fall andra stigar än blågrön.
Då har du nog missat en del ohemliga stigar. För blå finns andra stigar till vindskyddet. Gröna till Drevinge. Längst här ute finns det sämre med alternativ.Tycker att utför branten vid Källtorpssjön är en av den roligaste biten på helstel. Vid andra änden måste man tar en bit av blå eller grön innan att man kan välja andra stiger (förutom om jag har missat någon hemlig stig).
Då har du nog missat en del ohemliga stigar. För blå finns andra stigar till vindskyddet. Gröna till Drevinge. Längst här ute finns det sämre med alternativ.
En snabbkommentar gällande Hei Hei alu (som jag själv råka äga): jag hade inte vågat köpa en alucykel med den konstruktionen egentligen, men gjorde det ändå. Kan hända att faktumet att tokarna på Kona lämnar LIVSTIDS ramgaranti på alu-ramen bidrog till att det faktiskt blev en sådan. Lite som att de kör chicken race mellan att man hinner byta cykel innan den havererar och att de kommer få byta min ram med jämna mellanrum för all framtid. De är modiga, eller skickliga!Jag har sett två Hei Hei som gått av, har för mig att det var sadelstagen längst bak i båda fallen. Saken är ju att aluminium har rätt usla utmattningsegenskaper och det flex som skapas vid en sån här konstruktion måste vara ordentligt mycket större än vad som sker med en traditionell konstruktion. Och det flexar hela tiden när bakdämparen arbetar. Känns som helt galen kombination av materialval och design. På kolfiber däremot är det säkert inga problem. Eller stål.
Edit: Att många alu-hojar går av i kedjestagen beror antagligen på belastningen i sidled som sker när man trampar. Kedjan vill ju liksom böja hela bakdelen åt höger vid varje tramptag.
Just Spectralerna som gick av på löpande band var väldigt, väldigt lätta. Underdimensionerade helt enkelt.
Erfarenheten kanske är värt besväret! 😅Om du vill byta hjullager fram på heltid så är du mogen för en Scalpel med Lefty enligt kända källor 🥴
Lite som ferrariägarna menar du?Erfarenheten kanske är värt besväret! 😅
Känner att det kanske ändå är dags att byta ut min Orbea Occam H30... Den känns lite för mycket trail/enduro för min typ av cykling, och i kombination med storleken (jag är 177 cm och har en L) upplever jag den ganska tungtrampad (andra verkar tycka att storleken är lagom, beror väl som sagt på hur man cyklar). Den är härlig att myscykla med, men cyklar jag snabbare upplever jag att jag "släpar på mycket vikt" och att dämpningen snor mycket av ens trampande.
Så, jag vill ha nåt lite snabbare men ändå myscyklingsbart (dvs man kan skumpa fram bekvämt i lugn takt om man vill). Just nu är kandidaterna:
Egentligen är Scalpeln för mycket XC och för lite downcountry men @Skogling envisas med att lägga upp bilder på sin och de är ju så coola, speciellt med Leftyn så klart! Tänker att jag i så fall tar bort remote lockouten, slänger på en dropper, och byter till 2.35" breda däck (dvs SE-fierar den vanliga modellen).
- Plånbokens val: Oiz H10 TR
- Hjärnans val: Specialized Epic EVO
- Hjärtats val denna vecka: Cannondale Scalpel Carbon 3
Geojämförelse mellan hojarna (inte helt rätt modeller men bör vara samma eller väldigt liknande mått). Åsikter är välkomna :)
Slå till på en Spräctral downcountry medan de finns kvar.
Släpp sargen! :)Epic evo har ju inga speciallösningar som specialframnav, dishade bakhjul, inga konstiga vevlagerstandarder, mm, den är den bästa för uppgradering i framtiden.
En fördel med Cannondale är ju att man får möjlighet att köpa många specialverktyg som bara passar till Cannondale, som för att byta framklinga eller göra service på gaffeln. Verktyg kan man ju aldrig ha för många av... Just att Epic Evo inte har några speciallösningar var faktiskt en av anledningarna att jag valde den, säga vad man vill om Specialized som företag men de gör fina ramar.Epic evo har ju inga speciallösningar som specialframnav, dishade bakhjul, inga konstiga vevlagerstandarder, mm, den är den bästa för uppgradering i framtiden.