snabbaste lvg däcken ?

snabbaste lvg däcken ?
michelin krylion
är väl de bästa mot punktering och med lång livstid
rullmotstånd finns ju en hel drös av supervetenskapliga test
gp4000s är väl happyvinnare, men de slits fort

snabbaste lvg däcken ?
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> michelin krylion
> är väl de bästa mot punktering och med lång
> livstid
> rullmotstånd finns ju en hel drös av
> supervetenskapliga test
> gp4000s är väl happyvinnare, men de slits fort

Slits fort? Jag brukar åtminstone kunna köra 300 mil på mina GP 4000S och punkterar väldigt sällan.

snabbaste lvg däcken ?
25mm Vittoria Open Corsa Evo CX i 320TPI är snabba. Snabbare i mina egna tester än 25mm Schwalbe Ultremo R.1 och 25mm Conti GP4000.
De är också bekväma, men dyra och kan vara svåra att få tag på.

Däremot är Vittoria-däcken känsliga för punka och däckssidorna förstörs lätt upp av grus o dyl.
Jag fick kassera mina Vittoria-däck efter årets 30milare (Saltluft) pga gruset på den smala slingrande vägen från Hallstavik till Hargshamn.

Nu har jag 25mm Conti GP400S och är riktigt nöjd med dem, jag upplever ingen markant komfortskillnad (men minnet kan vara dåligt) och har bara haft ngn enstaka punka.

Men skall du ha andra däck än 25mm kan det bli annorlunda.

/Håkan

snabbaste lvg däcken ?
Däcken skall vara till PBP.

Kommer nog åka med 25mm bak och 23mm fram.

Finns conti 4000 s som 25:or ?

Valet står nog mellan Michelin Pro race (sköna att åka på) och GP 4000s (hållbara, men lite stötiga)

snabbaste lvg däcken ?
Ja, Håkan skrev bara fel, inte "25mm Conti GP400S" utan "25mm Conti GP4000S" ska det vara.

Jag har både 23 och 25 mm Conti GP4000S, men sliter fortfarande på 23:orna och väntar med spänning på när de tar slut så jag får prova 25:orna.

snabbaste lvg däcken ?
Jag är rätt nöjd med Ultremo ZX (23mm), kom från Pro3Race (23mm) tidigare som har helt okey punkasäkerhet ända tills de blir slitna, sen punkar de för minsta lilla. Valde Ultremo för vectran-lagret (Pro3 har inget skydd av den typen alls) men i övrigt väldigt lika Pro3 i åkegenskaper.

Min prioriotetslista är i rangordning: Rullmotstånd. Grepp. Vikt. Punkteringsskydd.

Tycker att slitbanan på både Ultremo ZX och Pro3 båda slits ganska fort, åtminstone som bakdäck. Men det är väl egentligen enda nackdelen i mina ögon.

snabbaste lvg däcken ?
ev. randonörd skrev:
> Kommer nog åka med 25mm bak och 23mm fram.

Varför olika?
Och då varför inte 25mm fram, borde göra mkt mer för komforten i händerna.

> Finns conti 4000 s som 25:or ?

Visst menade jag 4000S och de finns from i år även som 25mm
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti grand prix 4000S.shtml
Säljs här tex: http://www.bike-discount.de/shop/a43842/grand-prix-4000-s-schwarz-25-622-mm.html

> Valet står nog mellan Michelin Pro race (sköna
> att åka på) och GP 4000s (hållbara, men lite
> stötiga)

Jag har också använt Michelin Prorace, både 2 och 3, och jag upllever skillnaden mellan dem och 4000S tvärtom.
Kan bero på det hårda gummit på slitbanan på Michelin-däcken, och när man svänger såpass mkt att man byter till det mjuka gummit på sidorna är det riktigt obehagligt.
Därför kommer det att dröja innan jag köper däck med olika gummi på slitbanan igen.

/Håkan

snabbaste lvg däcken ?
Är du nöjd med Michelin Pro3 race 25 mm, så kan du väl köpa nya lagom till PBP, eller våga ta ut svängarna och kör med Conti 4000S 25 mm.
Jag tror ( inte vetenskapligt bevisat )inte att valet av däck är avgörande för hur snabbt du cyklar 120 mil.
Håller med Håkan. Kör med 25 mm fram också.

snabbaste lvg däcken ?
HåkanC skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommer nog åka med 25mm bak och 23mm fram.
>
> Varför olika?
> Och då varför inte 25mm fram, borde göra mkt
> mer för komforten i händerna.
>

> /Håkan

Det finns inte plats för 25mm i framgaffeln, -jag har provat.

snabbaste lvg däcken ?
OscarWilde skrev:
> bollen skrev:
> -----
> > michelin krylion
> > är väl de bästa mot punktering och med lång
> > livstid
> > rullmotstånd finns ju en hel drös av
> > supervetenskapliga test
> > gp4000s är väl happyvinnare, men de slits
> fort
>
> Slits fort? Jag brukar åtminstone kunna köra 300
> mil på mina GP 4000S och punkterar väldigt
> sällan.

Mina gp4000s slets mkt fort, det var inte många mil innan det var en betydlig skillnad mellan frammoch bakdäck. Men jag kanske fick ett måndagsex men downhillgummi o blandningen.

Nu kör jag med lition 2 25 mm och de slits väldigt mkt mindre. Men det ena är ett tävlingsdäck och det andra är ett träningsdäck, så inget konstigt egentligen.

Ska dock köpa krylion 25 mm nästa gång har jag tänkt

snabbaste lvg däcken ?
ev. randonörd skrev:
> Det finns inte plats för 25mm i framgaffeln, -jag
> har provat.

Konstigt.
Vad har du för gaffel?
Jag trodde att du hade en Cervelo R3, dvs en likadan ram som används av tävlingscyklister/proffs med upp till 27mm däck.
Är de ramarna/gafflarna specialbyggda eller är det du som har en extra 'snål' gaffel?

Men om du inte vill byta gaffel så är du ju då låst till 23mm.

/Håkan

snabbaste lvg däcken ?
Tycker GP4000s är så bra man kan kräva. Rullar som en dröm, har aldrig haft problem med fästet men cyklar mest i solsken... Haft punkaproblem ett par gånger men när jag hittade den lilla lilla j-vla ståltrådsbit som var precis lika lång som däcket är tjockt och pillade bort den har det inte varit några problem. Kört minst 300 mil på dom och de har mycket kvar att ge.

;~}

snabbaste lvg däcken ?
bollen skrev:
>
> Mina gp4000s slets mkt fort, det var inte många
> mil innan det var en betydlig skillnad mellan
> frammoch bakdäck. Men jag kanske fick ett
> måndagsex men downhillgummi o blandningen.
>
> Nu kör jag med lition 2 25 mm och de slits
> väldigt mkt mindre. Men det ena är ett
> tävlingsdäck och det andra är ett
> träningsdäck, så inget konstigt egentligen.
>
> Ska dock köpa krylion 25 mm nästa gång har jag
> tänkt

Är det inte normalförfarande att bakdäcket slits fortare än fram?

snabbaste lvg däcken ?
Ja, det är det väl givetvis? Jag kör nog igenom minst 2 bakdäck (och då kör jag dom ända in i kaklet, som man säger) innan det ens är dags att fundera på att byta framdäck. Använder bakbromsen i princip bara vid panikbromsningar eller för att skrubba av lite fart vid nedförsbackar/kurvor. Men hur mycket snabbare man sliter bakdäck beror ju på hur man kör. Är man benstark och ägnar mycket tid åt spurtande så äter det ju solklart en del bakdäck...

snabbaste lvg däcken ?
HåkanC skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
> > Det finns inte plats för 25mm i framgaffeln,
> -jag
> > har provat.
>
> Konstigt.
> Vad har du för gaffel?
> Jag trodde att du hade en Cervelo R3, dvs en
> likadan ram som används av
> tävlingscyklister/proffs med upp till 27mm
> däck.
> Är de ramarna/gafflarna specialbyggda eller är
> det du som har en extra 'snål' gaffel?
>
> Men om du inte vill byta gaffel så är du ju då
> låst till 23mm.
>
>
> /Håkan

Jo jag har en R3;a
Jag får på ett 25 mm Michelin, men då är det bara 1/10 mm avstånd till gaffeln. lite för tajt tycker jag.

Det funkar ganska bra med smalare framdäck, det är ju ända mindre balastning på framhjulet och jag har samma lufttryck fram och bak.

snabbaste lvg däcken ?
Jag kör Vredestein fortezza tri och är nöjd. Men jag var nöjd med Pro2race och pro3race också. Tror skillnaden är försumbar för alla halvsnabba.

snabbaste lvg däcken ?
Grand Prix 24mm funkar bra tycker jag, kör med det bak och 4000S 23mm fram. Bra pris dessutom.
24mm kanske passar din gaffel "ev.randonörd"??

Riktigt bra punkasäkert, enligt tester, och bra rullmotstånd har även GrandPrix 4Season och de är smalare än 4000S. I alla fall är mitt 23 mm smalare än 4000S 23mm. Kanske den 25mm modellen också är smalare och passar i gaffeln?

/Magnus

snabbaste lvg däcken ?
RN skrev:

>
> Är det inte normalförfarande att bakdäcket
> slits fortare än fram?

jo det jag menade att det slets väldigt fort och man märker en skillnad bara på ett par 10tal mil med gp4000
vilket jag inte har gjort tex med lithion där kommer skillnaden betydligt senare

dessutom har jag fått mer punka med gp4000

annars tycker jag skillnaden känns mer mellan 23 mm och 25 mm däck än mellan olika 23 mm däck
men det är ju väldigt subjektivt

snabbaste lvg däcken ?
Jag har beställt Conti GP 4000s 23 och 25:or.

Jag tycker att de är riktigt hållbara, det tar ju 100 mil innan gjutskägget ät borta.

Att de är lika osexiga som mina Open pro-fälgar får man leva med, de är ju i alla fall pålitliga.

Favortdäcket är annars Michelin Pro race 2, tyvärr är de ersatta med Pro race 3.

snabbaste lvg däcken ?
ev. randonörd skrev:

>
> Favortdäcket är annars Michelin Pro race 2,
> tyvärr är de ersatta med Pro race 3.

Varför tyvärr?

snabbaste lvg däcken ?
MTBiker skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
>
> >
> > Favortdäcket är annars Michelin Pro race 2,
> > tyvärr är de ersatta med Pro race 3.
>
> Varför tyvärr?

3:orna är sköna att cykla på men har kortare livslängd och känsligare för skärskador.
Våtgreppet komfort och väghållning är dock kanon.

(jag gillar när det är olika gummiblandingar, det ger livslängd och säkra kurvtagningar)

snabbaste lvg däcken ?
solskenscyklisten skrev:
> Detta kanske är en dum fråga, men om jag
> beställer 1 x GP4000 á 299:- från
> Cyclecomponents får jag då ett eller två däck?

Ett däck :)

snabbaste lvg däcken ?
solskenscyklisten skrev:
> Detta kanske är en dum fråga, men om jag
> beställer 1 x GP4000 á 299:- från
> Cyclecomponents får jag då ett eller två däck?

1st däck eftersom det är de du beställer ;)

snabbaste lvg däcken ?
Lite halvgammal tråd, men såg att CC hade halva priset på ProRace3 25mm, funderade på om det är ett schysst däck? Mina ultremo har gjort sina 300 mil på 2 år och bakdäcket börjar se riktigt tråkigt ut.
Eller nån annan som har tips på billiga däck som man kan fynda nu?

snabbaste lvg däcken ?
Mulliga däck tycker jag. Körde dom hela året vilket innefattade hela brevetserien och Paris-Brest-Paris. Bra komfort och vad jag inbillar mig ett lågt rullmotstånd.
Prissänkningen kan bero på att det kommer en efterföljare 2012.

snabbaste lvg däcken ?
gandhi skrev:
> Skönaste däcken jag kört på är Challenge
> Paris-Roubaix 27mm.
> http://www.challengetech.it/products/road/paris-ro
> ubaix-open-016/en
> De jag kört på tidigare är Vittorias gröna 24
> mm, Ultremo R1 28mm och GP4000 23mm.
> Challengedäcken är i en klass för sig när det
> gäller komfort.
> Snabbast? Vet ej. För mig är det inte däcken
> som begränsar hastigheten...
> /K

Nyfiken! Var kan man hitta dessa?

//Stefan

snabbaste lvg däcken ?
Köpte mina på shop4cross.com De säljer Challenges crossdäck (har ett par Grifo XS) och de har (om man frågar) Challenges lvg-däck. Går också att hitta dem på ebay.
/K

sterud skrev:
> Nyfiken! Var kan man hitta dessa?
>
> //Stefan

snabbaste lvg däcken ?
Tack och bock!

//Stefan

gandhi skrev:
> Köpte mina på shop4cross.com De säljer
> Challenges crossdäck (har ett par Grifo XS) och
> de har (om man frågar) Challenges lvg-däck. Går
> också att hitta dem på ebay.
> /K
>
> sterud skrev:
> -----
> > Nyfiken! Var kan man hitta dessa?
> >
> > //Stefan

snabbaste lvg däcken ?
Funderade lite på varför bakdäcket slits så mycket snabbare. Jag kom på fyra tänkbara skäl.
1. Bakdäcket driver och utsätts därför för större skjuvning och mikroslir i kontakten med vägen.
2. För det mesta har bakdäcket ca 30-50 % större vertikalbelastning än framdäcket.
3. När man svänger vrids bakdäcket och "skrubbas" en aning eftersom det inte kan svänga fritt runt sin vertikalaxel.
4. När man bromsar bak är risken för låsning mycket större än för frambromsning, och de gånger däcket låser sig blir slitaget momentant mycket stort i kontaktytan.

Finns det fler orsaker?

Om man sänker trycket i däcken kanske slitaget från 1 och 4 minskar samtidigt som slitaget från 2 och 3 ökar?

snabbaste lvg däcken ?
6. 20% oftare lyckas man parera sniglar med framhjulet i jämförelse med bak. Eftersom sniglarna inte alltid har hårt skal eftersom det också finns spanska skogssniglar så innebär det en nettoslitning på 12% extra i jämförelse med framhjulet.

snabbaste lvg däcken ?
Rent generellt så äter skyltspurter/backspurter bakdäck till frukost, så förutom slarvigt bromsande tror jag att aggressiva igångdrag är den ledande orsaken till att bakdäcket slits mer.

snabbaste lvg däcken ?
Det låter tveksamt. Jag hade då samma slitageförhållande i början av min "cykelkarriär" och då var det jämn fart i alla lägen. Cyklade mest ensam och spurtade aldrig.

snabbaste lvg däcken ?
Geologen, jag bränner ungefär 2,5 bakdäck per framdäck, hur ser ditt slitage-ratio ut, och är du en spurtstark skyltknarkare nu men var lugn och sansad randonnör förr, eller hur menar du att ditt ratio inte har förändrats?

snabbaste lvg däcken ?
Tja, grovt räknat 2:1 skulle jag säga. I början cyklade jag bara distanspass i jämn fart. De senaste 2-3 åren har jag cyklat på helt annat sätt i mycket större utsträckning. Skyltspurter är inget de jag cyklar med sysslar med, men spurter (särskilt i halvbranta backar uppför) är vanliga.
Jag tror i alla fall att antalet spurter är så få och utgör en så liten del av totala rulltiden att de inte påverkar slitaget mätbart.

Tillbaka
Topp