Snabbguide Vallåsen Bike Park

yonsson

Aktiv medlem
Jag tänkte slå ett slag för Vallåsen Bike Park och ge mina intryck. Hittar ingen bra befintlig tråd så jag startar en egen.

A9ABF8B3-39E5-4E3E-9687-FCB19932112F.jpeg

Jag har bara kört här två gånger men det är helt klart värt ett besök. Vallåsen ligger cirka 45 min bilväg sydöst om Halmstad, eller 2 timmar från Göteborg, eller 30min från Båstad.

85651D5F-9722-4713-8C0E-A84CCE7F1819.jpeg

Parken har 10 nedfarter och är öppen dagligen under sommartid. Ett liftkort kostar 310kr/dag för vuxen och det tillkommer en engångsavgift för själva kortet som går att återanvända. Ett tips är att man andra gången man är där kan ladda kortet online i förväg för att slippa köa. Vill man trampa upp blir priset lägre. Nytt för år 2020 är XC-spår vid sidan av systemet

21463444-374A-43E8-8397-82E7E171D8CC.jpeg

Liften upp är en sittlift som tar cirka 8 minuter.

Utöver de vanliga nedfarterna finns här en liten shop, en verkstad, en LITEN Pumptrack och ett gatukök som exempelvis säljer burgare och pommes för 80kr.

ECD19DC3-2403-4138-AAC4-69FDE0559AE1.jpeg

Lederna är uppdelade enligt följande
GRÖN
V-Line - Barnvänlig med långa snabba raksträckor och lätta berms-svängar. Fastna INTE i detta spår, gå direkt på nästa om du är van mtb-are.

BLÅ
Spruffs - Maskinbyggt ”Bob sleigh”-spår som går i hög fart med många mindre gupp och några enkla mindre drops. Absolut möjlig att köra med hardtail.

Tårtan & Oua Oua
Börjar med Tårtan och kan därefter fortsättas med resten av Tårtan eller övergå till Oua Oua. Tårtan är snäll men lite stenigare än Spruffs och går därmed inte lika fort. Även detta spår är relativt Hardtail-vänligt. Oua Oua består mestadels av stora hopp varav de flesta men inte alla går att undvika via sidospår.

RÖD
Pipeline - Nu börjar det bli lite stökigare och det finns en brant och en stenig sväng som visserligen inte är svåra men som kräver lite mod, inget spår för standardfamiljeturen med mindre barn alltså. Nu är det bli såpass stenigt och rotigt att FS är att föredra. Spåret innehåller diverse berms och mindre drops men utan hinder efteråt. Detta spår fungerar väl på min cykel med 140mm fram och 130mm bak men går säkert även fint på en aggressiv hardtail. En rolig detalj är att första steniga svängen samt en sladd-sväng i slutet angränsar till sittliften och därmed kan beskådas på väg uppför.

Maggan - Stenigare och klurigare än Pipeline. Här finns även en brant där nybörjare kommer välja att gå nedför. Här finns även diverse ologiska spår där en stor stenbumling kan vänta efter ett oundvikligt drop. Ibland kommer de små droppen tätt vilket kan göra att ett träd helt plötsligt kan stå i vägen om man inte är försiktig. Maggan avslutas med ett drop som går att undvika.

Woodstock - Ganska bra namn på detta spår då det är stubbar och större stenbumlingar under större delar av spåret. Detta spår är ingen fröjd att köra med endast 140mm fram och ibland känns det mest som att man håller i sig för att inte flyga av.

Old - Som jag förstått det äldsta spåret(?). Stenigt, skumpigt och tighta svängar sammanfattar detta spår.

SVART
DH-spåret och Lilla Kycklingen - Ej körda av mig, troligtvis ett smart beslut.

Sammanfattningsvis vill jag säga att det ger väldigt mycket att köra i Vallåsen jämfört med att enbart köra i de lokala skogsspåren i GBG. Man får en helt annan uppfattning av vad hojen klarar av och man får väldigt mycket repetioner av dropps och hopp, berms och branter. Efter en runda i Bike Park känner man sig snabbare och tryggare i de lokala spåren än tidigare. För mig är det lagom att köra kl 10-14:30, därefter känner ganska färdig.

Bra att packa med
Verktyg - Till allt som kan vibrera loss. Mitt växelöra har vibrerat loss båda gånger jag varit här.
Kedjelås - Utifall at
Pump - Om du kör medför lågt däcktryck så lär du rapa ut luft.
Byxor - Mycket tid spenderas i liften vilket gör att det kan bli kallt uppför och att man knappt blir svettig nedför.
Goggles - Oavsett om du kör med öppen hjälm eller FF rekommenderas det för fartvinden. Maxhastigheten för mig har varit 45km/h, då blåser det rätt bra.
Vattenflaska - Kan du i princip lämna hemma om det inte är jättevarmt.

Hoppas denna lilla guide kan hjälpa någon.

Senast ändrad:

occepocke

Aktiv medlem
Ah grym läsning! Aldrig provat på att köra park.. Nu blev jag sugen fixar man det mesta på en seniter tror ni? Är fullface att rekomenderar?

Jolinwood

Aktiv medlem
hur man föredrar att spendera sina fallhöjdsmeter kan ju ändra karaktär beroende på om man har 120 eller 870 kvar till liftkön när man åkt ner för de 20 första

yonsson

Aktiv medlem
Ah grym läsning! Aldrig provat på att köra park.. Nu blev jag sugen fixar man det mesta på en seniter tror ni? Är fullface att rekomenderar?
Beror lite på hur modig man är och hur mycket stök man orkar med. Det var barnfamiljer där som körde röda spår med Hardtail och gick ner de värsta partierna. De blåa spåren funkar utan problem.

josofin

Aktiv medlem
Bra beskrivning, låter kul! Vi har kollat på att åka en helg till Vallåsen, men undrar om det är värt 6h körning? Om man jämför med tex Flottsbro, hur mycket skiljer det sig? Någon som vet?

Jotunn

Medlem
Var hittar man XC lederna? Var där o frågade om att cykla XC för några veckor sedan men blev besviken. Fick bara ett vagt svar om att man kunde cykla upp på åsen och sen följa vägen antingen till andra sidan eller till osbecks bokskogar. Väl i osbeck så var det markerat att man inte fick cykla där så kändes surt när jag trampat dit bort.

marr

Moderator
Forumvärd
Var hittar man XC lederna? Var där o frågade om att cykla XC för några veckor sedan men blev besviken. Fick bara ett vagt svar om att man kunde cykla upp på åsen och sen följa vägen antingen till andra sidan eller till osbecks bokskogar. Väl i osbeck så var det markerat att man inte fick cykla där så kändes surt när jag trampat dit bort.
Du kanske ska prova kungsbygget nästa gång. Inte direkt renodlad xc, men klart trevligare att xc cykla där :)

daikai1

Medlem
Kungsbygget finns ju, men jag är också sökandes efter leder på åsen

Rattnalle

Aktiv medlem
hur man föredrar att spendera sina fallhöjdsmeter kan ju ändra karaktär beroende på om man har 120 eller 870 kvar till liftkön när man åkt ner för de 20 första
Så länge det går en lift kan det kvitta tycker jag. Men det är något barnsligt roligt med att släppa bromsarna nedför något riktigt brant och jävligt och låta cykeln accelerera.

Hej nu när man pratar om Vallåsen tror ni att man kan klara sig på dem blåa spåren med en hardtail med 100mm travel på en fjäder gaffel? Tack för svar

BOBCAB

Aktiv medlem
Bra beskrivning, låter kul! Vi har kollat på att åka en helg till Vallåsen, men undrar om det är värt 6h körning? Om man jämför med tex Flottsbro, hur mycket skiljer det sig? Någon som vet?
6 timmar i bil bara för Vallåsen är tveksamt. Vallåsens stora fördel är att det ligger där det ligger. Nära för många i södra Sverige. Kombinera med en helg på Kullaberg, med fin lättcyklad xc så kan det vara värt resan, eller att man ändå är i närheten. Går inte jämföra med Åre som är så mycket mer, och kostar 355,- för heldag. Gillar V-line. Helt oteknisk, men med riktigt bra flow. Gick köra på rejält. Maggan, Tårtan o några andra skall man nog köra några gånger för att hitta linjen bland alla stenar. Jag var där en dag i våras, och då blev det mest att köra igenom det jag hann med, och ganska många varv i V-line.

Fredde78

Aktiv medlem
Var på vallåsen igår för första gången och även första gången i bike park. Det var riktigt kul och kompisen och jag körde allt förutom dom två svarta spåren.
Dom röda spåren var bitvis stökigare än vad jag hade förväntat mig. Kan inte tänka mig att dom är roliga på en kortslagig hoj om du inte är väldigt duktig på att välja linjer.
Vi var där när dom öppnade och åkte när dom stängde och jag var bra trött mot slutet (märktes väldigt tydligt på dom sista åken).
Jag har 150/130 i slag på min cykel och det funkade bra tyckte jag.

Stream

Aktiv medlem
Jag tycker Vallåsen är riktigt bra med tanke på förutsättningarna. Värt ett besök om man är i södra Sverige.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Precis hemkommen från 1,5 dagar i Vallåsen. Variationen är väldigt stor och de använder de fallmeter som finns mycket bra! Jag fastnade särskilt för pipeline som är en riktigt härlig blandning av stök, mindre drop och berms. Men även sprufs och Tårtan med slut i Oua-Oua var riktigt kul.
Lilla kycklingen var lite för stökig för att vara lika kul på min nivå.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Även om jag gillar stök seglade nya oua-oua uppåt på topplistan. Bra omväxling när armarna börjar bli trötta och lagom hopp.

SIE

Aktiv medlem
Jag var där rätt nyligen på 130/120 och det funkade helt ok, avstod svart men de röda var klart körbara även om jag fick kolla så inga tänder hade skakat loss efter rötterna på Woodstock.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag råkade hamna på Norway på min xc-cykel när jag var där i våras, det slutet var jag inte helt bekväm med...

En klar favorit men kräver rätt cykel.

Jag var där rätt nyligen på 130/120 och det funkade helt ok, avstod svart men de röda var klart körbara även om jag fick kolla så inga tänder hade skakat loss efter rötterna på Woodstock.

No Mercy funkar med den slaglängden, den har inget stök alls, men ha med bra bromsar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer