yonsson
Aktiv medlem
Snabbguide Vallåsen Bike Park
Vallåsen Bike Park - Vallåsen
Jag har bara kört här två gånger men det är helt klart värt ett besök. Vallåsen ligger cirka 45 min bilväg sydöst om Halmstad, eller 2 timmar från Göteborg, eller 30min från Båstad.
Parken har 10 nedfarter och är öppen dagligen under sommartid. Ett liftkort kostar 310kr/dag för vuxen och det tillkommer en engångsavgift för själva kortet som går att återanvända. Ett tips är att man andra gången man är där kan ladda kortet online i förväg för att slippa köa. Vill man trampa upp blir priset lägre. Nytt för år 2020 är XC-spår vid sidan av systemet
Liften upp är en sittlift som tar cirka 8 minuter.
Utöver de vanliga nedfarterna finns här en liten shop, en verkstad, en LITEN Pumptrack och ett gatukök som exempelvis säljer burgare och pommes för 80kr.
Lederna är uppdelade enligt följande
GRÖN
V-Line - Barnvänlig med långa snabba raksträckor och lätta berms-svängar. Fastna INTE i detta spår, gå direkt på nästa om du är van mtb-are.
BLÅ
Börjar med Tårtan och kan därefter fortsättas med resten av Tårtan eller övergå till Oua Oua. Tårtan är snäll men lite stenigare än Spruffs och går därmed inte lika fort. Även detta spår är relativt Hardtail-vänligt. Oua Oua består mestadels av stora hopp varav de flesta men inte alla går att undvika via sidospår.
RÖD
- YouTube
Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
SVART
DH-spåret och Lilla Kycklingen - Ej körda av mig, troligtvis ett smart beslut.
Sammanfattningsvis vill jag säga att det ger väldigt mycket att köra i Vallåsen jämfört med att enbart köra i de lokala skogsspåren i GBG. Man får en helt annan uppfattning av vad hojen klarar av och man får väldigt mycket repetioner av dropps och hopp, berms och branter. Efter en runda i Bike Park känner man sig snabbare och tryggare i de lokala spåren än tidigare. För mig är det lagom att köra kl 10-14:30, därefter känner ganska färdig.
Bra att packa med
Verktyg - Till allt som kan vibrera loss. Mitt växelöra har vibrerat loss båda gånger jag varit här.
Kedjelås - Utifall at
Pump - Om du kör medför lågt däcktryck så lär du rapa ut luft.
Byxor - Mycket tid spenderas i liften vilket gör att det kan bli kallt uppför och att man knappt blir svettig nedför.
Goggles - Oavsett om du kör med öppen hjälm eller FF rekommenderas det för fartvinden. Maxhastigheten för mig har varit 45km/h, då blåser det rätt bra.
Vattenflaska - Kan du i princip lämna hemma om det inte är jättevarmt.
Hoppas denna lilla guide kan hjälpa någon.
Senast ändrad: