Snabbguide Vallåsen Bike Park

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag inte varit där på länge men det är väl oua-oua som är mest grävd? Bra träning men annars är det naturstig som är behållningen

skier

Aktiv medlem
Nu har jag inte varit där på länge men det är väl oua-oua som är mest grävd? Bra träning men annars är det naturstig som är behållningen
Oua-oua är helt grävd men första halvan (tårtan) tycker jag är riktigt fin naturstig. Man kan svänga höger där oua-oua börjar för att få stigcykling hela vägen.

rikeri

Ny medlem
Skall åka till Vallåsen om ett par veckor med min E-MTB för att cykla leden uppför och åka sedan köra ner i lederna...

Funderar på om jag även skall boka liftkort (E-MTB:n) är ju rätt klumpig i liften eller om jag bara skall cykla upp.
Hur är leden upp, tar det lång tid att cykla upp tror ni?

skier

Aktiv medlem
När jag kör på xc-cykel tar det ungefär 10min upp till toppen via grusvägen om jag kör omvägen via den andra sittliften. Någon minut längre om jag tar stigen upp. Borde väl gå ännu lite snabbare än så på en elcykel gissar jag.

maRRtin

Aktiv medlem
Skall åka till Vallåsen om ett par veckor med min E-MTB för att cykla leden uppför och åka sedan köra ner i lederna...

Funderar på om jag även skall boka liftkort (E-MTB:n) är ju rätt klumpig i liften eller om jag bara skall cykla upp.
Hur är leden upp, tar det lång tid att cykla upp tror ni?
Du kan ju åka släpilften annars, så slipper du lyfta på och av cykeln.

skier

Aktiv medlem

Det står att man måste klara av att sätta på cykeln på liften själv om man har e-bike pga vikten, men det står inget om avlastningen så den gissar jag att de hjälper till med. Annars borde som sagt släpliften vara smidigare och bara trampa de sista meterna upp till toppen om man vill köra därifrån.

jsvedlund

Medlem
Vet inte, har inte varit i Isaberg på några år. Den här är rätt långsam just nu åtminstone, men underlaget kanske hårdnar.
Om de är pelikanen på Isaberg och den nya gröna på Vallåsen ni jämför så är pelikanen byggd som en blå flowled och den nya på Vallåsen en byggs som en grön flowled. Lutningen är ungefär den samma för dessa men pelikanen har mer hopp/utmaningar än den på Vallåsen kommer ha.
Att den är långsam just nu är för att den är nybyggd men kommer sätta sig och bli ungefär samma fart som på Isaberg 😃✌️

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Om de är pelikanen på Isaberg och den nya gröna på Vallåsen ni jämför så är pelikanen byggd som en blå flowled och den nya på Vallåsen en byggs som en grön flowled. Lutningen är ungefär den samma för dessa men pelikanen har mer hopp/utmaningar än den på Vallåsen kommer ha.
Att den är långsam just nu är för att den är nybyggd men kommer sätta sig och bli ungefär samma fart som på Isaberg 😃✌️
Pelikanen är väl ändå grön?
Screenshot 2022-05-12 19.54.15.png

DoubleD

Aktiv medlem
Tårtan är nu röd, vet inte riktigt vad de ändrat. V-line är blå, lite fler mindre hopp bl a.
Sedan finns en ny grön grävd flow-led på 2.5 km. Inte helt färdig än men man kan åka ca 2/3-delar av den just nu. Riktigt bra sån även om inte alla "hopp/gupp" var optimala. Gissningsvis öppnas den sista delen när som helst.

skier

Aktiv medlem
Tror de har gjort det enkelt för sig och ändrat graderingen ett steg på några av lederna när de blivit mer slitna. Old har gått från röd till svart också. Generellt har de röd-svarta lederna blivit ordentligt slitna tycker jag, väldigt djupa hålor mellan rötterna och inte speciellt roliga längre. Lilla kycklingen var min favorit tidigare men den ser ut som de kört enduromotorcyklar i den.

Det är väl nackdelen med naturliga spår, svårt att underhålla när de väl börjar bli slitna, man får nästan dra om en ny linje istället.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tårtan var väl en rätt tuff blå förvisso. V-line är väl lite märkligt att göra blå å andra sidan.
Hade behövts en stigled som var blå.

Old kan jag tycka har varit rätt nära svart ett tag, i alla fall i slutet :)

Helt klart har det blivit mer rough de senaste åren, besökarna har också skjutit i höjden.

stigfinnare

Aktiv medlem
Spruffs var riktigt nice. Woodstock var grym i början där svårigheterna var byggda/designade och inte en konsekvens av slitage. På slutet var det mest rotmattor utan vettiga linjer. Även Tårtan var lite för sliten, Oua-Oua var mycket bättre.

Annars var även nya Lill-Tore schysst när barnfamiljerna käkade lunch och man kunde släppa på lite.

En sak jag inte fattar är varför de inte slätar till lite under ankarliften och köper några hela ankare. Kan inte gå på en förmögenhet. Jag fick ett ankare där yttre plasten var lös så att det inte gick att hålla fast ankaret när det var slitet och guppigt i liftspåret. Fick hålla i ankaret och cykla ikapp liften, inte jättekul. Var en del som trillade också.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tårtan är nu röd, vet inte riktigt vad de ändrat. V-line är blå, lite fler mindre hopp bl a.
Sedan finns en ny grön grävd flow-led på 2.5 km. Inte helt färdig än men man kan åka ca 2/3-delar av den just nu. Riktigt bra sån även om inte alla "hopp/gupp" var optimala. Gissningsvis öppnas den sista delen när som helst.
Körde den med barnen för ett tag sedan. Roligt med en flack enkel led som ändå har lite hopp 😀. Kommer bli ännu bättre när den är klar så man slipper transport i slutet.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tårtan var väl en rätt tuff blå förvisso. V-line är väl lite märkligt att göra blå å andra sidan.
Hade behövts en stigled som var blå.

Old kan jag tycka har varit rätt nära svart ett tag, i alla fall i slutet :)

Helt klart har det blivit mer rough de senaste åren, besökarna har också skjutit i höjden.
Old är väl svart och Tårtan röd? Vill minnas att det alltid varit så när jag varit där…

Fundadores

Aktiv medlem
Var där i somras och blev glatt överraskad. Fanns väldigt många röda leder som var helt ok för mig som inte är någon supercyklist. Maggan var väl den enda där det tog lite stopp vid den första hällen annars var det lagom utmanande. Vissa var kanske mer blå/röda så bra variation bland lederna. Kul med mer ”naturstigar”också. Tror inte de skulle hålla i Järvsö men saknar den typen av leder där. Variationen och mängden av leder, kanske i kombination med en lagom lugn lift, gjorde att jag inte ens hann igenom alla. Nu var jag inte där hela dagen men ändå ett bra betyg. Var flera som Maggan som jag bara hann ett åk i. Stort plus för den nya gröna leden. Så ska en nybörjarled se ut! (Även om jag bara åkte första bitarna). Tycker också det är en svaghet med Järvsö som jämförelse. Monica är rätt trist och dåligt preppad vilket gör att många kör Barbro men som kanske skulle ha roligare i en led som Lil-Tore. Ska besöka Kungsberget senare i sommar. De lederna verkar få blandad kritik. Kanske borde de tagit hjälp där av de som byggt lederna i Vallåsen (är ju samma ägare) för de är riktigt kul enligt mig. Kommer garanterat ta med mig DH-hojen om jag besöker södra delarna av landet även nästa år. Vallåsen gav mersmak!

MagerValp

Aktiv medlem
Premiärbesök för oss på Vallåsen idag och alla i familjen var supernöjda. Funkade smidigt att hyra skydd och hjälm till alla, och en cykel. Vi åkte:

✅ Lil'Tore (superfin!)
✅ V-Line (trist)
✅ Spruffs (roligast, sonen körde uteslutande den sen :)
✅ Woodstock + North Shore (helt okej)
✅ Tårtan (kul drop, bautahopp på slutet)

Mer hann vi inte på en dag. Det blir mycket tid för kontemplation i liften. På tal om det:

✅ Lyckades tappa cykeln en gång vid påstigning
✅ Lyckades tappa cykeln en gång vid avstigning så liftstolen spelade flipper med den

Gjorde ett tappert försök med släpliften också, och det är inte bara jag va, den är extremt tung att dra ner? Har aldrig haft problem med det i andra liftsystem. Lyckades till slut och då blev det att jag hakade i den bakom sadeln, fine, vi kör på det. Hade gått bra om inte någon hade anlagt ett brant endurospår där liften går upp, när det brantade till så gick ju bygeln ner och klämde åt styret, med katastrofalt resultat. Det var inte många som använde den för att ta sig upp och jag förstår varför.

Lunchade och fikade på restaurangen också, det var väl sådär. Tråkiga köttbullar med pulvermos för 85 kr håller inte, men burgaren var väl helt okej. Automatkaffe och delicato är det väl inget fel på heller, men med tanke på priset borde det finnas utrymme att höja sig ett snäpp.

Summa summarum finfin cykling, men det finns utrymme för att höja sig med det kringliggande.

PS: Just det, var där med elbil. Finns fem laddplatser, men en var trasig. Tyvärr bara 3,7 kW fjösladdning så vi hade bara 50% när det var dags att åka hem, vilket inte räcker för att ta sig till Göteborg med tre cyklar på taket. Med 11 kW-laddare hade vi sluppit ett stopp på E6:an.

ers

Aktiv medlem
Skall troligen hit på lördag med grabben, skall blir kul att jämföra och för honom lite mer utmaning än Isaberg...

Startgas

Aktiv medlem
Generellt när det gäller att åka sittlift själv så ska man sitta på "insidan", alltså den sidan som är närmast stolparna. Så att stolen gungar ut från stolparna och inte in mot.
Sen kan det kränga till rätt ordentligt när man kommer upp till avstigningen. Så det kan vara bra att hålla i cykeln när stolen går in i "spåret" innan man kliver av.

Tillägg: Jag brukar hoppa "in" ett säte mot centrum när man lämnat dalstationen, och sedan hoppa tillbaka mot cykeln innan avstigning för att kunna sitta lite mer avslappnat.

ers

Aktiv medlem
Tyckte det var svårt att tajma avstigningen med sonen från sittliften utan att liften kommer tillbaka och slår på mig eller cykeln. Och fy vad långsam den var...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kan inte åka på sidan ensam, dels för den slår i pelaren om jag sitter till höger men även att den bottnar rampen där man ska hoppa av. Så behöver alltid hjälp med cykeln av om jag är själv.

Tycker egentligen den är rätt lagom långsam. Kanske om man kapat en minut men två så hade jag fått för lite vila tror jag.

skjivert

Aktiv medlem
Reflekterade över det här med tid i liften när jag var i Isaberg. Det var första gången jag upplevde att en lift gick för fort. Han knappt få av hjälmen och kolla mobilen innan man skall av igen.

ers

Aktiv medlem
Men även liften i Järvsö känns snabbare än Vallåsen. Kan iof bero på att det var typ 32grader och vindstilla när vi var i Vallåsen och där hade fartvinden i Isabergs liften hade varit en skön fläkt :D

skier

Aktiv medlem
Just nu är det nog rätt blött, har regnat en del i veckan. Beror på vädret fram till torsdag när de öppnar förstås.

kebarb

Aktiv medlem
Om det fortsätter vara minusgrader på natten så är det torrt på förmiddagen och blött på eftermiddagen
Å helvete. jag visste inte att ni hade minusgrader där. Trode södra delen av skandinavien var befriad från lappmögel (snö) och köld. Bakläxa på den.

När ungefär kan man vänta sig bra före (torrt och ca 10gr) i dessa regioner?

Topp