Snabbladdare till Crescent Elder

Hej,

Jag har försökt att hitta en snabbladdare til Crescent Elder som har 42 volt 3-4 ampere laddström istället för 2 ampere som är originalladdaren.
Det går tydligen inte att använda en sån laddare till denna modell? Detta för att få ner laddtiden till 3-4 timmar eller något från ett tomt batteri.
Jag ska på långtur och ser att den andra varianten blir att köpa ett extra batteri. Även batteriet till denna modell finns tydligen endast som
36 volt och 11.6Ah / 417 watt och det är inte möjligt att koppla på ett batteri med högre amperestyrka?

MVH Thomas

Vilket elsystem är det på den?
Enligt hemsidan är det ett Shimano-system men du kanske inte har aktuell årsmodell, den har tillverkats med deras andra "Egoing"-system innan (omdöpt Bafang).

De aktuella modellerna (2023) har Shimano-motorer så du har nog i såna fall en 2022 års modell eller äldre som legat på lager. Generellt sett så kan man skaffa en annan 36 volts laddare till enklare elcykelbatterier som Bafang-systemen i grunden är, de behöver oftast bara plus och minus-kablage för att laddas. Men jag kan inte svära på att Crescents implementation klarar det, tyvärr.

Du har nog rätt om årsmodell. Laddaren har tre stift. Det mittersta stiftet sägs vara ett stift som balanserar batteriet och mäter av temperaturen på det så att det inte börjar att brinna. Ser ut som det blir bäst att köpa ett extra batteri för en långtur.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp