Snabbleverans!!

Rumpestumpen

Ny medlem
Snabbleverans!!
Har sett att det ibland har diskuterats leveranstider från butiker i utlandet här. Min erfarenhet är att det oftast inte är något problem. 1 vecka till 10 dagar är ganska vanligt och helt acceptabelt tycker jag. Det finns butiker i Sverige som inte klarar det på långa vägar.
Nu har jag dock drabbats av ett undantag. Gjorde en beställning från GipsyBikz.com den 27/10 (2005) och fick svar att alla delar tyvärr inte fanns hemma. De skulle återkomma när de fått hem dem. 31/10 (samma år), nytt mail med besked om att alla beställda artiklar var hemma och avsända. Beräknad lev. tid till sveriga ca. 5-7 dagar. Om inte paketet anlänt innom 10 dagar ombedes jag höra av mig.
De tio dagarna gick och ytterligare några. Inget paket. Dags för första mailet. De svarade först efter över en vecka. Besked att paketet var skickat och jag ombads avvakta ytterligare ett par dagar. Gjorde så och detta upprepades med besked om att de skulle undersöka saken. Varje svar på mailen tog minst en vecka. Tiden gick och inget paket eller vettigt besked från Tyskland. När jag härsknat till riktigt ordentligt och tänkte skriva ett riktigta bittert brev dök det precis upp ett svar om att de fått paketet i retur med det "svenska??" ordet "ejefterfågad" på. De önskade översättning av ordet. Jag veknade lite av att de i alla fall funnit paketet och svarade samt bad dem kontrollera att adressen var rätt samt frågade vem som skötte deras leveranser mm.
Återigen inget svar men däremot dök det plötsligt upp ett paket att hämta på Willys. Detta var den 17/1 (innevarande år).
Summa 78 dagar för leverans från Hausach till Solna. En sträcka på 1684km vilket ger en snittfart på 0,9km/h!!!
På skoj kollade jag att jag sedan den 31/10 har trampat min cykel 1716km. Nästa gång kanske ide att själv ombesörja leveransen.

I övrigt var leveransen helt i sin ordning med ok emballering och följesedel och allt. Hemsida på engelska underlättade för en som inte behärskar Tyskan men det är klart att en 10-veckors kurs hade man kanske hunnit klämma in. Vet ej vem som orsakat fördröjningen men oviljan att svara på mail underlättade inte.

Av butiksrecensionerna att döma är de inte så flitigt anlitade av Happyfolk men finns det fler med liknande leverans "undantags"-problem?

Snabbleverans!!
Det där verkar vara ett klassiskt "avin försvann i hanteringen"-problem.

Själv försöker jag alltid få fatt på ett kollinummer så att jag vet när paketet är/borde vara framme.

Om avin inte dyker upp går jag ner till posten med jämna mellanrum och ser till att de letar igenom hyllorna ordentligt.

gypzyz brykar väl annars skicka med dhl eller nån sådan firma, då är det guld att ange jobbet som leveransadress. Ett par gånger har jag fått kvittera paket sittandes vid mitt skrivbord. =)

Senast redigerad av en moderator:
Snabbleverans!!
Det verkar inte vara GipzyBikZ.coms fel, det låter mer som att det är den lokala pakethanteraren som har schabblat. "Ej efterfrågad" tyder på att paketet varit hos den lokala pakethanteraren men skickats tillbaka igen efter att liggetiden gått ut och ingen har hämtat paketet. Troligen har lokala pakethanteraren inte lyckats skicka en avi till dig eller så har avin försvunnit i hanteringen någonstans.

Snabbleverans!!
Vissa butiker är lite slö med att svara i mejl, så det är bättra att ringa och prata med de istället. Alltid bra med koli nr. för att själv kunna kolla vart paketet har tagit vägen. Hände mig flera gånger förra året att posten missade avin.
Sen ligger GipsyBikz i Hausach, mitt i Schwarzwald. I dessa trakter är man inte sååååå snabbt ;-)

Tillbaka
Topp