Snajdigt vevparti till min Da Bomb

Mangnum

Ny medlem
Tvingas ännu en gång stå här i skamvrån med byxorna nere och erkänna att jag inte har en jävla aning om nånting.
Den här gången gäller det konsumentupplysning kategori vevpartier. Jag håller på och sätter ihop en stigsmiskare ämnad nästan uteslutande för Hellas. Och nu har jag som sagt nått fram till drivlinan. Då uppstår frågan angående vevparti. Är det integrerade lager som gäller? Kan någon tipsa om ett bra vevparti för sisådär ett och ett halvt lax? Ska som sagt sitta på min nattsvarta springare modell Cherry Bomb.

Tackar

/Mange

Integrerat är the shit. LX/XT/Hone från Shimano är väl standardtips. Truvativ Stylo funkar men har lite tjorvig infästning av vänsterarmen och tveksam kvalitet på vevlagret. Ganska tråkiga vevpartier men dom är funkis.

175 är "standard" på stigcyklar. Är du väldigt kort eller lång och vill ha annan längd därför? Eller kanske vill ha kortare vevar för ökad markfrigång?

Jag kör med 175mm Hone, och är helnöjd! Ska tilläggas att det är varianten med tre klingor, dock har jag plockat av två och monterat bashguard.
Helgrymt vevparti.

Jag kanske ska tillägga att även jag kör ett Hone-trippelparti (alltså utan stålinserts för pedalerna) konverterat till singel/bash på min utförshoj. Kanongrejer till lagom pengar.

Köp på http://www.bike-discount.de/index.php. Hone kostar 75 € och LX 70 € plus 15 € frakt. Kan ju tillägga att Hone och LX är samma vevparti bortsett från färgen. Detta gäller varianterna med tre klingor. Hone med två klingor och bash har pressade pedalgängor i stål, vilket de andra två inte har.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte helt övertygad om integrade lagers förträfflighet, Shimanos tätningar är skräp likaså deras klingor, Truvativs lagerskålar och tätningar är skräp. Lägg undan en peng till nya kullager, förslagsvis från Enduroforkseals.

Skall Hope frälsa oss från kassa externa lagerkonstruktioner?

2568-15.jpg ht=300

/Sockergubben

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är inte helt övertygad om integrade lagers
> förträfflighet, Shimanos tätningar är skräp
> likaså deras klingor, Truvativs lagerskålar och
> tätningar är skräp. Lägg undan en peng till
> nya kullager, förslagsvis från Enduroforkseals.

nu har ju i o för sig inte klingorna nått att göra me vevlagret :D

C-dale, satans va fint, hoppas det kommer :D

Tillbaka
Topp