Snakebite... Igen

Traja80

Medlem
Snakebite... Igen
Fick kränga på de gamla backdäcket igen efter ytterligare ett snikebite. Har kört med race king/ race sport (CV paket 29x2.2). Efter studerat däcken lite mer noga ser man att däcksidorna är väldigt skavda. Å tittar man på formen på däcket är den väldigt balonglik. Däcksidan är liksom utanför slitbanan och profilen är nästan rund på däcket. Iaf om man gämför med mitt gamla specializeddäck 29x2.0. Ska de va så?? Eller spelar fälgbredden in?? Eller är bara så profilen är på detta däcket??

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    115.4 KB · Besök: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    134.2 KB · Besök: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    131.9 KB · Besök: 34
Snakebite... Igen
Ja - det ska va så.

Race King är precis som namnet antyder ett högprestandadäck för torr snabb XC terräng. Välj nått annat för vinter och allround.

Snakebite... Igen
Conti är kända för att ha däckssidor som är bredare än själva mönsterytan. Det gör att de slits snabbare än andra, men det är inte nödvändigtvis så att de är slut bara för att corden syns.

Vill du ha något som är lite hållbarare finns de väl i en tyngre Protectionvariant?

Snakebite... Igen
Om du vill köra tjocka däck är min erfarenhet att det är bra att använda breda fälgar för att passa geometriskt till däcket. Kör själv på 2,4tumsdäck.
Jag körde länge med vanliga (ca 20mm breda) XC-fälgar. Genom byte till 30mm bred fälg (Rhyno Lite) uppnådde jag:
Färre genomslag
Ökad sidostabilitet & kontroll
Fetare utseende

Snakebite... Igen
Känns som om det får bli en uppsättning fälgar å däck till. Ett par till grusvägar å ett par till lite mer stöök. Får väl ge sig ut i däck å fälg djungeln å se vad man kan hitta.

Tillbaka
Topp