Snakebites MTB västerås

@ndreas

Ny medlem
Snakebites MTB västerås
Hej alla!

Mitt 2:ndra inlägg på detta forum.

Har efter mååånga år insett att jag blitt för fet. Minnet efter att cykla i skogen för, hmm... låt mig tänka..., 15-16 år. Hrm, OJ! ja, minnet var det nu..., det är iallafall ljust, väldigt mycket roligt kommer jag ihåg att jag haft.

Har just skruvat ihop en gammal LM ram, fabr. Cannondale, som en kollega skänkt mig. Tänkte nu börja leta efter nån sida som gäller MTB-cykling i/runt Västerås. Hittade 1...

Finns det nån på detta forum som kommer från Snakebites?

Vänligen @ndreas...

Snakebites MTB västerås
Den sidan verkar inte vara så uppdaterad...

Jag kör ibland med Friluftsfrämjandet som har MTB-Sektion. De har körning en gång i veckan. Se på deras hemsida för mer info. Det finns även facebook-grupper för MTB intresserade i Västerås. Bl.a. friluftsfrämjandet och Mountainbike i Västerås.

MVH

Staffan

Snakebites MTB västerås
Hej hej.
Tycker det är bra att friluftsfrämjandet har en mtb section. Men "trist" att man måste betala för att få äran att hänga med gruppen. Det är själva principen.

Hur vore det om vi fick ihopp ett gäng här på happy som körde på annan dag än onsdagar? Tex uppsala har ju onsdagar/torsdagar som de cyklar på. Medan i västerås verkar de endast finnas plats/intresse för en dag? Samtidigt går de ju bra att skyllta på deras fb grupp att man ska ut.

Men kanske ska försöka starta en "Happy Ride Västerås"?

Snakebites MTB västerås
Tackar för infon om Friluftsfr. Inte min kopp te att betala för att få cykla med några.

Faceboken klarar sig fortfarande utan mig ;-)

Aya's förslag låter som en utmärkt idé. Min kollega och jag brukar köra ihop, han på heldämpat o jag på odämpat. Det är skillnad på fart mellan oss två.

Han var vänlig nog att ge mig en gammal Giant-ram vilken saknade gaffel. Hittade en som jag köpt och monterat.
Dock har jag ett problem med övre luftpåfyllningsnippeln. Nålventilen sticker upp lite så när man pumpat upp trycket medför detta att man evakuerar detsamma när man skruvar av pumpmunstycket. Någon som vet om det lätt går att byta ventilens nålventil?

Vänligen Andreas...

Snakebites MTB västerås
nålventilen borde vara samma som på ett bil däck och då är det det lättaste i världen att göra. ta med dig gaffeln till närmaste däck verkstad ge dom en 20 och be dom skruva i en ny :)

Snakebites MTB västerås
@ndreas skrev:
-------------------------------------------------------
> han på heldämpat o jag på odämpat.

> Han var vänlig nog att ge mig en gammal Giant-ram
> vilken saknade gaffel. Hittade en som jag köpt
> och monterat.
> Dock har jag ett problem med övre
> luftpåfyllningsnippeln.

Skall du fylla på luft i din stela gaffel?

Snakebites MTB västerås
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> @ndreas skrev:
>
> > Dock har jag ett problem med övre
> > luftpåfyllningsnippeln.
>
> Skall du fylla på luft i din stela gaffel?

LOL

Förlåt min otydlighet...
Först gav min kollega mig sin gamla stelbenade gula Cannondale-ram... Den skruvade jag ihop för att ha i stan, men även lite i skogen innan jag handlat en fulldämpad.
Sen gick ju han och fyllde 50 och köper sig en ny heldämpad Scott (han har bra smak trots åldern). Sen åker vi några gånger men jag blir på riktigt frånåkt..(och får ont både här o där, mest där och i knän och rygg), när jag i frammanad dumhet försöker hålla rygg på honom.
Sen säger han att han har en till cykel på vinden, en heldämpad Giant ATX990, fast utan framgaffel.
Den kan jag få handla för kaffepengar... han har ju redan cyklar så han har fullt o göra..
Följer med upp på vinden och tittar och känner lite på den, lätt sak, FÄRG?! Gul...
Köpte en gaffel fram till den, begagnad, schraderventilen knas.. Nu fixat. Allt funkar.

Det var ju DEN jag menade... 8-D

Snakebites MTB västerås
Vasse; Jo, jag är väl närmast att betrakta som nybörjare jag oxå nu för tiden..
Bara kul om vi kan bli ett gäng.

vicke_07; Jo, jag vet att det är samma men jag tänkte som att det måste ju finnas på alla ställen som säljer/servar cyklar oxå nu för tiden så jag åkte till Cykloteket här i Västerås. Blev fixat medans jag väntade! Bra service-känsla däe...

Vänligen Andreas

Snakebites MTB västerås
Jag hänger gärna på om jag kan vid en runda. Jag är även att betrakta som nybörjare. Så blir nog skoj om vi blir ett par stycken. Brukar själv cykla ut mot hökåsen/åsen mot hälla.
Nån annan kanske vet nå "nytt" område? Finns ju ett antal enduro spår i skogarna vid malma.

Förövrigt har ju Cykloteket även mtb turer på måndagar. Vet inte om de krävs något för att få vara med där, nån som vet?

Men e vi ett par st så finns de ju inte så mycket som hindrar att vi försöker dra ut nån kväll.

Snakebites MTB västerås
Jag var med på/försökte få igång lite happyrides i västerås 2010 där baggy, bergsgeten mfl hängde på. det var kul men varade bara den säsongen. 2011 började främjandet köra turer och jag hängde på där istället eftersom jag ändå är medlem. Se länk:
http://www.friluftsframjandet.se/vasteras/47;jsessionid=E7177780225A6993A7885236E6783244
Främjandet varvar i huvudsak tre turer
Rocklunda
Badelunda norrut (hökåsen/ansta) från burger king finnslätten
Badelunda söderut (hässlö & mälarparken) från burger king finnslätten
Det är ok att hänga med på prov. Turerna körs i happytempo och gruppen delas upp vid behov. funkar mkt bra.

Jag har kört ett fåtal gånger med cykloteket. De nyttjar det fina området runt gäddeholm. Här är medverkan helt gratis. bara att komma dit kl 18 måndag jämna veckor.

Skulle oxå tycka det var kul med happyrides i stan. Medverkar gärna i mån av tid vilket finns sporadiskt.

Utöver ovan nämnda spår har jag själv kört i råbyskogen, bäckbyskogen, bakom erikslund, lista kärr (fint!), lite bruksleden och banvallen till ramnäs. letar generellt gärna nya stigar!

ses
/P

Snakebites MTB västerås
Hade gärna hängt med om de inte vore för man jobbar kväll denna veckan ;)
Förra vändan med dem ut till hökåsen va rätt skoj, roligt avslut.

Snakebites MTB västerås
Huga...

Testade "nya" gammelhojen igår. Idag gör det ont! ;-)
Skulle gett upp efter första vurpan, men det kräver ju viss intelligens misstänker jag. :-)

Tycker inte jag sitter riktigt rätt på hojen, känns lite avigt på nåt sätt. Får nog sätta på en kortare styrstam tror jag.

Hökåsen är en finfin tur. Måste läka lite innan det blir en ny skogsvända ;-) inte hål men lite blåmärkt.

Happyrides i lugnt tempo kan jag förmodligen överleva... om det är stigcykling vi pratar..!

Vänligen Andreas

Snakebites MTB västerås
gammelhojen? var det draupnern?
kan vara ide att prova kortare styrstam. bredare styre brukar ge stabilare gång, men tar mer plats mellan träden.. Prova även att flytta sadeln framåt/bakåt.
jag kör (tror jag) ett ganska kort avstånd mellan sadel och styre för att underlätta i teknisk terräng och aktiv cykling.

Snakebites MTB västerås
Perra-G

Nja, nästan rätt, gammelhojen är en Giant ATX990 -97 (tror jag).
Tror inte jag ägt nån draupner faktiskt... Självklart ska jag prova kortare styrstam och justera om sadel. Ska göra allt i min makt för att kunna cykla skog igen....

Hoppas nu alla haft en finfin midsommar.

Vänligen Andreas

Senast ändrad:
Snakebites MTB västerås
Jaha ja. Idag på jobbet ska jag hoppa upp på en ställning för att kroka i en kätting. Går på hundra % och naturligtvis träffar jag en stor utstickande bultskalle lite lagom snett på högerknäet. Gnyr till o ramlar ihop. Ståpäls i säkert 5min p.g.a. smärtan. Blidde ingen skogsvända idag :-(

Hänlsningar Andreas...

Tillbaka
Topp