snart jakttid, hur gör ni?

kaj a

Aktiv medlem
Hej alla

den 16 augusti börjar bockjakten, dvs jakt efter hornbärande rådjur i form av smyg eller vakjakt. Brukar ni cykla som vanligt eller visar ni särskild hänsyn/håller er borta från skogarna helt?

Jag jagar själv, men bara älg, och kan förstå jägare som vill ha så lite spring som möjligt i skogen, men samtidigt kan man ju inte stanna hemma hela hösten heller. Eftersom jag jagar en väldigt begränsad tid så skulle det bli så lite tid i skogen om jag inte cyklar.

//kaj

Stannar så klart hemma. Vill ju inte störa bockjägarna. Eller orienterarna. Eller fotvandrarna. Eller offroadmotorcyklisterna. Eller bärplockarna. Eller djuren. Eller gubben Stig i Hellas. Klart man visar hänsyn. É ju ändå ganska ok med trainer framför TV´n. Så blir inte cykeln skitig heller ;-)...

Jag kan förstå rådjur som vill ha så få jägare som möjligt sprinagndes i skogen. Så ja, jag kommer visa hänsyn och försöka föra lite extra öväsen....

Tjena!

Jägare som jag är så skjuter jag på allt som rör sig.. Hitintills har det inbringat tre älgar, fjorton rådjur, två scalpel, en fivespot, fyra fsr m.m.

Är bra sugen på att jaga i år, men frugna kommer väl bli galen då..

Kul!
Av sju svar så refererar en till allemansrätten, och en Årebo funderar på att jaga. Resten raljerar, och tycker underförstått att andra friluftsmänniksor ska hålla sig undan.
Då är det inte så konstigt att den här sporten har accessproblem och att gamla gubbar sätter stopp för cykling i "deras" skog. Skyll er själva att den där gubben i göteborg har stängt av sin skog, och att det är bara NICK och Hellas som det går att cykla på runt sthlm.

Försöker vi allihop visa de andra männikorna ute i skogen att vi kan visa hänsyn och samsas om utrymmet så kommer vi cyklister få vara kvar mycket längre. Kom ihåg att MTB i sverige är en ung och "konstig" sport, inte som orientering, skidåkning eller rytt som har funnit i hundra år minst. När vi utövar en så ung sport kommer vi alltid att vara i underläge och då är det jävligt otaktiskt att hålla nån sorts attityd gentemot andra som brukar skogen.

Så åter till ämnet. Är det överhuvud taget nån som reflekterar över jakttid och isåfall försöker samsas med jägarna om tiden.

//kaj

Jag monterar en kpist på styret och skjuter mot allt misstänkt.

Det är så jägarna gör så det är väl ok?

/Fedde (ok då, jag överdriver om jägarna, men bara lite)

kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> Då är det inte så konstigt att den här sporten
> har accessproblem

Jag tror det är någon som behöver laga sin ironi-detektor...

Rådjursjakt brukar inte vara ett problem i "mina" skogar men när det är älgjakt så har jag skärpt koll. Jaktlagen hemomkring Kristinehamn är ganska bra på att markera att jakt pågår med skyltar, band och liknande. Det har hänt mer än en gång att jag pratat med jägare på pass, jaktledare, eftersöksledare osv och sedan tagit en omväg.
Jag tror att vi bara har att förlora på att hävda allemansrätten in absurdum. Ömsesidig hänsyn brukar vara en filosofi som fungerar när det gäller umgänge och umgänget i cyklisternas och jägarnas gemensamma skog tror jag inte är något undantag.
Min bestämda åsikt är att de flesta friluftsmänniskor, och dit räknar jag såväl mtb-cyklister som jägare, är trevliga människor och att de har en önskan att samsas i skogen.

Curt

Jag har själv jagat tidigare (blygsam nivå) men kan inte påstå att jag störde mig särskilt på att möta folk i skogen, har mött vandrare, ryttare (vågat, vissa skjuter ju traktorer) men ingen cyklist. Inte heller min svåger som är en tvättäkta jaktnörd sedan många år brukade störa sig på människor i skogen, vi bara hejade och gick vidare. Men vi kanske bara är så fina och toleranta människor ;)

Två gånger har jag själv cyklat förbi jägare som stått på pass, ingen har skjutit eller kastat glåpord efter mig men självklart försökte jag styra om kursen och inte störa.

Man BEHÖVER inte störa sig på allt.

Edit: D v s jag cyklar när jag känner för det, ett markerat område "Jakt pågår" skulle jag vända vid av omtanke, de jägarna stör sig förmodligen på besökare.

Senast redigerad av en moderator:
kaj a skrev:
>
> Försöker vi allihop visa de andra männikorna
> ute i skogen att vi kan visa hänsyn och samsas om
> utrymmet så kommer vi cyklister få vara kvar
> mycket längre. Kom ihåg att MTB i sverige är en
> ung och "konstig" sport, inte som orientering,
> skidåkning eller rytt som har funnit i hundra år
> minst.

Hur gör skidåkare och orienterare då? Som ryttare skulle jag vara ganska nervös med tanke på att man sitter på en fyrfoting *skratt*

Personligen så undviker jag "hitta vilse" cyklingar under älgjaktens första vecka. Annars så kör jag på som vanligt, kanske med lite mer färgglada kläder.

grondahl skrev:
> Forumet är väl ganska storstadscentrerat, hur
> vanligt är det med jakt i de områden där
> majoriteten cyklar?

Grimstaskogen är värst, där skjuter man på allt som rör sig =:D

Borta vid Öran är det ganska vanligt med jakt. När de jagar så vänder de på en lastpall där det står "älgjakt pågår" och man hör hur det smäller i skogen ibland. Då håller jag mig på de stöörre stigarna :)

Jag undviker storskogen under älgjakten. Det finns annan jakt också men i Dalarnas skogar ser man sällan någon jägare. Hur allemansrätten förhåller sig till cykling på upptrampade stigar vet jag inte.
Oavsett om vi cyklar eller inte, jag cyklar, så är skogarna så fulla som det går nu, förutom under älgjakten. Det är ju blåbärs och svampplockartider. Man ser folk i skogen nästan varje tur.

De som väl måste störa jägarna mer än oss är väl hundrastarna.

Som påpekats drivs det gite vilt i hellas och dyligt. Den tar viltvårdarna hand om och det sker på proffs-nivå.

Skulle jag cykla i större skog under aktiv jakt hade jag nog tänkt mig för. En lite hetsig jägare kan nog misstolka både fart och ljud för något smaskigare till kvällsmat än aluminium. Och det är en cykeltur sällan värt.

Men i det stora hela, skogen är till för oss alla och vi skall visa ömsesidig respekt. Och man kanske skall ha i sinnet att jägarna faktiskt bidrar till skogen, om inte annat så med att minska fästingsmängden.

naturen.jpg ht=630

jag kör som vanligt, e stigar/vägar avstängda så väljer jag så klart en alternativ väg. Har inte jaktledaren sett till att information om att jakt pågår så kan de inte börja skrika o gorma på en när man cyklar förbi. Skulle en gnällig jägare ändå påpeka att det bedrevis jakt i området och är jäkligt spydig, be om att få låna hans walkie-talkie o snacka me jaktledaren, då brukar dom bli tysta. är/var/ibland själv en jägare, så jag har inget emot jägare isig, men är man själv trevlig så brukar dom oxå vara det tillbax

Är det inte en pseudofråga? Rådjursjakt pågår ju från augusti till februari, så det är i såna fall en jävligt lång period som jag skulle behöva ta hänsyn till.. Vildsvin är lovligt hela året..

som både jägare, orienterare, cyklist och ryttare brukar jag göra såhär...
Första dagarna på bockjakten resp första älgjaktsveckan brukar jag hålla mig borta från skogarna (förutom i intresse av jakt). Sedan tycke inte jag att man skall behöva ta någon speciell extra hänsyn pga jakt, men om det är skyltat jakt pågår så försöker jag då undvika de området om jag är ute och tränar...annars försöker jag hålla mig i det området ;)
Jag litar på de andra jägarnas omdöde, men om man sitter på en häst så är det lite klurigar, eftersom vissa hästar är lite rädda av sig och ett skott långt borta kan ställa till problem.
Om jag möter någon ute i skogen då jag jagar så brukar jag säga till dem att vi jagar och rekomendera dem att gå/cykla/springa någonannan stans. Det vet man ju själv att det inte är så kul att höra kulorna vina i buskarna...även om det inte är risk för ens eget liv. Jag tycker det viktiga är att båda parter visar hänsyn, trevligast så!

tackar för inläggen, jag tror Lisas svarade bäst på min fråga. Att ta det lite lugnt de första dagarna känns rätt både som cyklist och som jägare/allmän friluftsmänniska. Jag har aldrig jagat rådjur/råbock och vet inte hur allvarligt det ses på den jakten här, om det är som med älgjakten (mycket allvarligt :-) ) eller inte.

Personligen tror jag inte att man löper särskilt stor risk som cyklist, vi hörs nog rätt långt för den som verkligen lyssnar efter något i skogen. Dock är det som sagt en fråga om att visa hänsyn, det underlättar så mycket om gubbarna tycker att vi är trevliga.

Flera jägare jag pratat med menar att det är bra om folk rör sig i skogarna under jakttid då det även får djuren att röra på sig. Med tanke på det så har nog inte jägarna emot en och annan cyklist i skogen. Jag håller mig dock under första älgjaktsveckan på marker där jag vet att det inte jagas. Är rädd om min hälsa...

Måste bara fråga, är anledningen att det är bra att inte vara ute första dagarna att det då kliat i fingrarna hur länge som helst på jägarna och man får vänta tills de skjutit av sig lite?! >_<

Hoppas att det inte bedrivs någon jakt vid golfbanorna vid delsjöarna eller runt skatås.. Vore ju märkligt med så mycket friluftsfolk.. Ängården är ju naturreservat så där är nog jakten ganska begränsad va?

Har inga direkta planer på att sluta cykla, vänder väl om jag ser en skylt eller om kulorna börjar vina...

Edit: Förresten, ni som är jägare, behöver man verkligen vara rädd? Det är väl knappast så att man hör ett knak och drar iväg ett skott genom buskaget och hoppas? Är väl ändå svårt att inte se skillnad mellan joggare/cyklist och rådjur/älg? Kan se problemet med en häst, den är ju ändå stor, brun och har 4 ben, men vafan inte ens en retro-sadel och styrlinda i läder på bockhornsstyre borde väl vara underlag för en sådan missuppfattning?

Edit2: Detta då under förutsättning att det inte är ett missat skott som letar sig till en, men det borde väl ändå inte hända så ofta?

Senast redigerad av en moderator:
Vad i helvete, börjar ju känna sig som en amerikan när man sitter och läser. Finns det så skjutglada idioter som springer runt med sitt gevär i högsta hugg och slänger sig ner med hjälp av en kullerbytta för att sedan brassa iväg ett skott eller två mot busken som rörde sig? ;D

Det finns väl till och med regler för hur man skall skjuta olika djur och om de ligger och tänker "och så sikta där, lite över det och lite bakom den..." så borde de väl under de sekundrarna hinna se "hmm konstigt huvud av plast, 2 hjul istället för ben, aluminiumkropp, fula klädet... Vänta här nu?.."?

Så länge inte jägarna tycker att cyklister är bovar som man ibland kan "råka" skjuta så är det väl bara att köra? Visa lite hänsyn så gör de nog detsamma.

Anledningen till att man kanske vill hålla sig borta den första veckan är väl för att det är då som det bedrivs mest jakt. I Skatås bedrivs det skyddsjakt, park och natur ansvarar för den och då tror jag att de jagar på nätter, mycket tidigt på morgonen. I Knipeflåg bedrivs det "vanlig" jakt, men jägarna vet ju att det rör sig mycke folk i skogen. Mötte en jägare där förra året, han bara hälsade och jag sprang vidare.

Nej man borde inte vara rädd om man vistas i skogen under jakt. Men som överallt annars finns det mer eller mindre kompetenta personer. Det har ju trots allt skett några tragiska dödsolyckor. Sedan skulle ju smygkjkten bli ganska störd om 30 orienterare sprang över jaktområdet.

Hej Sernevi
Nä, man behöver inte vara rädd, anledningen till att jag ställde frågan tidigare är att en bunt cyklister/orienterare/whatever skrämmer djur och ställer till oreda för hundar och dylikt. Visst, ett missat skott skulle teoretiskt sett kunna träffa någon, men den risken är minimal (en kula tappar farten väldigt fort när den har träffat ett träd eller till och med en gren)

Alla jägare jag har träffat är rätt lugna och fokuserade typer när dom kommer ut i skogen, det ingår liksom i all utbildning och uppfostran vi får att det är något rätt allvarligt man sysslar med. "Triggerhappy" a la USA, eller som nenja så målande beskrev det, händer inte i svenska skogar, eftersom sättet vi jagar på skiljer sig från deras.

Snarare är det som nenja skrev "Det finns väl till och med regler för hur man skall skjuta olika djur", så de flesta har övat och tänkt igenom vad de ska göra innan skottet kommer.

//kaj

Sernevi skrev:
> Måste bara fråga, är anledningen att det är
> bra att inte vara ute första dagarna att det då
> kliat i fingrarna hur länge som helst på
> jägarna och man får vänta tills de skjutit av
> sig lite?! >_<
>
> Edit: Förresten, ni som är jägare, behöver man
> verkligen vara rädd? Det är väl knappast så
> att man hör ett knak och drar iväg ett skott
> genom buskaget och hoppas? Är väl ändå svårt
> att inte se skillnad mellan joggare/cyklist och
> rådjur/älg? Kan se problemet med en häst, den
> är ju ändå stor, brun och har 4 ben, men vafan
> inte ens en retro-sadel och styrlinda i läder på
> bockhornsstyre borde väl vara underlag för en
> sådan missuppfattning?

kaj a skrev:
anledningen
> till att jag ställde frågan tidigare är att en
> bunt cyklister/orienterare/whatever skrämmer djur
> och ställer till oreda för hundar och dylikt.
>

Att cyklister/orienterare m.m skrämmer djuren? Inte skräms djuren mer av dessa under jakttid? På vilket sättblir det oredaför hundarna?

Jag skulle bli mer skrämd av män med gevär än orieterare.

kaj a skrev:
> Hej Sernevi
> Nä, man behöver inte vara rädd, anledningen
> till att jag ställde frågan tidigare är att en
> bunt cyklister/orienterare/whatever skrämmer djur
> och ställer till oreda för hundar och dylikt.

Seriöst, hur skrämmer man djur när man cyklar, och är det farligt för någon? Tror nog att djuren skräms mer av att jägare skjuter ihjäl dom. Vad för typ av oreda rör det sig om när det gäller hundarna?

Ser inte cykling som störande för jakt. Är själv jägare.
Så länge man bara cyklar på genomresa i jaktmarken stör det inte jakten nämnvärt.
Viltet (de vilda djuren) hör cyklisten på lång väg och går undan.
Se till att du syns och hörs när du cyklar i skogen under jakttider.

Bockjakt startar mitten av augusti
Drevjakt startar oktober (drevjakt innebär att hundar skäller och stökar runt i skogen och sätter djuren i rörelse)
Älgjakt startar andra måndagen i oktober (startar tidigare i norrland)
Jakten pågår sedan fram till februari.

welle skrev:
> Mitt tips är bara att inte köra runt med älg
> eller rådjurs horn på hjälmen eller styret..

En favorit i repris.

Ãlgkillen.jpg ht=510

Tillbaka
Topp