Snart vinter... Vilka kläder är ni nöjda med?

DAST

Aktiv medlem
I morgon börjar jobbpendlingen igen och snart är hösten och vintern här, trist men sant.
Skulle behöva uppdatera pendlarklädesgarderoben med byxor och jacka för temperaturintervallet ca +5 till -5 som även funkar när det är lite blött.

Det jag söker ska vara vindtätt, lätt isolerat, vattenavvisande med bra andningsförmåga eller ventilation. Tight passform utan för mycket fladder. Har ca 35 minuter till jobbet och kör fort och hårt.

Vilka är era favoriter i pendlargarderoben?

Den här vintern hade jag tänkt köra så länge det inte finns snö.
Förra vintern vardagspendlade jag oavsett väder.

Det jag har märkt är att om du kör merinounderställ kan du ha vad som helst ovanpå.
Då jag hatar kyla kör jag underställ så fort jag går utanför dörren.
Omöjligt att frysa

Ska tillägga redan nu att det finns olika grejer, många tillverkare blandar ut det goda, så även om du köper en "merino" kanske det egentligen bara är 30% merino. Ren merino kan inte gå fel

Senast ändrad:
Under det temp intervaller är en tunnn jacka med lite vindskydd fram men luftig bak det perfekta plagget enligt mig. Förra året körde jag med denna mycket: http://www.cykelkraft.se/jacka-bont...MIg97k8pjD1QIVFhIbCh1m6Q-kEAQYAyABEgL2dvD_BwE Jättebra med en tunn merinounderdtällströja under.
För vinterpendling är en värdefull funktion ventilationsdragkedjor: ofta är det stora tempskillnader morgon och Eftermiddag men jag vill av praktiska skäl givetvis cykla hem i samma ytterplagg. Då är öppningsbara hål bra. Tex Mavic har flera genomtänkta jackor, denna är riktigt bra, men för varm över -5. http://www.mountainflyermagazine.com/view.php/tested-mavic-inferno-jacket.html
Gällande byxor säger jag vindtät front, hängslen men ej blöja. Bättre utan blöja eftersom jag vill ha cykelbyxor för komforten, men ej vill tvätta ytterplagget varje dag (däremot blöjan). Dessutom kan man (om byxan ej är för tight) då även ha någon tunn långkalsong mellan långbyxan och blöjbyxan vid behov.

En härlig jacka från PX. Oki - lite fluffig, men vattentät och slitstark med bra synlighet. Den ersatta en cube brandad jacka jag kört med tidigare som nog var ännu bättre, men tyvärr så tar tiden, tvättarna och milen död på alla kläder över tid.

Buff är btw en gudagåva när det blir kallare. Ökar komforten markant.

Bilagor

• IMG_20161225_131003.jpg
    IMG_20161225_131003.jpg
    141.9 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Tvättar sliter verkligen på kläder, men med bra skärmar och vettigt underställl (läs merino) resp korta bibs under ytterbyxor behöver åtminstone inte jag tvätta just ytterplaggen speciellt ofta. (för säkerhets skull: jag luktar inte illa och är inte smutsig på vintern heller).

Nej Merino är bra på det sättet med, luktar aldrig. Andas gör det också.
Finns inge anledning att inte ha merino.
Att det är för varmt, är enda anledningen

Semi tighta längdskidbyxor med någon variant av windstopper bör fungera bra som ytterplagg.
Är i regel bra " dojdoj" i i dessa plagg så att dom inte stör i cyklingen.

Endura med windstopper till nollgradigt och sedan Vermarc med windstopper. Vermarc har mer fodring och Endura är bättre i väta.

Rekomendation för svinkalla vinterrundor:
- Term-Ic powersock elvärmestrumpor
- 45 North Jaztronaut innersulor
- Shimano Goretex vinterskor.

Tack för alla tips!
Jag kör alltid med en tunn vindjacka och varierar antalet underställ efter temperatur och väder. Men min nuvarande vindjacka faller snart i bitar av allt tvättande.

Byxor är svårare tycker jag. Mina tights är för tighta för att jag ska kunna ha underställ under, och mina vindbyxor är lite för fladdriga, samt snart utnötta.
Några tips på bra tights med vindtät/vattenavvisande front, utan blöja, som är lite rymliga så att de rymmer underställ under?

Jag har funderat på om Rainlegs kan vara ett alternativ att köra med över tightsen. Nackdelen är möjligtvis att underbenen inte får något skydd, inte för att jag brukar frysa där dock.

Lejon sa:
Under det temp intervaller är en tunnn jacka med lite vindskydd fram men luftig bak det perfekta plagget enligt mig. Förra året körde jag med denna mycket: http://www.cykelkraft.se/jacka-bont...MIg97k8pjD1QIVFhIbCh1m6Q-kEAQYAyABEgL2dvD_BwE Jättebra med en tunn merinounderdtällströja under.
För vinterpendling är en värdefull funktion ventilationsdragkedjor: ofta är det stora tempskillnader morgon och Eftermiddag men jag vill av praktiska skäl givetvis cykla hem i samma ytterplagg. Då är öppningsbara hål bra. Tex Mavic har flera genomtänkta jackor, denna är riktigt bra, men för varm över -5. http://www.mountainflyermagazine.com/view.php/tested-mavic-inferno-jacket.html
Gällande byxor säger jag vindtät front, hängslen men ej blöja. Bättre utan blöja eftersom jag vill ha cykelbyxor för komforten, men ej vill tvätta ytterplagget varje dag (däremot blöjan). Dessutom kan man (om byxan ej är för tight) då även ha någon tunn långkalsong mellan långbyxan och blöjbyxan vid behov.

Lycra med lite windstopper framtill räcker så länge det inte regnar. Bara att fylla på med isolerande lager och material under efter tycke och smak. IMHO är ventilationen väldigt viktig på vintern. Därför går fina skaljackor bort för mig. Regnar det är det å andra sidan sällan kallt. Då kör jag regnjacka och regntights.

Assos LL.Bonka S7 bibs, och iJ.Bonka 6, kräkdyra men tveklöst de bästa vinterkläderna (har provat massor, det slutade där till slut)

Byxor:
Jag kör mavic cyclone I övre delen av intervallet, funkar tokbra, men tycker sömmarna sitter tokigt (eller för tajta?). Dock blöja.
I undre delen kör jag rogelli ricafi, galet bra, och väldigt bra pris nu: http://www.rogelli.se/running-basic-men/ricadi-vintertights-windprotect.html
Har underställ under när det är riktigt kallt. Då är de bekväma ner till -20. De var i flera år mina enda långa byxor, osannolikt hållbara.

Jacka: kör tunn vindjacka eller softshell

Slet ur windstopperfodret ur grabbens avlagda Bulamössa. Ett pannband som passar perfekt ihop med valfri buff under hjälmen. Perfa vilken bister distanssöndag som helst.

Jag köpte Perl Izumi Amfib brallor utan blöja på rea på XXL för flera år sen. Cyklar i princip alla jobbdagar och de är fasen skottsäkra, bara gummeringen vid fotknölarna som släppt. När det är som allra kallast i Stockholm har jag långkallingar och Endura Spray MT50 shorts ovanpå för 45-60 min cykling. På överkroppen en Haglöfs supertunn vindjacka och 1-2 tunna merinotröjor beroende på väder.

https://www.cykloteket.se/artikel/p...5j7Dm_xCykwqYpBh5um8iPwzhnkvyVywaAmy4EALw_wcB

Bontrager RXL 180 tycker jag tacklade höstregn utan problem. Körde aldrig någon riktig misärrunda med den förra vintern dock.

Jag tror att rainlegs är en bra idé som vindskydd. Som regnskydd är de sisådär tycker jag eftersom vattnet rinner längs byxans kant och sen följer med kardborrebandet ovanför knät och samlas iskallt i knävecket. Inte skönt.
DAST sa:
Tack för alla tips!
Jag kör alltid med en tunn vindjacka och varierar antalet underställ efter temperatur och väder. Men min nuvarande vindjacka faller snart i bitar av allt tvättande.

Byxor är svårare tycker jag. Mina tights är för tighta för att jag ska kunna ha underställ under, och mina vindbyxor är lite för fladdriga, samt snart utnötta.
Några tips på bra tights med vindtät/vattenavvisande front, utan blöja, som är lite rymliga så att de rymmer underställ under?

Jag har funderat på om Rainlegs kan vara ett alternativ att köra med över tightsen. Nackdelen är möjligtvis att underbenen inte får något skydd, inte för att jag brukar frysa där dock.

Lejon sa:

johan44 sa:
Jag tror att rainlegs är en bra idé som vindskydd. Som regnskydd är de sisådär tycker jag eftersom vattnet rinner längs byxans kant och sen följer med kardborrebandet ovanför knät och samlas iskallt i knävecket. Inte skönt.
DAST sa:
Tack för alla tips!

Lejon sa:

Det där har jag inte upplevt med mina regnben. Tycker dom funkar bra. Speciellt när regenet är en aning underkylt eller vid blötsnö. Då är det riktigt skönt att slippa frysa om låren. Kanske har med hur man sitter och göra? Eller att jag bara inte tänkt på det...
I övrigt rekommenderar jag airtrim när det går under nollan. Den motsvara minst ett lager på överkroppen i minskad avkylning. För övrigt har jag oftast problem med händerna. Det löses med lager på lager även det. Liners under och sen anpassar jag vilket ytterlagar jag har över. Har så långt till jobbet att jag behöver frysa första 20 minutrarna för att inte komma fram dyngsvett.

bumpar denna tråd en aning.

mitt problem är följande: börjar pendling med nerförsbacke följt av 3km uppför för att sedan köra typ 4km svagt nedför. klädseln är alltså ett problem då jag svettas som ett as uppför och blir iskall nerför. en idé jag fick var att köpa en "fodrad" kortärmad tröja som är vindtät framtill och komplettera med armvärmare som man kan dra ner till handlederna i uppförsbacken. Endura har just en sån, men jag har totalt fel form för slimfit cykelkläder (kombination av "benstomme" och tjockis). någon som har koll på andra alternativ? typ en mtb jersey som är vindtät på framsidan eller andra idéer?

Plusett på arsozath, många som missat värmeeffekten som en luftfuktare ger. Men kanske inte den mest eleganta accessoaren?

jonja sa:
Plusett på arsozath, många som missat värmeeffekten som en luftfuktare ger. Men kanske inte den mest eleganta accessoaren?

Blev misstagen för att vara en proffslöpare av de lokala alkisgänget när jag väntade på tåget en gång. Alltid nåt :)

Kört med Underställ, cykelstrumpor kombinerat med smidig yllesocka, Fleecefodrade långa cykelbyxor med hängslen och padding, cykeljersey eller långärmad cykeltröja samt den suveräna Northwave Jackan: evolution tech med biomapping, softshell och diskreta reflexmönster insydda i tyget, vindförstärkt framsida och vattensäker, görs inte längre men har gått varje vinter sedan 2015, tvättad en gång i veckan och använd fem dagar i veckan. Med det tyngsta klädvalet under räcker det utan problem ned till -20, sedan är det bara att laborera med förstärknings kläderna tills du hittar en bra kombo till aktuell temperatur/nederbörd. Vinterdojjorna är Rose Bikes egna märke, har gått sedan 2015 också men börjar få för många lagningar nu, de räcker ned till -20 också, förutsatt att du går upp en storlek och laddar i bra yllesockor alternativt en reflekterande/isolerande innersula. Längskids jackor är bra alternativ till dyrare cykeljackor med nästan samma tech i form av fleece och windstopper material samt vattentåligt, de luftar ur bra också!
/C

-8 grader idag och hade följande:
Craft Extreme underställströja
Craft Fleecad cykeltröja
Craft Vind/regn-jacka
Buff runt hals som jag drog upp över ansiktet och öronen
GripGrab mössa med vindskydd fram i pannan
korta sommarbyxor
GripGrab benvärmare med vind/regnskydd
Craft vintertights
Lobster handskar från GripGrab
GripGrab vinter merino strumpor
Shimano MW7 skor

Funkade kanon, men frös om lår och röv trots bara 1,3 mil enkel resa.
Resten var svettigt.

tips om att hålla benen/röven varm?

Långkalsonger mellan cykelbyxor och långa tights. Hellre det än benvärmare faktiskt givet att dina tights har vindskydd.

Låter som en jäkla massa kläder för temperaturen för övrigt :-)

Rattnalle sa:
Långkalsonger mellan cykelbyxor och långa tights. Hellre det än benvärmare faktiskt givet att dina tights har vindskydd.

Låter som en jäkla massa kläder för temperaturen för övrigt :-)

Ja det var väl lite i varmaste laget kan jag erkänna. :)

Men när man har 2-3 km nedförsbacke att börja med så blir man lite chicken.

Fryser oftast från midjan och nedåt, så det blir att hitta ett par schyssta långfillingar att ha under tightsen istället.

Rattnalle sa:
Se till att kläderna inte sitter för tight också så att du har kvar luft under.
Tightsen kommer jag inte ifrån att dom sitter tight.
Men överkroppen känns rätt "luftig" med jackan på.

Funderade på Crafts windstopper underställ, men anser att när väl vinden letat sig in under jackan så hamnar ju ändå kylan i tröjan och därmed på huden

JockeS sa:
Rattnalle sa:
Se till att kläderna inte sitter för tight också så att du har kvar luft under.
Tightsen kommer jag inte ifrån att dom sitter tight.
Men överkroppen känns rätt "luftig" med jackan på.

Funderade på Crafts windstopper underställ, men anser att när väl vinden letat sig in under jackan så hamnar ju ändå kylan i tröjan och därmed på huden
Jag har såna. De är rätt schyssta om plaggen utanpå inte är helt vindtäta men under en jacka ger de bara en spärr till för fukt som vill ut.

De där craft underställen med windstopper på bröstet är jäkligt nica tycker jag men det ska vara riktigt kallt för att inte känna overkill så länge du trampar.

Tillbaka
Topp