Sned cykel? Helt ny från butik

jokkjokk

Medlem
Köpte en ny cykel för 6 tusen och fick den skickad till mig, en hybridcykel från trek.
Brukar cykla utan händer ganska ofta då jag tenderar få ont i ryggen om jag sitter med händerna på styret för länge och nu när jag testat cykla utan händer på cykeln så lutar den fruktansvärt åt höger, så pass att jag knappt kan hålla balansen när jag cyklar utan händer.

Jag har testat att byta hjul på den från min brors cykel samt även sadeln då jag tänkte det kanske var nåt konstigt där men det är.
Cyklar jag på min brors cykel kan jag cykla utan händer hur bra som helst och den lutar inte åt något håll.

Vad ska jag göra?
Kan ramen vara sned eller vad beror detta på?
Känns tråkigt med en helt ny cykel som skapar problem.

Kolla så att sadel, hjul och styre sitter rakt.
Om styret skulle sitta lite snett skulle knappast påverkar att cykeln lutar, men nej, styret sitter i mitten där det ska.

Hjulen ser raka ut men grejen är ju att det är skivbroms på dom, så hade hjulen varit sned hade väl skivbromsen också varit sned och det hade man märkt av direkt.
Jag bytte ju sadel till min brors cykel och även då drar min cykel åt höger, så ingen skillnad där.
Går det mäta om ramen är sned på nåt sätt?

Om styret skulle sitta lite snett skulle knappast påverkar att cykeln lutar, men nej, styret sitter i mitten där det ska.

Hjulen ser raka ut men grejen är ju att det är skivbroms på dom, så hade hjulen varit sned hade väl skivbromsen också varit sned och det hade man märkt av direkt.
Jag bytte ju sadel till min brors cykel och även då drar min cykel åt höger, så ingen skillnad där.
Går det mäta om ramen är sned på nåt sätt?
Ja med ett snöre. Googla och läs här

Sedan kan gaffelvinkeln vara brantare än du är van vid, inverkar också.

Finns ju ingen försprång på cykel nu mera vilket gamla cykel hade det vill säga att ram rör är pekar lite före nav centrum rakt i backen vilket var själv centrerad effekt av.
Nu mera är det hjälp fjäder centrerad som kompletterar som hålla själv centrering så det skall gå släppa styret på cykel.
Blev något mode med kvick styrd geometri med lite försprång vilket ger dåligt själv centrering.

Senast ändrad:
Finns ju ingen försprång på cykel nu mera vilket gamla cykel hade det vill säga att ram rör är pekar lite före nav centrum rakt i backen vilket var själv centrerad effekt av.
Nu mera är det hjälp fjäder centrerad som kompletterar som hålla själv centrering så det skall gå släppa styret på cykel.

Hade varit lättare om du använde punkt och inte särskrev ord för jag fattar inet mycket av vad du skrev tyvär.
Vad menar du med självcentrering?

Ja med ett snöre. Googla och läs här

Sedan kan gaffelvinkeln vara brantare än du är van vid, inverkar också.
Men varför skulle den luta åt ett håll pga det?
Vinkel på gaffeln gör väl endast att den blir mer/mindre lättstyrd?

Ställ dig framför cykeln med framhjulet mellan knäna. Titta baköver!
Styre, sadel och framgafflar är väl de huvudmisstänkt, såvida hjulen sitter rätt i spåren.

Ställ dig framför cykeln med framhjulet mellan knäna. Titta baköver!
Styre, sadel och framgafflar är väl de huvudmisstänkt, såvida hjulen sitter rätt i spåren.
Jag ser egentligen inget som ser snett ut tyvärr.
Både fram och bakhjulet kan inte sättas snett på denna cykel så "muttern" på ena sidan av fram och bakgaffeln sitter fast, det är så den är konstruerad, aldrig sett sånt innan faktiskt

Jag ser egentligen inget som ser snett ut tyvärr.
Både fram och bakhjulet kan inte sättas snett på denna cykel så "muttern" på ena sidan av fram och bakgaffeln sitter fast, det är så den är konstruerad, aldrig sett sånt innan faktiskt
om du lyfter cykeln i framkant i överröret så pass bara att framhjulet inte tar i marken håller den styret rakt eller tiltar den hjulet åt höger direkt?

Blev något mode med kvick styrd geometri med lite försprång vilket ger dåligt själv centrering.
Intressant, inte tänkt på detta.
Är det dagens raka framgafflar som ger detta fenomen?

Intressant, inte tänkt på detta.
Är det dagens raka framgafflar som ger detta fenomen?
Det är geometrin på moderna cyklar som gör det. Kortare försprång jmf äldre byggsätt.
De raka gaffelrören är ju vinklade i gaffelkronan, förr fanns försprånget i gaffelrörens böj. Och var dels längre, dels var styrvinkeln flackare.
Men TS har redan avfärdat att det skulle inverka på hans 'look ma! No hands"cykling.

Det är geometrin på moderna cyklar som gör det. Kortare försprång jmf äldre byggsätt.
De raka gaffelrören är ju vinklade i gaffelkronan, förr fanns försprånget i gaffelrörens böj. Och var dels längre, dels var styrvinkeln flackare.
Men TS har redan avfärdat att det skulle inverka på hans 'look ma! No hands"cykling.
Inte avfärdat direkt men det låter ju konstigt att den skulle dra åt ena hållet pga det.

Om jag tar framgaffeln från min brors cykel då som funkar bra, då ska min cykel alltså gå rakt?

Jag skulle prova justera styrlagret igen, du vill bara precis få bort glappet. Känns inte jättesannolikt att ramen ska vara sned, även om det förstås är möjligt.

En sådan lång tråd men noll bilder i den. Kommer visst omöjligt att förklara möjliga orsakar samt vad problemet syns i verkligheten mellan deltagarna.

Med tanke på att självstyrning är dynamisk egenskap, behövs kanske även en video på hur problemet ser ut i dynamiken.

Om cykeln drar åt något håll, borde man inte kunna få fram det beteendet med en lätt hand på styret också? Prova med en hand åt gången? Jag tror som andra varit inne på att geometrin gör det svårare att hålla en rak linje framåt, sedan blir det pga kroppens balans att man alltid drar åt samma håll.

Har inte provat att helt släppa styret på många år men har en känsla av att jag alltid skulle dra åt höger pga att instinkten att hålla till höger (vägkanten) vid problem har vuxit sig stark.

En sådan lång tråd men noll bilder i den. Kommer visst omöjligt att förklara möjliga orsakar samt vad problemet syns i verkligheten mellan deltagarna.

Med tanke på att självstyrning är dynamisk egenskap, behövs kanske även en video på hur problemet ser ut i dynamiken.
Det går i cirklar här, samma förslag kommer upp igen och igen och TS responderar inte så det känns ju lite meningslöst att fortsätta.

Gör likadant som du Och eftersom du inte vet det utan att googla lite så är det helt enkelt vårdslöshet i trafik då en cykel räknas som ett fordon nånting mera klipp &klistrar Kungen.
Suck. Och det har inte med sakfrågan i tråden, dvs varför cykeln drar åt höger om man släpper händerna.

Drar den åt ett håll hela tiden så är det wirar/höljen vill jag tro.
Lyft framänden av cykeln, vid något läge borde styret börja falla åt något håll, ju mer du lyfter.
Innan det börjar verkligen falla åt något håll, så ska styret vara rakt, i mitten, inte dra åt något håll.

Börjar den dra höger så det det lätt att se. Lyft framänden, medans du håller cykeln rakt upp, vad händer? Drar det åt höger då, då har det INTE med geon att göra, då är det wire/hölje. Jag har cyklar som drar aningens åt ett håll på grund av det här. Det är inte ovanligt. Men så kraftigt drag som beskrivs, har jag inte sett. Men, då har jag alltid wire/hölje från BÅDA sidorna.

Suck. Och det har inte med sakfrågan i tråden, dvs varför cykeln drar åt höger om man släpper händerna.
Sak frågan är det ingen som vet då det endast är spekulationer då ts inte har lagt upp några bilder utan endast sin subjektiva text
Men du är fortfarande bra på att klippa och klistra .

Har precis hållt på med såna här äventyr på en äldre cykel, den vill hela tiden dra åt höger.

Sheldon Brown har en hel sida om detta där man kan roa sig, men mest om alltihopa är stål för då kan man försöka böja det rätt. Är det aluminium så finns det inte lika mycket man kan göra (kan ju fortfarande vara tex ett feldishat hjul).

I mitt fall är gaffeln sne, men det var svårt att se med blotta ögat. Fn har jag förlikat mig med att hålla i styret helt enkelt, får se om jag får nått ryck sen och försöker böja alltihopa rätt igen.

Läst TS's fråga igen, om den lutar fruktansvärt mycket åt höger, måste väl trots allt något sitta snett, eller ramen vara sned?
Ja, den lutar, den drar inte åt höger.
Alltså hela cykeln lytar några grader åt höger även om jag kan cykla rakt fram.
BLir en helt sjukt konstig sittställning där man får sitta lite på sidan av sadeln för att balansera rätt.

Tjena!

Crescent skickade ut en hel drös hybrider för några år sedan där alla ramarna var sneda. Vi fick reklamera tre stycken.
Mät upp ramen så som visats tidigare i tråden.
Vajrarna kan såklart spela roll, men inte så mycket.

Ja, den lutar, den drar inte åt höger.
Alltså hela cykeln lytar några grader åt höger även om jag kan cykla rakt fram.
BLir en helt sjukt konstig sittställning där man får sitta lite på sidan av sadeln för att balansera rätt.
Om cyklen lutar så ta ett vattenpass och mät upp med det så att cyklen står rakt sen ta en bild bakifrån så ser man om ramen är krokig eller så är det bara att kryssmäta ramen.

Tillbaka
Topp