Sned framgaffel!

bjork52

Ny medlem
Sned framgaffel!
Jag köpte en begagnad framgaffel för ett tag sedan, en Rock Shox Recon. Ganska snart så såg jag att det inte var så mycket plats över för däcket och att det dessutom låg väldigt tätt emot ena sidan.

Det innebär att däcket tar emot gaffeln på den sidan dels när jag står upp och "bryter" lite men även när jag bromsar lite kraftigt med frambromsen.

Jag trodde först att det var hjulet som inte var centrerat men insåg sedan att det var gaffeln som är sned.

Det märks även när man monterar hjulet då man får "bända isär" gaffeln lite för att få i hjulet. Gaffeln är alltså lite ihoptryckt.

Även när jag cyklar rakt fram så ser man att hjulet inte sitter helt veritkalt mot marken och övriga cykeln.

I övrigt så märks det inte så mycket under cykling och jag skulle kunna minska prolemet genom att sätta på ett smalare däck. Jag antar dock att det finns en risk för att framhjulet kommer att vika sig så småningom varför det kanske inte är så bra att fortsätta cykla med den i längden.

Vad tror ni om risken med att forsätta köra med den sneda gaffeln?

Finns det någon möjlighet att lyckas rikta gaffeln eller är det bara att köpa en ny?

Sned framgaffel!
Om den är sned tycker jag nog inte att du skall forsätta cykla på den .Troligen kommer den att gå sönder nånstans med risk för att du kan skada dig rejält . Tycker nog att du skulle be nån som kan gafflar ta en titt på den .

Sned framgaffel!
Testa montera hjulet med vänstersida på höger istället, om däcket fortfarande ligger emot på samma sida är det gaffeln. Annars är det hjulet.

Att du behöver bända isär gaffelbenen låter iofs. inte heller bra, mät hur långt det är mellan dem. 100 mm är standard.

För att kolla om gaffeln kärvar i dämpningen kan du ta ur dämpkassetter och eventuella fjädrar och kolla så innerbenen glider lätt och ledigt i ytterbenen.

Sned framgaffel!
Just det, om det verkligen är gaffeln som är sned bör du nog kassera den eller iaf. ytterbenen. Att bända tillbaka eventuella skevheter rekommenderas inte, det är troligen magnesium eller någon annan aluminiumlegering. Dessa gillar inte att permanentböjas alls utan spricker.

Sned framgaffel!
Tack för svaren, jag har vänt på hjulet och det ligger emot på samma sida som innan.

Har ni något förslag på vem i stockholmsområdet man ska be titta på gaffeln?

Sned framgaffel!
bjork52 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni något förslag på vem i stockholmsområdet man ska be titta på gaffeln?

Dr. Spoke på Vanadisvägen. Annars finns ju pedalogerna och Sportson på Söder.

Sned framgaffel!
Viktig att kolla var den är snett - kan var nedregaffelben, eller inneben/krona.
Som alla har nämde - ingen bra idee att fortsätta att cykla med den tills du vet var ligger felet...

Sned framgaffel!
Jag har nu mätt avståndet mellan gaffelbenen och det är ca 90mm.

Det blir nog till att be någon titta på gaffeln till och börja med.

Tack för alla som har svarat hittils.

Tillbaka
Topp