Sned gaffel?

Fozz

Ny medlem
Sned gaffel?
Jag testade precis att transportera min relativt nya cykel i min bil, och då jag inte har någon dragkrok så monterade jag loss framdäcket och lyckades med en liten skvätt våld få in hela cyklen i baksätet.
När jag sedan kom hem och monterade ihop däcket, så märkte jag att frambromsen (v-bromsar) inte tog lika bra som innan.
Efter en snabb optisk felsöknng så såg jag att hjulet inte ligger centrerat, utan ligger nästan en centimeter närmare vänster gaffelben.
Testade och vända på hjulet, men det blev exakt samma resultat.
Kan min gaffel ha blivit sned? Och isåfall, vad gör jag åt detta?
Cyklen ifråga är en Univega HT-550 med en Manitou Six gaffel, en månad gammal.

Sned gaffel?
Snarare bromsen som ställt om sig, har svårt att tänka mig att du var så våldsam så att gaffeln blivit sned av att knölas in i bilen.

Hade ett par Avid Single Digit 3 som var hopplösa, så fort man pillat på något i närheten av bromsen fick man justera om dem.

Sned gaffel?
Men bromsen har väl inget med hjulets position mellan gaffelbenen att göra?
Det enda vore ju om hjulet alltid varit ocentrerat, och att jag märkte det först nu för att bromsen fått sig en liten smäll. Men har svårt för att tro det.
Är det rekommenderat att cykla på cyklen fast däcket inte är centrerat? Eller kan det slita/förstöra något?

Sned gaffel?
kolla om navaxeln är spänd, kan vara det som spökar. Annars kan det vara så att axeln inte sitter rätt i dropouten, innan du spänner snabbkopplingen sätt hjulet rakt, lyckades själv med det på bakhjulet.

Sned gaffel?
Sätt dit hjulet så att det sitter rätt i båda gaffeländarna, snurra sedan hjulet. Gåg hjulet rakt runt hela varvet eller vobblar det? Går hjulet rakt är det nog fälgen som är dåligt centrerad och har varit det hela tiden, men om det inte rullar rakt är gaffeln eller navet snett.

Sned gaffel?
Jag testade ju och vända på hjulet, men det blev samma resultat. Däcket är fortfarande mer åt vänster.
Det borde väl innebära att fälgen är rätt, men gafflen är skum?

Sned gaffel?
Har du vänt hjulet utan förändring och det inte vobblar kvarstår i mina ögon endast gaffelproblem.

Gör en enkel mätning.
Mät från gaffelkronan till packboxen / dammtätningen, dvs den synliga längden på innerbenen.
Är avstånden på höger och vänster gaffelben olika är gaffeln olika utfjädrad och därmed hamnar hjulet snett.
Låter isåfall som ett tecken på att något är fel i ett av gaffelbenen. Inte nödvändigtvis sönder, kanske bara felmonterat.

Mvh / Lars

Tillbaka
Topp