Sned i bäcken alt rygg? Sitter extremt illa.

marcus_ec

Aktiv medlem
Hej

Tänkte jag frågar här först om det finns någon annan som har eller haft samma problem som mig.

Mitt problem jag sitter extremt illa på sadeln. Jag har helt enkelt problem att få en skön position på arslet, kan förövrigt berätta att det kvittar vilken sadel jag använder, jag sitter lika snett på alla. Allt från att cykla till ICA, pendla eller träna.

Jag försöker blicka tillbaka och komma underfund när det börjat. Jag vurpade kraftigt i höstas och drog, nacke, spricka nyckelben och lite sådant. Men det läkte. Men nu börjar jag undra om detta har vridet något.

Mitt jobb är stillasittande kontorsnisse och börjat fundera på min sittställning även där...

Jag har hojat aktivt sedan 2009. Så ingen nybörjare.

Skall man ta det med en sjukgymnast eller besöka en kiropraktiker?

Bilden på sadeln visar problemet, jag sliter vänster och slår i lår på sadelspetsen höger sida (pil) Jag sliter även cykelbyxor helt snett. Känns som sadeln sitter helt snett, men den gör verkligen inte det. Känns som det blir bara värre och värre och det stör fruktansvärt.

IMG_20170327_081519.jpg

Jag vet att det är lite omodernt att tro på kiropraktor men det har funkat för mig när höften varit sned. Men så stora problem som du har jag aldrig haft. Nu har jag haft väldigt lite problem senaste året.

Mitt tips är att testa att sänka sadeln, träna core (tom danielsons bok är rätt bra), yoga, stretcha, besöka kiropraktor och/eller fysioterapeut. ALLT detta har du nytta av som cyklist och är knappast bortkastad tid. Speciellt hip opening yoga har funkat bra för mig.

Ja har liknande problem efter att ja blev påkörd för många år sedan.
Sitter så snett att alla ja känner reagerat på det när dom cyklat bakom.
Ungefär 5 cm från att sitta rakt, o högra knät pekar utåt en del o vänstra inåt mot ramen.
O hela överkroppen lite vriden.
Körde ja med padding i byxan så skulle väl bara lite mer än halva va på sadeln.
Men har aldrig fått någon vettig hjälp inom vården, så ja gav upp o cyklar ändå fast det ser efterblivet ut.
Smärta har ja vant mig vid.

Ett tips för att se om din höft är sned när man ska köra typ squats är ju att spänna rumpan. Du kommer då ganska enkelt känna om höften vrider sig, och när den är spänd är man (i princip) helt rak. Stående, från avslappnat då. Om det har nån relevans för cykling vet jag dock inte.

Jag fick hjälp av naprapat efter en rejäl vurpa som ställde till bäckenet, så fråga runt lite på hemorten så får du säkert tips på någon med gott rykte.

Hoppas det löser sig

Då blir det ett samtal till sjukgymnasten. Tack för feedback.

En grej jag också upptäckt när jag pendlar med vanliga plattisar är att min naturliga position på pedalerna är annorlunda på vänster och höger fot. Jag vill gärna ha vänsterfot längre fram mot mitten av foten och höger mer mot tårna. Teori?

Skall låna frun ikväll för att mäta lårben och smalben.

Att du sliter sadeln ojämnt och dessutom vill ha fötterna olika tyder på olika benlängd. Jag har exakt samma problem och undersökte detta hos en sjukgymnast som konstaterade att vänsterbenet var kortare än högerbenet. Fick gjort inläggssulor där vänstersulan är lite tjockare än högersulan, för att kompensera lite. Har hjälpt en del men inte helt.

Gå till rörlighetskunnig, kompetent person (ibland sjukgymnast, ibland någon annan titel tex kiropraktor, tyvärr sällan läkare) och bli undersökt och om det är en kompetent utövare så ger de kanske en manuell behandling men definitivt flera övningar att jobba med till nästa återbesök.

Om du verkligen tillhör den ovanliga gruppen med signifikant olika anatomisk benlängd (väldigt många tror sig dock tillhöra den) bör detta också upptäckas/misstänkas av den du anlitar.

Andra har redan tipsat vart man bör vända sig. Men av intresse undrar jag om du märker av snedheten även när du går/springer? Kan du ta långa utfallssteg, eller märker du skillnad i styrka och koordination?

Ringt min sjukgymnast som också är cyklist. Så han är väldigt förstående och jag har varit där för både hälsenor, knä m.m genom åren. Så han skall vrida, klämma och känna på mig.

Jag var sned i mitt bäcken. En kiropraktor fixade mig med fyra behandlingar. En fantastisk skillnad.

marcus_ec sa:
Då blir det ett samtal till sjukgymnasten. Tack för feedback.

En grej jag också upptäckt när jag pendlar med vanliga plattisar är att min naturliga position på pedalerna är annorlunda på vänster och höger fot. Jag vill gärna ha vänsterfot längre fram mot mitten av foten och höger mer mot tårna. Teori?

Skall låna frun ikväll för att mäta lårben och smalben.

Jag cyklar likadant just nu pga av ett skadat inre ledband i vänster knä som håller på att läka. Lägger jag vänster fot mer mot tårna spänner det ganska bra i knäet, kan du ha för korta ledband i vänster ben?

RockyRider sa:
Att du sliter sadeln ojämnt och dessutom vill ha fötterna olika tyder på olika benlängd. Jag har exakt samma problem och undersökte detta hos en sjukgymnast som konstaterade att vänsterbenet var kortare än högerbenet. Fick gjort inläggssulor där vänstersulan är lite tjockare än högersulan, för att kompensera lite. Har hjälpt en del men inte helt.

Håller med Rocky här - kan vara en benlängdskillnad (funktionell eller verklig) som du har svårt att kompensera för efter olyckan. Be sjukgymnasten/kiropraktorn kolla detta också. Har själv en benlängdsskillnad men fick problem först efter ett diskbråck - har numera extra brickor/wedges på ena cykelskon. Sedan skulle jag också rekommendera en bikfit om du har möjlighet till det. Sitter du på en bra höjd?
Lycka till och hoppas det ordnar upp sig.

Lejon sa:
marcus_ec sa:
Henrik_E sa:
Gå till en riktig doktor?

Vad är en riktig doktor? Besöka vårdcentralen är som att prata med skorna i hallen. Då får jag vettigare svar här...
Ja vad är väl fem och ett halvt års universitetsutbildning värt när man kan fråga på ett forum?

Finns läkare här också.

Men det är verkligen hit and miss på VC. Man kan ha en läkare som kan och förstår den specifika problematiken eller så har men en som både är ointresserad och i värsta fall okunnig och så går man därifrån med ett "recept" på vila och återbesök om en månad om det inte blivit bättre.

I just den här tråden finns det ju en prima läkare. Lite synd att dissa yrkeskåren samtidigt som man får bra hjälp gratis. Känns kontraproduktivt.

Just det där med hälsocentralen har jag råkat ut för. Jag hade en jävla ryggvärk som aldrig ville ge med sig. Efter en ytters torftig oculär besiktning konstaterades att jag hade en benlängdsskillnad och ordinerades en halv cm hälkil i ena skon.

Jag var väldigt skeptisk till att sjukgymnasten kunde se med blotta ögat att mina ben var olika långa, men jag provade med kilen bara för att känna hur det skulle bli. Det kändes faktiskt riktigt bra till en början men sen började det göra ont på andra ställen så jag la ner det testet och gick till en osteopat som efter ca tretusen kronor hade rätat upp mitt bäcken och problemet var avhjälpt.

Tyvär så kommer problemet tillbaka, men det är mitt eget fel som inte tränar som folk.

För jag vet hur turordningen går i min stad. När jag crachade i höstas träffade jag just en "Doktor" och vi kom inte längre än till väntrummet. Jag är nog fel person att ställa en diagnos, det är bättre du ringer detta nummer för idrottsskador. Då blev svaret, jag kan numret...

Jag hjälpte även en kompis som haft knäproblem. Hon gick fram och tillbaka till vårdcentralen i 6mån och inget hände... Jag gav hon numret till idrottsläkaren och 1-2månad med förebyggande övningar spelade hon innebandy igen. Det ända vårdcentralen säger är vila och ta det lugnt.

Tillbaka
Topp