Snickersindex upp 2% ?

Snickersindex upp 2% ?
Henrik_E sa:
åberg sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Nog tror jag att en kallpressad rapsolja är bättre för maskineriet än den där härdade palmoljan.
Varför?
Specifikt i snickersfallet för att den innehåller Transfetter. Om fettet vore helt härdat vore det mindre skadligt.
Är det så? Jag ska erkänna att jag inte har särskilt bra koll på fetter och dessutom äter både transfetter, palmolja och härdat fett. Kanske borde man vara mer sträng och hålla sej till nyttigare saker.

Snickersindex upp 2% ?
Vissa välsorterade butiker har i sortimentet för smågodis, som köps i kilopris, numera minisnickers på 18 gram stycket, dvs. lite drygt en tredjedels normalstor Snickers. När de sätter ned kilopriset, vilket ofta händer inför stora högtider, hamnar det på 40 kronor eller ibland t o m 30 kronor. Det blir då tämligen prisvärt att köpa en påse med dessa istället för fullstora godisbitar. För att en fullstor Snickers ska vara lika billig som minisnickers till kilopriset 40 kronor, så måste styckepriset ned på 2 kronor, vilket är rätt svårt att hitta – det lägsta brukar vara 2:50 kronor.

Jag kan tänka mig att MTB-cyklister, som inte strävar efter att se ut som benrangel – eller ännu värre som Chris Froome – tycker minisnickers är för små, och gärna trycker i sig en hel på fika- och nöjesstoppet i skogen. Men för en ivrig asfaltnötare är dessa mindre bitar perfekta att ha i ryggfickan och tugga i sig i farten. De är marginellt större än en pralin.

Just nu säljer inför julen min lokala ICA Supermarket smågodis för 40 kronor kilot, och det är väl sannolikt att andra har samma erbjudande, så det kan vara läge att bunkra upp inför sommarens cykelturer redan nu för den som inte redan spenderat januarilönen på julklappar. Min inköpta påse har bäst före-datum den 20/10 2019. :)

Snickersindex upp 2% ?
Intreassant reality-check, kostar lösgodis 3-4kr/hg?! Jag minns mitten av 80-talet då vi glatt funderade på om man skulle slå på stort och ta tom. fem (!) röda bilar i påsen, och spendera en rejäl bit av veckopengen på godis á 8,90kr/hg. Med tanke på att KPI har dubblats sen dess så kostar alltså godis typ en femtedel idag...

Snickersindex upp 2% ?
choklad håller sig hyggligt, men precis som öl dör det snabbt bort övertoner, långt före utgångsdatum.

och härskna jordnötter är varken gott eller nyttigt.

andra produkter blir närmast bättre med tiden, t ex levande youghurt, bäst typ en månad efter datum.

Snickersindex upp 2% ?
Tomcaten sa:
Tomcaten sa:
Har någon prövat att laga egna snickers?
Ja, Dom blev stenhårda. Dom fick bearbetas i vedklyven innan dom gick att svälja ner.

Hur smakade?
Som en blandning av jordnötter, socker, sirap och choklad.
Känns ju inte direkt värt det, då ett 10-pack av den äkta varan kostar 30kr hos Dollarstore.

Snickersindex upp 2% ?
ooms sa:
Tomcaten sa:
Tomcaten sa:
Ja, Dom blev stenhårda. Dom fick bearbetas i vedklyven innan dom gick att svälja ner.

Hur smakade?
Känns ju inte direkt värt det, då ett 10-pack av den äkta varan kostar 30kr hos Dollarstore.

Har ett recept som blir farligt gott. Kanske inte det nyttigaste, men...

Snickersindex upp 2% ?
ooms sa:
Tomcaten sa:
Tomcaten sa:

Hur smakade?

Väldigt mycket värt det. Jag tillagar hellre något själv som är dyrare. Snickers borde vara kul att göra.

Snickersindex upp 2% ?
UrTomas sa:
ooms sa:
Tomcaten sa:
Tomcaten sa:

Hur smakade?

Har ett recept som blir farligt gott. Kanske inte det nyttigaste, men...

Är något gott någonsin nyttigt? Och då menar jag gott! Inte "gott..."

Snickersindex upp 2% ?
Snickersindex upp 2% ?
thomaslundstrom sa:
qma sa:
Tomcaten sa:

Amerikanska matblaskan Bon Appetit har gjort det i deras youtube-videoserie där en konditor försöker göra gourmet-versioner av olika fulgrejor :)

Var tvungen att googla upp receptet: https://www.bonappetit.com/recipe/s...ydnNvMS1sRllqenQyTkQxRHJiUnkzT2p6WjdjaVhFaGo.

Ser gott ut!

Det receptet är många år tidigare - se datumstämpeln. De listar receptet i slutet av videob jag länkade.

Snickersindex upp 2% ?
10 spänn för ett trepack! :cool:

Screenshot_20200810-072555.png

Tillbaka
Topp