Snitteffekt på Vättern Rundan?

Formeln för NP är att man gör ett rullande 30-sekunders medelvärde av effekten. Sen tar man de värdena upphöjt i fyra. Sen tar man 4:e roten ur summan.

I teorin är det alltså 16 (2 upphöjt i 4) gånger jobbigare att ligga på en dubbelt så hög effekt (medelvädesbildad 30sek). Stämmer rätt så bra på mig. Jag pallar dryga 600W i en minut, och dryga 300W i 16 minuter. Inte helt korrekt på grund av medelvärdesbildningen men ändå, teorin känns inte helt orimilg.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> I teorin är det alltså 16 (2 upphöjt i 4)
> gånger jobbigare att ligga på en dubbelt så
> hög effekt (medelvädesbildad 30sek). Stämmer
> rätt så bra på mig. Jag pallar dryga 600W i en
> minut, och dryga 300W i 16 minuter. Inte helt
> korrekt på grund av medelvärdesbildningen men
> ändå, teorin känns inte helt orimilg.

Enligt samma teori skulle du inte fixa mer än drygt fyra timmar på 150 W. JAG fixar fyra timmar på 150 W utan problem, och jag ligger inte på 300 W i 10 minuter ens.

geologen skrev:
> Enligt samma teori skulle du inte fixa mer än
> drygt fyra timmar på 150 W.

NP funkar nog främst för att justera för kortare stunder av anaerobt arbete. När man väl ligger en bit under tröskel så kan man hålla på riktigt länge, kurvan planar liksom ut.

Jo, visst är det så.

Jaja, hur som helst så tycker jag att NP funkar väldigt dåligt för mig. Det blir i princip alltid för höga värden, jämfört med hur det känns.

Tyvärr saknas det bra vägar i Gbg-området för att testa ens 20 minuter med konstant tempo utan att drabbas av dumma korsningar, rondeller eller rödljus. Man måste ganska många mil ut från stan för att hitta nåt halvdant.

Finns det något i teorin som tar hänsyn till tröskelpuls/effekt? Böjen i kurvan kommer ju hamna där eftersom man kan "teoretiskt" kan prestera hur länge som helst med aerobt arbete.

Det är väl egentligen Training Stress Score som ger ett nyckeltal på en tränings kvalitet. TSS baseras delvis på FTP, dvs tröskeleffekt.

JT skrev:
> Det är väl egentligen Training Stress Score som
> ger ett nyckeltal på en tränings kvalitet. TSS
> baseras delvis på FTP, dvs tröskeleffekt.

Det stämmer och TSS beräknas med hjälp av NP, FTP, med flera akronym ;D

Så mycket kan jag säga i alla fall att om någon visar mig med någon formel att min Vätternrunda inte var skitjobbig så stämmer inte den formeln! ;-)

Supertramp skrev:
> Så mycket kan jag säga i alla fall att om någon
> visar mig med någon formel att min Vätternrunda
> inte var skitjobbig så stämmer inte den formeln!
> ;-)

Du är bara vek. Ni var ju 50 pers.... ;-)

Jag har inte kört någon VR men det känns som det mest "spännande" vore att köra själv. Som nummer två kommer sen vad man i grupp kan åstadkomma.

gabbeon skrev:
Ni var ju 50 pers.... ;-)

Nu har jag analyserat Vätternrunda-filen i WKO.
Nominal Power = 242W
Alla andra data blev ju samma (förstås).

EDIT: Dom första två timmarna var NP=260W

Senast redigerad av en moderator:
Det blev en ganska hög VI (1.15).
I alla fall om jag jämför med ett "kränkningspass" på Färingsö:

Duration 27:06
Power Average = 302W
Nominal Power = 313W
VI = 1.03

NP=313W under 27min kanske indikerar att min tröskel ligger över 300W (antog ca 284W tidigare)?

Testade en rätt så extrem fil, backträning i Johannelundstippen (15 vändor, ca 38 minuter, rullade ner).
Average Power = 233W
Norm Power = 308W
VI = 1.32

Men här måste jag säga att NP är för högt.
Jag körde inte så extremt hårt i backträningen.
Passet på Färingsö var långt mycket hårdare (men nästan samma NP).

Supertramp skrev:
> Testade en rätt så extrem fil, backträning i
> Johannelundstippen (15 vändor, ca 38 minuter,
> rullade ner).
> Average Power = 233W
> Norm Power = 308W
> VI = 1.32
>
> Men här måste jag säga att NP är för högt.
> Jag körde inte så extremt hårt i
> backträningen.
> Passet på Färingsö var långt mycket hårdare
> (men nästan samma NP).

Ang. Vättern: 242W är rätt så hårt mtp tiden, 7h38. Respekt!

Det du skriver ovan betyder väl att korta, intensiva belastningar värderas för högt och att rullandet inte beaktas nog. En kurva från ett kränkarpass har väl ett mer böljande utseende jfrt med kurvan från Johannelund? Det betyder att NP funkar för vissa typer av pass och för vissa inte. Om man hela tiden måste fundera på om passet var av den karaktären att NP eventuellt skulle kunna tänkas vara relevant tappar det lite av sitt syfte.

Ang tröskel, eller FTP om vi ska fortsätta med Coggan/Allen-beteckningar, så borde ditt NP från Färingsö motsvara på ett ungefär ett sådant 20-minuterspass som de anger som en variant att beräkna sin FTP på. Dra bort 5% från 313 så landar du på 300W. Iaf om kränkningspass innebär det jag tror det gör...

Gammal tråd
Men 2015 körde jag helt solo med start fredag morgon ca 03:00. Alltså ca 18h före första start
Totaltid 9:40
Stopptid 10minuter
Fyllde vatten på två mackar nära vägen. Bankeryd o Karlsborg
Skapligt väder.
Vikt ca 75 kg
Bianchi Oltre XR2
Leightweigthjul tub
Mat för hela dagen
203 W
224 normaliserat
Garmin Edge.
Gubben hade fyllt 60 det året

150W, SUB9 (08:57) 2016. Klungan är din vän.
Stopptid var 25 minuter

Viktad effekt 171w

172w avg första 100k
136w avg andra 100k
144w avg sista 100k

Ok, men vad innebär det. Av inläggen ovan antar jag att de har effektmätare som visar ett snitt, vad är då viktad/normalized?

me.I.am sa:
Ok, men vad innebär det. Av inläggen ovan antar jag att de har effektmätare som visar ett snitt, vad är då viktad/normalized?

Det är om man räknar bort alla faktorer som påverkar att wattkurvan hoppar upp och ner och kör en nomalfördelningskurva. Så gissar strava att i mitt fall så motsvarar ansträningen att jag skulle trampat 171w konstant i 30 mil. Snittwatt är en helt matematiskt funktion.

Jeppe_E sa:
me.I.am sa:

Det är om man räknar bort alla faktorer som påverkar att wattkurvan hoppar upp och ner och kör en nomalfördelningskurva. Så gissar strava att i mitt fall så motsvarar ansträningen att jag skulle trampat 171w konstant i 30 mil. Snittwatt är en helt matematiskt funktion.

Nja.

gabbeon sa:
Jeppe_E sa:
me.I.am sa:

Nja.

Nja...

"When you ride with a power meter, you'll notice how your power jumps all over the place based on the terrain, grade, wind, and other factors. Weighted Average Power looks at all of this variation and provides an average power for your ride that is a better indicator of your effort than simply taking your average power. It is our best guess at your average power if you rode at the exact same wattage the entire ride."

;)

Snabb googling ger att normalized power = L^4-normen av effektfunktionen över berört tidsintervall. Snitteffekten är L^1-normen, så det är bara två olika normer som appliceras.

man bör ju klara sig på 200w i snitt och en tid på under 8h om man är med i rotationen, iaf om man väger under 75kg och inte sitter som ett fleppo på cykeln.

GoranS sa:
Snabb googling ger att normalized power = L^4-normen av effektfunktionen över berört tidsintervall. Snitteffekten är L^1-normen, så det är bara två olika normer som appliceras.

Inte alls säker på att Strava applicerar just den normen. Det verkar ju vara lite hipp som happ med Strava och hur de tolkar informationen från cykelturen :) Sedan använder ju Strava inte implicit termen Normalized power, utan just Weighted avg. power.

Jeppe_E sa:
GoranS sa:

Inte alls säker på att Strava applicerar just den normen. Det verkar ju vara lite hipp som happ med Strava och hur de tolkar informationen från cykelturen :) Sedan använder ju Strava inte implicit termen Normalized power, utan just Weighted avg. power.

Hittade inget om hur Strava räknar mer än att det var någon som precis som du hävdade att det i alla fall inte var detsamma som NP.

Rock sa:
man bör ju klara sig på 200w i snitt och en tid på under 8h om man är med i rotationen, iaf om man väger under 75kg och inte sitter som ett fleppo på cykeln.

Skit också, väger 77 kg och sitter som ett fleppo på cykeln. Hur många watt krävs för SUB08:30? (Jo, jag ska tävla på ett motionslopp!)

Sigh..

Fast är NP och andra snitt det intressanta om man åker i klunga?
Det intressanta måste väl vara att kunna trycka tillräckligt med watt för att ta sina förningar, och sedan ha en tröskel som gör att man kan återhämta sig när man är bak i ledet? Eller resonerar jag fel?
Så av nyfikenhet (jag har ingen wattmätare):
Vilka watt krävs för att ta en förning i säg 42 km/h på platten, utan vind?
Vilka watt krävs för att sitta med i klungan i 42 km/h på platten, utan vind?
(varför 42 km/h? tänker att det är farten man behöver på platten för att klara Sub7.30)

desmo sa:
Vilka watt krävs för att sitta med i klungan i 42 km/h på platten, utan vind?

Utan vind vet jag ej, men med en massa kantvind krävs det här:
Untitled2.jpg

Untitled1.jpg

Untitled.jpg

Untitled3.jpg

Strava: Weighted average: 256
Garmin connect: Normalized power: 269

Bolmen runt igår. Väger strax under 75kg. Drog sammanlagt 50m kanske. Resten suga hjul och täcka luckor. Om vättern blir lika jobbig som det här kliver jag av i jönköping och cyklar hem istället.

Senast ändrad:
För 41 km/h i snitt på Skandisloppet 165km behövdes ett snitt på 220watt. Stor vetternkette i snygg formation. +80kg, har inte vågat ställa mig på vågen på ett bra tag.

Apropå AP vs. NP. Kom att tänka på denna tråd då jag råkade titta på gårdagens kortsväng.

Bilagor

• np.jpg
    np.jpg
    97.9 KB · Besök: 62
Jeppe_E sa:
Rock sa:

Skit också, väger 77 kg och sitter som ett fleppo på cykeln. Hur många watt krävs för SUB08:30? (Jo, jag ska tävla på ett motionslopp!)

Sigh..
180W i tvåmansklunga. Men 72kg och rätt ofleppo. Men det var ju långt innan jag hade en AR. ;-)

Mer data:
170/197W ap/Np gav 7h40.
Vi var många i klungan, men efter 15 mil nog bara 10 i genomsnitt som rullade runt (jag var med hela dagen lång).
80kg tung, men Aeroad, 60mm reynolds, latex-slangar, välrakat och ingen jäkla puckelrygg.

Klunga är hela grejen

Hade en kompis som körde in på 07:23 - Snitteffekt 152W !!! Dvs samma effekt som jag hade, fast jag tog då lite längre tid på mig. Nästa år ska jag cykla i en stor klunga.

Senast ändrad:
JT sa:
Man kan åka bil runt oxå om man vill ha kort tid och liten insats.

Så kan man förstås också se det. Men det är ingen liten insats att cykla 300km på SUB 07:30. Jag ville mer visa den positiva effekt som klungkörning kan ha. Du måste fortfarande klara av att hålla nästan 40 km/h.

Jeppe_E sa:
Klunga är hela grejen

Hade en kompis som körde in på 07:23 - Snitteffekt 152W !!! Dvs samma effekt som jag hade, fast jag tog då lite längre tid på mig. Nästa år ska jag cykla i en stor klunga.

Det låter som din kompis inte tog så många förningar runt sjön.

Zibban sa:
Jeppe_E sa:
Klunga är hela grejen

Det låter som din kompis inte tog så många förningar runt sjön.

Det tror jag nog att han gjorde. 714w i maxeffekt och med en fungerande kedja så handlar det bara om några sekunder som man ligger i täten.

Tillbaka
Topp