Snitteffekt på Vättern Rundan?

När man är på väg bak i en vetternkette blir det inte många watt på platten även om man ligger i 40+.

Senast ändrad:
Det verkar ha varit en lättcyklad VR i år. Många har kommit in på riktigt bra tider med förhållandevis beskedliga snitteffekter. Eller har alla varit superorganiserade i år, av en ren slump?

geologen sa:
Det verkar ha varit en lättcyklad VR i år. Många har kommit in på riktigt bra tider med förhållandevis beskedliga snitteffekter. Eller har alla varit superorganiserade i år, av en ren slump?

I princip ingen vind att tala om, väldigt fint väder, nästan för varmt faktiskt.

Ni som har effektmätare, har ni lyckats uppskatta hur mycket mindre effekt som behövs när ni ligger 2:a, 3:a, 4:a etc än när ni ligger främst och drar?

Jag drabbades av akut brytbussångest och hoppade av min planerade 7:45-grupp med ett par timmars varsel, så jag kan inte påstå att mitt varv runt sjön var superorganiserat.

Sammantaget alla inlägg hittills torde det hela innebura att en glödlampa är starkare än LED.
Sen undrar jag i förbifarten hur många watt det går åt för å sitta still på en cykel i 8 timmar?

För en som väger 70 jmf en som väger 90 men har lika mkt/lite muskelmassa.

Blev mycket stopp väntade som oväntade men runt kom jag.

12:51:18 Elapsed Time

9:47:27 Moving Time

1,684m Elevation

170W Weighted Avg Power

5,249kJ Total Work

Avg 30,4km/h Max 63,4km/h Speed

Heart Rate Avg140bpm Max177bpm

Cadence Avg84 Max127

Power Avg149W Max952W

Calories 5,852

Temperature 14℃

ejma sa:
Ni som har effektmätare, har ni lyckats uppskatta hur mycket mindre effekt som behövs när ni ligger 2:a, 3:a, 4:a etc än när ni ligger främst och drar?

Jag skulle säga typiskt ca -40% när man ligger i lite en större klunga med två led. Och ca -25% första rullen.

Senast ändrad:
Väldigt beroende på diverse faktorer.

En storväxt person bakom en liten person i aeroställning får väldigt lite vindskydd. Märks knappt när man ligger bakom.

Omvänt kan det göra enormt stor skillnad. En träningskompis som är betydligt mindre än mig låg bakom när jag brände på i 10-20 procent över tröskeln, medan kompisen låg på distanspuls bakom.

Är det rak motvind är besparingen rätt stor. Vid rak medvind märks det inte lika mycket att ligga på rulle.
Är det kantvind vinner man nästan inget alls om man ligger rakt bakom.

Men ett riktmärke är nånstans runt 25-35 % minskning i effekt i genomsnitt.

Tillbaka
Topp