snus/nikotin och kondition

superbrat

Medlem
Det (eller liknande) har varit uppe många gånger förr, men:

Är det någon som har positiva saker att rapportera om syreupptagningsförmåga, uthållighet, kondition, vilopuls, maxpuls, tröskelpuls, snyggare ansikte, större balle, hårdare muskler, mer brudar eller liknande. i samband med att man gått från ett totalt missbruk av nikotin (1+dosa snus/dag) till att man sedan slutat. Om du har det, har du "bevis" för det alltså något mer att gå på än bara "det känns.."

(jag försöker hitta motivationen till att sluta helt nu efter att dragit ner konsumtionen till något mer än en endaste dosa i veckan)

Jag har inga bevis, men jag märkte en enorm skillnad på min kondis när jag slutade snusa.
Jag fick mycket bättre ork, och kunde träna hårdare.

All energi som går åt till att förbränna nikotin och alkohol behöver kroppen till återhämtning och att läka slitna muskler, det finns bara fördelar med att avstå från droger.

Lycka till med slutandet.

Nu har jag väldigt gammal information om detta. Men snus är väll en av de dåliga ovanorna som inte har några som helst bevis mot sig gällande fysisk kapacitet. Dock finns det åt andra hållet och därför har det varit snack om att klassa det som doping.

Kanske inte vad du ville höra. Men placebo löser det mesta så kör hårt.,

Lite förhöjd vilopuls men ökad blodgenomströmning i hjärnan (RISK för ökad smarthet) är konsekvensera av nikotinintag. En rökare vinner 10% i kondition efter 3 månader av uppehåll; för snus är det inte mätbart enligt det jag har läst. Men, tänk såhär: om du slutar snusa så har du sparat ihop till en halvbra heldämpad ram på....10 år :-)

Endast två svenskar har lyckats pressa sig under 2:11 på marathon.
Kjell-Erik Ståhl och Åke "biten" Eriksson. Båda var vid tillfällena snusare.

/ Johan, snusar bara på onsdagar.

senomar skrev:
> Stewe, Ville och Cakeman, det är inte så att ni
> snusar va?

Näe, jag var en inbiten snusare (minst 1.5 dosa om dan i 10 år)
Men jag slutade för ca: 5-6 år sen, och det var det bästa jag gjort,
näst efter att sluta med alkohol.

Slutade snusa för 3,5år sen efter 25års snusande det bästa jag gjort.
Efter 2 veckor kapade jag tiden för att jogga en mil med 5 minuter utan att jag
sattsade på det utan jag bara joggade på i den takten som kändes bra.
En annan bra sak är att man slipper att planera sitt liv efter snuset.
Har jag tillräckligt med snus imorgon när jag vaknar eller måste jag sticka iväg och
handla klockan 23.00 på söndagkvällen ta med sig en massa snus när man åker utomlands.
Jag hajjade inte hur mycket snuset styrde min vardag förrän jag slutat.

senomar skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Stewe, Ville och Cakeman, det är inte så att ni
> snusar va?

Nooop, aldrig testat. Så det är säkert skitbra att snusa.

Jag slutade snusa för två år sedan efter tjugo år som nikotinist.

Sämsta skit jag gjort. Fortfarande på dåligt humör.

/Johan

rolen skrev:
> En annan bra sak är att man slipper att planera
> sitt liv efter snuset.
> Har jag tillräckligt med snus imorgon när jag
> vaknar eller måste jag sticka iväg och
> handla klockan 23.00 på söndagkvällen

Det där är så jävla skönt att slippa, snacka om att man var slav under en last...

Jag slutade röka och fick bättre kondis, sämre humör och halsinfektion. Halsinfektionen gav sig till slut. Humöret är detsamma. MMmmm, Marlboro.

ingen som har fettat till sig efter sluta snusning då?

jag brukar alltid kompensera snuset med andra laster och det är lite jobbigt, å andra sidan har jag sån missbrukarmentalitet också. jag blir helt fixerad på snus av att inte snusa så jag t.o.m startar sånna här trådar bara av att tänka på det.

Men jag känner att motivationen kommer mer och mer så det gäller väl bara att bestämma ett datum och ett årtal.

bjorre skrev:
> Ville: f-n kom igen nu. Våga droga!

Jag tror det finns bättre droger omvi pratar konidtion...;)

Slutade snusa för ca 3 månader sedan och har ännu inte noterat någon skillnad i prestation. Kan iofs bero på min låga nivå överlag.... För min del var kostnaden den avgörande faktorn. Gäller bara att inte ersätta snudet med en 100g kaka mjölkchoklad om dagen. Man saknar onekligen.... NÅGOT.....VAD SOM HELST!!!!

/Mange

Ang. Fetta till sig.

Slutade röka för cirkus 9 årsen (blev 30) ifrån att blossa 1½ paket omdan till 0 över en natt.
Bestämde mig för att bli motionär och leva "sunt" istället.
Det blir måånga mil i sadeln per år.

Har aldrig rört en cigg sen dess och kommer aldrig göra så - suget bearbetade jag bort mentalt från första dagen - men vikten tja..

Från att ligga på omkring 90-95 är min nuvarande matchvikt 78-82 ungefär (L=182cm)
Myten att man går upp om man slutar röka/snusa tror jag absolut inte på.
Det är snarare vad man ersätter nikotinbehovet med -en del tar väl till skrämat som hjälp
i själva avgiftningen, ialla fall min sambo som under sin tur att sluta röka gick upp 9kg.

Men hon åt en hel del godis.

jag snusade i cirka tio år, har nu inte snusat på 11 månader och jag tränar på gym o lite boxning o cykling, jag har inte märkt nån skillnad i min fysik efter jag slutat med snuset

bara mus o brännvin nu:)

inge snus:(

Stewe skrev:
> Jag har inga bevis [...]
>
> All energi som går åt till att förbränna
> nikotin och alkohol behöver kroppen till
> återhämtning och att läka slitna muskler, det
> finns bara fördelar med att avstå från droger.

Nej, du har inga som helst bevis för detta. Jag tror inte trådskaparen ville höra vad du gissar om hur nikotin påverkar kroppen, utan hur det faktiskt fungerar. Ja, jag vet att jag får ett raod/roidrage kanske lite onödigt mycket, men vad tillför egentligen det alla har hört i fikarummet? Det vore som att i en diskussion om ramstyvhet sitta och säga "det där materialet ser väldigt styvt ut".

Den enda effekten som direkt är relevant för din träning är väl att glykogensyntesen minskar något om du snusar efter ansträngning. Den här studien tar visserligen upp rökning men det är ju nikotinet som är boven i dramat.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jul;285(1):E116-22

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

We conclude that cigarette smoking impairs the insulin-dependent portion of muscle recovery from glycogen-depleting exercise. This impairment likely results from a reduction in glucose uptake

Senast redigerad av en moderator:
Jag började avvänjningskur i slutet av 2005, slutade helt i januari 2006. Inte en snus sedan dess. Gick upp 5-8 kg under 2006, har sedan nyår 2006/2007 gått ner ca 10 kg genom träning och bra kost. Mår rätt bra nu?

Jag frågade min sambo, som har forskat på drogprevention i ganska många år.
Snusning ökar vilopulsen och försämrar musklernas syreupptagningsförmåga.

--S

Jag slutade snusa för drygt två år sen, motivet var att jag skulle vara i Norge i en vecka och hade glömt snus och jag vägrade betala vad det kostade i Norge.
När jag kom hem igen så tänkte jag att eftersom jag varit utan så länge som en vecka så var det bara att fortsätt.

Visst blev jag deprimerad mm men när det hade lagt sig så känner mansig jävligt mycket bättre, det kanske inte är mätbart i prestationer men att slippa ha "suget" är så jävla gött.
För mig var det så att det bara var i början som det var gott att snusa efter ett tag snusade man bara för att slippa vara abstinensstissig.

Så mitt råd är att sluta även om det är jobbigt.
Detta för att det är skönt att känna sig fri från lasten.

svennelainen skrev:
> Jag frågade min sambo, som har forskat på
> drogprevention i ganska många år.
> Snusning ökar vilopulsen och försämrar
> musklernas syreupptagningsförmåga.
>
>
> --S

Fråga henne igen om det är en akut eller en kronisk effekt. Man måste ju inte ha inne snusen under den faktiska träningen, även om jag cyklat med ganska många som kndåat snusar i farten.

Vad är det du inte tror på **7** ? Om man har högre puls när man snusar har man högre förbränning, ergo så kommer man att gå upp om man slutar och allt annat är konstant.

Jag tror på att man kan gå på månen ÄVEN om jag inte själv provat..

CR1Falun skrev:
> Vad är det du inte tror på **7** ? Om man har
> högre puls när man snusar har man högre
> förbränning, ergo så kommer man att gå upp om
> man slutar och allt annat är konstant.
>
> Jag tror på att man kan gå på månen ÄVEN om
> jag inte själv provat..

Ja, ämnesomsättning i vila ökar något, men den största anledningen till att folk går upp i vikt när de slutar är nog att den anorektiska effekt som snus har genom sin aptitdämpning försvinner. Man äter mer helt enkelt.

Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7
One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by approximately 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects.

Effect of chewing gum containing nicotine and caffeine on energy expenditure and substrate utilization in men.
Metabolism 1996;45:923–6
One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects. Caffeine may be useful in preventing weight gain after smoking cessation if its thermogenic effect can be used to enhance nicotine’s effect on long-term energy balance

Och så den anorektiska effekten.

Nicotine's effect on hypothalamic neurotransmitters and appetite regulation.
Miyata G, Meguid MM, Fetissov SO, Torelli GF, Kim HJ
Surgery. 1999 Aug ; 126(2): 255-63

CONCLUSION: Nicotine's hypophagic effect was associated with increased 5HT and DA in LHA, whereas hyperphagia after nicotine cessation was accompanied by decreased concentrations of the neurotransmitters. These findings suggest that nicotine affects appetite regulation, in part by modulation of LHA-DA and 5HT.

Slutade snusa för drygt två år sedan efter att ha snusat i 16 år. Ersatte först snuset med att börja röka pipa och cigarr, rent nikotinmässigt var det en nedgång men helt klart fusk. La först av med pipan för nått år sen och så i maj gjorde jag slut med cigarrerna. 6 månader utan nikotin nu, först räknade man dagar och veckor men nu tänker jag inte ens på det.
Behovet finns inte helt enkelt. Svärfarsan slutade röka pipa efter närmare 40 års nikotininhalering, det var brutalare för honom men han är också kvitt sina tidigare behov idag.

Har läst nånstans att om man klarar 5 veckor utan tobak så är man förbi nått slags tröskelvärde och det blir lättare att fortsätta utan. Saken är väl den att stoltheten hindrar en från att sätta igång igen.

Man kan dessutom alltid ersätta nikotinbehovet med belgisk öl :)

Kör hårt!
//A

Tillbaka
Topp