Snygga Goodridgeslangar eller inte...

Vippen

Aktiv medlem
Min Nope! stålis förtjänar bättre växlingsprestanda än vad 10-12 år gamla 10-delade Force kan leverera. I och med det känns det dumt att inte uppgradera till hydrauliska bromsar i samma veva.

Då uppstår lyxfrågan om det är tillräckligt mycket snyggare för att orka smälla på stålomspunna slangar till bromsarna eller inte? På det glada (?) 90-talet fanns det ju en klar prestandafördel att byta till Goodridgeslangar på Shimanos fyrkolvs-XT, och dessutom var det så klart mycket fränare. En poäng med Goodridge är ju också de återanvändningsbara kopplingarna, mycket smidigt (även om det inte är vare sig frekvent förekommande att man skruvar ur slangarna eller superkrångligt att byta oliv). Nu för tiden är det väl oklart om det ger någon prestandafördel alls (har kört standardslang i 15 år utan att sakna känsla eller bett), men jag har fått för mig att det skulle passa fint med stålspunna slangar istället för trökiga svarta på stålisen eller vad säger forumet?

Höger - Centralbron.jpg

Senast ändrad:
@Bengt-re typ såhär?

Bilagor

• DSC09531.jpg
    DSC09531.jpg
    252.8 KB · Besök: 51
Det ser ut på bilden som att ramen längs diagonalröret har kabelstopp för delad vajerdraget till bakbromsen, funkar de med heldraget (plast eller metall) utan modifiering?

@Bengt-re typ såhär?

Tjena!

Att linda rören runt styret var ju inte så snyggt dock. Men lösningen för att spänna kedjan är galet snygg!

Jag körde! Jag lyckades dock icke surfa fram Goodridge i annat utförande än "carbon look", så alternativen som stod till buds var Hope och Jagwire. De tidigare var svåra att få tag på, medan de senare fanns tillgängliga och samtidigt gav tydliga besked att det fanns anslutningar som passar till mina Ultegrareglage. Ergo: jag tryckte på köpknappen på ett set Jagwire.

I går landade paketet med slang i färgen "Sterling Silver" och anslutningar. Tyvärr är slanguslingen mycket mer vitmjölkig än klassiskt rostfrittstål-grå, inte bra!

Jagwireslang.jpg

Det gick väl att ana redan vid beställning, men ibland ser man det man vill se... Mjölkvita slangar skall det dock inte vara, dessa får åka tillbaks.

Då lyder frågan om jag skall vaska fram ett set Hope, och hoppas att det lirar med deras anslutningspaket "Universal, fits most disc brakes"?

Tillbaka
Topp