Snygga upp Brooks sadel?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Snygga upp Brooks sadel?
Jag håller på att fixa till en risig Monark jag fick av min granne när vi hade städdag i höstas.

Den börjar arta sig. Lite bilder bifogade från olika tider i pysslet.

Brooks-sadeln var givetvis trasig i spännskruven så jag syradoppade all metall och blötte och formade om den igen med spännband, det blev skapligt men den är rätt risig i lädret. Har såhär långt bara fettat in den lite med nån slags läderkräm jag hittade i skoputslådan.

Rost-bilden är en före-bild. Vintage pedaler, framlampa samt sadelväska är beställda samt att jag köpte fetare däck för att få rätt stil på cykeln.

Har kollat lite YT men skulle önska Happy-expertis för att få till det.
F68E6117-B70C-4B32-B33F-E94F8C6430F1.jpeg04948677-56C4-4725-A813-44D504046FEF.jpeg9C2A5C4E-A13B-4969-A8C8-03EAD48E1E37.jpeg628EC41A-A8BD-4DBA-9B39-C4783B4B0B26.jpeg3B6F01C2-3488-47C9-B0EC-DE309022ABF3.jpeg

Snygga upp Brooks sadel?
Folk som låter cyklar med lädersadlar stå oskyddade ute i regn borde kölhalas!
Har lädret dött av vanvård är det nog svårt att väcka liv i det igen men sök på specifika lädersidor är mitt förslag. Sök på ”restore leather” tex.

Snygga upp Brooks sadel?
Jag fuskade lite med detta också.

Snygga upp Brooks sadel?
Om man har köpt en skinnsadel bör man inte blanda in veganism. Paraffin kanske du kan prova. För bivax funkar väl inte med det önskemålet?
Jag har inte köpt någon skinnsadel...
Kan tänka mig att köpa vissa andra animaliska produkter men inte mink.
Bivax funkar också.

Senast ändrad:
Snygga upp Brooks sadel?
Här har vi en typ som kanske (?) hittat ett sätt att få en död lädersadel att leva ett tag till

Fjällrävens vax - om det finns kvar - borde funka.
Och själv hade jag nog smord sadelns insida med någon läderolja också.

Snygga upp Brooks sadel?
Jag gjorde såhär; följde råden.

Först gjordes en brutal (ja, brutal) tvätt med omväxlande såpa, galltvål och - känsliga läsare varnas - Cillit Bang klorrent.

Eftersom jag varit mindre intelligent - detta skäms jag för men jag anser att det kan vara lärorikt att dela sina mindre lyckade idéer - testade jag innan tråden skrevs en lädervård jag hittade bland skogrejerna och därefter nån svart kräm för skor. Så vid tvätten rann först svart pigment ur och sedan brunt.

När det hela var klart använde jag nyinköpt läderbalsam för hästsadlar. Det fanns på XXL. Det enklaste var att ta på fingrarna och gnida in. Jag tog både undersidan och översidan. Det sög i sig otroligt till att börja med och efter ett antal försök och lite vilande mellan verkade den vara mätt.

Sprickorna hade jag mjukat / rundat upp lite med ett slipstift och en Dremel för att förhindra att de sprider sig. Jag såg att det finns läderfiller mm men nånstans handlar detta om att hindra en potentiellt fin cykel att bli slängd på tippen.

Sadeln blev bra och cykeln blev väldigt bra och är nu såld, bilderna är från min provtur när den var klar. Spenderade ca 1500kr på delar och 500 på annat. Samt mer timmar än vad som är rimligt.

(Köparen informerades förstås om hela historien med sadeln ?)
2ED5C684-F290-49AF-B5EF-E7804EB5E9D8.jpeg
E60A61A5-CFDF-4DF7-B53F-1B1764AEBB5F.jpeg
18245AE1-88B9-4589-A6D1-F8B0BD175D36.jpeg
FAEBDB33-A4E4-41D5-9C1B-69B875409D19.jpeg

Edit: Försökt få ordning på bilderna

Senast ändrad:
Snygga upp Brooks sadel?
Fin cykel.
Så, hur mycket fick du betalt?
Det får stanna mellan mig och köparen, men det är full transparens, hen fick en lista med alla delar samt var de var köpta och vad de kostade.

Jag gjorde i ordning två cyklar i vintras och fick kommentaren ”du kan ju aldrig gå med vinst på detta” från den köparen av den första cykeln.

Men jag ser det som gratis hobby ??

Senast ändrad:
Snygga upp Brooks sadel?
Jag tror det blir för mjukt med viking fiskarsmorning. Best bet är att använda brooks egen smörja. Det är en smal sak att sabba en sadel med fel smörja, har gjort det en gång.

Tillbaka
Topp