Snyggt och dyrt vevparti, vill ha!

Faran

Ny medlem
Hej!

http://www.bike-components.de/catalog/product_info.php?cPath=247_192&products_id=7615

Jag vill ha detta vevparti! Är det bra eller "snyft" dåligt. Varför ska det vara så f**b***at dyrt 4500 kr, det är inte KLOOKT? Det gör ingenting att det har guldklibbor på vavarmarna så att det smälter ihop med guldtunenaven och guldekernipplarna som jag ska ha:)

Läste lite här och var at ISIS vevlager är dåliga!!? Vad är det för ena? Är det FSA som gör dem.

Först ville jag köpa Dura Ace nya vevparti. Men nu passar det inte mig, tycker jag. Jag tycker att det är FULT. Så ogillar jag att det är tungt i kransarna. Jag cyklar på med hög kadens och mindre styrka och sitter ner i sadeln jämt dessutom. Så är jag ju tjej också. Jag tycker inte att jag behöver ett så himla vridstyvt vevparti då. Ellerhur? Jag har mer nytta av ett som väger lite och är aerodynamiskt.

Dura Ace vevparti kompencerar den högre vikten på vevpartiet med att inkludera ett vevlager som har lätt vikt. Vevlagrets vikt och rotation påverkar för lite i sammanhanget.

Är Tunes vevarmar snygga? Ser de inte lite märkliga ut? Ännu mer ifall jag sätter på ett par kransar.
http://www.bike-components.de/catalog/product_info.php?cPath=247_192&products_id=130

Vad tycker ni där ute??? Finns det bättre alternativ? Som är billigare? Är det något som är väldigt dåligt med detta vavparti?

Frågvisa Karin:)

ISISlager har en designsvaghet vilket gör att de flesta lager (inte alla) får kort livslängd. Om du däremot köper ett exadrivelager (isis fast utanpåliggande) så skall du nog kunna köra med vlika isisarmar som helst utan problem.

Har du tunenav kan det vara fräkt med tuenvevarmar, men jag vet ingenting om dem. De där FSA-armarna är nog snyggare.

/rikard

Trots namnet är de tyska Storck Powerarms riktiga läckerbitar, finns till både lvg och mtb. Helt i kolfiber och ligger kring 330 g för vevarna. Ganska dyra dock, men med tanke på vad cykeln ska prydas med kanske "cost is no object"? :)

Octalink ska visst fått bra kritik (bättre än ISIS), som Shimanos andra standard till 95x XTR-serien. Men få vevpartier tar den Shimanostandarden, FSA kanske är de enda som har sådana vevpartier idag.

Lite bilder på Storckvevpartier.

<http://www.storck-bicycle.de/us/parts/sattel_detail.asp?ID=29>

Senast redigerad av en moderator:
Jag gillar också fina grejor till hojen så jag ska inte komma med några moralkakor i stil med "hur kan du lägga så mkt pwngar på ett vevparti"...
MEN köp inget ISIS lager/vevparti mitt höll i 30 mil- iofs MTB men ändå(!!!). detta utan dålig skötsel, ovarsam tvätt eller liknande. det bara gav upp.

Annars var kolfibervarianten från FSA snyggt =)

imag0002_copy_135.jpg

bra pris för grejjerna http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5192

annars är detta fint :D
K-Force_MegaExo_detail.jpg

o varför inte detta :D:D
106378.jpg

inte illa för en 2000 kr, 3000 kr om man åker på tull o grejjer, fortfarande mycket för pengarna :D
http://www.speedgoat.com/product.asp?part=106025&cat=110&brand=264

Det blir inga FSA vevar för min del. Jag tänker ha pålitliga grejor.

Den bilden på Tunevevarmar ser helt ok/bra ut! Jag tycker att de saknar lite cykeldesign när de är så runda i formen. Men de ser helt klart bättre ut i svart och med svarta kransar till än den blå/turkosspräckliga varianten.

Vilken internet butik säljer Storckvevar? Storck-sällskapsresan hehe.

Jag förhandlar med bike-component. Jag hoppas att jag kan få dyra grejor billigt av han.

Faran Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir inga FSA vevar för min del. Jag tänker ha
> pålitliga grejor.

Om man kollar på den här bilden:
K-Force_MegaExo_detail.jpg

Så ser amn att det här FSA-vevpartiet har samma typ av vevlager som dura ace och likande. Förmodligen lika pålitligt eftersom alla ISIS-buggaran är eliminerade med den designen.

Fast tune var rätt snygga de med, speciellt med äggvispar.

/rikard

Om du nu kör på hög kadens så varför inte ett cross vevparti

Ritcheys kopplat till Octalink vevlager

RITCH046-175_1.jpg

med 48/38 klingor

finns på
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&btg=0&visa=1-30&Sort=Beskr&avd=2&Kampanj_ID=

ha det
Jan

Faran Skrev:
> Hej!
>
>
>
> Jag vill ha detta vevparti! Är det bra eller
> "snyft" dåligt. Varför ska det vara så f**b***at
> dyrt 4500 kr, det är inte KLOOKT? Det gör
> ingenting att det har guldklibbor på vavarmarna så
> att det smälter ihop med guldtunenaven och
> guldekernipplarna som jag ska ha:)
>
> Läste lite här och var at ISIS vevlager är
> dåliga!!? Vad är det för ena? Är det FSA som gör
> dem.
>
> Först ville jag köpa Dura Ace nya vevparti. Men nu
> passar det inte mig, tycker jag. Jag tycker att
> det är FULT. Så ogillar jag att det är tungt i
> kransarna. Jag cyklar på med hög kadens och mindre
> styrka och sitter ner i sadeln jämt dessutom. Så
> är jag ju tjej också. Jag tycker inte att jag
> behöver ett så himla vridstyvt vevparti då.
> Ellerhur? Jag har mer nytta av ett som väger lite
> och är aerodynamiskt.
>
> Dura Ace vevparti kompencerar den högre vikten på
> vevpartiet med att inkludera ett vevlager som har
> lätt vikt. Vevlagrets vikt och rotation påverkar
> för lite i sammanhanget.
>
> Är Tunes vevarmar snygga? Ser de inte lite
> märkliga ut? Ännu mer ifall jag sätter på ett par
> kransar.
>
>
>
> Vad tycker ni där ute??? Finns det bättre
> alternativ? Som är billigare? Är det något som är
> väldigt dåligt med detta vavparti?
>
> Frågvisa Karin:)
>
>

Faran Skrev:

> Läste lite här och var at ISIS vevlager är
> dåliga!!? Vad är det för ena? Är det FSA som gör
> dem.

Isis är en industriell standard för vevpartier som Chris King (världens främsta tillverkare av nav och styrlager, påhopp välkomnas med glada tillrop) tagit fram tillsammans med Truvativ och Race Face, http://www.chrisking.com/bb/bb_ISIS.html, tanken var att bryta Shimanos monopol på vevlager och vevpartiers "interface". Det är en öppen standard, det är tanken, att det ska finnas konkurrens och många tillverkare så inte alla behöver dansa efter Shimanos pipa.

Chris King skulle släppa ett vevlager i ISIS standard. Men hittills har det inte presenterats, och åren har gått, och det beror sannolikt på att man inte lyckats göra ett som slår Shimanos.

FSA gör i allmänhet mycket gedigna och prisvärda prylar. För egen del skulle jag dock hellre ha Durace eller XTR.

Per

Per Skrev:
> Isis är en industriell standard för vevpartier som
> Chris King (världens främsta tillverkare av nav
> och styrlager, påhopp välkomnas med glada tillrop)
> tagit fram tillsammans med Truvativ och Race Face,
> , tanken var att bryta Shimanos monopol på
> vevlager och vevpartiers "interface". Det är en
> öppen standard, det är tanken, att det ska finnas
> konkurrens och många tillverkare så inte alla
> behöver dansa efter Shimanos pipa.
>
> Chris King skulle släppa ett vevlager i ISIS
> standard. Men hittills har det inte presenterats,
> och åren har gått, och det beror sannolikt på att
> man inte lyckats göra ett som slår Shimanos.
>
> FSA gör i allmänhet mycket gedigna och prisvärda
> prylar. För egen del skulle jag dock hellre ha
> Durace eller XTR.
>
> Per

Innebär det att Tunes vävar har ISISvevlagergänga?

har inte förstått det här med snacket om att ISIS skulle vara skit, så länge man köper bra lager äre ju inga problem, har haft 2 st truvativ isis lager, båda har hållit i 2 år vardera. samtidigt som ja haft ett billigare FSA isis lager, det höll kort, började glappa, men då vare alltså ett av deras billigare lager. snålhet brukar straffa sig :D

baltazar.. och jag har kört street, skog och dh på samma xt-lager i tre år, det är fortfarande i hur bra skick som helst.. ett vevlager som håller i två år ser jag som dålig kvalité.. minst tre-fyra år..

Kneecap Frost Skrev:
> baltazar.. och jag har kört street, skog och dh på
> samma xt-lager i tre år, det är fortfarande i hur
> bra skick som helst.. ett vevlager som håller i
> två år ser jag som dålig kvalité.. minst tre-fyra
> år..
>
> -Den som bygger en north-shore åt andra, trillar
> ofta själv därav!
>
> -Stoppa happy-porren nu!!

jo, men hur många mil? det spelar in, precis som Rock skrev.10-15 timmars i veckan 9 månader om året (på vintern blire ju mindre :D) vad jag ville ha sagt är att kompisar me shimanos octalinc som alla säger är så bra har fått byta lika ofta.

Tim Skrev:
> faran:
> tune värkar ha någon egen variant som jag inte
> känner igen från något annat.

Åh nej! Jag lägger av å cykla istället...

Vad är det som går sönder i ISIS vevlagrena? Är de inte tillräcklit täta, är det gängona som går sönder, är de tröga osv...

Går de sönder på ett trafikfarligt sätt?

Finns det någon sport där alla tycker mer olika än i cykelsporten fast ändå är vänner:)

Grejen med isis är att axeln är så grov att man inte får plats med tillräkligt stora lager. Små lagerkulor= dåligt, så lagrena slits ut fort. Många billigare lager är också otillräckligt insmorda när man köper dem vilket inte gör saken bättre.

Med nya exadrive-lagren så ligger lagren på utsidan av ramen istället, precis som på shimanos hollowtechII-vevlager. Det löser hela problemet med isis-standarden.

Så om du hittar ett par vevarmar du gillar så skall du inte rygga tillbaka bara för att det är ISIS. Se bara till att du får ett vevlager med utanpåliggande lager.

/rikard

rikard:

Vad är det som gör att små lagerkulor=dåligt?

Borde det inte få plats fler kulor ju mindre kulorna är, och således fördelas trycket på fler kulor samtidigt?

/Fredrik

Freahl Skrev:
> rikard:
>
> Vad är det som gör att små lagerkulor=dåligt?

Om kulorna är små så får det naturligtvis plats fler, men det hjälper inte så mycket. Ju mindre radie en kula har desto mer måste den deformeras för att kontaktytan skall bli tillräckligt stor för att överföra det tryck som den utsätts för mellan lagerskålarna. Små kulor i lager med stor innerdiameter måste också rulla fler varv per varv lagret rullar. Så det blir kaka på kaka för de stackars lagerkulorna.

/rikard

Perry Skrev:
> > Extralight E-bones är bland de snyggaste vevarna
> just nu PIMPIN!
>
> deras nya E-Bones a la Dura Ace
> FSA är nu mera standard stuff och inte coolt alls
>
> FRM gör coola prylar också
>
>
> "Inte Bromsa Bara Söra"
> ES
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-02-20
> 17:19 av Perry.

Extralightarna var inte helt fula! FRM har jag kollat på också. -Tycker de är fina:)
I vilken nätbutik håller Extralightarna hus??

Passar på också att tacka för info som jag har fått av er! Tack.

extralite säljer dels genom sin egen sida, dels genom vissa tyska butiker.

här tror ja de säljer lite av både FRM o extralite, vet dock inte om det är nå racer saker
http://www.hibike.de:80/main.php?se...f0341341c38dec0358&method=m_mensel&menuID=191

extralights hemsida: http://www.sales.light-bikes.com/extralite/extralite.asp eller http://www.sales.light-bikes.com/

här kan du oxå finna FRM http://www.xx-light-bikes.de/shop/pi-1480495637.htm?categoryId=26

dock verkar kolfiberversionen kosta multum :D men annat hade varit konstigt me tanke på att FRM är ett kvalitetsmärke av högre graden (i alla fall va jag fattat).

Ett tips, köp inte Storck Powerarms. En polare köpte ett par sådana. Tydligen är det så att de använder sig av samma form som til MTB-vevarna. Detta medför att Q-faktorn blir helt annorlunda än med ett par "vanliga" vevar.
Så är man inkörd på sina Campa eller Shimanovevar så är risken stor för knäont.

vonderhenk Skrev:
> Ett tips, köp inte Storck Powerarms. En polare
> köpte ett par sådana. Tydligen är det så att de
> använder sig av samma form som til MTB-vevarna.
> Detta medför att Q-faktorn blir helt annorlunda än
> med ett par "vanliga" vevar.
> Så är man inkörd på sina Campa eller Shimanovevar
> så är risken stor för knäont.
>
>

Jaså, sånna vill jag inte ha i så fall. Annars tycker jag att de är fula ut. Kolfibermönstret ser grovt ut och loggan har billigt typsnitt.

Hehe... decisions....

Om du ska ha det snyggaste som inte kostar guld eller har ful logga så leta reda på ett par gamla Campagnolo Record eller Dura Ace, innan DA gick över till det monsterfula överdimensionerade utseendet. Smäckra vevarmar som säkert håller.

älskar google:

Q: What is this Q-factor thing?
A: Q-factor is a commonly used term which refers to the distance between the pedals.

q-faktor är avståndet mellan pedalerna.
med för liten q-faktor kan vissa få ont i knäna.

detta kan man reglera med axelbred.

[edit]aldrig är man först[/edit]

Hej Svejs!

Jag vill ha Extralite vevparti. Det är så himla fint. Den enda som inte är bra är priset.
389+99 euro=4428 Kronor + frakt. Det är inte klokt.

Undrar ifall jag ska ha ett vevparti med en 110mm-spindel?
Med kransar på 50-34 och köra med en kassett på 11-23?

Jag har bara kört med 53-39 kransar och 12-23- eller 12-25kassett hittills. Då är det än 130spindel som passar.
Med en utväxling på 34-23 är lättare än 39-27 och en utväxling på 50-11 är tyngre utväxling än 53-12.

Jag kommer även ner i vikt på delarna i 50-34 utväxlingen.
Kan jag cykla upp för trotoarkanter med en 50:a.

Finns det fler för och nackdelar i de 2 olika utväxlingarna?

Slits den svarta färgen på vevarmarna av att skorna går emot? Kommer de att bli fula eller??

Är det silvriga högpolerade snyggare än det svarta? Vad tycker smakrrådet?

Svarta vevar slits av skorna och blir faktiskt ganska fula. Tycker att mörka vevar är väldigt snyggt pga att det matchar min cykel och resten av komponenterna. Men ett par blankpolera kan det nog bli nästa gång. Funderar på att sätta racervevar på min mtb med två väl valda klingor.

Du har antagligen redan hittat din skoposition och då är det väl bara att kika efter på dina gamla vevar och se hur de ser ut? Är de slitna så lär de nya också slitas oavsett om de är svarta eller inte. Det bästa är om du kan ha skorna så dom inte nöter mot vevarna så kommer de att skina fint i många år.

Men du har ju missat de här läckerbitarna.. 440gr
p042446.jpg

Finns även som kompakt.. 420gr
prodPulsioncompactImgHR.jpg

Hur mycket kostar Stronglightarna då. 440 gram låter bra. Är 440 g vevar och vevlager inräknat?

Dom har fin och jämn kolfiber iaf.

Utan att ha letat runt speciellt länge så hittar jag dom för 350 euro på Bike24.net. Det är mycket möjligt man kan hitta dom billigare nånstans. Pris utan vellager med ISIS-splines på vevarna..

Jag undrar så här:

Vad händer med Kolfiber-vevar när de slår i stenar
och dylikt i skogen? Det är ju fullständigt oundvikligt
om man inte cyklar som en tant.

Mina XTR-vevar på alla cyklar är helt avskavda och
ruttet skabbiga i området kring pedalerna.

Dom blir repiga, avskavda och ruttet skabbiga och har man otur så går dom sönder. :) Som tur är så ska Faran ha dom på landsväg..

Vill du ha ett vevparti som med vevlager väger 420gr kanske det här är nåt? :) Klingorna är dock inte med i vikten men lägg på ca 150gr så slutar du på 570gr för ett komplett paket med klingor och bult.
clavicula.jpg

Tyvärr sätter prislappen stopp, iallfall för mig. 798 euro på Starbike.com

Ser lite spännande ut med velagerkropp i kolfiber..
clavicula_achse.jpg

smakrådet säger NEJ om Stronglite vevarna ska vara lätta och styva men ack så fula och finns inte en cykel som de matchar

Clavicula vevarna är riktigt nice och om några år så har nog alla carbon vevar liknande konstruktion

Zipp´s nya carbonvevar är riktigt snygga men 899$ är lite väl dyrt
cranks.jpg

Tillbaka
Topp