Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Jag har varnat Yonna för farliga djur när hon närmar sej havet.
Tänk er tidningsrubrikerna: "Yonna i valfiskens buk".

Bilagor

• 250px-Basking_Shark.jpg
    250px-Basking_Shark.jpg
    4.9 KB · Besök: 97
Känns bra att vara delägare i happyraften :-) Ger hellre till sån verksamhet där man nästan i realtid kan se mottagaren leverera helt fläckfritt, än till röda korset o liknande formella kanaler där högsta hönset plötsligt flyr med älskarinnan och alla miljonerna. Eller till nåt ospecat afrikanskt land, där ingen kan redogöra för efteråt vart kosingen/mjölsäckarna faktiskt tog vägen.

jonja sa:
Känns bra att vara delägare i happyraften :-) Ger hellre till sån verksamhet där man nästan i realtid kan se mottagaren leverera helt fläckfritt, än till röda korset o liknande formella kanaler där högsta hönset plötsligt flyr med älskarinnan och alla miljonerna. Eller till nåt ospecat afrikanskt land, där ingen kan redogöra för efteråt vart kosingen/mjölsäckarna faktiskt tog vägen.

Precis! Jag gav en del bidrag till Läkare utan Gränser förut, jag trodde att det gick till sjukvård i fattiga länder, men sen såg jag på nyheterna att dom hyr fartyg för att skeppa flyktingar till EU....
Never again.

olyckligt med politik här. och komplicerad fråga.

men om jag tolkar rätt så menas att om du och yonna tvingas överbefolka raften så ska ni inte ta emot räddning från läkare utan gränser...

Har lite internet och batteri nu, men är för trött att orka skriva nåt (jo det finns alltid nåt). Ska försöka skicka några bilder i stället, det är ju lätt att göra, hoppas det går att skicka ...

IMG_0200.JPG

Är nu i en av Norges många fjordar, cyklade över stranden, hittade en skeppsmotor och en vackert tältplats, lagade lite mat och ... har nya skor!
jo mycket viktig information :)

IMG_0198.JPG

Ta hem det där och sälj det som en bit av vasaskeppet haha. Men seriöst så hade det varit intressant med någon form av fotoutställning från dina bravader.

...apropå skor, jag blev lite inspirerad av tidigare snack om lagning så jag gick och köpte Liquisole, eller den nya miljövänliga varianten som heter Rubberfix. Lagade tre par skor samtidigt. Blev väldigt bra faktiskt, lade tuben i frysen så får vi hoppas den står sig ett tag till nästa gång.

Har idag en vilodag, härligt. I en liten fjällgård med några backpackers som inte fattar att cykling går mycket bättre än vandring. Och det finns en varm dusch, tvättmaskin och wifi :) Och lite anspråk; några fransmän, tyskar, ungrare och en pratglada irländare, så det är en liten mix av nationaliteter. Mycket bra förstås.

kais01 sa:
olyckligt med politik här. och komplicerad fråga.

men om jag tolkar rätt så menas att om du och yonna tvingas överbefolka raften så ska ni inte ta emot räddning från läkare utan gränser...
Huhh? "du och yonna" och "ni"? Vad Bikzz tycker är inte alls min mening. Jag skulle ha jobbat vid Läkare utan Gränser om inte min pojkvän hade brutit båda anklar så han kunde inte följa med och vi ville ju vara tillsammans.
Och alla vet ju att plåster och piller inte räcker när det är krig eller när man dör på brist av vatten eller mat. Det behövs mer hjälp.

ForesterGuy sa:
Jag har varnat Yonna för farliga djur när hon närmar sej havet.
Tänk er tidningsrubrikerna: "Yonna i valfiskens buk".

:)
Har bara sett många havsigelkottar som gör jävla ont när jag står på dem De finns överallt, får akta mig mycket.
Den svarta stenen är alltså en havsigelkott :)

446731185_107606.jpg

Och döda fisk:

446411187_242029.jpg

Och tusentals små döda krabbor. Vet inte om ni ser att det är en krabba :)

446720275_108243.jpg

446328005_242148.jpg

428927223_277919.jpg

Och får, det finns får överallt :)

446330299_241615.jpg

Och förstås de många tunnlarna, ibland mycket kilometer uppförsbacke och utan ljus. Och ibland står det inte hur lång tunneln är, så man bara trampar i mörkret.

446412378_243321.jpg

446720966_109219.jpg

439639291_344023.jpg

446617531_242875.jpg

446304416_242800.jpg

Men framförallt får jag akta mig för den vackra utsikten :)

Tunnlarna utan någon riktig vägren eller cykel & gångbana måste vara spännande att cykla genom om det kommer en bil eller något ännu större fordon. "Varning för cyklist i tunnel" i en av tunnlarna lär ju inte få alla att alltid vara uppmärksam på mörkklädda cyklister som gör vad de kan för att inte vingla ut för mycket från väggen när det kommer trafik.

För övrigt är utsikten i Norge ofta farligt vacker, och Sjöborrar ska man inte kliva på. Krabbor brukar ömsa skal, så det är inte säkert att alla döda krabbor verkligen dött, men fiskar ömsar som regel inte ryggrad :)

Norska tunnlar är säkert nåt att se. Att kunna cykla genom en grotta, det har man inte varje dag, eller? :-) Speciellt de äldre som har råa väggar bara sprängda i berggrund, riktig grotta-känslan.

Jag upplevde det aldrig som nåt obekvämt (kanske med undantag för en kort tunnel på E6:n i riktig stor trafik, men där var det någon vägbygge), men bra belysning är nåt att ha. Först är det säkrare för den som cyklar och sedan tror jag att även bilister uppskattar detta, så man kan hoppas att det kommer inte många nya cykelförbud i tunnlar -- annars blir det snart riktig svart att ta sig genom Norge på cykel -- åtminstone för dem som har ingen packraft med sig. :) Det finns redan ett par ställe med cykelförbud där ingen lämplig alternativ väg finns, som jag vet.

Den här: https://www.google.com/maps/@61.1623518,7.338523,16z tunnel är också ganska kul, för att där byter upp- och ner-gående filar plats med varandra utan att korsas -- riktig 3D vägkonstruktion. :)

Senast ändrad:
Jo, det var ofta mycket spännande och vackert. Många tunnlar är gamla och många är riktiga grottor, precis som Mb5 säger. Mycket vackert! Det dryper och rinner vatten längs väggarna, taket och på vägen (och is om man har otur), och det finns många stenar, tjock grus, gropar etc. Man ser nästan ingenting, det luktar som bara en kall grotta kan lukta, det är jävla kallt och om det kommer en bil låter det som ett vrålande monster. Och en fatbike är inte alls dåligt att ha, jag kände mig iaf mycket säkert på de breda tjocka däcken. Brr, måste vara hemskt med bara 24mm däck ..

Farligast är skyltarna som stickar ut ur väggarna, de finns där att varna bilisterna var väggen finns men för en cyklist kan det vara dödligt när man kör med huvudet mot de ståla plåtskyltarna.

IMG_20180811_182212_766.jpg

Jag har en egen reflexväst men vid några tunnlar finns en liten box var cyklister kan låna en. Mycket bra initiativ, det räddar kanske många liv.

IMG_20180811_182100_546.jpg

Ocksa kan man trycka på en stor knapp innan man cyklar in i tunneln, då blinkar ett varningsljus.

IMG_20180811_182152_285.jpg

Fint när det finns självlysande pinnar längs kanten.

Försökte förstås fota inne in tunnlarna men det är svårt för en amatör som jag. Här några dåliga bilder :)

IMG_20180811_182147_533.jpg

IMG_20180811_182143_016.jpg

IMG_20180811_182055_973.jpg

IMG_20180811_164317_013.jpg

När vägen gick mycket upp (typ 10% och då många km) in i tunneln, sjöng jag glad när jag var ute igen :) Inte lätt med en tung fattie.

Finns också några tunnlar som har en gammal väg ute, lite mer fatbike/mtb känslan vägar, mycket bättre iaf. Som här på bilderna:

IMG_20180811_164337_033.jpg

IMG_20180811_182209_325.jpg

Och den här vägen till Fjordgård:

IMG_20180811_164350_344.jpg

IMG_20180811_164346_082.jpg

IMG_20180811_144629_077.jpg

Fjordgård, de har nåt speciellt för fatbikers. Har jag aldrig sett tidigare. Försökte hitta bilden jag tog men kan inte hitta .. Den kommer senare :)

IMG_20180811_182202_120.jpg

Inte dåligt en paddel på styret, det är ju en perfekt framljushållare :)

Härliga bilder som vanligt Yonna! Tack för att vi andra får resa med via nätet. :)

Örjan Lax sa:
Härliga bilder som vanligt Yonna! Tack för att vi andra får resa med via nätet. :)

Tack :) Underbart att ni fortfarande inte tröttnar på de fatbikebilderna, för det är ju trotts allt bara en fattie !

konken sa:
Ta hem det där och sälj det som en bit av vasaskeppet haha. Men seriöst så hade det varit intressant med någon form av fotoutställning från dina bravader.

Jag har några albums på Flickr (yonna björkkvist) men är inte så bra med uppdatera. Jag cyklar för mycket, har ingen tid att sitta vid datorn ;) Tror jag behöver nån som vill hjälpa mig, och helst med ett fotoshopprogram så bilderna blir bättre haha

Den här bilderna av motorn är kanske bättre för den tog kameran. Hoppas jag ..

IMG_20180811_210603_206.jpg

IMG_20180811_210547_692.jpg

När det blir flod är motorn helt försvunnen. Det blir några meter under vattnet.

Det fanns nåt annat på stranden, vet inte vad det är för nåt, nån vill gissa?

IMG_20180811_210543_943.jpg

IMG_20180811_210552_391.jpg

Och det här måste vara skeppets köl, stackars skepp .

'Farligast är skyltarna som stickar ut ur väggarna, de finns där att varna bilisterna var väggen finns men för en cyklist kan det vara dödligt när man kör med huvudet mot de ståla plåtskyltarna.'

Ja, de kan vara lite luriga :-) Körde in i en sån med huvudet för länge sen, men det gick bra eftersom farten var nära noll. Såg absolut ingenting och visste inte hur jag låg på vägen som dessutom svängde ett helt varv i berget. Lite obehagligt var det allt :-)

Tack igen för fina respons, och bra att veta att bilden är god. Inte lätt att se på en liten smartphone :)

jonja sa:
Ja, de kan vara lite luriga :-) Körde in i en sån med huvudet för länge sen, men det gick bra eftersom farten var nära noll. Såg absolut ingenting och visste inte hur jag låg på vägen som dessutom svängde ett helt varv i berget. Lite obehagligt var det allt :-)
Då hade du tur ;) Måste vara hemskt när man kör 40km/t nedförsbacke i tunneln och då köra mot sån skylt.

Hittade bilderna från Fjordgård välkommen till fatbikers :) Det har jag aldrig sett, till och med i cykelholland inte. Men jag cyklar nästan aldrig i städer, så kanske de finns där ändå.

IMG_20180811_164310_864.jpg

IMG_20180811_164306_897.jpg

Ocj jo, jag har mycket grejer med mig. Men det är bara båten, flytväst och paddeln som ser stora ut :)
Jag valde den här gången sidoväskor och pakkethållare för att Norge har mycket asfalt, samma sak sträckan Finland till Norge (Karesuendo-Treriksröset och då till Senja). Så då behövs inte riktigt bikepacking, det är inte så mycket jobbigt offroad jag tänker göra.

IMG_20180811_182041_697.jpg

Har Carradice Super C framväskor som bakväskor (om det syns på bilden). Mycket fint, vatten- och fatbikeproof och snygg tycker jag. Och på gaffeln en Blackburn cargo cage, tycker den är bättre än en Salsa anythingcage. Salsa AC är stort utan väskan, den sticker ut och det kan vara lite jobbigt när jag får skjuts. Och den stora fördelen av BB cage är att det är lätt att sätta på en extra flaskhållare. Hoppas det syns på bilden vad jag menar.

IMG_20180811_182259_583.jpg

IMG_20180811_182334_899.jpg

Fortfarande så ccolt. Jag börjar jobba imorgon och detta ger lite energi till att dagdrömma lite :) Så man inte fastnar på jobbgrejen dvs.

Om du får uppskatta , i procent , hur stor del av tiden som du är ute känner du "Va fan håller jag på med?" eller liknande...dvs där du hellre legat i en varm säng och kollat på netflix (typ). Är nyfiken bara :)

geologen sa:
Lite nyfiken på hur du hanterar fästingar. Kollar och plockar du varje dag?
Jag har aldrig en fästing, tror inte dem finns i norr Sverige , Finland och Norge. Inte heller i mitten av Sverige, för jag har aldig fått en. Men jag har för säkerhet skull en Tick 1 med mig (stål, inte den av plast). https://m.clasohlson.com/se/Fästingplockare-Tick-1/34-693

Mini_me sa:
Om du får uppskatta , i procent , hur stor del av tiden som du är ute känner du "Va fan håller jag på med?" eller liknande...dvs där du hellre legat i en varm säng och kollat på netflix (typ). Är nyfiken bara :)

Nästan aldrig. Ibland när det är jättekallt i vintern (under -25) och jag fryser nästan ihjäl då kan det vara lite jobbigt. Men jag vet när jag ligger i sovsäcken trygg i tältet då är allt bra igen, så då är det bara kämpa vidare. Det är den stora friheten och den vackra naturen som alltid vinner. Egentligen mycket enkelt :)

IMG_20180811_164242_325.jpg

Fick skjuts till Junkdalen, mycket fint för då slapp jag mycket norsk asfalt och tunnlar. Vädret skulle vara dåligt var jag var (Saltstraumen/Lofoten), mycket hård vind och regn. Så nu tänker jag cykla till Arjeplog för där finns en grusväg till Piteälven och undrar om det går att paddla älven till E45 ? Alltså från Tjieggelvas till Vuolvojävrre och kanske lite mer (vill cykla till Jokkmokk). Nån som vet om det går? Har googlat lite men hittade inte mycket info (och det är svårt att googla när det finns inget nätverk).

Jag hoppar på cykeln igen. Vet inte när det finns nätverk igen så det kan ta en stund när jag svarar!
Hoppas ni får det bra :)

Yonna sa:
Så nu tänker jag cykla till Arjeplog för där finns en grusväg till Piteälven och undrar om det går att paddla älven till E45 ? Alltså från Tjieggelvas till Vuolvojävrre och kanske lite mer (vill cykla till Jokkmokk). Nån som vet om det går? Har googlat lite men hittade inte mycket info (och det är svårt att googla när det finns inget nätverk).

Osäker på övre delen, det är länge sen jag var där (och fiskade), men en bit uppströms E45 ligger Trollforsarna, en serie lite mer utmanande forsar och fall, så dessförinnan är det nog bra att kliva iland så du inte hamnar i paltvalsen. :)
https://www.forsforaren.se/piteaelven-trollforsarna-i-norrbott

Senja är grymt btw, jag var där i vintras. Kallt som fn med ishavsvinden i februari, men vackert och öde den tiden.

Bilagor

• 28575572_10156263085126564_2224273874344211013_n.jpg
    28575572_10156263085126564_2224273874344211013_n.jpg
    114.3 KB · Besök: 107
  • 28467680_10156263084276564_1812453383969766129_n.jpg
    28467680_10156263084276564_1812453383969766129_n.jpg
    75 KB · Besök: 156
Kan bara instämma! Fan va grannt Yonna.

Båt-delen, jag gissar på backslaget, båtens ”växellåda” även om den såg lite stor ut på bilden.

Tjeggelvas har jag fiskat i... Arjeplog har jag besökt några gånger när vi bodde i Långviken & fiskade i Storavan.... fiskade även i Hornavan, det är nice där uppe!!!

Ser fram emot framtida reportage!

Tack igen för fina svar :)

Domestique sa:
Osäker på övre delen, det är länge sen jag var där (och fiskade), men en bit uppströms E45 ligger Trollforsarna, en serie lite mer utmanande forsar och fall, så dessförinnan är det nog bra att kliva iland så du inte hamnar i paltvalsen. :)
https://www.forsforaren.se/piteaelven-trollforsarna-i-norrbott

Senja är grymt btw, jag var där i vintras. Kallt som fn med ishavsvinden i februari, men vackert och öde den tiden.

Jässes vad vackra bilder! Det får vara förbjuden i den här tråden för nu vågar vi vanliga människor aldrig posta längre våra stackars bilder! ;)

Och tack för tipset du Domestique. Fick samma råd från nån som bor där; det var några forsar som var inte så roligt och han sa att det var mycket svårt att komma på vägen igen. Omöjligt med en cykel, sa han.
Så jag cyklade tillbaka och tog en annan grusväg, till Moskosel och då upp till Jokkmokk. Har paddlat nånstans, tror det måste vara Skelefteälven eller Laisälven. Många sten iaf, ska skicka en annan gång några bilder :)

ensamvarg sa:
Båt-delen, jag gissar på backslaget, båtens ”växellåda” även om den såg lite stor ut på bilden.

Tänkte också det, för vad skulle det vara annars? Det är bara så stort för en växellåda. Men i Holland hade vi gamla skeppsmotoren i de fartyg var jag bodde (1- men också 3cylindermotoren som man startar med luft och är större än jag) och dem hade ofta också jättestora växellådor. Vi kallade dom grisar, feta grisar. Och det som ligger i sanden ser ju ut som en stor och fet gris, eller hur? Kanske det var ett holländskt skepp med en Kromhout långsamdieselmotor :)

Börne sa:
Tjeggelvas har jag fiskat i... Arjeplog har jag besökt några gånger när vi bodde i Långviken & fiskade i Storavan.... fiskade även i Hornavan, det är nice där uppe!!!

Ser fram emot framtida reportage!

Tack du Börne!
Jag är tyvärr inte bra med skriva en riktig RR, jag ofta bara svarar på nåt ni undrar eller jag följer trådens väg. Och att skriva RR efteråt är tråkigt att läsa tycker jag. Då blir det 'jag cyklade från A till B, regn, sol, tält, cykel och det var kul'. Vad jag väl kan göra är att dumpa några bilder :)

Jag fick förresten några PM med frågor om fatbikes fixie framhjul, och lat som jag är vill jag förvissa till tråden var jag skrev lite mer om detta. https://happyride.se/forum/read.php/1/3388568/3388568#msg-3388568 Då slipper jag skriva samma ord.

Fick i den där tråden också tipset att köpa en Surly Tuggnutt kedjespännare och det funkar mycket bra! Och kul som ölöppnare :)

448410203_115779.jpg

Här en bild av surlys Tuggnut ..

439633276_352570.jpg

.. och en bild av de två 'bakhjulen'.
Jag får förresten ofta frågan vad det är för konstigt framhjul och ofta kommer då deras egna svar: "Jaha, du kan köra med två kedjor! En på bakhjulet och den andra på framhjulet! Smart!" :)

Ska senare idag posta några bilder!

Väntar med spänning på bilder på tvåkedjad fatbike :)

Men hon som cyklade till sydpolen körde väl 2WD fatbike, men med kardan då.

Jag skulle försöka göra en del research i förväg, om möjligt googla var det finns fina sträckor att paddla, och var forsarna och kraftverken finns ... Sen cykla mellan fina paddel bitar.
Det fanns en länk ovan, en annan är kanotguiden.com.
Inte så kul att komma runt kröken i en raft med cykel och packning och komma på en massa forsar, och med ogenomtränglig skog & sly & sten & myrar på båda sidor, med långt till väg .....
Fina bilder !!

Haha, ni är skatjes! (som vi säger på amsterdamska). Härliga skatjes :)

Jag är i Jokkmokk nu, yes! Hoppas det finns nån butik som kan kolla cykeln för den växlar dåligt fram. Den vill inte gärna växla från den stora klingan till den lilla, det tar lång tid (med hemskt ljud) och det är inte roligt när man cykla uppförsbacke. Att växla från den lilla till den stora klingan, då ramlar ofta kedjan mellan den stora klingan och bashguard. Och då stannar cykeln plötsligt, och ibland sitter kedjan så jävla kläm att jag får lossna bashguard skruvarna. Stackars fattie, han har inget lätt liv med mig, han får så ofta många hårda smäll ..

Men mycket fint att vara i Sverige igen. Norge är jättevackert men ändå var jag lite hemsjuk till svenska skog, sjöar, lugna vägar, röda hus och framförallt till billiga köttbullar. Fan vad är Norge dyrt! Kul att man kan ta ut svenska, norska och finska pengar men pengarna försvinner snabbt som fan.

IMG_20180811_145230_124.jpg

Jag levde mestadels av sylt (köpt i sverige), bröd (50kr!), noodles och vatten. Ibland smakade vattnet lite salt, men det är bättre än fårskit för fåren skiter överallt. De måste skita mer än renar för deras skit ser man ju inte så ofta.
Och ibland fick jag nåt gott att äta från en snäll person, som den här härliga yoghurt-sjoklad-nötter-kakan (om ni ser den i mitt stora kök):

IMG_20180811_182240_676.jpg

Rekommenderas! Ska försöka göra några själv när jag har tid och ett kök.

IMG_20180816_192806_189.jpg

Mer bilderna kommer! Men först laga lite mat och tvätta olja från händerna :)

Yonna sa:
Jag är i Jokkmokk nu, yes! Hoppas det finns nån butik som kan kolla cykeln för den växlar dåligt fram. Den vill inte gärna växla från den stora klingan till den lilla, det tar lång tid (med hemskt ljud) och det är inte roligt när man cykla uppförsbacke. Att växla från den lilla till den stora klingan, då ramlar ofta kedjan mellan den stora klingan och bashguard. Och då stannar cykeln plötsligt, och ibland sitter kedjan så jävla kläm att jag får lossna bashguard skruvarna. Stackars fattie, han har inget lätt liv med mig, han får så ofta många hårda smäll ..

Har du kanske sparkad sned framväxel? Titta om plåtar ligger parallellt med kedjan, annars justera (vrida växeln rund ramröret, behövs att lösa en skruv som håller växeln fast där, låta inte växeln glida upp eller neråt, bara att rotera). Sedan (eller direkt om den inte ser sned ut) justera med två små skruvar (troligen på toppsidan av framväxel), växla till större kedjehjul och sedan dra åt den högre skruv tills växeln börjar röra sig inåt. Justera i rätt läge. Sedan växla till mindre kedjehjul och lossna lite vänster skruv om växelns inre plåt tar i kedjan.

Ungefär så här, mer komplicerad att beskriva än att utföra känns det. :)

EDIT: Om du har fortfarande samma framväxeln som vår på cykeln när den hade 3 kedjehjul, då har troligen högre skruv ingen verkan (bottnar tidigare än den kan påverka växeln) och läge på större hjulet beror på längden av vajern bara. Då kanske hoppade vajerhölje delvis ut någonstans eller nåt sånt och vajern är "för kort" nu? Hittar du ingenting konstig, då kan du chansa att bara lossna vajern lite (vid växelreglage).

Senast ändrad:
Hej, tack du snälla Martin, det är inte lätt att beskriva vad man kan göra med en fel framväxel och då också till en yonna som förstår bara hälften av det konstiga svenska språket, men du har iaf lyckats, det var mycket tydligt! Ska imorgon kolla en gång till växeln (har skruvat lite för några dagar sen men det hjälpte inte). Men din 'edit' har jag inte försökt, har inte tänkt på detta, men det låter som det kan vara problemet. För det känns att vajern är för kort, det går iaf svårt att röra växelreglare (eller vad den heter, shifter menar jag).
Hoppas det funkar att lossna vajern lite för tror att sträckan Jokkmokk- Porjus är lite jobbigt med en fattie och en fel framväxel.
Tack för tipset!

Ja, det later trolig, växeln går emot övre stoppskruven (därför hård att växla), men den samtidigt förhindrar inte rörelse tillräckligt och kedjan hoppar över. Det är förresten inte skriven på det bästa sätt i mitt föra inlägg, man skulle inte dra den högre skruv för hård mot spänd vajer, går det inte lätt, då er det dags att lossna själva vajern.

Ett försök med bättre råd (hoppas jag). Lossna båda stoppskruvar först, justera vajerlängd så att växeln ligger precis rätt på det större kedjehjul, ställa in högre stoppskruven liten bit före läget där den börjar ta i växeln, växla ner till mindre kedjehjulet och justera med vänster stoppskruven att växeln ligger rätt över kedjehjulet.

Håller tummarna, det är alltid trevligare när tekniken funkar som den ska.

Okej, det ska jag göra imorgon, och läsa dina ord en gång till för det är lite för sent för mina tröttna ögon och hjärna (eller är det röda vinet?)
Tack igen du Martin!
Ska nu försöka posta några bilder ..

Tillbaka
Topp