Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Bikzz sa:
Watch out. Yonna har nog tagit en massa Whiskey again !!

Nejnej, inte alls. Kände mig lite förkyld så vad gör man då innan man cyklar till den mest blåsigaste fjällen i Sverige? Japp, man sover i en varm säng och äter vitaminer. Och jag hade tur för ICA hade rea. Två kilo nektariner för 20kr, ett kilo eko morötter 6kr, fem avokado för billigt, två tubes vitC brustabletter nästan grattis, samma sak för rucola, en liter vanilj yoghurt och bananer!
Men nu är det sak att äta upp allt innan jag hoppar på cykeln igen för det går ju aldrig att ta med. Och det är imorgon, och det är inte lätt, burppp. Behöver också kissa varje 15minuter för brustabletter frågar mycket vatten.

Så jag brusar av alla goda vitaminer, och har bara 13 nektariner kvar, och mycket mer ..

Känner mig inte längre förkyld men nu är det magen som är liite illa ..

Grönsaker behövs också, det tar kanske en eller två veckor innan jag äter bra igen. Ska leva nästan bara på musli och vatten (och vad jag kan ta med de första dagarna).
Rucola åt jag förresten med en tomat och potatissallad, det hade jag också köpt :)

weldion sa:
Yonna sa:
Efter Storfjället, Marsfjällen, Blåsjön, Jorm, Gäddede och norska fjäll igen vill jag cykla till Strömsund och då vet jag ännu inte vilka vägar jag ska ta. Vill iaf paddla några vackra älvar. Så om nån har ett bra förslag, gärna!
Du kan cykla från Gäddede in i Norge igen och cykla Norli, Sörli, Valsjöbyn och ner till Skärvången och sedan genvägen ner till Föllinge, ta Storgatan upp mot Mörtsjön och dammen över till Laxviken för att sedan cykla vidare mot Laxsjö, Flykälen, Strömsund. Finns massor att se längs vägen där och en del paddelvatten. Frukost en klar dag i Laxviken är hur kanon som helst.
Det går ju att gena över Ålåsen, så man kommer öster om Hotagen. Färre bilar längs den vägen.

Ska kolla på kartan nu, låter vackert! Tack för tipsen!

Speciellt för ForesterGuy; ingen rök utan eld :)

IMG_0553.JPG

Mycket god, tack! Framförallt på rågkusar, tomat och ost. Flamin' hot!
Hoppas du ser nåt på bilden, annars kan jag ta en till .. vänta bara ...

Påtal om Hotagen, hovden och laxsjön.

Skjuten längs vägen från föllinge upp mot dammen.

Screenshot_20180824-164426.png

Såg en annan, betydligt större i somras när jag var däuppe.

Så jag tycker definitivt du ska cykla det hållet, men med något osmord kedja :)

oj stackars björn :(

men nu ska jag säkert cykla där, med stor oväsen eller vad det heter på svenska, så de jävla jägaren blir mycket sura på mig :)

Bra att du säger, jag glömde nästan att tacka också Mikael!
Han jobbar som cykelmek på Sportringen i Vilhelmina och när jag frågade om han ville kolla min cykel för det var når fel på framväxeln sa han omedelbart 'kom in, jag ska fixa det'. Butiken var stängt för det var kväll men det spelade ingen roll för honom. Han fixade cykeln och dessutom var det gratis, mycket snäll :)

IMG_0556.JPG

Så här ännu mer reklam, om ni är nånsin i Vilhelmina och behöver cykelhjälp: Mikael på Sportringen! :)

Tack Goran :)
Visste inte vad udda betydde, trodde 'udda tal' eller 'ojämnt'. Men googlade lite och hittade 'uddakavaj; plagg som inte ingår i en kostym', så nu tror jag att det är nåt positivt :)

Idag pratade jag med sju personer och fick sju gånger samma frågan. Inte de vanligaste frågorna såsom: 'är cykeln inte jätte tung?' eller den typiska kvinnofrågan 'är du inte rädd för björn, vargar, spindlar och män? Näj, idag var den viktigaste frågan: 'är den en battericykel?'
Kanske ser jag ut som en gammal tant (man blir ju äldre varje dag) eller har man inga elcyklar här och vet man därför inte att uppförsbacke med en fullastat elfatbike kostar mycket energi och då måste den ladda upp några gånger per dag och det kan ju inte i skog och fjäll? Eller missar jag nåt, gammaldags som jag är med min trampcykel?

Hur mycket energi/watt är det egentligen att cykla tex från Saxnäs till Stekenjokk med en 16kg fattie, 4" Nate däck och 15kg packning för en 60kg kvinna? Och vad är skillnaden när det är inte på asfalt men tex på grus (för det är ju varför man ha en fetcykel)? Hur räknar man ut, nån som vet?

IMG_0557.JPG

Senast ändrad:
Yonna sa:
Hur mycket energi/watt är det egentligen att cykla tex från Saxnäs till Stekenjokk med en 16kg fattie, 4" Nate däck och 15kg packning för en 60kg kvinna? Och vad är skillnaden när det är inte på asfalt men tex på grus (för det är ju varför man ha en fetcykel)? Hur räknar man ut, nån som vet?

Svårt att räkna på, men om vi antar att du efter allt cyklande är hyfsat vältränad, så är väl 150-160 W i snitt tänkbart för 6-7 mils cykling. Vet inte hur snabbt det kan tänkas gå, men säg fyra timmar rulltid, med tanke på höjdmeter också. Då blir energiförbrukningen i närheten av 2300-2500 kcal.

Yonna sa:
Tack Goran :)
Visste inte vad udda betydde, trodde 'udda tal' eller 'ojämnt'. Men googlade lite och hittade 'uddakavaj; plagg som inte ingår i en kostym', så nu tror jag att det är nåt positivt :)
I detta sammanhang betyder udda ungefär detsamma som ovanligt. Jag har i alla fall inte sett några andra berättelser om megalånga turer med "båt” och fatbike på detta forum. ;-)

Ska svara i etapper igen! Hoppas ni säger ingenting tillbaka för annars blir det för mycket för mig nu :)

geologen sa:
Svårt att räkna på, men om vi antar att du efter allt cyklande är hyfsat vältränad, så är väl 150-160 W i snitt tänkbart för 6-7 mils cykling. Vet inte hur snabbt det kan tänkas gå, men säg fyra timmar rulltid, med tanke på höjdmeter också. Då blir energiförbrukningen i närheten av 2300-2500 kcal.

Vet inte hur du räknar ut, men om jag förstår rätt är det cirka 600kcal per timme (om det är bara 4 timmar)? Nu är jag ingen snabb cyklist men jag orkar iaf cykla mer timmar/mil per dag så det är ändå många kcal.
Ska fördjupa mig mer i teorin när det finns mer tid (när jag inte cyklar), vet bara praktiken och det är att jag äter som en häst och aldrig blir tjock. Skulle vara kul att ha mer fetreserv, då kanske orkar jag cykla längre/bättre.

Egentligen vill jag försöka träna lite mer 'offroad', därför tänkte jag på 29+ hjul i fatbiken eller på en ny 29cykel. Det går ju snabbare och då slutar jag kanske inte som sista i en inte-fatbike-offroadrace.

GoranS sa:
I detta sammanhang betyder udda ungefär detsamma som ovanligt. Jag har i alla fall inte sett några andra berättelser om megalånga turer med "båt” och fatbike på detta forum. ;-)

Jo, jag tycker också att det är mycket konstigt, vad gör de andra happycyklisterna, bara bygga cyklar och pendla tråkigt till jobbet varje dag? ;)
Jag saknar också kvinnor här, eller inte saknar men det är lite konstigt att det finns så få. Nu läser jag inte så många trådar så kanske har jag missat några. Jo, jag läste nån tråd en gång, eller läste bara en sida för det var så mycket snack om ingenting (typ a la Facebook) och det var en kvinna (förmodligen i menopaus). Har ni killar skrämt bort kvinnliga cyklister/äventyrier eller var finns dem?

ForesterGuy sa:

Kul!
Konstigt en vit älg (ser inte naturligt ut) men också vackert. Men egentligen är jag inte så förtjust i videos av arga älgar, tycker mer om mjuka norska får ..

image.jpg

.. eller nyfikna renar ;)

IMG_0507.JPG

Men de här är också bra:

IMG_0587.JPG

IMG_0588.JPG

Förresten, jag ser många döda renar längs vägarna nu, många är uttorkat, som mumier.

IMG_0503.JPG

IMG_0504.JPG

Också i skogen finns många skelett och skallar:

IMG_0572.JPG

IMG_0520.JPG

IMG_0522.JPG

Och de hänger i träden:

IMG_0592.JPG

Tillsammans med den här konstiga ugglan:

IMG_0585.JPG

Hittar också många döda cyklar ..

IMG_0576.JPG

IMG_0430.JPG

Även gamla .. vad är det här .. snöplogar?

IMG_0577.JPG

IMG_0578.JPG

Och ibland finns det stora hål i vägarna, lyckligtvis har jag inga skinnywheels :)

IMG_0581.JPG

Och lyckligtvis är det nu höst 2018!

IMG_0568.JPG

I Jokkmokk hittade jag stora korvar, med min smala midja går det utmärkt att dansa rockringar med :)

IMG_0513.JPG

Och dem har Akkats kraftstation förstås, om jag har läst rätt är det 600 gigawattimmar per år.
Så har en 'visa din cykel vid en kraftstation bild' :)

IMG_0516.JPG

Och så har jag ännu mer hundratals bilder :)

Att det finns en skaplig mängd trådar på happy med mycket snack om ingenting är förvisso sant. I sig vet jag dock inte om det är något som är utmärkande manligt. Generellt sett är det nog betydligt fler män än kvinnor som har cykling som hobby/fritidsintresse, vilket gör att det inte är så överraskande att fler män än kvinnor skriver i trådarna här. Varför det är fler män än kvinnor som gillar att cykla i annat än rent transportsyfte är för mig den intressanta frågan och en fråga jag inte har något egentligt annat svar på än traditionens makt. Jag inbillar mig att det är tuffare att börja med något där man tillhör en minoritet, t.ex. att vara kvinna i en mansdominerad miljö eller vice versa.

pröva bara inte hemgjord shake gjord med mixer som har knivar. slår sönder kärnorna, det blir vassa partiklar och smake är sur-besk. rör ned bären varsamt..

Yonna sa:
geologen sa:
Lite nyfiken på hur du hanterar fästingar. Kollar och plockar du varje dag?
Jag har aldrig en fästing, tror inte dem finns i norr Sverige , Finland och Norge. Inte heller i mitten av Sverige, för jag har aldig fått en. Men jag har för säkerhet skull en Tick 1 med mig (stål, inte den av plast). https://m.clasohlson.com/se/Fästingplockare-Tick-1/34-693

Nu börjar Hyalommafästingar dyka upp i Sverige också...
http://www.smp.se/nyheter/ny-jattefasting-i-sverige/

Bilagor

• hyalomma.jpeg
    hyalomma.jpeg
    11.4 KB · Besök: 197
Kunde inte svara tidigare för det är nästan aldrig täckning i fjällen, men nu går det bra, hoppas jag, så för säkerhetskull ska jag svara i etapper igen :)

GoranS sa:
Generellt sett är det nog betydligt fler män än kvinnor som har cykling som hobby/fritidsintresse, vilket gör att det inte är så överraskande att fler män än kvinnor skriver i trådarna här. Varför det är fler män än kvinnor som gillar att cykla i annat än rent transportsyfte är för mig den intressanta frågan och en fråga jag inte har något egentligt annat svar på än traditionens makt. Jag inbillar mig att det är tuffare att börja med något där man tillhör en minoritet, t.ex. att vara kvinna i en mansdominerad miljö eller vice versa.

Jo det har du rätt i, det glömde jag.
Hoppades bara att det fanns mer kvinnliga happyriders som är inte så rätt för lite uteliv och äventyr, såsom KarinP, hon är ju väldigt tuff!

Jag möter förresten ofta kvinnliga backpackers i fjällstugor och vandrarhem. De reser ofta ensam och det är alltid kul att träffas, blir ofta mycket skratt och prat, härliga kvinnor. De bryr sig inte om smutsiga kläder, sönderbrutna naglar, myggbet etc, de vet också att det är slöseri med tid att pumpa upp och kamouflera kroppen för efter 40år blir det ändå rynkor och tepåsetuttar. Så ingen kris och whatever :)

ForesterGuy sa:
Testa hjortronshake ifall du cyklar förbi Max. Smarrigt!

Vet tyvärr inte var närmaste Max är, men tror imte här i fjällen. Hur mycket kostar det egentligen (om hjortron är så dyra), kan en fattigfatbiker betala detta, annars cyklar jag för JanLul (vet inte ordet på svenska, JanSnopp eller JanMedDetKortaEfternamnet?)

Men det här är också gott; vaniljkräm (okej det hade jag inte men vaniljyoghurt duger också) och skivar banan på hembakad tunnbröd! Gör inte för mycket yoghurt annars blir brödet för mjuk. Och då är det bara att rulla upp och proppa snabbt i munnen :)

IMG_0646.JPG

IMG_0647.JPG

Eller rågkusar med avokad, lite grillkryddor och flamin'hot mjukost , mjummmjummm

IMG_0724.JPG

IMG_0725.JPG

IMG_0723.JPG

Men utsikten spelar också en stor roll och att man är alltid hungrig i fjällen :)

Senast ändrad:
Vill egentligen posta några bilder men dem kommer senare. Vill först gärna berätta att man möter så mycket snällt folk när man reser på det här viset. De vill gärna hjälpa, även om man behöver inget hjälp.

Det var riktigt kallt så högt upp i fjällen, solen sken ofta men det blåser alltid kallt där. Så jag hade alla mina kläder på mig (bl annat tre byxor och min varma surly mössa) men hade inga handskar med mig. Trodde det behövdes inte i augusti, dum förstås. Så när jag mötte ett gammal par (spanska pensionados med en stor husbil) och kvinnan såg mina blåa händer, sprang hon snabbt in i bilen och kom ut med orden: 'Här, dem får du ha, handmade samiska handskar! De är för barnbarnet men vi köpte två par.' När jag såg handskorna sa jag spontant 'OJ FYFAN!' men kvinnan trodde att det var nåt svenska för 'Olala muy bien!' för hon såg mycket belåten och nöjd ut, lyckligt att hon kunde hjälpa en stackars cyklist med en båt. Dessutom fick jag välja färgen: vinröd eller lilarosa. Så jag kunde inte tacka nej och därför cyklar jag nu med jättevackra prinssessa handskar ;)

IMG_0660.JPG

Så om ni ser nån med jävladumma handskar på en fatbike, då är det jag.
Men det var mycket snällt av henne, och jag måste erkänna: dem är ju varma :)

Vackraste är förstås de två små mjuka bollarna:

IMG_0655.JPG

Om jag rullar ut dem så att håret är på insidan är dem ännu vackrare, eller hur:

IMG_0659.JPG

Men då är det svart att växla och det behövs förstås i fjällen:

IMG_0657.JPG

Bilderna är förresten på en vackert fjällsjöstrand. Det ser ut som öken ..

IMG_0650.JPG

.. men det är det inte :)

IMG_0652.JPG

Örjan Lax sa:
fhloston sa:
Åh vad underbart. Snygga vantar!
+1

Nää, det menar ni inte :)

Har några bilder från fjällen där: cyklade från Vilhelmina till Stekenjokk, hit och dit till Fatmomakke, Marsfjällen och ännu mer fjäll och då till Gäddede via några omvägar.

Vildmarksvägen upp till Stekenjokk var ingen alls ett problem, trodde att sista mil skulle vara lite jobbigt med den tunga fattien men det gick utan pushbiking. Sträckan Ankarvattnet - Stora Blåsjön var jobbigare tyckte jag, det gick inte utan några svettiga pauser.

Men det är mycket vackert fjäll där uppe och många imposanta vattenfall och forsar. Och det är ett riktig fatbikeparadise, härligt att trampa där, jag kommer säkert tillbaka igen.

IMG_0771.JPG

Visa din cykel vid en stengubbe bild :)

IMG_0776.JPG

Som sagt, en riktig fatbikeparadise (med lite höstfärger).

image.jpg

Det är bara ibland några meter besvärligt, även med breda däck ;)

IMG_0775.JPG

IMG_0783.JPG

IMG_0784.JPG

Den sista sommarblomman.

IMG_0778.JPG

Renar är svårt att se i det enorma stora landskapet.

IMG_0779.JPG

Renslakterier finns där också:

IMG_0773.JPG

image.jpg

Trodde det var ett vindskydd, skönt att tälta där i lä och koka kaffe under taket. Så hopppp i galoppp till vindskyddet.

image.jpg

Men nej, det var ett utedass, ett tvåpersons. Det är förstås mysigt att bajsa tillsammans, framförallt med vackert fjällutsikt. Bara liiite konstigt att den står mitt i fjällen, där är ju ingenting.

image.jpg

Jag kollade förstås om det fanns bajs i och jo det fanns, men det såg jättegammal ut, måste vara urbajs för i fjällen tar det lång tid att nåt försvinner.

IMG_0777.JPG

Blåbär växer nästan överallt, den är så tuff. De växer här utan löv, bären ligger direkt på marken för klimatet är för jobbigt. Det är också otroligt att det finns om några månader sju meter hög snö.

Tyvärr bygger man på Stekenjokkplatån en damm och några vägar runtom dammen. Vet inte riktig vad det betyder för fjäll och djur men kan tänka mig att det är hemskt.
Mötte en kille som bor där i trakten och han skällde på 'de fjantiga feta sydlänningar som sitter hela livet inne i betonghus vid dator och tv, kör bil till närmaste matbutik (2km), jämrar och gnäller när det är plus 5grader, ökar elements värme ännu mer, de bara konsumerar och struntar i vad det betyder för naturen och miljön'. Jag (lyckligt med mitt skogstrolllivet) skällde med honom, för det gör man när man står mitt i fjällen och ser att det byggs en ny damm. Det gör ont.

image.jpg

Man får inte vara på dammen, och om man undrar hur det ser ut bakom vägbommen:

image.jpg

.. bara tråkigt och död grus ..

image.jpg

.. och en bro.

IMG_0780.JPG

IMG_0781.JPG

IMG_0782.JPG

IMG_0785.JPG

överraskande bra mobiltäckning eller kör du satellit?

tycker det är bra att du väcker frågan om att folk diskuterar skit/inget haha, kolla ratiot på RR jämfört med "vad ska jag köpa" trådar tex...
betydligt högre utväxling i cykelnöje om man vet/hittar bra terräng och stigar, kontra cykelmärke!
ett problem är kanske att dom bästa stigarna vill man gärna hålla hemliga av olika anledingar, för att inte reta upp "ortsbor"

scottmtb sa:
inte blåbär , Odon
Oj det visste jag inte. Dem smakade som blåbär, kanske lite mer vattigare och man får inte så blåa fingrar men ändå lika. Lyckligtvis är dem inte giftiga för jag åt många. Tack för info, man blir allt smartare så :)

konken sa:
överraskande bra mobiltäckning eller kör du satellit?

I ett vandrarhem :) För 180kr får man en varm säng, tvättmaskin, dusch, wifi, ett stort kök och kan man ligga i soffan hur länge som helst. Efter nåt tjat lyckades det också att gömma fatbiken inne på ett trygg ställe och var ingen kan se honom, så jag slipper också uppmärksamhet. Härligt! Och nu äter jag mig runt och fet med härliga dåliga saker :)

Jag har också fuskat, ännu härligare. Planen var att cykla från Gäddede in i Norge igen och då längs Hotagsfjällen och på inte-asfaltvägar till Strömsund och Östersund. Många mil (30) och några dagar. Men jag var trött efter fjällen, det skulle också blåsa och regna, och jag hade ingen lust i några dagar upp-och-nedcykling på en tung fatbike. Jag träffade också två trevliga belgiska kvinnor med en speciell ligcykeltandem. Det var kul att prata i mitt eget språk igen (okej, belgiska är inte helt samma som holländska men det går ju mycket bra) och då insåg jag plötsligt att jag saknade trevligt sällskap, och några dagar ensam igen i kallt och blött fjäll&skog lockades inte alls. Så jag tog bussen igen :)

I Gäddede finns förresten det här:

image.jpg

image.jpg

Världens största snöskoter :)

image.jpg

För att inse hur stor den är (en fatbike är ju också stort):

image.jpg

Jag delar rummet med tre snarkande killar, nu kan jag sova nästan överallt och när jag vill, men en av de snarkare är som en elefant. Jösses vad ett ljud producerar han, som om han blåser på en trumpet. Nu är de på skateäventyr så han får vara en trött elefant men jag har nog av konserten och längtar till skogen igen :)

Vet inte säkert om det heter skating vad de gör, men jag har iaf stor respekt för dem. Och om man ser deras muskulösa kroppar vet man nog: cykling är ingenting, det är skrattretande jämför med skating!

Här en bild av deras grejer i korridoren, kallar man det skating på svenska?

image.jpg

image.jpg

Jo men de funkar inte så bra, har bara några linor ock krokar. Nästa gång vill jag försöka ta med ett riktig spö och plastmat eller vad det heter på svenska (mitt svenska fiskordförråd har bara två ord: krok och lina). Vill gärna kunna kasta och dra in linan (plus de tjocka fiskarna) men vet inte säkert om det går att ta med riktiga fiskgrejer.
Men det är underbart att kunna fiska när man är lite hungrig (okej det behövs fiskekort men det struntar jag i, jo mycket dåligt men även det struntar jag i).

Tillbaka
Topp