Fairlight Faran/Strael/Secan

Låter ju nästan som det är en Strael 4.0 du ska ha @n3wton ?

Men som jag skrev tidigare - för mig är det ingen ersättare för en gravel. Det fick funka som nödlösning på resa, men ska man köra på grövre grus och med packning blev det alldeles för lite luftkammare för mig med Thundero 36 som svällde till runt 39.

Låter ju nästan som det är en Strael 4.0 du ska ha @n3wton ?

Men som jag skrev tidigare - för mig är det ingen ersättare för en gravel. Det fick funka som nödlösning på resa, men ska man köra på grövre grus och med packning blev det alldeles för lite luftkammare för mig med Thundero 36 som svällde till runt 39.
Jag vill äta kakan och ha den kvar, ju. 42 mm är skall-krav och under det är cykeln obrukbar till det jag ska ha den till. Annars gillar jag tanken på att köra racer på grus! Vet att det är ett skjutreglage som kan dras för långt, men jag tycker att Croix de Fer var EXTREMT nära optimala lösningen redan för sisådär 10-15 år sedan eller vad det är nu (mina är av årsmodell 2014-15), men med några få yttepyttiga millimeter däckutrymme för lite och en gaffel som är lite för ful (och med styrrör i alu...). Är ute efter provcykling för att se om Fairligght lyckats behålla snärten trots däckutrymmet och skallen från marknaden om "mer mer mer".

Någon som har en Secan i 56R eller T och kan tänka sig låna ut den för en kort provcykling i Göteborgsområdet? 58R skulle nog också fungera, om styret är slammat.
Jag har beställt en custom-ram vars mått liknar en Secan i 56T. Lite slackare och längre kedjestag. Jag hoppas få ramen i november. Om du pallar att vänta så länge så går det nog att ordna.

Visste väl redan om det, men vid lite geojämförelser så ser man att en Secan är en Croix de Fer med väldigt små justeringar. Det mest uppenbara är kortare sadelrör, vilket ju gäller alla moderna ramar. För mig som sitter högt och har styret lågt blir den enda effektiva förändringen att det blir sämre plats i framtriangeln.

I övrigt är kedjestagen lite längre. Det är till stora delar där som Croix de Feren blir en racercykel tror jag. Men Secanen får längre till följd av däckutrymmeskraven, såklart (dvs det som gör att jag eventuellt ogillar den). Sen har den också lite lite annorlunda geo i framänden som gör att cykeln blir yttepyttelite flackare och får längre hjulbas. Bra på några sätt, dåligt på andra... Fullfartsös på grovt grus blir säkert lite bättre, men karaktären lär bli aningens plattare i upplevelsen. För mig som ofta försöker cykla så fort det går men där det aldrig är viktigt på riktigt, så är det inte nödvändigtvis bättre med högfartsegenskaper på grovt grus.

IMG_2798.webp

Tillbaka
Topp