Örjan Lax sa:
fhloston sa:
Åh vad underbart. Snygga vantar!
+1
Nää, det menar ni inte :)
Har några bilder från fjällen där: cyklade från Vilhelmina till Stekenjokk, hit och dit till Fatmomakke, Marsfjällen och ännu mer fjäll och då till Gäddede via några omvägar.
Vildmarksvägen upp till Stekenjokk var ingen alls ett problem, trodde att sista mil skulle vara lite jobbigt med den tunga fattien men det gick utan pushbiking. Sträckan Ankarvattnet - Stora Blåsjön var jobbigare tyckte jag, det gick inte utan några svettiga pauser.
Men det är mycket vackert fjäll där uppe och många imposanta vattenfall och forsar. Och det är ett riktig fatbikeparadise, härligt att trampa där, jag kommer säkert tillbaka igen.
Visa din cykel vid en stengubbe bild :)
Som sagt, en riktig fatbikeparadise (med lite höstfärger).
Det är bara ibland några meter besvärligt, även med breda däck ;)
Den sista sommarblomman.
Renar är svårt att se i det enorma stora landskapet.
Renslakterier finns där också:
Trodde det var ett vindskydd, skönt att tälta där i lä och koka kaffe under taket. Så hopppp i galoppp till vindskyddet.
Men nej, det var ett utedass, ett tvåpersons. Det är förstås mysigt att bajsa tillsammans, framförallt med vackert fjällutsikt. Bara liiite konstigt att den står mitt i fjällen, där är ju ingenting.
Jag kollade förstås om det fanns bajs i och jo det fanns, men det såg jättegammal ut, måste vara urbajs för i fjällen tar det lång tid att nåt försvinner.
Blåbär växer nästan överallt, den är så tuff. De växer här utan löv, bären ligger direkt på marken för klimatet är för jobbigt. Det är också otroligt att det finns om några månader sju meter hög snö.
Tyvärr bygger man på Stekenjokkplatån en damm och några vägar runtom dammen. Vet inte riktig vad det betyder för fjäll och djur men kan tänka mig att det är hemskt.
Mötte en kille som bor där i trakten och han skällde på 'de fjantiga feta sydlänningar som sitter hela livet inne i betonghus vid dator och tv, kör bil till närmaste matbutik (2km), jämrar och gnäller när det är plus 5grader, ökar elements värme ännu mer, de bara konsumerar och struntar i vad det betyder för naturen och miljön'. Jag (lyckligt med mitt skogstrolllivet) skällde med honom, för det gör man när man står mitt i fjällen och ser att det byggs en ny damm. Det gör ont.
Man får inte vara på dammen, och om man undrar hur det ser ut bakom vägbommen:
.. bara tråkigt och död grus ..
.. och en bro.