Sörmlands gömda pärlor: landsvägssträckorna du inte får missa

AdamLR

Aktiv medlem
Jag har genom åren läst många beskrivningar av trevliga vägpartier som gör det extra härligt att vara cyklist. Beskrivningarna är ofta bra, men de brukar ligga gömda i ride reports, nedbäddade bland djupaste randomisär eller nämnas i förbifarten när något helt annat diskuteras. Så kan vi inte ha det!

Här är jag inte ute efter hela rundor, utan särskilda vägpartier – om de så är 500 meter eller 15 km – som gör cyklingen extra rolig. Sedan är det förstås bra om inte vägen dit är en tuff 2+1-väg eller liknande, men fokus ska vara på just det här vägavsnittet. Beskriv var det ligger, hur man tar sig dit och din upplevelse: är det magnifik utsikt, skönt medlut, gott fika eller en meditativ gethage som gör den här sträckan så fin? Det räcker bra att måla med ord, men bilder och kartor är förstås också välkomna. Dela med er bara!

Vore förstås kul med liknande trådar för andra landsändar, men jag börjar på hemmaplan.

Uppdatering: Lista över tipsen

Senast ändrad:

AdamLR

Aktiv medlem
Sjundavägen Gnesta/Järna
(Ungefär här: https://kartor.eniro.se/m/uQ970)
Vid Sjunda gård utanför Gnesta startar en fin slingrande väg precis invid Sjundasjön. Tvärs över sjön ser du branta klippor och tar du det lugnt så ser (och hör) du bäcken som porlar ner för branten till vänster för att sedan rinna längs med vägen. Efter sjön väntar ett härligt krokigt och småkuperat parti genom skogen. Några uppförsknixar är rätt tvära, men inga särskilt långa. Svängarna är utmanande eftersom man inte alltid ser vad som väntar på andra sidan. Så småningom börjar du se hästhagar, ängar och mysiga trävillor, innan du kommer fram till korsningen med den större väg 509 mellan Nykvarn och Järna.

Väg: 506.
Längd: ca 10 km.
Underlag: Sliten men jämn asfalt.
Anslutning: Väg 506 (lågtrafikerad) från Gnesta; väg 509 från Nykvarn eller Järna (viss trafik).

Edit: lade till kartlänk.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
I samma härad som ovan: Nykvarn <=> Finkarby

Från Finkarby är det inte långt till finfika, förstås utomhus i dessa tider
Taxinge%20bild.jpg

Taxinge Slott

AdamLR

Aktiv medlem
Nu blir det en lokal sträcka nära centrala Södertälje. Kanske inte så många som har vägarna förbi om de inte bor där. Å andra sidan är det också nära Bornsjön, vilket verkar vara en populär runda, så någon kanske vill ta en extra omväg därifrån?

Käggebodavägen Södertälje
https://kartor.eniro.se/m/yRzlp
Många som cyklar runt Bornsjön har säkert transporterat sig via Viksbergsvägen. Men varför inte ha kul på transportsträckan? Om du kommer från Södertälje så tar du vänster i sista rondellen före Viksbergsbacken. Efter en kort uppförsbacke väntar en lång slinga med härligt nedförs. Bebyggelsen är för det mesta dold av skog och i slutet av backen kommer du fram till gamla lador och gårdsbyggnader. Du får en extra kilometer nedförsbacke jämfört med den vanliga Viksbergsvägen. Inte mycket trafik och god sikt vid vägkorsningarna. Kan också cyklas uppför med viss behållning. Några extra höjdmeter jämfört med Viksbergsvägen, men man slipper tradig raksträcka och får en allmänt mer omväxlande körning.

Väg: Käggebodavägen.
Längd: ca 1,7 km backe.
Underlag: Jämn asfalt.
Anslutning: Södertälje, via Brunnsäng, eller från Bornsjön via Ladviksvägen.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kul, två pärlor här

Gnesta - "Väg AB 508" Grusvägen som går utmed sjön Klämmingens nordostra sida
59.13440896754833, 17.24506922322097

Bråviken - "Strandvägen" - Vägen som går utmed norra sidan
58.666395213642446, 16.288628996199503

Snuten

Aktiv medlem
Ost-Nordost om Höör:

Sjöberga - Funderset - Bosarpasjöns badplats (kiosk minigolf)
12 km

Fortsätt sedan:
Bosarpasjöns badplats - Häglinge - Sjöberga
11 km

Slingriga, kuperade, smala Åsa-Nisse-vägar. Asfalt och lite grus. Man kan komplettera/variera med andra liknande vägar i området. Dock bör man undvika väg 23 och södra Rörumsvägen.

Senast ändrad:

Rholm

Aktiv medlem
Ost-Nordost om Höör:

Sjöberga - Funderset - Bosarpasjöns badplats (kiosk minigolf)
12 km

Fortsätt sedan:
Bosarpasjöns badplats - Häglinge - Sjöberga
11 km

Slingriga, kuperade, smala Åsa-Nisse-vägar. Asfalt och lite grus. Man kan komplettera/variera med andra liknande vägar i området. Dock bör man undvika väg 23 och södra Rörumsvägen.
Det låter som att det ligger en bit från Sörmland 😇

AdamLR

Aktiv medlem
Utflyktsvägen väster om Sillen
https://kartor.eniro.se/m/sMmoZ
Fin väg med lagom kurvor och småbackar. På norra halvan ser man sjön Sillen flera sträckor. På södra halvan är det i stället skog och gröna fält. Särskilt fint söder om Torsåkers kyrka där ett stort grönt fält breder ut sig och övergår i en kulle glest bevuxen med träd. Väldigt sparsam och hänsynsfull trafik (när jag var där åtminstone). Algruvan stannade jag inte vid, men gruvhålet gapar rakt ut mot vägen, väl synligt. Kanske värt en paus någon annan gång.

Väg: 224.
Längd: ca 15 km.
Underlag: Jämn, slät asfalt.
Anslutning: Från centrala Gnesta norrifrån eller från gamla E4 söderifrån.

Hade haft span på den här sträckan sedan länge efter att ha läst om den i en gammal tråd. (Credd till @Makten som ger en fin beskrivning kantad av snygga bilder.) Inspirerad av en nyare tråd gjorde jag nu slag i saken och körde en tur från Mölnbo till Södertälje med ett antal extra krokar. Där de övriga milen är fullt acceptabel transportsträcka stack det här partiet ut som särskilt trevligt; möjligen i konkurrens med de diande kalvarna vid Tullgarn.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
När vi ändå är i området får jag väl passa på att rekommendera vägen från Bogsta förbi Öster Malma till Marieberg. Kort men väldigt tevlig.
23192AE8-2892-4872-A904-6D57525AF644.jpeg

Senast ändrad:

AdamLR

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Den ser lovande slingrig ut på kartan! Hur tar man sig bäst vidare sedan? Är 223:an mot Björnlunda OK trafikmässigt?

Edit: ser att den rekommenderas som alternativ till gamla E4 i Sthlm - Norrköpingtråden, så jag gissar att den är OK.

Vi körde 223:an och var väldigt lite trafik (åtminstone den dagen). Alternativt kan man nog köra via Hällesta till Gnesta.

Försökte lägga in hela rutten vi körde men blir bara fel när jag försöker spara i Google maps.

Edit: Ungefär så här körde vi.

Senast ändrad:

AdamLR

Aktiv medlem
Jag inser att jag öppnar Pandoras ask om jag börjar tipsa om sjöar. Det kan hända att varje sjö är värd ett eget inlägg... Hur som helst rekommenderar jag verkligen ett varv runt just den här sjön.

Dunkern runt, Stjärnhov/Malmköping
https://kartor.eniro.se/m/mhAUs
Vid sydöstra hörnet av sjön ligger gården Ånhammar. Cyklar man motsols får man därefter en bildskön sträcka precis vid stranden. Längre norrut hamnar man mellan fält och skogsdungar en bit ifrån sjön och kommer så småningom fram till Dunkers kyrka. Här finns toalett och möjlighet till vattenpåfyllning i den lilla jordkällaren (skyltat). Den vidskeplige kanske inte ska fundera för mycket över vad källaren kan ha använts till tidigare. Sedan blir det fina, böljande vyer igen runt Altnäs och Hesselby* (*så stavas det på den lilla träskylten vid vägen). Vid Dunkerns sydspets tar du vänster i vägskälet och kommer in på en nästan löjligt smal asfaltsväg. Strax kommer en brant liten utförsbacke där man kan få bra fart. Dock rekommenderar jag att bromsa in vid foten och göra ett besök vid Kammarstenen som ligger invid vägen; ett stort klippblock med ett antal sprickor. Den modige kan ta sig upp till stenens topp genom att klättra i sprickorna inuti. Dock inget jag försökte mig på med lvg-skor (och det är tveksamt hur pass tillåtet och riskfritt det är). Skön plats att vila i skuggan i alla fall. Sedan fortsätter du på den smala vägen tillbaka till Ånhammar.

Väg: Små vägar, oklart namn. Så länge du följer asfaltsvägarna och håller vänster kommer du rätt.
Längd: ca 17 km.
Underlag: Asfalt i varierande skick.
Anslutning: Diverse vägar, både grus och asfalt. Jag följde Näckrosleden från Skottvång, men den är 100% grus och aningen tuff på landsvägscykel. Asfaltsvägen från Stjärnhov verkar inte särskilt trafikerad. Annars finns även en parallel väg till/från Stjärnhov via Öllösa och Gryt som är asfalterad ungefär halva sträckan.

Sulfaten

Aktiv medlem
Vi ska nästa helg ta oss på fredagen från Nykvarn-Strängnäs och på lördagen Strängnäs-Näshulta (Svalboviken/Mossberga) och försöker se om vi kan hitta fina grusvägar och stigar för att slippa tråkig asfalt. Någon som har tips? Söndagen planerar vi en tripp på i runda slängar 8 mil från Näshulta till någon stad där Mälartåget ansluter för färd tbax t stan.

clnr

Aktiv medlem
Nykvarn-Strängnäs:
Finns två varianter, via Mariefred eller via Åker.
eller
Här är jag lite osäker på första delen. Båda alternativen blandar grusväg med så mycket lågtrafikerad asfalt som möjligt.

Strängnäs-Svalboviken:
Ungefär så här: https://goo.gl/maps/fw1LLv4CZxibbnnP6
Extrasvängen precis efter Strängnäs är för att undvika en liten stökig del för påfarter och avfarter för 55:an och E20 är. Går att cykla där, men man måste vara lite uppmärksam.

Sista biten mellan Bälgviken och Svalboviken är en delsträcka på etapp 7 av näckrosleden:

Men, kolla upp dessa förslagen lite noggrannare. Jag har inte cyklat alla delar, en del var det väldigt länge sen jag cyklade på. Se det som ett bra ställe att börja på.

Finns massa stigar och grusvägar i området i triangeln Strängnäs-Härad-Länna pga militärt övningsområde, men krävs nog grönblad eller orienteringskarta för att få bästa överblicken.

Rholm

Aktiv medlem
Nu sitter jag lite dåligt till med begränsade möjligheter att bidra med kartunderlag, men mellan Åkers och Strängnäs (Malmby) går det ju att cykla bra grus. Det finns en väg som ansluter bakom bruket (den heter Bruksallén/Bergavägen), via den går det att knyta ihop väldigt fint grus till Malmby. Cykla via Berga Säteri.

AdamLR

Aktiv medlem
När vi ändå är i området får jag väl passa på att rekommendera vägen från Bogsta förbi Öster Malma till Marieberg. Kort men väldigt tevlig.
Visa bilaga 559496
Numera kvalitetstestad av trådskaparen. Riktigt fin! Med omgivningen känns det som man är på en liten avskild traktorstig, men istället är det en hyfsat bred och välbehållen asfaltsväg. Tufft motlut i början som man sedan får betalt för genom en rejäl nedförsbacke vid Öster Malma (ni som älskar klättringar kan i stället läsa den här meningen baklänges).

Tipset om 223:an och sedan höger förbi Hällesta och Hållsta till Gnesta fungerade bra som transportsträcka.

Sulfaten

Aktiv medlem
Vi hittade väldigt mycket fint grus och även stig. Var rätt möra ben på söndagen efter de backiga grusvägarna i Näshulta.
Strax efter Taxinge slott hittade vi Taxinge bryggeri, så vi bredsladdade in och provade deras öl.

Bilagor

• 20220715_170038.JPG
    20220715_170038.JPG
    1.5 MB · Besök: 37
  • 20220715_170125.JPG
    20220715_170125.JPG
    1.4 MB · Besök: 33
  • 20220715_170127.JPG
    20220715_170127.JPG
    1.6 MB · Besök: 32
  • 20220715_170130.JPG
    20220715_170130.JPG