AdamLR
Aktiv medlem
Sörmlands gömda pärlor: landsvägssträckorna du inte får missa
Jag har genom åren läst många beskrivningar av trevliga vägpartier som gör det extra härligt att vara cyklist. Beskrivningarna är ofta bra, men de brukar ligga gömda i ride reports, nedbäddade bland djupaste randomisär eller nämnas i förbifarten när något helt annat diskuteras. Så kan vi inte ha det!
Här är jag inte ute efter hela rundor, utan särskilda vägpartier – om de så är 500 meter eller 15 km – som gör cyklingen extra rolig. Sedan är det förstås bra om inte vägen dit är en tuff 2+1-väg eller liknande, men fokus ska vara på just det här vägavsnittet. Beskriv var det ligger, hur man tar sig dit och din upplevelse: är det magnifik utsikt, skönt medlut, gott fika eller en meditativ gethage som gör den här sträckan så fin? Det räcker bra att måla med ord, men bilder och kartor är förstås också välkomna. Dela med er bara!
Vore förstås kul med liknande trådar för andra landsändar, men jag börjar på hemmaplan.
Uppdatering: Lista över tipsen
Här är jag inte ute efter hela rundor, utan särskilda vägpartier – om de så är 500 meter eller 15 km – som gör cyklingen extra rolig. Sedan är det förstås bra om inte vägen dit är en tuff 2+1-väg eller liknande, men fokus ska vara på just det här vägavsnittet. Beskriv var det ligger, hur man tar sig dit och din upplevelse: är det magnifik utsikt, skönt medlut, gott fika eller en meditativ gethage som gör den här sträckan så fin? Det räcker bra att måla med ord, men bilder och kartor är förstås också välkomna. Dela med er bara!
Vore förstås kul med liknande trådar för andra landsändar, men jag börjar på hemmaplan.
Uppdatering: Lista över tipsen
- Sjundavägen Gnesta/Järna
- Nykvarn <=> Finkarby
- Käggebodavägen Södertälje
- Gnesta - "Väg AB 508" Grusvägen som går utmed sjön Klämmingens nordostra sida
- Bråviken - "Strandvägen" - Vägen som går utmed norra sidan
- Öknasjön (Katrineholm (?))
- Harpsundsvägen mellan Mellösa och Östra Granhed
- Mellan Yngaren och Hallbosjön förbi Halla kyrka, väster om Vrena
- Utflyktsvägen väster om Sillen
- Bogsta förbi Öster Malma till Marieberg
- Dunkern runt, Stjärnhov/Malmköping