"sökbar" Gps

triumph

Medlem
"sökbar" Gps
Beträffande GPS - finns det någon modell som loggar vägen man rullat och samtidigt kan sökas via hemdatorn, alltså kan visa var man befinner sig just vid sökningen på en karta?

Tänker på om man är ute och cyklar själv och då på små ensliga vägar, där det inte precis är någon trafik, så kan ex hemmavarande sambo, se om var man befinner sig om man blir försenad eller om man "fastnat" på en punkt pga ex en olycka, (är man vid medvetande kan man ju ringa själv på mobilen, om det är täckning)

Detta skulle lugna sambon när man tar en cykeltur

/christer

"sökbar" Gps
Det finns diverse spårningsutrustning som är tänkt att sätta i bilar, båtar etc. Men antagligen inte som smtidigt funkar som cykeldator med loggning.

Kanske nåt program till en mobiltelefon md gps kan fixa det?

"sökbar" Gps
Om man inte vill slanta upp till en iPhone eller någon Android-lur så tror jag att en Nokia med deras egna program Sports Tracker fixar precis detta, alltså kan ladda upp positionen till någon site i realtid.

"sökbar" Gps
Han är 3400 meter bort Kenny, men vi hinner ifall han stannar vid butiken.

_____FDB128_hb.jpg ht=365

Senast redigerad av en moderator:
"sökbar" Gps
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns diverse spårningsutrustning som är
> tänkt att sätta i bilar, båtar etc. Men
> antagligen inte som smtidigt funkar som cykeldator
> med loggning.
>
> Kanske nåt program till en mobiltelefon md gps
> kan fixa det?

Finns gps-er som är tänkta att monteras på hundar, som loggar hastighet och possition, och som vid förfrågan via sms returnerar hastighet, riktning och possition.

"sökbar" Gps
Om man skippar loggfunktionen och bara vill bli "hittad", kan en vanlig mobiltelefon sökas?

Man läser i tidningar ibland att de kan söka personer via mobiltelefon som är påslagen, men dessa program kanske bara är för polis och liknade?

"sökbar" Gps
Tar upp den här tråden igen.

Händelsen i Söderköping där en joggare försvann och sedan hittades död
belyser tragiskt nog ämnet i denna tråd.

Det visar även det jag efterlyser! Speciellt nu när det börjar bli kallare.

En GPS-funktion (i en tracker eller telefon) som reagerar på att bäraren inte har
rört sig under en viss(ställbar) tid. Om inte...varning ex 5min....bäraren kvitterar
inte bort varningen....enheten sänder SMS med kordinater till några utvalda nummer.

SOS knapp gör inte mycket nytta om man ligger medvetslös!

Finns det någon apparat(i rimlig prisklass!) med dessa funktioner? Det bode väl inte
vara så svårt att få in i mjukvaran när man ändå har "allt annat" i enheten?

Usch! Om enheten har HR. Tänk att få ett SMS med pulsuppgift som visar......
Den uppgiften skippar vi nog! Det får räcks med kordinater!!

"sökbar" Gps
Detta kan man väl enkelt lösa gratis med Endomondo? Då kan man ju även skicka lite uppiggande meddelanden. Minns inte riktigt men det finns väl till iPhone, Android och S60, vilket borde täcka de flesta moderna telefoner.

"sökbar" Gps
tooold skrev:
> Usch! Om enheten har HR. Tänk att få ett SMS med
> pulsuppgift som visar......
> Den uppgiften skippar vi nog! Det får räcks med
> kordinater!!

Vore ju pinsamt om nån larmade bara pga att pulsbandet tappade kontakten. Extra oroväckande om personen fortsätter röra sig utan puls.

"sökbar" Gps
newfarm skrev:
> Om du har en Android-telefon så fixar Endomondo
> biffen

Har plockat hem Endomondo men hittar inga inställningar om detta. Hur gör man?

"sökbar" Gps
Har du skapat ett konto och loggat in? Då kan du skapa Team med vänner som kan se var du är nånstans. Du behöver inte göra så mycket inställningar. Jag har iphone och körde i somras när vi seglade med flera olika båtar, klockrent att se var man är nånstans, så länge det fanns täckning iallafall. Det är ganska intuitivt vill jag minnas.

"sökbar" Gps
Hej,
Tankte bara saga tack for tipset om Endomondo! jag laddade ner det till min avlagda Xperia X1 och det funkade klockrent. Familjen fick order att halla koll pa var jag var under turen ikvall och det gick bra. Visst, den larmar inte om man blir stilla, men det ar val bast sa sa inte familjen eller vanner far reda pa om man vilar pa turen...

//Stefan

"sökbar" Gps
triumph skrev:

> eller om man "fastnat" på en punkt pga ex en
> olycka, (är man vid medvetande kan man ju ringa
> själv på mobilen, om det är täckning)
>
> Detta skulle lugna sambon när man tar en
> cykeltur
>
> /christer