SÖKER AKUT Ultegra st 6700 vänster!

MiMosobo

Aktiv medlem
Någon som har ett vänster Ultegra 6700 liggande där växlingen fungerar att sälja?
(Själva handtaget är helt så det gör inget om det är skadat).
Går inte att få det att släppa från hög växel trots att allt ser ok ut invändigt!? Hittar ingen lösning så tips välkomnas också.
Annars kanske någon har ett komplett höger+vänster av annan sort som är kompatibelt med 2x10 att sälja?

Nästan vilken serie som helst som är för 2* och mekaniska bromsar funkar ju för framväxeln/vänster (det behöver med andra ord inte nödvändigtvis vara ultegra 6700).
Leta på k&s efter nån som ser liknande ut, eller så finns några modeller på exvis bik24 för ca 73 €.

Någon som har ett vänster Ultegra 6700 liggande där växlingen fungerar att sälja?
(Själva handtaget är helt så det gör inget om det är skadat).
Går inte att få det att släppa från hög växel trots att allt ser ok ut invändigt!? Hittar ingen lösning så tips välkomnas också.
Annars kanske någon har ett komplett höger+vänster av annan sort som är kompatibelt med 2x10 att sälja?
Hade samma problem som löstes med lite wd40.

Det kanske inte var samma då.
För mig "trampade växel luft" när jag skulle från stora kakan till den lilla.

Ah, ja det låter som samma som TS. Jag har inte varit med om det. Men jag skulle kunna tänka mig att trög fett också skulle kunna orsaka det. Hursomhelst är det värt att spruta i WD40 eller något lätt smörjmedel.

Jag har haft vänsterreglage (5600 och 6600) där ingen olja eller rengörning i världen fick liv i dem igen. Det finns tydligen fler fel än intorkad olja.

Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där man trär in vajern.
Så har man rekommenderats att göra även med välfungerande STi-reglage ngn/ngra ggr/år ända sedan Sti-reglagen introducerades för över 30 år sedan (-92)

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.
(Kan kanske fungera som en indikation på om man har lyckats eller ej)

Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där man trär in vajern.
Så har man rekommenderats att göra även med välfungerande STi-reglage ngn/ngra ggr/år ända sedan Sti-reglagen introducerades för över 30 år sedan (-92)

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.
(Kan kanske fungera som en indikation på om man har lyckats eller ej)
Word, Håkan.

Ännu bättre är, om man har lite mekvana, att plocka isär reglagen och göra rent ordentligt. På mountainbikereglage är det ibland så igenbeckat att det enda som hjälper är liten skruvmejsel, tandborste och förgasarrengöring på sprejflaska. Man får sitta och med skruvmejseln mekaniskt rucka på varje spärrhake, spruta på rengöring, ta tandborsten och göra rent, blåsa med tryckluft, rucka igen etc.

Landsvägsreglagen är inte riktigt lika illa, kanske för att mekanismen sitter monterad vågrätt och inte lodrätt.

Obegripligt att Shimano tryckte in så mycket fett från fabrik, det tar inte många år innan det stelnar och förstör funktionen. Men då var väl tanken att man skulle byta grupp.. 😉

Så, @MiMosobo, du ska inte skaffa ett nytt reglage förrän du gjort allt för att väcka det du har till liv. Kapitalförstörelse.

Senast ändrad:
Tänk om det fanns nåt sätt att lösa det hela så man slipper sånt här tidskrävande och komplicerat underhåll, t.ex. att det bara är en knapp att trycka på som skickar en signal till växeln som då växlar. Det vore verkligen ett steg framåt i utvecklingen.

Tänk om det fanns nåt sätt att lösa det hela så man slipper sånt här tidskrävande och komplicerat underhåll, t.ex. att det bara är en knapp att trycka på som skickar en signal till växeln som då växlar. Det vore verkligen ett steg framåt i utvecklingen.
- och som till skillnad från mekanik är billigt samt lättmeket när (inte om) det väl pajar,

Science fiction säger jag, lär inte hända under vår livstid! Skicka signaler med elektromagnetiska vågor, jo jag tackar jag.

Knapp, signal, växel... vad kan gå fel...

20240322_074439.webp
2020 07 31g.webp
2020 07 31b.webp

En gammal Simplex självmordsväxel. Vad kan gå fel?
Men du ser väl att det är fauber?🧐
Nu tänkte du allt slå mig på fingrarna! Men nej, det är inte säkert. Samma typ av vevparti finns med kilbult också - fransmännen gillade ju det. Men eftersom vevarmarna är runda och om det är en svensk ram (Crescent) kan det vara Fauber, som du säger. Plattan i nederkant tyder på det. Crescent körde i och för sig franskgängade vevhus också på toppmodellerna fram till början av 70-talet..
IMG_1620.webp

Tillbaka
Topp