Söker cycklar med Alfine 11 växlar ge tips ?

Immersion

Ny medlem
jag har haft en Cresent street cykel i 14 år, men då den behövde dyr service så bestämmde jag mig för att köpa en ny cyckel, gjorde under ett antal veckor stora efterforskningar angående cycklar och komponenter och prestanda. Värt att nämna är att jag innan inte visste ens vad navväxel var, nu har jag dock betydligt större koll på läget och känner mig ganska påläst.

I mina efterforsknignar kom jag fram till att jag absolut vill ha naväxlar då jag ville ha minimalt underhåll med cyckeln det är viktigt. Lite underhåll plus bra prestanda alltså, det var därför jag kom fram till att Alfine 11 växlar är det enda rätta. Efter att jag forskat på alfine 11 cycklar insåg jag snabbt att det var väldigt väldigt snålt utbud på marknaden.

Jag hittade dock den perfekta cyckeln från en svensk tillverkare Degavi

http://www.degavi.se/touring_hybrid_herr/touring-alivio-2/ (den har pakethållare men den är inte monterad på bilden)

Jag har mailat med dom, och vi kom överrens men i mitt sista mail började fråga om garanati och service osv för att erbjuda mig trygghet som kund så fick jag inget svar alls på det mailet! och det har gått 2 veckor nu. Så jag har mer eller mindre gett upp Degavi cyckeln vilket var den perfekta cyckeln min drön cyckel.

Förutom Degavi cyckeln har jag bara sett ett fåtal som Har Alfine 11 (fler har alfine 8 som har sämre prestanda). Vill ju ha en cyckel som rullar lätt, en cyckel som passar både i city för transport och handla mat och vardaliga ting men samt längre turer om jag känner för det.

De cycklar jag har hittat som just nu har alfine 11 är Serious Intention, dessa är ganska billiga men dessa cycklar har varken stänkskärmar, eller pakethållare så blir ju lite dyrare pga av det... specialized source dock är tyvärr denna för dyr, 19 000 är inte okej för en cyckel, 15 000 är igentligen smärtgränsen för mig, Degavi cyckeln kostar 16 000 men hade gått med på det. Annars har jag sett lite andra cycklar från bland annat trek och skeppshult som hade alfine 11, dock har båda utgått, den med Trek var faktiskt helt klart ett tänkbart alternativ men modellen utgick 2012.

http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...ls?url=se/sv/bikes/2012/archive/trek/x800_blx

Med tanke på hur snålt utbudet är här i sverige och jag ändå förmodligen köpa den via nätet om inte något lokal återförsäljare har intresse att ta in en cykel på beställning med alfine växlar, ska jag dock köpa den online i sverige känns det nästan som jag lika gärna kan spara tusen lappar och beställa från utlandet.

Hur mycket pengar sparar jag på att köpa en Alfine cykel från nätet utomlands från seriösa aktörer ?

Vill bara slutligen säga att jag vill helst ha en cyckel som ser ut mer som en city cykel och inte som en moutin bike. Dam modeller är inte heller av intresse då dam modellers ram konstruktion medför sämre prestanda och energiförluster.

Väntar med spänning på svar.

Igino Cazzola skrev:
-------------------------------------------------------
> Alfine är dyrt och tungt.

Bra då vet vi det. Några fler ovärderliga insikter som du har lust att dela med dig av?

Degavi är annars en seriös butik. Pröva ringa dem kanske? Ditt mail hasr kanske kommit bort under jul nyår.

Går det inte hitta Cube Editor (flash red / shiny black) här i Sverige?
< http://www.cube.eu/en/bikes/tour/editor/cube-editor-black-flashred-shinyblack-2015/ >
Tickar massa pendlarboxar om man bara fått skruvat dit ett par lätta SKS-skärmar.
Är väl iofs på smärtgränsen prismässigt, men du slipper ju tom underhåll av kedjan och har bara 11,5 kg att släpa runt på.
[edit: Erlan har fjolårets Editor, med vanlig kedja, någon tusenlapp billigare.]

(Att det skulle dröja fjorton dagar med ett svar på ett mail under jul/nyår/mellandagarna är inget att oroa sig för.]

Senast ändrad:
marr skrev:
> Degavi är annars en seriös butik. Pröva ringa
> dem kanske? Ditt mail hasr kanske kommit bort
> under jul nyår.

Intressant verksamhet. Cykeln var ju snygg för att tillhöra förekommande Alfine 11 cyklar. Jag saknar i första hand vikt på webbsidan, ett rimligt krav att få bedöma vikten direkt, men tror att det skulle gynna verksamheten med så komplett info som möjligt i specarna och enhetligt upplagt på samma sätt på varje cykel. Jag skulle uppfatta det som att man har bra koll på det man bygger om man redovisar tydligt.

Till TS fråga klurar jag på om man kan skaffa sig en begagnad hybrid med 135mm vidd bak, köpa ett custombyggt Alfine 11 hjul med reglage från tex. Rose och därigenom reducera kostnaden för det totala inköpet? Kanske inte aktuellt då det kräver en del egen insats, man kommer troligen behöva kedjespännare och kanske byta vevparti. Jag har ingen vidare koll på det här med navväxlar.

"Normen" här bland cykel är ju lite att man börjar fundera på antingen cykeltyp, drivsystem eller en viss ram (geometri, material eller ANNAT) och så börjar man antingen bygga eller letar fram något som stämmer. Så det skall nog ordna sig.

Rosebikes har jag för mig haft en DX Cross med Alfine 11 men jag hittar inte den i webshoppen, men du kanske kan PM:a dem (Användarnamn Rose) och höra.

En liten google-sökning på "flatbar hybrid Alfine 11"

Charge Mixer
BMC Alpenchallenge
On one pompetamine (troligen ej tillgänglig)

Sen hittade jag en Cotic Roadrat som var riktigt fräck men jag tror den krossar din budget.

image.jpg

EDIT la in bild två gånger av misstag

Och ett tips - kolla med Sivert på http://haggs.nu han har Genesis och även Cotic och kan definitivt ordna det åt dig. Kolla kategorin "stadscyklar".

Senast ändrad:
Cube Editor -14 finns fortfarande kvar i fåtal ex från leverantör i 50, 54 o 58 cm 13000-.

Editor i 2015 Gates remdrift variant finns ännu inte att leverera även om produktionen av

modellen startade i december men bör ju gå att få fram snart 14525- ( ca 15799- ) .

Vad ska du ha cykeln till?

Alfine 8 kommer man riktigt långt med, blir betydligt billigare än alfine 11. Är ingen jättestor skillnad på spannet i utväxlingen.
Man kan behöva 3 växlar till om man kör köttig mtb i väldigt kuperad terräng, och det är väl inte helt vanligt att man väljer navväxlar till det ändamålet...

I stand corrected, är större skillnad i spann än vad jag kunde minnas, men 8an har iaf 1:1 på 5ans växel.

Alfine 11
Gear Ratio Total Difference 409%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.681
Gear Ratio 3 0.770
Gear Ratio 4 0.878
Gear Ratio 5 0.995
Gear Ratio 6 1.134
Gear Ratio 7 1.292
Gear Ratio 8 1.462
Gear Ratio 9 1.667
Gear Ratio 10 1.888
Gear Ratio 11 2.153

Alfine 8
Gear Ratio Total Difference 307%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.644
Gear Ratio 3 0.748
Gear Ratio 4 0.851
Gear Ratio 5 1
Gear Ratio 6 1.223
Gear Ratio 7 1.419
Gear Ratio 8 1.615

Senast ändrad:
MatteXC skrev:
> I stand corrected, är större skillnad i spann

Växlar du Alfine 11 så att 2an motsvarar 1:an på Alfine 8 så har du ungefär samma (marginellt större) spann men med mindre och jämnare steg plus en krypväxel.
Lite som att jämföra 1x10 med 2x10 (och slippa alla överlappande utväxlingar) och vad det innebär för touringkörning ska inte underskattas :-)
Dessutom är (var i vart fall) 11:an mer "riktigt" byggd med snedskurna drev där stora moment och oljesmörjning. Nu finns det ju nyare versioner på 8:an som även de defaultar till högsta växeln, så de kanske fixad drev och smörjning på dessa också?
(Alfine 11di2 på en CX vore nog inte så dumt om man får mer än man behöver tillbaka på skatten.)

I något test läste jag att 11:an lätt kuggar över under belastning medan 8:an är stabil. Sheldon Brown förordar också 8:an.

- av vilket värde detta nu har. Själv har jag ingen erfarenhet av varken den ena eller den andra utan endast Nexus 7. Optimalt borde vara Rohloff och rem.

Pfaff skrev:
> Sheldon Brown förordar också 8:an.

Men fanns Alfine 11an under Sheldons livstid?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sheldon Brown förordar också 8:an.
>
> Men fanns Alfine 11an under Sheldons livstid?
>
>
> /Håkan

Tja, Sheldon Brown dog 2008, kan även vara ett tycke av någon av de som håller sajten vid liv än idag.

Miracle skrev:
> Dessa är fina! :)
>
>
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-black-lava-2-car
> bon-drive-trekking-men-trekkingtravel-bikes/aid:77
> 7057
> http://media1.roseversand.de/product/1850/2/0/2083
> 450_1.njliys5ayw.jpg
>
>
> Frid!

Black Lavan där har ju det mesta, men varför den fula böjen på undre och övre ramrör? Med den gaffeln lär det ju inte vara risk att framhjulet slår i.....

Man kan säga mycket fult om BT, men att utrusta en commuter med deras stabila alu-pakethållare för 99 spänn blir inte fel. Plaststänkskärmarna med rostfria stag är också alldeles utmärkta, minns att dom går på en dryg hundring, så att efterutrusta en naken men i övrigt åtråvärd hoj går att lösa utan ruin och gråtande barn.

Min erfarenhet av 8:an är ganska negativ. Det långa hoppet från 5-6 känns som minst två växelsteg. Dessutom ligger det i ett spektrum där man ganska ofta kör. Klart störigt. Jag hade absolut satsat på 11:an när det gäller ett nyköp.

Jag pendlar med 8an, känner inte igen problemet, du kanske kör sjukt tungt drevat? Jag kör 32/16 med 32-622 däck vilket helt klart räcker till både för motvind och medvind. Är en lönnfet kontorsarbetare...

Jag letade också för några månader sedan efter den ultimata pendlaren med Alfine-nav. Hade inte 11 som krav men när denna dök upp så chansade jag:
http://www.bikester.se/serious-intention-gates-citycykel-svart-370765.html
Nu tydligen bara en i strl 60 kvar.

Skrev litegrann om den och la med några bilder på min sida
http://cyklopedia.se/mina_cyklar/pendlarcyklar/serious_intention_gates

För mig var Serious Intention ett helt okänt märke som gav ett sisådär intryck (ex ingen aktuell hemsida). Men mycket bra utrustning för pengarna så jag chansade och den har känts mycket bra så här långt!

Alfine 11 och gates remdrift för under 9k kunde jag inte motstå.
Gällande gates så har denna och den mer populära Scott Sub 10 CDC-systemet som är en lite äldre variant av deras remdrift. CDX-systemet skall tydligen ha stora förbättringar.

Remdriften kan ju både ses som ett plus och ett minus. För mig funkar den toppen iaf. Och det är fantastiskt att slippa kedjekladdet/-rostandet.

Men, stirra dig inte blind på Alfine 11. Alfine 8 skall ju vara ett grymt nav med.
11 är väldigt tätstegad tycker jag. Cyklar mest i stadstrafik så det blir mycket dubbelväxlingar.

Jag kör med 39/24 och använder aldrig tyngsta växeln. Behöver ibland lättaste växeln vid branta backar med mycket extralast(matvaror).
Det är 4-6:an som används vid pendling.

Miss Lycka skrev:
> Jag kör med 39/24 och använder aldrig tyngsta
> växeln. Behöver ibland lättaste växeln vid
> branta backar med mycket extralast(matvaror).
> Det är 4-6:an som används vid pendling.

Varför kan du inte alltid skriva vettiga, sakliga och hjälpsamma inlägg?

svpe skrev:
> Tror det här kan vara cykeln för dig, Alfine 11,
> skivbromsar, bra belysning, skärmar, stöd och
> plats för dubbdäck:
> http://www.bike24.com/p297578.html
>
> Beställ via nätet, utbudet av den här typen av
> cyklar är mycket begränsat i Sverige.

Tack, denna läggs till till listen av tänkbara kandidater, gillar namnet "Ghost". Men den bruna sadeln vet jag inte om jag var så jätte förtjust i den åker kanske bort. Bike24 är det en av dom mest populära butikerna att köpa cyklar från här ifrån sverige ? och vad kostar frakten ?

Senast ändrad:
marr skrev:
> Degavi är annars en seriös butik. Pröva ringa
> dem kanske? Ditt mail hasr kanske kommit bort
> under jul nyår.

Ja det är dom kanske, men som du kanske förstår, har jag ingen större lust att ringa till dom när dom ignorerar mina email. Ligger i deras intresse. Jag har fått lite intrycket av att dom bara vill att man slänger upp 16 000 och inte tjatar allt för mkt. Har gett dom till måndag på sig att svara på mitt email annars får det bli en annan cyckel helt enkelt.

emmer skrev:
> Går det inte hitta Cube Editor (flash red / shiny
> black) här i Sverige?
> <
> http://www.cube.eu/en/bikes/tour/editor/cube-edito
> r-black-flashred-shinyblack-2015/ >
> Tickar massa pendlarboxar om man bara fått
> skruvat dit ett par lätta SKS-skärmar.
> Är väl iofs på smärtgränsen prismässigt, men
> du slipper ju tom underhåll av kedjan och har
> bara 11,5 kg att släpa runt på.
>
>
> (Att det skulle dröja fjorton dagar med ett svar
> på ett mail under jul/nyår/mellandagarna är
> inget att oroa sig för.]

http://www.bikester.se/cube-editor-citycykel-herr-svart-363152.html

Om det är den du menar så Finns den i sverige. Men lätt att luras av priset när inte allt ingår som man måste köpa till seperat där, t.e.x stänkskärmar, pakethållare, cykellampor.
De cyklar som utmärker sig med pris med några tusenlappar sankar i regel det ovannämda.

Hasse#7 skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Degavi är annars en seriös butik. Pröva
> ringa
> > dem kanske? Ditt mail hasr kanske kommit bort
> > under jul nyår.
>
>
> Intressant verksamhet. Cykeln var ju snygg för
> att tillhöra förekommande Alfine 11 cyklar. Jag
> saknar i första hand vikt på webbsidan, ett
> rimligt krav att få bedöma vikten direkt, men
> tror att det skulle gynna verksamheten med så
> komplett info som möjligt i specarna och
> enhetligt upplagt på samma sätt på varje cykel.
> Jag skulle uppfatta det som att man har bra koll
> på det man bygger om man redovisar tydligt.

jag kan bara instämma att informationen på websidan är väldigt bristfällig, men de har några andra cyklar med väldigt likande specs fast med utanpåliggande cyklar står lite mer information på dom. Men vikten av cykeln vore väldigt intressant. Men enligt email från degavi ska den vara 3 gånger lättare än deras City sport modell http://www.degavi.se/city_sport_herr/city-sport-8-tt/

Som sagt med tanke på den bristfälliga informationen känns dom lite halvseriösa, och att dom inte svarar på email gör inte saken bättre. Då dom inte bedriver försäljning på nätet förutom i udantags fall när man kontaktar dom så saknas ju avtal och allt på hemsidan..som man annars kan förvänta sig.

Mats R skrev:
> Min erfarenhet av 8:an är ganska negativ. Det
> långa hoppet från 5-6 känns som minst två
> växelsteg. Dessutom ligger det i ett spektrum
> där man ganska ofta kör. Klart störigt. Jag
> hade absolut satsat på 11:an när det gäller ett
> nyköp.

Men enligt tabellen som presenterades är ju skillnaden i stegtäthet i stort sett försumbar.

Har inte åttan väsentligt lägre underhållsbehov, medan elvan ska byta olja titt som tätt?

Hasse#7 skrev:
> Till TS fråga klurar jag på om man kan skaffa
> sig en begagnad hybrid med 135mm vidd bak, köpa
> ett custombyggt Alfine 11 hjul med reglage från
> tex. Rose och därigenom reducera kostnaden för
> det totala inköpet? Kanske inte aktuellt då det
> kräver en del egen insats, man kommer troligen
> behöva kedjespännare och kanske byta vevparti.
> Jag har ingen vidare koll på det här med
> navväxlar.

Känns som så här, jag har haft min cresent i 14 år, jag är redo att investera i ny bra cykel.
Vill helst köpa en färdigmonterad historia, köper jag lösa komponenter så får man ju tänka på att det kostar att antal tusen för att få en cyelverkstad att sätta ihop den. Så ja, färdig monterad cykel ska det vara, tror även försäkringsbolag osv är väldigt noga med att den är färdigmonterad ?

Jag nämde en budget på 15 000, jag hade gott väl kunnat betala uppemot 19 000, men det stora problemet är ju finare cykel ju mer ökar stöldrisken, Och som vi vet så kan man inte förvänta sig många kronor tillbaka av försäkrings bolaget efter ca 1-2 år. Man vill ju ha en hyfsat diskret men ändå stilig cykel, Degavi cykeln lyckades bra med det. Men samtidigt om man köper en dyr cyckel vill man ju inte som att det ska se ut som något 5000 vrak, så gäller ju att hitta bra balans där.

Immersion skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Går det inte hitta Cube Editor (flash red /
> shiny
> > black) här i Sverige?
> > <
> >
> http://www.cube.eu/en/bikes/tour/editor/cube-edito
>
> > r-black-flashred-shinyblack-2015/ >
> > Tickar massa pendlarboxar om man bara fått
> > skruvat dit ett par lätta SKS-skärmar.
> > Är väl iofs på smärtgränsen prismässigt,
> men
> > du slipper ju tom underhåll av kedjan och har
> > bara 11,5 kg att släpa runt på.
> >
> >
> > (Att det skulle dröja fjorton dagar med ett
> svar
> > på ett mail under jul/nyår/mellandagarna är
> > inget att oroa sig för.]
>
> http://www.bikester.se/cube-editor-citycykel-herr-
> svart-363152.html
>
> Om det är den du menar så Finns den i sverige.
> Men lätt att luras av priset när inte allt
> ingår som man måste köpa till seperat där,
> t.e.x stänkskärmar, pakethållare, cykellampor.
>
> De cyklar som utmärker sig med pris med några
> tusenlappar sankar i regel det ovannämda.

Klart att man ska ta med avsaknad av pakethållare, stänkskärmar o. dyl. i beräkningen om det är något man vill ha. Men å andra sidan kostar väl pakethållare, belysning och skärmar en bra bit under tusen spänn tillsammans om du inte ska ha något speciellt (typ likvärdigt med det som sitter på den där Degavin) så du ska nog inte överskatta betydelsen av det heller.

Immersion skrev:
> köper jag lösa komponenter så får man ju
> tänka på att det kostar att antal tusen för att
> få en cyelverkstad att sätta ihop den.

jag kan montera det du vill ha för någon enstaka tusenlapp.
PMa vid intresse.

/Håkan

Miss Lycka skrev:
> Varför vill du ha Alfine 11 och inte 8?

Ja det är viktig fråga. Priset mellan alfine 8 och 11 är ganska extrema, såldes ar utbudet där alfine 8 växlar är 10 gånger bättre.

I mina efterforskningar där jag tagit del av andras åsikter som alfine 8 och 11 så kan man säga så här som jag har förstått det, att Alfine 8 funkar bäst till stads trafik, men ska man på längre äventyr på landsväg eller så och åka några mil så är alfine 11 bättre, du kan få snabbare toppfart, men även tätheten mellan växlarna ska bra.

Jag har till avsikt att börja cykla mer för att öka min hälsa och gå ner i vikt, jag cycklade 6 mil för 2 år sedan till en stad här utanför där jag bor, jag vill göra mer sånna resor, därav kravet på cykeln, att den ska vara bra för längre resor, och när man har en riktigt bra cykel kanske intresset ökar mer då det blir roligare att använda cykeln som transportmedel.

Hur som helst jag kom fram till att det är värt att betala extra för att få alfine 11 istället för alfine 8. Alfine 11 ska även ha en ganska mkt nyare design och är i det stora hela väldigt stor skillnad mot alfine 8, deras störta likheter är ju att det båda heter "alfine" men invändigt är skillnaderna ganska stora och såldes prestandan.

Alfine 8s fördelar vad jag har läst av bland annat recensioner på amazon.com är det att 8an förmodligen är mer hållbar, då vad jag har läst att 11an har en förmåga att "läcka" olja, har inte lyckas läsa något liknade om 8an, har bara läst problem med 11an, även om de som drabbas är en minoritet. 11an ska vara dyr att laga dessvärre...det var därför jag vara väldigt noga med att fråga Degavi om vad jag hade för garanti på växlarna.

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Cube Editor -14 finns fortfarande kvar i fåtal ex
> från leverantör i 50, 54 o 58 cm 13000-.
>
> Editor i 2015 Gates remdrift variant finns ännu
> inte att leverera även om produktionen av
>
> modellen startade i december men bör ju gå att
> få fram snart 14525- ( ca 15799- ) .

Jag har är ungefär 175 centimeter lång, tror jag ska ha ramstorlek 56, iallafall sa Degavi det när jag fråga i email.

Miracle skrev:
> Dessa är fina! :)
>
> http://www.rosebikes.se/bike/edelrose-city-maxi-69
> 2531/aid:692533
> http://media1.roseversand.de/product/1850/1/9/1972
> 713_1.zxer7edbwr.jpg
>
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-black-lava-2-car
> bon-drive-trekking-men-trekkingtravel-bikes/aid:77
> 7057
> http://media1.roseversand.de/product/1850/2/0/2083
> 450_1.njliys5ayw.jpg
>
>
> Frid!

Den första cykeln överst det skriker "snälla sno mig" :)

Den andra cykeln längst ner, är ett tänkbart alternativ, ser väldigt diskret ut fast åt det "tråkigare" hållet dessvärre, innefär ingen känsla av förälskelse, priset gör det inte bättre dessvärre, den saknar skedjeskydd vilket jag måste köpa i efterhand,

För att Shimanos garanti ska gälla måste du byta olja i navet någon gång per år eller så, och det är nog inte helt gratis. Det ska inte behövas på åttan, om jag minns rätt.
Toppfarten avgörs av utväxlingen, och växeltätheten är som sagt den samma. Utväxlingen kan du anpassa.

Jag skulle definitivt valt åttan, men om du ska landsvägscykla och bryr dig om växeltäthet skulle jag inte rekommendera ett växelnav över huvud taget.

MatteXC skrev:
> Alfine 8, remdrift och "märkesandrahandsvärde"
> för en bråkdel av vad motsvarande postorderhoj
> med alfine 11 och kedja kostar
> http://shop.siggecykel.se/scott-sub-10/143-0

http://www.cykellagret.se/p10366/scott-sub-evo-10-2015

denna är den enda Sub cykeln som jag tycker är snygg som jag sett iallafall.
dessvärre har den inte Alfine. Den gröna cyklen du länkar till Gillar tyvärr varken form
eller färg på den cykeln (: För det priset känns det som "Serious Intention" med alfine 11 som ett bättre val.

Pfaff skrev:
> I något test läste jag att 11:an lätt kuggar
> över under belastning medan 8:an är stabil.
> Sheldon Brown förordar också 8:an.
>
> - av vilket värde detta nu har. Själv har jag
> ingen erfarenhet av varken den ena eller den andra
> utan endast Nexus 7. Optimalt borde vara Rohloff
> och rem.

Känns i regel av vad jag läst att 8an krånglar mindre.
och tål lite hårdare tag och mindre underhåll. Det är väl de fördelarna jag har kunnat
få fram, förutom priset då. Beträffande Alfine 11, så har dom funnits på marknaden några år nu, och det är kanske så att senare revisioner har löst många av problemen som jag har läst i recensioner med bland annat läckande olja som vissa har haft otur med.

Jag har kört med åttan i ett år och är hittills mycket nöjd. Då jag ville ha dropbar och STI-reglage så var utbudet starkt begränsat. Istället byggde jag ihop hojen själv. Jag tänkte först bygga med elvan, men hittade en Alfine 8-hjul på en rea och slog till på det. Cykeln används till pendling, men har även fått gå åka brevet och cykelvasa. Omfånget är alldeles tillräckligt. Jag hade först tänkt köra 20 krans på vintern samt 18 på sommaren, men jag har inte kommit mig för att byta till mindre krans öar ännu. Fram kör jag 42.

Immersion skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Degavi är annars en seriös butik. Pröva
> ringa
> > dem kanske? Ditt mail hasr kanske kommit bort
> > under jul nyår.
>
>
> Ja det är dom kanske, men som du kanske
> förstår, har jag ingen större lust att ringa
> till dom när dom ignorerar mina email. Ligger i
> deras intresse. Jag har fått lite intrycket av
> att dom bara vill att man slänger upp 16 000 och
> inte tjatar allt för mkt. Har gett dom till
> måndag på sig att svara på mitt email annars
> får det bli en annan cyckel helt enkelt.

Förstår dig!

Har aldrig direkt handlat av dem annat än små grejjs. Då i butiken, de var reko.

hug0 skrev:
> Jag letade också för några månader sedan efter
> den ultimata pendlaren med Alfine-nav. Hade inte
> 11 som krav men när denna dök upp så chansade
> jag:
> http://www.bikester.se/serious-intention-gates-cit
> ycykel-svart-370765.html
> Nu tydligen bara en i strl 60 kvar.
>
> Skrev litegrann om den och la med några bilder
> på min sida
> http://cyklopedia.se/mina_cyklar/pendlarcyklar/ser
> ious_intention_gates
>
> För mig var Serious Intention ett helt okänt
> märke som gav ett sisådär intryck (ex ingen
> aktuell hemsida). Men mycket bra utrustning för
> pengarna så jag chansade och den har känts
> mycket bra så här långt!
>
> Alfine 11 och gates remdrift för under 9k kunde
> jag inte motstå.
> Gällande gates så har denna och den mer
> populära Scott Sub 10 CDC-systemet som är en
> lite äldre variant av deras remdrift.
> CDX-systemet skall tydligen ha stora
> förbättringar.
>
> Remdriften kan ju både ses som ett plus och ett
> minus. För mig funkar den toppen iaf. Och det är
> fantastiskt att slippa kedjekladdet/-rostandet.
>
> Men, stirra dig inte blind på Alfine 11. Alfine 8
> skall ju vara ett grymt nav med.
> 11 är väldigt tätstegad tycker jag. Cyklar mest
> i stadstrafik så det blir mycket
> dubbelväxlingar.

Läste faktiskt din websida dagen innan jag gjorde den här tråden, som jag sa finns inte många cyklar med alfine 11 i sverige, så hitta din sida via google, och den fick mig även intresserad av Serious intention cycklarna, men dessvärre fanns den ej i min ramstorlek jag är 175 centimeter lång, och 60 är för stort.

Dom har dock denna i 55 centimers ramstorlek.

http://www.bikester.se/serious-intention-alfine-cross-svart-337573.html

Men återigen, är lätt att lockas av det låga priset men då får man också påminna sig själv att det kostar endel att köpa pakethållare, stänkskärmar, lampa och inte minst få allt monterat på verkstan.. Så ja dess cyklar som ej har dessa saker är inte så intressanta pga av det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp