Söker cycklar med Alfine 11 växlar ge tips ?

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Immersion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad gäller precision vet jag inte, tror på
> > shimanos senaste är väl precisionen inte
> något
> > som jag kommer märka av direkt ? beträffande
> > vikten tror jag den är ganska försumbar
> också..
> > Ska kolla in deore, en av Degavi cyklarna hade
> > Deore. Är framförallt bra att begränsa sitt
> > sökområde annars blir det svårt att hitta
> > något.
>
> Du frågade om de var olika, ja det är de, och
> jag svarade med det jag trodde var lagom. Jag
> kunde gett dig kombinationen xtr för rakt och
> Dura ace för bock men jag tror inte det är det
> du vill ha, jag tror inte heller att du vill ha
> Acera för rakt och Sora för bock. Men jag tror
> att du är mer åt det sistnämnda än det
> förstnämnda helt enkelt för att pris är en
> ständigt återkommande punkt. Jag antar att du
> inte har eller har haft bil. Totalkostnaden för
> en cykel över tio års användande är en ytterst
> modest summa i jämförelse. Saker kostar och har
> man nytta av dem är det förmodligen värt det.

Min budget för cykeln är ca 14 000. Känns som man får en bra cykel för dom pengarna.
Och om man nu tar ut alfine ur bilden så betyder ju att det blir några tusen extra till ren "kvalite" förhoppningsvis om man nu kör på samma budget. Nej jag har inte haft bil. Mitt sparkonto är dock inte så stort just nu, och som jag nämnt lite tidgare så hade jag kunnat köpa en cykel för runt 19 000 också och förmodligen blivit ännu mera nöjd då, problemet med en dyr cykel är stöldrisken blir stor...ju dyrare cykeln är ju jobbigare blir det, man kan inte vänta sig att få så mycket tillbaka från försäkringsbolaget efter 2 år. 14 000 känns som en rimlig nivå, och när jag säger 14 000 menar jag på den svenska marknaden, om jag skulle beställa från tyskland så kanske man kan dra av några tusen bara pga av det är billigare där generellt... men 14 000 är min max budget som det känns nu, eventuellt upp till 16 000 om jag verkligen ser någon cykel som jag blir förälskad i.

En brukshoj som ska vara ute mkt ska du nog inte betala mer än 10 k för. Delarna slits som jag tror jag skrev tidigare och då är det onödigt med för fina komponenter när servicen väl nalkas. Tiagra deore där nånstans har du nog din funktionella o flexibla cykel. Köp en du tycker är snygg o utan fjädring så blir du nöjd. Säkerställ att du kan montera på skärm+pakethållare el om du e lat att de gör det innan leverans då är du klar. Bäst för dig är nog egentligen att gå o testa cyklar. Då känner du ju vad som lockar. Lokala handlarna sätter gärna på kringutrustningen o du kommer oavsett få en bra cykel för dina behov. Testar du själv slipper du ju våndas över olika förslag i teorin.

ToddyKrycka skrev:
-------------------------------------------------------
> En brukshoj som ska vara ute mkt ska du nog inte
> betala mer än 10 k för. Delarna slits som jag
> tror jag skrev tidigare och då är det onödigt
> med för fina komponenter när servicen väl
> nalkas. Tiagra deore där nånstans har du nog din
> funktionella o flexibla cykel. Köp en du tycker
> är snygg o utan fjädring så blir du nöjd.
> Säkerställ att du kan montera på
> skärm+pakethållare el om du e lat att de gör
> det innan leverans då är du klar. Bäst för dig
> är nog egentligen att gå o testa cyklar. Då
> känner du ju vad som lockar. Lokala handlarna
> sätter gärna på kringutrustningen o du kommer
> oavsett få en bra cykel för dina behov. Testar
> du själv slipper du ju våndas över olika
> förslag i teorin.

Ska kolla in taigra och deore cyklar!
Ja som sagt 10k blir nog bra. Finns ju så många olika märken.
Det som skiljer oftast mellan dyrare är ju viktenm så gäller ju att hitta en cykel med hyfsad vikt också.

Eftersom lågt (kedje)underhåll verkar vara av stor vikt, så är ett tips att se till lägga en peng på långa & bra skärmar med adekvat ego/gubblapp om det inte ingår som standard.

Hej,

Jag undrar hur mycket du cyklar? 14 tkr för en vardagscykel som kanske bara används lite verkar mycket. Å andra sidan om du cyklar mycket året runt och har cykeln utomhus slits den mycket, och det smärtar om den blir stulen. Själv har jag en billig 21 växlad cykel för vinter/fulväderpendlig som står ute alltid, och en något bättre 24 växlad hybrid för sommar/finväder bruk. Det fungerar fint. Jag är inte så pedantisk med kedjevård, byter ungefär hela drivlinan (kassett, kedja och vevparti - enkla komponenter) någon gång vid 800 - 1000 mil. Då är allt nedslitet. Kostar ca 500 - 600 med frakt från RoseBikes, så det är inga stora kostnader om man gör jobbet själv. Att byta kassett är om något lite enklare än att byta olja i ett baknav, och mycket enklare än att fetta om ett Nexus nav. Det tar 3 - 4 minuter om man gjort det någon gång.

Alfine 11 naven är säkert fina, men tyvärr dyra och sitter på cyklar som kostar > 10tkr. För 5-6 kan du på en bra hybrid när det är kampanj.

Min erfarenhet av underhåll är att växelsystemet inte är den tunga/tidsödande posten. Det är punkteringar, och justering/byte av bromsbelägg. Så om du vill ha lite underhåll skall du i första hand satsa på punkteringssäkra däck, och ex inbyggd broms i baknav eller rullbromsar (som kräver lite underhåll).
Det verkar inte som Alfine 11 har inbyggd broms!?

Tillbaka
Topp