Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det är vackert här :)Sambal Oelek sa:Vilken bild! Den med röd stuga, två fatbikes och episk utsikt! Ja... så var det måndag imorgon också :)
Då har jag mördat både paddor och grodor.ForesterGuy sa:Hur är det nu...grodor hoppar, paddor kryper?
:)Rut-66 sa:Nä, nu tänker vi positivt... även om ena vill ge bort en handgranat i förlovningspresent ?
Nejneji, inte så negativ. Martin snarkar inte; matavtalet är helt klart (han lagar och jag äter) och vi har ingen tid för fel endorfiner för vi ska ju fatcykla, det äter alll energi vi har haha. Och OM vi skulle ändå får ett liiitet problem då har vi ju alltid farbror Happy som omedelbart kommer med goda råd och tips, eller hur?kais01 sa:för övrigt kanske endera i denna lyckliga tråd snarkar illa, har oöverstigliga hookups på maten eller bara råkar ha fel endorfiner. och då blir det ju tyvärr snart omstart..
Jo, det är sant. Vi får skriva mer glada trådar och postar mer fina bilder!GoranS sa:[..] Och jag tror inte han skulle bli gladare av att fina trådar som denna tog en paus medan han kämpar på sjukhuset. Men, jag förstår din känsla och kan känna detsamma ibland när jag varit inne och läst i hans tråd.Yonna sa:Hoppas med hel mitt hjärta att Stuvarn klarar sig! Han är en mycket imponerade och stark person. Känns lite fel att ha det kul och skriver oviktig snack om fatbikes och fjäll medan han kämpar för sitt liv.GoranS sa:2019 är tydligen året det händer - först dyker det upp positiva nyheter i geologens långkörartråd och nu verkar yonna ha hittat en fatbikekompis. :-)
Martin kan nu inte svara med sin gammalgubbemobil så jag kan babbla/skvallra så mycket jag vill just nu :)mb5 sa:Okej då, då får vi se vem flyr som först. :-PYonna sa:Haha! Fegis du Martin!mb5 sa:Yonna sa:... Ska fråga om han vill ;)Jag kommer inte ihåg att jag hunnit svara på den frågan, konstig, vad? :) Hmmm ... jag tänker helt plötslig att kanske vore det bättre att gå och cykla Kungsleden än Norska fjäll, det är ju antagligen kul att göra med en fatbike vad hörde jag ... vad tror du? :-PYonna sa:..., annars blir min blivande fiance ledsen ;)
Tack för snälla ord :)gabbeon sa:+1 på alla grattis!
GoranS sa:Fast jag får säga att jag hoppas att tråden fortsätter leva, alternativt får en efterföljare, för jag gillar verkligen alla berättelser och bilder från äventyr ute i mer eller mindre ödsliga ställen.
Och +1 på det här, snälla fortsätt inspirera oss. Jag väntar med spänning på första delen (och sen fortsättningen) av RR-en från Vikingaledsturen.
Men svaret var inte komplett. Frågorna var egentligen vad jag (och Martin) har med oss, hur många byxor, vilka verktyg os. Men ska svara en annan gång, har nu ingen lust att tänka på detta.Yonna sa:Fick några frågor om packning Martin/jag har med oss, så jag svarar i den här tråden för då kan jag också bifoga några bilder :)
Jo, det ser mycket lättare ut! Tur att jag behöver inte ha en kilt för det skulle inte gå på en fattie :)ForesterGuy sa:Det får bli skotska högländerna nästa gång.
Yep, norska fjäll är inte alls lätt, framförallt inte med en fulllastat fattie haha.Berk sa:Oj, vilken antiklimax! Hoppas att allt är bra med dig!
Norge är tufft och dom som bor där också. Alla gånger vi har varit där har haft vi haft tur med vädret (och körde ingen fattie).
mb5 sa:Jag är lite osäkert om du kanske tänker en annan Martin, men iaf för min del jo, nästan ett år sedan. Och jo, inspirerad av den här tråden självklart. Jag trodde att en konstig cykel till kan inte vara fel och det funkade bra. Finns någonstans ett par sidor uppåt mina bilder från Jämtlandska fjällen. Jättekul med en cykel man kan cykla fjällen tvärs (nästan) vart som helst. :-)Njutförsåkare sa:Yonna sa:Martin, får jag berätta den oj-så-viktiga-nyheten? :)
Har Martin blivit med fatbike?
Det är ingen gammalgubbemobil utan en riktig hederlig Symbian Nokia som kan (nästan :) ) allt (och 240x320 pixel måste räcka för alla, eller hur?)! :-D Dock är jag ingen bra onlinereporter hursom, så ska försöka nu istället.Yonna sa:Martin kan nu inte svara med sin gammalgubbemobil så jag kan babbla/skvallra så mycket jag vill just nu :)
Just det! Jag visste inte ens hur korrekt, modern och framgångsrik geometri har min cykel. Det behövdes lite anpassningar så att styrväskan ligger och slits inte direkt mot headtube, men nu är det klart varför gick det så bra utåt för min del ... eller hur? :)kais01 sa:en sak som kan göra att framfarten känns tryggare är att prova en kortare styrstam? ger bättre kraft i styrningen och mindre otb-känsla.
Jo, det var äntligen ett bra tillfälle att försvinna från kontoret för min del och ta sig någonstans i vildmarken för en stund. Jag hade inga specifika planer, frågade bara Yonna om hon är nånstans ute och vill ha en sällskap kanske ... Norge lät intressant, så varför inte dit. Det blev lite kortvarigt sammancykling som det blev, men trevlig ändå. Och jag skamlöst snodde Yonnas idé att cykla Mjölkevegen och Rallarvegen :-) så det försatte med en ensam cykeltur med mer uppåt och utåt än framåt.Yonna sa:Det var ett dum beslut att vänta 8 dagar på Martin i fjällen. Jag förbrukade mycket energi där, det är ju inte lätt att cykla, pusha och tälta i fjäll, framförallt inte efter några veckor fatcyklingen dit. Och efter 8 dagar skulle det vara september (minusgrader och kanske snö) och min plan var egentligen att jag då hade cyklat Mjölkevegen och Rallarvegen så att jag var i den varmare syddelen och kusten av Norge.
Men okej, jag ville gärna träffas Martin så jag väntade i Rondane- och Dovrefjäll. Med sommarskor som är inte riktig lämpligt för fjäll (halkig, ingen bra grep, ingen stöd för anklar och framförallt alltid blöt/kallt); med en sommarsovsäck (jävla kallt när det fryser så jag sov ofta dåligt, nästan frös ihjäl ibland); med JumboJim däck som har dåligt grepp i fjäll så cykeln gled ofta bort; men framförallt var jag trött, mycket trött. Hade inte ätit ordentligt sedan en månad eller nåt, inte heller vilat en enda dag och också fatbiken var trött. Bromsbelägg var nästan bort och slitna (inte alls roligt i fjäll) och det gick bara att växla när jag sparkade hårt på framväxeln, som var inte heller roligt för kedjan kunde då plötsligt fastna så då stod cykeln abrupt still och flög jag från cykeln.
Bikzz sa:Kul att läsa, fina bilder ! Blev lite sugen på att prova några norska leder..
Sambal Oelek sa:Kul! Bra rapporterat. Mjölkevegen låter ju helintressant. Tack för tipset.
Sambal Oelek sa:Rallarvegen har jag cyklat, grymt fint. Är Mjölkevegen i samma klass skulle du säga?
Bikzz sa:Lite mer förklaring: --> Sovsäck ( i en extra drybag ), tält, liggunderlag, handduk, regnkläder i en drybag under styret. Sen alla små tunga saker som tex verktyg och reservdelar och lagningsgrejor i en framebag. Extra kläder i två Ica plastpåsar i ena bakväskan, kök och prylar osv i packpåsar i den andra. Mat för några dar, uppdelat i två påsar, en vattentät och en som inte behöver vara tät ..
Raften på pakethållaren, och en extra vattentät rygga, - mest för extra grejor som man kan behöva ta med, remmar, pumpsäck, osv ! Och som dagsturspackning i raften, grejor man behöver komma åt.
Har vält 2 ggr och hamnat i vattnet. Allt funkade trots det väldigt bra, Altura bakväskorna höll tätt, Ortlieb framebag också, styrrullen läckte lite, men hade sovsäcken i en extra drybag så inga problem.
Enjoy !!
Tack :)velman sa:Kul tråd att följa, fortsätt posta!
Det är lädret som är slitet, man ser precis var skinkorna på sadel finns. Och lädret är lite skrynkligt på några ställe, även sadelspetsen är sliten. Det är inte farligt och det går förmodligen en vinter eller mer till, men jag tycker inte om när det kommer ett litet hål nånstans som suger upp regnvatten och då får jag cyklar några veckor med en våt rumpa tills jag är hem igen. Usch, vad äckligt. Vill inte heller cykla på en plast påse, det är kanske ännu värre.Berk sa:Din fatbiking är jätterbilligt per timme jämfört med några dagar bikepark eller några nätter i en norsk hotel. Men förstår att det kan vara mycket pengar för dig. Förstår också att vevlagret och vevarmar går sönder men din använding. Men hur har din sadeln slitat? Min två gamla racercyklar gick (mycket) mer än 20000 km nästan utan slitage på sadeln. Men kanske är din fatcykling också mycket tuffare på sadeln. Gamla model av SLR flow är nu min favoritsadeln på racercykeln, men har bara kört 4500 km på den, så den verkar som i nyskick.
Yonna sa:Edit. Kan förstås posta en bild av sadel, men då får jag söka lite i tusentals bilder så det tar en stund ...
Jo, dem är jättefina. Jag har SLR Flow, kanske det är nåt annat än 'bara' flow och det går bra att cykla mer än 100km per dag. Men det är på fatbike (utan padding), det är nåt annat än på racer/tourcykel. Har cyklat en gång 180km per dag (i Norge, mitt i sommar och det var jättevarm) och då var jag liiite slut men rumpan kände fortfarande bra. Jo lite .. vad säger man på svenska .. lite som övermogen frukt, men äsch efter nån vilodag var allt glömt igen.kais01 sa:har ett par såna selle italia ldy-sadlar liggande i garaget, rätt bekväm även för en man. har brett mellan sittknölarna. går att köra utan blöja hur bra som helst.
men bestämt mig för att jag gillar selle italia trans am x0 ännu bättre, sä bunkrat upp ett antal från italien.
typiskt gråmarknadspris där för båda modellerna 30-40€.
för mtb kör jag plastyta alt galon, för all annan användning skinn utan de där hålen, som har för mig oklar funktion.
Yonna sa:Yonna sa:Edit. Kan förstås posta en bild av sadel, men då får jag söka lite i tusentals bilder så det tar en stund ...
Nää, hittar ingen bra bild, bara den här, men det syns inte bra. Lädret är iaf lite slitet, som sagt ännu inte farligt men det går fort. Rumpan min är inte så stort och inte heller tung så jag tycker att sadeln sliter snabbt i bara två/tre år.
Berk sa:Man kan putsa (heter det så på svenska?) ledersadel precis som skor, då håller dom lite länge. Men nu verkar det för sent.
Tror att din sadel är en Lady flow, inte SLR flow. SLR är en tunt racersadel.
Dina RR är fantastiska, samma sak som dina bilder! Nästa gång får du låna min supersmartphone så då behöver vi inte vänta innan du är hem igen ;)mb5 sa:Det är ingen gammalgubbemobil utan en riktig hederlig Symbian Nokia som kan (nästan :) ) allt (och 240x320 pixel måste räcka för alla, eller hur?)! :-D Dock är jag ingen bra onlinereporter hursom, så ska försöka nu istället.Yonna sa:Martin kan nu inte svara med sin gammalgubbemobil så jag kan babbla/skvallra så mycket jag vill just nu :)
Nää, tror inte det skulle hjälpa, och styrstammen är bara 8cm så det är inte så lång.kais01 sa:en sak som kan göra att framfarten känns tryggare är att prova en kortare styrstam? ger bättre kraft i styrningen och mindre otb-känsla.
Jo, ditt styre är jättebrett, det var lite konstigt att cykla på din fattie, kändes lite som en apa på en Harley med min smala skulderbredd :) Tror Pugsley har 58cm styre plus några cm bar-ends och jag är 37cm, tycker 21cm är precis bra för när styret var bredare fick jag lite ont i rygg och skuldar. Men visst, man har mer kontroll med ett brett styre på de tjocka höga hjulen. Jag är alltså född i fel kropp, behöver en fatbikekropp, fat och bred :)mb5 sa:Dessutom är min styret ungefär dubbelt så bredd som Yonnas (känns så åtminstone), vet inte hur pas viktig eller korrekt är det, men det känns som en lämplig hävarm att manövrera tunglastad cykeln.
Hoho, det var ofta två tröttna fatties ;)mb5 sa:Det syns helt klart att Yonnas cykel var mycket trött ...
JJ PaceStar EVO SnakeSkin TL Easy läser jag, men tl körde jag inte för det är ju ingen bra idé på sådana långa turer i vildmark/fjäll.Berk sa:Du kör JJ i evolution speedgrip utförande? Trodde att speedgrip däck skulle hålla längre. Trodde också att gummiblandningen skulle vara bra för grep på våta häll (men jag har ingen erfarenheter med fatdäck).
Kul att läsa, alltid trevlig att få fin respons!A-N sa:Jättetrevlig tråd, tack för alla de fina bilderna!
Yonna sa:JJ PaceStar EVO SnakeSkin TL Easy läser jag, men tl körde jag inte för det är ju ingen bra idé på sådana långa turer i vildmark/fjäll.Berk sa:Du kör JJ i evolution speedgrip utförande? Trodde att speedgrip däck skulle hålla längre. Trodde också att gummiblandningen skulle vara bra för grep på våta häll (men jag har ingen erfarenheter med fatdäck).
Men jag jämför JJ med Nate som jag är van och dem är jättebra, känner mig aldrig osäkert, dem äter allt och rullar var som helst. Nackdelar är att dem är tunga, tror 27tpi väger 1800gram och de rullar på asfalt lite som feta dubbdäcks haha. Och jag skulle cykla mer mil på grus/gräs/skog än i fjäll så därför ville jag lättrullade däck och valde JJ. Vet inte säkert om jag gjorde rätt. Har ramlat några gånger och min självförtroende på fattien försvann lite och då försvann också en liten del av cykelglädjen men äsch det var bara några jobbiga dagar i fjäll. Och jag hade tur att jag ramlade bra :)
De andra mååånga mil (ingen aning hur många, har ännu inte kollat, iaf 6 veckor) gick allt underbart bra. De är bara slitna, finns nästan ingen profil kvar.